Vad ska jag arbeta med?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad ska jag arbeta med?

Inläggav Vikingaflicka » 2014-12-27 1:05:07

Jag står just nu på ett ställe i livet och är för första gången utan en ledstjärna, en dröm, att jobba mot. Jag har ingen aning alls om vad jag ska bli när jag blir "vuxen". Som 24 år gammal hade jag kunnat vara nästan färdigutbildad ifall jag börjat läsa på universitetet direkt efter gymnasiet, men det gjorde jag inte. Tänkte att ni kanske kan tipsa mig om lite olika yrken som kan passa mig.

Lite bakgrund:
16 år gammal valde jag mellan att bli fotograf och att bli veterinär. Jag satsade på det senare för att ett år in på utbildningen byta till matte/data/NV-program på distans för att sen byta till samhälle (på distans) och i slutändan gå ut gymnasiet med ett specialutformat program. Man skulle kunna säga att jag är utbildad "Egenföretagare".

Direkt efter gymnasiet kom jag in på en ettårig fotoskola och använde där upp ett år av "csn på gymnasienivå" (eller vad de nu kallar det. Man har 2 år i alla fall). Skaffade eget fotoföretag redan när jag var 19 år och ska avsluta det nu då jag inte tycker att det är roligt alls - med tanke på att man jobbar mer eller mindre gratis stora delar av tiden krävs det att man tycker det är roligt.

För drygt två år sen så började jag sy medeltidskläder till andra, vilket gick väldigt bra, var roligt och folk var nöjda så jag bestämde mig för att satsa på det. För en vecka sen fick jag feedback på ett syjobb och kunden var inte nöjd. Jag insåg att det har blivit flera arbeten där varken jag eller kunden varit nöjda och att det därför inte är något jag ska försöka syssla med på heltid.

Ett halvår efter att jag börjat med syjobb gick jag in i väggen - utmattningsdepression - och jag misslyckades med några olika kurser jag läste för skojs skull på universitetet. Jag ligger just nu 11,5hp från att kunna få csn. Jag har precis börjat få lättare att komma ihåg och att kunna koncentrera mig igen. Har lärt mig flera nya grejer under hösten vilket känns som enorma framsteg men jag har försökt och misslyckats flera gånger med att ta de där poängen.

För ett halvår sen så slog tanken mig att bli fritidsledare, vilket är en 2-årig utbildning. Och det kändes HELT RÄTT. Men med de senaste jobbrapporterna så verkar det bli ont om jobb, alla vill ha fritidspedagoger istället. Jag är inte överdrivet förtjust i barn. Som fritidsledare kan jag jobba med mycket som inte innebär barn. Som fritidspedagog jobbar man nästan uteslutande med barn.

Jag har en kropp som jag inte litar på fullt ut, även om den betett sig rätt bra i vinter. Jag håller på att kolla upp det, men det är troligtvis fibromyalgi eller liknande.

Jag tycker att siffror och statistik är kul. Jag älskar att leda projekt. Jag tycker verkligen om djur och hade jag vetat att min kropp inte tänkte bete sig som en 70-åring lite då & då hade jag förmodligen satsat på veterinär nu.

Så vad ska jag göra?
En lång teoretisk utbildning känns för tillfället väldigt svår eftersom jag inte ens tar mig igenom de 11,5hp för att få csn.
Ett kroppsarbete i stil med veterinär känns svårt pga fibromyalgin (eller vad det nu är).
Fritidsledare känns dumt pga framtida arbetssituation (plus att jag bara har ett års csn på "gymnasienivå" kvar och utbildningen är 2 år).


Moderator Sjuckert: Flyttade tråden från Övriga Aspergerfrågor och förtydligade rubriken.
Vikingaflicka
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-11-08

Arbeta med?

Inläggav Nisse1982 » 2014-12-27 1:26:04

Du har prövat en hel del olika saker iallafall så det är ju bra att du har fått erfarenheter. Det låter ju ändå som att jobba med att sy ändå var ett bra jobb med tanke på att det inte är fysiskt krävande (för händerna då kanske) och att du inte behöver vara runt barn.
Att det inte blev helt 100 förra gången behöver ju inte säga att det blir så igen. Du kanske bara behöver lägga om arbetet med nya idéer, nya designer och liknande.

