vem ska betala mina psykologbesök?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav elle » 2014-12-28 11:47:59

habiti skrev:varför kan man inte få gratis hjälp av psykolog, sen intyg av psykologen som kan visar till fk, fk godkänner, sen får jag inkomst? vem kom på att allt ska vara så krånligt???

Du gnäller bara och är så fruktansvärt passiv . Psykolog kan inte skriva intyg men h[*]n kan lyssna på dina bekymner .

Du får skylla dig själv att du inte har pengar när du skrev ut sig .
Kanske dags att börja ta ansvar för sitt liv ..
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav kiddie » 2014-12-28 12:12:48

Ursäkta men det är inte invandrarnas fel. När jag var som sjukast hade vi skitlite invandring och det var extremt svårt att få psykvård. Jag behövde gå hos en privat terapeut eftersom landstinget enbart hade psykodynamisk som inte skulle hjälpa mig. De privata tyckte jag skulle gå varannan vecka vilket inklusive resa skulle kosta mig 2500 kr i månaden och det jag hade efter räkningar betalda var 800. Jag frågade de på landstinget hur jag skulle få ihop det men de sa att om jag inte kan hosta upp de pengarna är jag inte motiverad och förtjänar inte terapi.

Naturligtvis helt vansinnigt men detta är över 20 år sedan, jag vill bara belysa att inte ens då fick helsvenskar hjälp kastad över sig. Jag fick efter ett års väntan en terapeut inom psykiatrin och hon körde med modellen spegling. Efter all den väntan detta. Spegling innebär att terapeuterna inte säger eller föreslår något. Säger du inget säger de inget. Säger du t ex "Jag mår inte bra idag" säger de "Jasså du mår inte bra idag". Sedan är det på dig att driva det vidare. Du säger t ex "Jag är förtvivlad". Då säger hon "Jag hör du säger att du är förtvivlad". Sedan pågår dessa charader i 40 minuter tills man går hem och gråter för att man talat med en vägg. Betalar gör man likväl, landstingstaxa.

Det som räddade mig var en diakon. Du kan även söka sådan hjälp. Den brukar vara gratis. Den hjälpte inte mina huvudsakliga problem men kunde hjälpa mig på annat sätt som var ovärderligt, att hålla huvudet ovanför vattnet. Och att ha någon som brydde sig.

Har du en aspergerdiagnos/autismdiagnos ska habpsykologen vara gratis.

Gör inga falska självmordsförsök. De finns jävlar i vården som säger till dig att de önskat att du dött, så ta det lugnt med sådant. Man blir skitledsen över att höra fel saker då.

Behöver du tala med någon här och nu, testa på telefon en av de jourhavande servicen, präst har funkat bäst för mig.

Kan du inte ta för dig i vården kan du få en God man som hjälper dig.

Vad gäller soc. GÖR SÅ HÄR. Ta kontakt med läkare. Tala ordagrant om för läkaren att du inte orkar, att du MÅSTE bli sjukskriven, berätta varför. Var vänlig, försök inte bli arg pga desperation eller visa ngt som kan missförstås som ilska. När du blivit sjukskriven går du till soc och söker pengar, de kommer INTE kräva inskrivning på AF när du har sjukintyg, detta intyg är istället för AF och de får inte ignorera att du har detta intyg. Capisce???

När du har din första månadsinkomst kanske det inte känns lika ruttet längre och du kan fortsätta med att söka hjälp.

När man mår dåligt behöver man att saker händer här och nu! Så funkar det inte i Sverige och har aldrig gjort. Har själv stått i kö i TVÅ ÅR med en sjukdom som kan bli dödlig. Så försök vara tålmodig. Att lida i väntan är bättre än att dö.

Sedan mår du inte sämst. Det är ingen tävling. Alla som är sjuka tycker jag personligen ska ha rätt till hjälp.

Går du på soc betalar de i efterskott dina räkningar till landstingets samtalskontakt om du går på VC eller psyk för detta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Alien » 2014-12-28 16:11:30

Hur är det med psykoterapi via nätet? Eller måste man ingå i en studie för att det ska vara gratis? http://www.kbt.info/behandling/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet


vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-29 1:34:00

Liljan skrev:
habiti skrev:har inga pengar just nu, kan inte heller låna.

kan varken jobba eller studera just nu, mitt enda hopp är att gå till psykolog för att bli frisk (och förhoppningsvis få pengar för det, begär inte mkt, 1 000 kr räcker).

så vem ska betala mina besök? vad kostar det? hur ofta går man dit? kan man bli sjukskriven även om man inte har någon jobb/skola att sjukskriva sig ifrån? hur mkt pengar får man då? vad kan man sjukskriva sig för?

finns det verkligen hjälp för mig att få, eller ska jag ta mitt liv istället eller bli uteliggare?


