män som checkar ut från relationer och samhället.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Maggi » 2015-01-02 17:40:46

Citat "Sexualitet är en av våra mest primitiva djuriska instinkter; man övertalar inte det motsatta könet via logisk argumentation att känna attraktion till varandra. Glöm bort fakta och ord ett tag, lek med tanken att du är stum, hur skulle du då agera för att fånga hennes uppmärksamhet och kommunicera att hon ska välja dig?"
(Citat från grukan)

Hm, ganska gott råd till en man!
Senast redigerad av Maggi 2015-01-02 17:45:52, redigerad totalt 2 gånger.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav antonius » 2015-01-02 17:41:38

Jeopardy Lane skrev:Är man snäll så har man ingen baktanker, man krever inget tilbake.


Du menar att vara "filantropiskt lagd", att kunna göra ngt för andra utan tanke på egen vinning. En allt mer sällsynt företeelse, filantropi, tyvärr... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav tobbebot » 2015-01-02 18:32:43

qrukan skrev:Ut ur huvudet och in i kroppen.

Sexualitet är en av våra mest primitiva djuriska instinkter; man övertalar inte det motsatta könet via logisk argumentation att känna attraktion till varandra. Glöm bort fakta och ord ett tag, lek med tanken att du är stum, hur skulle du då agera för att fånga hennes uppmärksamhet och kommunicera att hon ska välja dig?


Tack. Det här är en utmaning jag behöver anta. Jag lever väldigt lite i min kropp och nästan enbart i huvudet. Det där med djuriska drifter har jag svårt att identifiera mig med alls förutom kanske just då sex och det får man ju inte vilja ha, då är man ett äckel tydligen.
Om jag var stum så hade jag nog sett mycket på kvinnan jag var intresserad av och lett om hon gav mig ett leende. Vill även säga, försöka kommunicera på andra sätt som t.ex text osv. Men förstår att jag missar poängen om jag går den vägen. Det är kroppsspråket det handlar om... Det där som jag känner mig nästintill döv till och har svårt att veta vad jag själv sänder ut.

Jag försöker le mycket, det ska ju hjälpa. Visa att man bryr sig om människor och sånt där... men vad mer? Konkreta tips här hade uppskattats stort!


qrukan skrev:Är du så snäll att du ständigt offrar dig själv för andra? Det är lite så det låter och då har jag en nyhet för dig: du är inte särskilt snäll. Inte mot dig själv, den person som borde vara värd mest i ditt liv.

Situationer där du vinner och andra förlorar (som kanske dina vänner gör mer) må vara bättre än situationer där du förlorar och andra vinner, men allra bäst är att hitta strategier där ingen förlorar och alla vinner.


När det gäller min familj och mina vänner så upplever jag att jag är snäll så mycket som jag vill och orkar och säger nej när jag inte har lust. Där tror jag att jag har en bra balans faktiskt. Det är först när det handlar om potentiellt partnerskap som det blir krångligt. Jag har ju inget att komma med annat än att man är trevligare än de flesta killar så jag brukar sikta in mig på det... att vara trevlig, snäll och omtänksam dvs. Känns naturligt också. Det känns inte tungt - inte förens man upptäcker att andra människor inte alls visar intresse tillbaks. Då blir det tungt.

qrukan skrev:Våga ha standarder, våga säga ifrån, våga säga nej, våga ha åsikter, våga vara en sexuell varelse, våga tycka vad du vill utan att känna att du behöver rättfärdiga din åsikt. På flygplan säger de alltid att man ska ta på sig sin egen syrgasmask innan man hjälper andra. Ta hand om dig själv först, och sedan kan du hjälpa andra.

Var inte snäll för att vara snäll. Ha ett utbyte, om du gör något för någon annan kräv något tillbaka.


Att vara en sexuell varelse har jag upprepade gånger fått förbud om från samhället. Det finns inget värre än en man som vill ha sex. Han är ett äckel, våldtäcktsman, hemsk varelse, fara för barn, objektifierar kvinnor, beteer sig svinigt. För mig att se på en kvinna och ens tänka att hon skulle jag vilja ha sex med inne på badrumet just nu är att nervärdera mig själv, förstöra för mig själv. Jag mår dåligt av sexuella tankar. Det som dyker upp är fel och oförlåtligt och är inte okej.