Annars finns ju alltid såna där telefonjobb, kanske rätt stressigt men inte fysiskt jobbigt.
Du gillade visst djur och sånt och att leda projekt, då kan du ju kolla upp det där med naturvårdsprojektjobb. WWF har tydligen öppnat plånboken nyligen för sånt: http://www.wwf.se/vrt-arbete/innovativ- ... fonden-wwf
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Arbeta med?

Inläggav Vikingaflicka » 2014-12-27 8:42:26

Tack Nisse för svaren!

Jag glömde lägga in att jag även jobbat med försäljning, både i butik (demopersonal) & över telefon. Jag är riktigt bra på det och tycker det är roligt, men sedan jag gick in i väggen klarar inte min kropp det alls. Jag får tillbaka alla stressymptom på två timmar.

För tillfället jobbar jag som kursledare inom fotografi & appleprodukter. Jag trivs JÄTTEBRA med det, men det är tyvärr väldigt oregelbunden lön. Som det ser ut nu under hösten har jag klarat mig en månad på lönen själv utan att behöva låna pengar, och då var det på kronan att det gick.
Vikingaflicka
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-11-08

Arbeta med?

Inläggav mango » 2014-12-27 10:43:10

Kul att du jobbat med mycket även om det kanske inte alltid har gått som du vill.

Du verkar vara lite av en entreprenör som inte riktigt hittat rätt ännu. Jag tänker högt nu då jag gärna vill hjälpa dig och samtidigt sitter och funderar hur.

Du tycker om fotografi men ett eget fotoföretag är för jobbigt och ger inte den inkomst du behöver, ha kanske fotografi som hobby och lägg upp snygga foton på shutterstock där dom säljer fotona åt dig.
http://www.shutterstock.com
Detta vet man dock inte om det kommer ge mycket eller några pengar alls.
Men bara ett förslag.

Du tyckte om att sy medeltidskläderna men jag förstod inte alls om din kunder var nöjda eller ej?
Först var de nöjda och sen inte?
Jag skulle ge samma förslag som rojona gjorde och även detta förslaget.
Tag kort på en, eller flera, av de medeltids kläder du sytt som blev bra och lägg upp det på etsy.
https://www.etsy.com
En sida för de som säljer sina egna handgjorda saker, allt från kläder till smycken tavlor etc.
Där kan du hitta kunder men prova att bara sälja En eller Max tre designer som du är bra på att sy upp.
Sen har ju världen intresserat sig för cosplay etc kanske kan du tänka dig att sy sånt med.
Men en tanke är ju att kanske att ta en kortare sykurs utfall att det är din sy teknik som gör att kunderna inte blir nöjda.

Du vill jobba med barn fast inte ha någon direkt kontakt med dom? Om jag förstod det rätt,
Har du provat att söka jobb hos kalasfixare fast vara den som sköter det administrativa, projektledaren och inte
Sköter kalaset själv. Eller kanske själv starta ett kalasfixare företag, ta bara hand om det administrativa och anlita andra att göra själva utförandet av kalaset.

Du du tycker om siffror och statistik kanske du borde jobba med logistik. Logistik så räknar man på siffror och statistik för att kunna förbättra effektiviteten arbetsflödet på företag.

Angående pengar så borde du ansöka om socialbidrag om du inte har några pengar alls och knappt klarar dig.
Vem som helst som inte har pengar kan få stöd av SOC i alla åldrar och situationer. De har ju såklart några krav men se det som att du får tillbaka de skattepengar du betalat in eller som de skattepengar som din föräldrar betalat in genom åren. Du, vi betalar ju skatt så att vi dels kan hjälpa andra eller få hjälp när det behövs osv.

Vad mer tycker du om att göra?
Så kanske jag kan ge fler förslag
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Arbeta med?

Inläggav Vikingaflicka » 2014-12-27 11:46:53

Hej mango!
Ja, jag är väl rätt mycket av en entreprenör. Ligger i blodet och sådär ;)
Framförallt är det väl pappersbiten som inte riktigt funkar för mig (ironiskt nog då jag har jobbat med det för andra) och jag har inte råd att anställa någon som hjälper mig med det.