Psykolog via habiliteringen är gratis, på vårdcentralen och den öppna psykiatriska mottagningen kostar de 150 kronor/gång. Du betalar bara tills du kommit upp i frikort (1200 kronor) sedan är det gratis, har du försörjningsstöd betalar socialen. Psykologen jan man träffa alltifrån en gång i veckan till var sjätte vecka.

Du kan bli sjukskriven även som arbetslös, du får 80 % av din SGI. SGI betyder sjukpenninggrundande inkomst, Försäkringskassan räknar på vad du har tjänat det senaste halvåret och så får du 80 % av de tre månaderna du tjänade bäst. Bidrag är inte SGI grundande. Har du inte haft någon inkomst får du försörjningsstöd från socialen. Normen för en ensamstående är 3840 kronor/månad+hyran, du kan ansöka om extra tillägg för läkar- och psykologbesök.


Fast jag kan inte sjukskrivas för något. Det är det som är det jävliga. De tvingar mig att gå till AF och det vill jag inte.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-29 1:34:46

Liljan skrev:Sedan måste du sluta upp med dina rasistiska åsikter!!!! Det är inte okej oavsett hur du mår!


När har jag haft rasistiska åsikter?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Liljan » 2014-12-29 4:47:38

habiti skrev:
Liljan skrev:Sedan måste du sluta upp med dina rasistiska åsikter!!!! Det är inte okej oavsett hur du mår!


När har jag haft rasistiska åsikter?


I nästan hela tråden då du skyller allt på invandrarna.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Kanin » 2014-12-29 8:46:28

habiti skrev:Fast jag kan inte sjukskrivas för något. Det är det som är det jävliga. De tvingar mig att gå till AF och det vill jag inte.

Om du inte är inskriven hos AF förlorar du din SGI (osäkert om du förlorar den direkt, men sen får du inte tillbaka den även om du skriver in dig hos AF igen) och kan inte få någon sjukpenning.

Om du berättar om dina problem för AF kan du få träffa deras psykolog och möjligen få bättre anpassat stöd.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Titti » 2014-12-29 19:19:44

Kanin skrev:
habiti skrev:Fast jag kan inte sjukskrivas för något. Det är det som är det jävliga. De tvingar mig att gå till AF och det vill jag inte.

Om du inte är inskriven hos AF förlorar du din SGI (osäkert om du förlorar den direkt, men sen får du inte tillbaka den även om du skriver in dig hos AF igen) och kan inte få någon sjukpenning.

Om du berättar om dina problem för AF kan du få träffa deras psykolog och möjligen få bättre anpassat stöd.

Tidigare har man haft tre månader på sig när man blivit arbetslös. Skriver man in sig inom den tiden får man behålla sin SGI. Jag skulle tro att det gäller fortfarande men vet inte säkert.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Kanin » 2014-12-29 19:32:27

Titti skrev:
Kanin skrev:Om du inte är inskriven hos AF förlorar du din SGI (osäkert om du förlorar den direkt, men sen får du inte tillbaka den även om du skriver in dig hos AF igen) och kan inte få någon sjukpenning.

Om du berättar om dina problem för AF kan du få träffa deras psykolog och möjligen få bättre anpassat stöd.
Tidigare har man haft tre månader på sig när man blivit arbetslös. Skriver man in sig inom den tiden får man behålla sin SGI. Jag skulle tro att det gäller fortfarande men vet inte säkert.

Det gäller inte för avbrott mitt i arbetslöshetsperioden (som inte ersätts av något annat). Då är det på sin höjd möjligt att hänvisa till de fyra semesterveckor arbetslösa kan få.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav nescio » 2014-12-29 20:04:08

habiti skrev:Har ingen inkomst alls just nu.
Var får du mat ifrån? Du kanske svälter ihjäl snart så slipper du bekymra dig mer.
habiti skrev:Fick välja mellan praktik eller jobbcoach. Klarade inte av det, så jag skrev ut mig.
Varför klarade du inte det? Vad är en jobbcoach? Varför skrev du ut dig? Det är väl bättre att bara vägra göra det du inte vill och låta dem avgöra om de ska sparka ut dig.
habiti skrev: Jag kommer bli utkastad om jag inte får någon inkomst.
Utkastad från vad?
nescio
 
Inlägg: 3838
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav DIProgan » 2014-12-29 20:22:21

Är man inskriven på soc betalar de alla läkarbesök på allmänna inrättningar i efterhand om man lyckas få tag på just rätt sorts kvitto där allt står med.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-31 1:40:47

Liljan skrev:
habiti skrev:
Liljan skrev:Sedan måste du sluta upp med dina rasistiska åsikter!!!! Det är inte okej oavsett hur du mår!


När har jag haft rasistiska åsikter?


I nästan hela tråden då du skyller allt på invandrarna.


betyder inte att jag hatar dom, bara punkterar ut lite fakta!

mångkultur försvårar mina chanser att få flickvän.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2015-01-01 1:47:55

elle skrev:
habiti skrev:varför kan man inte få gratis hjälp av psykolog, sen intyg av psykologen som kan visar till fk, fk godkänner, sen får jag inkomst? vem kom på att allt ska vara så krånligt???