Jag märker att det jag skriver inte kan vara friskt men vet inte hur jag ska bli av med det. Varenda gång jag försökt säga något positivt om ens kvinnas utseende eller uttrycka begär så har det bara slagit tillbaks i ansiktet och i hjärtat. Jag vet att det kommer straffa sig att bli kåt eller intresserad. Jag har aktivt blivit lärd av den värld jag lever i att det är FEL att vilja ha kvinnor.

... Men jag kan inte stänga av det. Jag är bara människa. Jag önskar jag var född som kvinna så hade sexuella begär / partnerbegär uppskattats av det motsatta könet istället för att leda till hån och utstängning från fysisk närhet.


Tackar qrukan för de välformulerade meningarna, du hjälper en skadad själ idag.
tobbebot
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2014-01-24

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-02 18:38:46

antonius skrev:Du menar att vara "filantropiskt lagd", att kunna göra ngt för andra utan tanke på egen vinning. En allt mer sällsynt företeelse, filantropi, tyvärr...


Nej, jag tycker det här är mer sund fornuft enn filantropi. Det är lite trist, det att gjöra något för andra utan tanke på egen vinning är så spesiellt att man kallar det filantropi. Gjör man något for andra och dom blir lycklig så blir jag lycklig fördi dom är lyckliga, også är alla lyckliga. Och det är ju bra.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-02 19:03:56

antonius skrev:Du menar att vara "filantropiskt lagd", att kunna göra ngt för andra utan tanke på egen vinning. En allt mer sällsynt företeelse, filantropi, tyvärr



Du har rätt ja, det är mer och mer sällsynt. Jag ga en gåva til någon och den personen blev inte spesiellt glad. Hon trodde jag forsökte att kjöpa henne eller något slikt tror jag. Så hun fikk så dårlig inntrykk av mej, jag tror hun tycker jäg er en skit. :( Så det gikk ju rett åt helvete för min del. Jag ville bare gi henne något spesiellt fördi hon var spesiell.

Det är verkligen ett spark i magen, man brukar tid på det här och tror man gjör något bra, også ödelegger det alt. Mycket obehagelig. Man föler sej ju som en idiot.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav nallen » 2015-01-02 19:07:39

qrukan skrev:[...] lek med tanken att du är stum, hur skulle du då agera för att fånga hennes uppmärksamhet och kommunicera att hon ska välja dig?

Maggi skrev:Hm, ganska gott råd till en man!

Koncist och tydligt. Man ger henne en lapp: Hej, vill du ligga lite?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav tobbebot » 2015-01-02 19:15:53

nallen skrev:Koncist och tydligt. Man ger henne en lapp: Hej, vill du ligga lite?

Låter som ett sätt att bli utslängd från vilket ställe som helst. :(
tobbebot
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2014-01-24

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-02 19:20:01

nallen skrev:
qrukan skrev:[...] lek med tanken att du är stum, hur skulle du då agera för att fånga hennes uppmärksamhet och kommunicera att hon ska välja dig?

Maggi skrev:Hm, ganska gott råd till en man!

Koncist och tydligt. Man ger henne en lapp: Hej, vill du ligga lite?



Hej vil du ligga lite, det kommer ju lite brått på. Kan ju forsöka att skriva en lapp, "Hej, jag är stum så det är lite svårt, men det betyder att jag är mycket bra på att anvenda hendarna" :wink:

Har du flaks så skrattar hon och legger merke til dej. Jag hadde skrattat. Det är inte guld men det är ihvertfall bättre enn "hej, ligga?" tycker jag.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav qrukan » 2015-01-02 19:47:28

tobbebot skrev:Jag lever väldigt lite i min kropp och nästan enbart i huvudet. Det där med djuriska drifter har jag svårt att identifiera mig med alls förutom kanske just då sex och det får man ju inte vilja ha, då är man ett äckel tydligen.


Tips 1: Börja använd dina sinnen. Medvetet känn, lukta, hör, se, smaka och balansera så ofta du har chansen. Du behöver inte lägga till någon aktivitet i ditt liv, utan kan utföra dessa sensoriska aktiviteter medvetet i alla aktiviteter du redan gör varje dag sedan tidigare.