Jag tycker knappt ens det är roligt att fotografera längre, så långt har det gått. Och att fotografera för shutterstock och liknande kräver antingen mängder med tid eller bara tur, tyvärr.

Ja, en del av mina medeltidskunder är jättenöjda - en del av dem kommer jag till och med att fortsätta jobba med - men de som jag har sytt till och inte haft möjlighet att prova ordentligt på och sådär har inte varit jättenöjda. För att kunna få en ordentlig inkomst på det hela måste jag jobba med folk även utanför Skåne och då blir det svårt att prova in och därmed att få kunderna helt nöjda. Jag har tyvärr inte kapitalet att lägga upp färdiga kläder på Etsy (som är en fantastisk sida).

Nej, jag vill helst inte jobba med barn under längre perioder. Tillfälliga arbeten hade kunnat vara okej. Därav vill jag inte utbilda mig till fritidspedagog. En fritidsledare kan jobba på många fler arbetsplatser (föreningsverksamhet, daglig verksamhet, projektledare t.ex.) och det är den delen av fritidsledarjobbet jag är intresserad av, inte att jobba på just fritids. Kalasfixare hade ju dock kunnat vara något! Ska helt klart kolla närmre på det!

Jag antar att logistik inte är något jag kan jobba med outbildad och att det kräver nån form av högskoleutbildning?

Tyvärr får man inte socialbidrag om man är egenföretagare utom i extremt sällsynta fall. Jag har redan pratat med dem och det är därför jag ska avsluta mitt fotoföretag.
Vikingaflicka
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-11-08

Arbeta med?

Inläggav mango » 2014-12-27 12:42:14

A ok men då struntar vi i pappersarbete som förslag och saker gällande fotografering :)

Kul att höra det behövs fler kvinnliga entreprenörer :)

Ok då förstår jag. Nej tanken var att du du skall ta bilder på de kläder du redan skapat och lägga upp på etsy.
Har du en prov docka du kan ställa in storlekar på för att få kläderna att passa bättre på folk?
De har ju en medeltidsveckan i Visby där folk säljer medeltidskläderna, kanske kan du göra ett samarbete med någon där om du inte vill ha ett eget företag just nu.
Du kanske även kan få ställa ut en gratis monter på spelmässor om du vill göra cosplay kläder, medeltida kläder fungerar kanske det med på spel och fantasi mässor.
Eller för det första så borde du över huvudtaget ta foton på de kläder du redan sytt, även om nu fotografi är tråkigt för dig, men bara så att du har något att visa upp och kan skapa en hemsida så att folk kan hitta dig.
Tag kontakt med tex medeltidmuseer eller andra organisationer som kanske har medeltidsevent där du kan få större beställningar.
Hör av dig dig till tex butterix som hyr ut maskeradkläder. Vad har vi mer hmmm om du kan tänka dig att sy andra typer av kostymer med så hör av dig till film och reklam bolag. OOOh juste det finns ett företag i Göteborg som gör makeup för filmer, det vill säga, sår blod, rekvisita etc du kan kanske ha ett samarbete med dom ibland när det behövs. Ännu bättre om du kan tänka dig att göra andra typer av kostymer med?
Du kanske redan känner till dessa föreningar, almi, Nyföretagarcentrum och Startupstockholm. Tre statliga organisationer som ger gratis rådgivning inom eget företagande och om du har en produkt ide.

Kanske kan man lägga upp dit syende som projekt på kickstarter eller foundbyme, där du kan erbjuda att sy upp kläder till folk och göra en helt egen medeltida klädes varumärke. Om detta är något du vill göra så hojta till så kan vi spana konceptet bättre bättre. Men besök kisckstarters hemsida om du inte redan känner till dom, de förklarar även enkelt hur kickstarter fungerar.
https://www.kickstarter.com

Du borde kolla in hemsidan jobbmentor du skulle kanske kunna passa som anställd där som projektledare för jobbmentor och styra upp skolmöten etc.
http://mentor.se/jobbmentor-1/

Bra fråga! Vet ej, men hör av dig till ett logistik företag och fråga, det bästa är nog att sådant fall ta en kortare yrkesutbildningen då du redan vet vad du tycker om. Du får nog i detta fallet googla på logistik företag så dyker det nog upp något. Om du inte hittar något så hojta till så hjälper jag dig att leta.
Andra man även kan höra av sig till är tex lagerföretag eller större företag och fråga vem det är som sköter deras logistik.