Du gnäller bara och är så fruktansvärt passiv . Psykolog kan inte skriva intyg men h[*]n kan lyssna på dina bekymner .

Du får skylla dig själv att du inte har pengar när du skrev ut sig .
Kanske dags att börja ta ansvar för sitt liv ..


men jag skäms över hur jag ser ut och pratar etc! hela jag är pinsam! så jag vill inte ha något att göra med andra människor.

vem ska skriva intyg då?

skylla mig själv? hur ska jag kunna jobba 6 timmar per dag eller sitta i samma rum som ungdomar 6 per dag när jag skakar av rädsla, får ont i hjärtat, svettas av att göra det? jag har problem och behöver hjälp.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-01 5:08:46

habiti skrev:mångkultur försvårar mina chanser att få flickvän.

På vilket sätt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-01 5:55:35

Att man hamnar i kläm i vårdapparaten om man inte fungerar och är fattig är högst troligt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Myrkr » 2015-01-01 6:57:07

Visst, men han tar inte till sig något någon säger över huvud taget - han ignorerar alla råd, skyller ifrån sig och envisas med att spela offer - det finns ju hjälp men han vill inte se det och då förtjänar man fan sin lott.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-01 7:13:13

Men han fungerar ej?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav kiddie » 2015-01-01 14:06:56

Gå till en läkare och skaffa sjukskrivning är inte så svårt, särskilt inte om man har NPF + ångest dokumenterat redan. Sedan har soc ingen anledning att säga nej. Under tiden på soc betalar de för dina psykologbesök inom landstinget.

Kan man inte ens fixa de få mötena kanske man ska bli inlagd.

Jag menar jag var tvungen att gå på sådant fast jag var mitt inne i ett allvarligt depressionsskov, det var jobbigt men man måste ju försöka. I mitt fall som deprimerad och utan ork brukade jag ställa mig under en iskall dusch i 20 minuter. Det chockade kroppen så att den funkade under en halv dag så jag klarade mötet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2015-01-02 0:57:55

Myrkr skrev:Visst, men han tar inte till sig något någon säger över huvud taget - han ignorerar alla råd, skyller ifrån sig och envisas med att spela offer - det finns ju hjälp men han vill inte se det och då förtjänar man fan sin lott.


Men enda sättet att få hjälp är att tvinga sig själv att jobba, gå i skola eller att gå till af och sitta framför en dator sex timmar per med andra ungdomar.

jag vill bli sjukskriven (pengar) och få hjälp av psykologer, psykiatrien etc. för att sedan bli frisk och ge mig i vanliga livet.

är det verkligen så mycket begärt? det räcker t.o.m med 1 000 kr per månad.

jag har inte haft ett flashback konto på flera år.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Flawed » 2015-01-02 16:51:54

habiti skrev:
men så lätt är det aldrig irl. soc är stränga. vc med. och arbetsförmedlingen och fk.

det är pga att liberaler styr sverige och den stora invandringen.

hade det varit 1990 så hade jag fått hjälp. jag är född i fel tid.

känns så olönt att söka hjälp när jag ändå inte kommer få någon.

1990...strax före den största ekonomiska recession en i modern tid?
Ja jävlar vad socialen var underbara att ha att göra med på den tiden.Arbetsförmedlingen...hahaha!
Möjligtvis var det lättare att få förtur till lägenhet.
Det fanns inte mycket kunskaper om npf heller.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-02 17:16:11

Arbetsförmedlingen har varit ett skämt i decennier. Bidrag kan man få men kompetens när det gäller att skaffa jobb har de inte.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav kiddie » 2015-01-02 17:50:24

Flawed skrev:1990...strax före den största ekonomiska recession en i modern tid?


Under 90-talet var de hemska. Fanns inte ett jobb att söka. Men de krävde ändå att man sökte jobb. Men inte fler än vad som var utannonserade. Och det fanns INGA utannonserade. Vilket innebar att man helt enkelt inte fick pengar. Jag var med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Flawed » 2015-01-02 20:57:28

Svaboda skrev:
kiddie skrev:När man talar om rasism idag så menar man sällan bara ras, utan man inkluderar ofta kultur. Det är inte ordets ursprungliga betydelse men ord får ofta en annan betydelse över tid.


Så alla invandrare har samma kultur? När man talar om rasism så talar man om rasism, inget annat. Det är folk som hatar SD och kallar de för rasister som är okunniga. De är ett främlingsfientligt parti, inte ett rasistiskt parti. Dock så har partiet rasister inom partiet som det försöker få bort.

Får inte du heller ligga på grund av multikulturen?
Är det något som mest drabbar söndercurlade nittiotalister?

Alien
Det är okänsligt att kalla unga personer med problem för "söndercurlade nittiotalister". Detta bryter mot forumregeln:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

Detta är en tillsägelse. Meddelas även i pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in