Tips 2: Hitta någon fysisk aktivitet du tycker om. Kampsport är bra för att få ut lite aggressioner ;)

Tips 3: Vinterbada eller ta kallduschar. Ja det suger och dina tankar kommer att göra allt för att övertyga dig om att det inte är en bra idé. Ett utmärkt tillfälle att dagligen öva på att visa vem som är boss! Om du inte förstår meningen i detta klipp nu kanske du gör det efter att ha antagit 30 dagars kalldusch-utmaningen.

tobbebot skrev:Jag försöker le mycket, det ska ju hjälpa. Visa att man bryr sig om människor och sånt där... men vad mer? Konkreta tips här hade uppskattats stort!


IMO skulle jag göra dig en otjänst av att lista rörelser här. Det handlar inte om rörelser eller om vad man gör lika mycket som hur man gör det och varför. Sätt dig någonstans där det finns andra människor och studera dem. Är de pojkvän/flickvän, kollegor, vänner, är han hemligt kär i henne eller tvärtom? Varför tror du att det är det ena eller det andra?

Man kan inte läsa sig till fakta som gör att man får mer intuition eller att komma mer i kontakt med sin kropp utan måste aktivt jobba med just dessa själv. Skaffa en spegel eller filma dig själv och öva. Små steg varje dag ger en ganska mycket erfarenhet efter ett år. Ta inspiration av denna tjej: https://www.youtube.com/watch?v=daC2EPUh22w
qrukan
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-12-18
Ort: Tokholma.

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-02 19:48:45

Flashhearts rule number 1:

" Always treat your kite like you treat your woman! Get inside her five times a day and take her to heaven and back!"


- Lord Flashheart, pilot & dating expert.

the man who has no underwear because the pants haven't been built yet that'll take the job on!




:lol:
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Maggi » 2015-01-02 20:53:38

nallen skrev:
qrukan skrev:[...] lek med tanken att du är stum, hur skulle du då agera för att fånga hennes uppmärksamhet och kommunicera att hon ska välja dig?

Maggi skrev:Hm, ganska gott råd till en man!

Koncist och tydligt. Man ger henne en lapp: Hej, vill du ligga lite?


Om jag trodde att du skämtade, skulle jag skratta.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav nallen » 2015-01-02 20:55:18

Om jag visste att det skulle fungera skulle jag göra det.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Flawed » 2015-01-02 21:02:28

Buhu! Snyft, ynk, gnäll!!!!!!!
Ligga någon?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Flawed » 2015-01-02 21:05:10

Förtydligande:
Heterosexuella kvinnor har redan en fitta.
Varför skulle de vilja ha en till?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-02 21:11:38

Flawed skrev:Förtydligande:
Heterosexuella kvinnor har redan en fitta.
Varför skulle de vilja ha en till?



Flawed - Relationsstatus: Upptagen.

:roll: ja låt oss kasta skit på dom singla taparna. Det är ju enkelt när man inte ens är singel.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Maggi » 2015-01-02 21:12:56

nallen skrev:Om jag visste att det skulle fungera skulle jag göra det.
jag tror dig!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Flawed » 2015-01-02 21:24:07

Jeopardy Lane skrev:
Flawed skrev:Förtydligande:
Heterosexuella kvinnor har redan en fitta.
Varför skulle de vilja ha en till?



Flawed - Relationsstatus: Upptagen.

:roll: ja låt oss kasta skit på dom singla taparna. Det är ju enkelt när man inte ens är singel.


Jag är inte singel på grund av att jag inte satt framför datorn och gnällde på tjejer när jag var singel.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav tobbebot » 2015-01-02 21:40:52

qrukan skrev:Tips 1: Börja använd dina sinnen. Medvetet känn, lukta, hör, se, smaka och balansera så ofta du har chansen. Du behöver inte lägga till någon aktivitet i ditt liv, utan kan utföra dessa sensoriska aktiviteter medvetet i alla aktiviteter du redan gör varje dag sedan tidigare.