A ok. Det finns ju nu någon ny (tror den är rätt ny i alla fall) egen företagare försäkring, jag har dock inte den själv så jag vet inte hur bra den är eller exakt hur det fungerar men det kan vara värt att kolla upp.
http://www.unionen.se/medlemskapet/inkomstforsakring

Bara trycker ut några förslag:
Kan du tänka dig att jobba som guide för skolklasser på museeum och andra "besöks ställen" som tex, tomtits, Naturhistoriska museet?
Vad sägs om fritidsledare projekt ledare till kryssningar?
Jag tror att kryssningar behöver mer aktiviter för barn och det är kanske något du kan erbjuda att styra upp.
Eventfixare på kryssningar för barn, som fiskdamm, små stjärnorna, filmdags, skattjakt på kryssning etc nu vet inte jag vad det finns för underhållning på kryssningar för barn men hör efter.

Några tankar och åsikter? :)
Blev kanske lite mycket på en gång men "gnistrade inspirationen till" av något av förslagen eller lätt något lite extra intressant? Så skall jag försöka fortsätta att fundera lite senare.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Arbeta med?

Inläggav Vikingaflicka » 2014-12-27 13:15:04

Har fotograferat det mesta av kläderna, men till skillnad från moderna kläder så görs de inte i "storlekar" utan väldigt mycket måste anpassas efter personens figur och ja, då måste jag kunna prova några gånger under arbetets gång. Jag kommer ju att fortsätta ha det som hobby, men lär inte sy upp åt okända människor.

Bor inte i Stockholm och finns inte några direkt året-runt-museum i närheten. De få som finns ger sådana jobb till universitetsstudenter som studerar just det ämnet.

Fortsätt gärna spåna dock :)
Vikingaflicka
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-11-08

Arbeta med?

Inläggav mango » 2014-12-27 13:24:30

Nu gav du mig dock inget att spåna vidare på ;)
Det enda jag jag hörde som svar var ett nej till allt jag just gett förslag på.
Du måste ge lite energi tillbaka och förslag på saker som du själv är intresserad av och kan tänka dig att göra :)
Jag kan inte tänka ut de sakerna åt dig.

Så då blir det återigen frågan, vad tycker du om att göra?
Vi kan också ställa frågan, vad är du bra på? :)
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Arbeta med?

Inläggav Vikingaflicka » 2014-12-27 13:34:51

Haha sorry. Jag har väl bara dragit den här diskussionen med mig själv så många gånger att jag nästan gett upp.

Jag tycker om att hantverka. Att lära ut och förklara. Att planera saker. Medeltid. Att vara i köket och baka eller laga mat. Bra på mycket, men inte bäst på något. Ett jobb där jag bara sitter still och gör vad någon annan säger åt mig att göra kommer aldrig att fungera, det känner jag mig alldeles för bra för.

Jag skulle gärna vilja jobba med statistik, men för tillfället känns det som en omöjlighet att ta sig igenom en utbildning på mer än 15hp pga utbrändheten - och utan en ekonomi som fungerar så kommer jag inte ta mig ur den heller, då det är mitt absolut största stressmoment.

Det hade varit jätteroligt att jobba som kock eller bagare, men jag tror varken att kropp eller psyke skulle klara av den påfrestningen, tyvärr.

Allt känns bara som att kropp och psyke motarbetar varandra fullständigt och även om det säkert finns en smal, smal stig där de i alla fall kan nästan samarbeta så hittar jag inte den.

Jag behöver ett yrke där jag inte behöver jobba 100% utan att det är möjligt att hitta jobb på 50-75% för att inte riskera att gå in i väggen igen (jag är en sån där person som glömmer bort att ta det lugnt nästan jämt).
Vikingaflicka
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-11-08

Arbeta med?