Detta jobbar jag på och försöker komma fram till men jag får så liten respons i kroppen när jag försöker att jag oftast tror det är inbillning. Jag håller på med meditation och yoga, har studerat inom mindfulness och försöker förstå emotionell intelligens... men det fastnar inte någonting. Det bara rinner av mig, känsloupplevelser är inte konkreta, de finns inte för mig på något sätt.

qrukan skrev:Tips 2: Hitta någon fysisk aktivitet du tycker om. Kampsport är bra för att få ut lite aggressioner ;)

Promenerar samt håller på med yoga. Aggressioner upplever jag inte att jag har några. Kan t.ex minnas en gång en full snubbe skulle dra fram ballen o ville ha den i ansiktet på mig. Jag blev inte arg då, bara knuffade undan honom.

qrukan skrev:Tips 3: Vinterbada eller ta kallduschar. Ja det suger och dina tankar kommer att göra allt för att övertyga dig om att det inte är en bra idé. Ett utmärkt tillfälle att dagligen öva på att visa vem som är boss! Om du inte förstår meningen i detta klipp nu kanske du gör det efter att ha antagit 30 dagars kalldusch-utmaningen.

Väldigt intressant. Kollade igenom TEDx videon och kan se den logiska kopplingen i att det borde påverka en. Man gör ett aktivt beslut att göra ngt obekvämt, till en vana, rutin. Avdramatiserar det. Samtidigt som man får en påtagligt fysisk effekt på kroppen som man får uppleva och klara av. Ska definitivt fundera på det.
Dock så upplever jag att jag redan inte är rädd för att göra det jag är obekväm med, jag går ut och försöker träffa människor. Det i sig är jag extremt obekväm med men gör ändå. Jag går på möten via jobbet även fast jag tycker det är skitjobbigt. Det går bra ändå. Så att kliva in i situationer jag helst inte hade velat vara i är inte något jag är ovan vid.

qrukan skrev:IMO skulle jag göra dig en otjänst av att lista rörelser här. Det handlar inte om rörelser eller om vad man gör lika mycket som hur man gör det och varför. Sätt dig någonstans där det finns andra människor och studera dem. Är de pojkvän/flickvän, kollegor, vänner, är han hemligt kär i henne eller tvärtom? Varför tror du att det är det ena eller det andra?

Detta försöker jag göra ibland men det är väldigt svårt att se något alls tycker jag. Jag ser mest att de deltar i någon gemenskap som jag inte är med i. Då hjälper det med alkohol, då känns det som man är med i gemenskapen på något sätt. Men det funkar ju såklart inte på jobbet/lunchen osv.
Något jag märkt är att kvinnor verkar le och skratta mer än män, gissar på att de kanske är lyckligare. Men det låter lite som confirmation bias. Jag har ju redan övertygat mig själv om att det är bättre att leva som kvinna så det är väl det jag ser omkring mig.

qrukan skrev:Man kan inte läsa sig till fakta som gör att man får mer intuition eller att komma mer i kontakt med sin kropp utan måste aktivt jobba med just dessa själv. Skaffa en spegel eller filma dig själv och öva. Små steg varje dag ger en ganska mycket erfarenhet efter ett år. Ta inspiration av denna tjej: https://www.youtube.com/watch?v=daC2EPUh22w

Att använda en spegel var ett intressant och konkret tips. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den, men att ha en i lägenheten kan ju vara en bra idé.
tobbebot
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2014-01-24

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav Meier » 2015-01-03 15:50:19

plåtmonster skrev:Finns det någon bäring på detta?
Eliminating feminist teacher bias erases boys' falling grades, study finds skrev:Some writers are beginning to connect the dots between the shift over the last few decades in educational practices from fact-based grading to evaluation based on “non-cognitive” and “emotional skills” and the drop in school performance of boys.


Rent konkret hur ter sig detta med "emotional skills grading" i utbildningarna? Att kräva social kompetens i varenda jobbannons har ju varit faktum sedan början på 90-talet, men är detta ett tecken på en bakomliggande trend redan i skolorna sedan betydligt tidigare?
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav plåtmonster » 2015-01-03 16:37:54

Meier skrev:Rent konkret hur ter sig detta med "emotional skills grading" i utbildningarna?

Det kan vara reportern som inte förstått situationen. Eller mest troligtvis en amerikansk företeelse.

Annars är det väl till att leta efter betygsgradering i skolan som inte är kopplat till akademisk förmåga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav qrukan » 2015-01-04 14:55:05

tobbebot skrev:Aggressioner upplever jag inte att jag har några.


Du tror inte att detta är ett problem? Kanske är det precis detta du har saknat i ditt liv; ett hälsosamt sätt att kanalisera aggressioner i en positiv riktning.

Är du inte arg att kvinnor inte väljer dig? Är du inte arg att du inte tycks uppskattas? Är du inte arg att du inte (får vara eller) är arg? Är du som en man inte arg över att du inte "får" vara en man?

För mig ser det ut som att din ilska istället hålls tillbaka där det oundvikligen vänds mot dig själv i form av besvikelse, kritik, nervärdering, nedstämdhet, depression och projektion.

Är du möjligtvis spirituellt intresserad och försöker därför trycka bort alla negativa känslor? Isåfall presenterar jag:

Exhibit A: Symbolen Taijitu, aka Yin-Yang. Symbolen är inte hel om inte båda delar är med och varje del innehåller i sig lite av den andra. Balans och harmoni uppnås genom just harmoni och balans mellan båda delar och så fort de betraktas separat har du introducerat dualitet och inom taoismen förlorat "vägen".

Exhibit B: Dukkha i zen-tradition översätts vanligtvis som "lidande", men denna översättning är bristande. Ett hjul som har fastnat och inte längre kan snurra är en bättre bild att ha framför sig. Lidandet är p.g.a att man håller fast och motstår förändring eller att liksom motstår det som är och inte kan acceptera att saker är som de är. Med andra ord; man håller själv fast hjulet och hindrar det från att snurra.

Att hålla fast i positiva känslor och trycka bort negativa är även det att hålla fast hjulet och motstå det som är, och håller dig borta från "upplysning".

Exhibit C: Shaolin munkarna. Dödligare killar får man leta efter, men de har samtidigt vigt sitt liv åt sin spirituella resa.

Yoga och promenader i all ära, men jag tror du skulle må bra av lite man-mot-man-action. MMA, Juijitsu, brottning eller liknande med mycket helkropps-perspektiv tror jag skulle hjälpa dig ut ur huvudet och in i kroppen, och hitta djuret inom dig.

tobbebot skrev: Kollade igenom TEDx videon och kan se den logiska kopplingen i att det borde påverka en. Man gör ett aktivt beslut att göra ngt obekvämt, till en vana, rutin. Avdramatiserar det. Samtidigt som man får en påtagligt fysisk effekt på kroppen som man får uppleva och klara av.


Inte bara det, du får också en väldigt konkret upplevelse i kroppen du kan gå in i och hjälpa dig komma i kontakt med och dra fram krigaren inom dig.
qrukan
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-12-18
Ort: Tokholma.

män som checkar ut från relationer och samhället.

Inläggav tobbebot » 2015-01-04 23:52:29

Nej jag är inte arg på kvinnor. Men ibland kan jag känna svartsjuka att de tycks ha det så mycket enklare med allt det som jag har problem med. Men jag upplever inte det som ilska. Ibland kan jag även känna irritation mot saker och ting eller personer, men det blir aldrig så att jag blir arg på riktigt. Jag vet hur det känns att vara arg, jag var det ofta, väldigt ofta, när jag var ung. Har inte kännt så sedan jag var... 17 år kanske? 29 år nu.

Spirituellt intresserad? Tja... lite kanske. Men det jag har läst säger snarare att man ska uppleva alla känslor till sitt fullaste snarare än trycka undan dem, precis som du säger här med dina listade bevis. Så det håller jag absolut med om. Problemet är väl snarare att jag inte känner känslan dyka upp alls. Jag känner väldigt få känslor överhuvudtaget men jag trodde det var vanligt hos aspergare?


man-mot-man-action? O fy fan, det låter extremt obehagligt. Har inte gjort något sådant sedan tonåren. Jag vill inte skada andra människor...
tobbebot
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2014-01-24

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in