Inläggav mango » 2014-12-27 13:45:02

Tack ;) nu har jag något att fundera på, dock så behöver jag en Paus från datorn så jag skall försöka återkomma senare! :)
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Arbeta med?

Inläggav TORatANDET » 2014-12-27 17:03:21

Vikingaflicka skrev:Jag står just nu på ett ställe i livet och är för första gången utan en ledstjärna, en dröm, att jobba mot. Jag har ingen aning alls om vad jag ska bli när jag blir "vuxen".


http://www.aspi.se/anstaller.htm
Min e-postadress står nederst på den webbsidan, om man vill ha kontakt.
(Ej PM i anställningsfrågor, tack.)
Ämnet borde vara intressant för fler här ...

Men ASPI kräver formell diagnos AS (eller liknande inom autismspektrum), så utredningsprocessen får du tvinga vården att snabba på då. (Kolla upp vårdgaranti.)

Var bor du ungefär?
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Arbeta med?

Inläggav mango » 2014-12-27 18:17:59

TORatANDET skrev:
Vikingaflicka skrev:Jag står just nu på ett ställe i livet och är för första gången utan en ledstjärna, en dröm, att jobba mot. Jag har ingen aning alls om vad jag ska bli när jag blir "vuxen".


http://www.aspi.se/anstaller.htm
Min e-postadress står nederst på den webbsidan, om man vill ha kontakt.
(Ej PM i anställningsfrågor, tack.)
Ämnet borde vara intressant för fler här ...

Men ASPI kräver formell diagnos AS (eller liknande inom autismspektrum), så utredningsprocessen får du tvinga vården att snabba på då. (Kolla upp vårdgaranti.)

Var bor du ungefär?


Bra initiativ där Toratandet! tumme upp* :)
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Arbeta med?

Inläggav Vikingaflicka » 2014-12-27 18:32:22

Hej TORatANDET!
Jag bor i Skåne. Har ingen diagnos än, vilket du nog sett med tanke på din formulering, men sist de kollade kön så ser det ut att ske inom några månader.
Vikingaflicka
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-11-08

Arbeta med?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 19:16:45

Tycker du om att jobba med huvudet eller är det mer praktiskt som du gillar och fungerar med?

Fungerar det att umgås längre perioder med vuxna individer i en jobbsituation?

Vilka ämnesområden eller hantverk intresserar dig mest?

Kan du hantera fasta tider eller behöver det vara flexibelt?

Det verkar som du har en viss talang för att sy. Men du bör inse att du inte kan göra alla nöjda. För just dig skulle jag rekommendera att bara anta de kunder som du kan prova på ordentligt, de andra får du tacka nej till helt enkelt. Sedan kan man ju sy kuddar och annat som inte kräver någon att prova på. Kan du sy i skinn förresten?

Vikingaflicka skrev:Jag antar att logistik inte är något jag kan jobba med outbildad och att det kräver nån form av högskoleutbildning?

Formell utbildning krävs bara om det ställs formella krav. Ska man bli läkare t.ex så måste man få legimitation oavsett om man är nobelpristagare. Men i andra fall kan man läsa in själv och då är det bara ens förmåga som räknas. Det finns t.ex inga formella krav för uppfinnare men att kunna teknik brukar vara en fördel.

Vikingaflicka skrev:Tyvärr får man inte socialbidrag om man är egenföretagare utom i extremt sällsynta fall. Jag har redan pratat med dem och det är därför jag ska avsluta mitt fotoföretag.

Du kan sälja företaget till någon släkting eller bra kompis ;)

Kan du flytta eller är du fast på ett ställe? Bor du i närheten av Malmö-Lund i pendlingsavstånd?

Vikingaflicka skrev:Bor inte i Stockholm och finns inte några direkt året-runt-museum i närheten. De få som finns ger sådana jobb till universitetsstudenter som studerar just det ämnet.

Säg att du pluggar vadhelst museumet efterfrågar.. :P

Vikingaflicka skrev:Jag tycker om att hantverka. Att lära ut och förklara. Att planera saker. Medeltid. Att vara i köket och baka eller laga mat. Bra på mycket, men inte bäst på något. Ett jobb där jag bara sitter still och gör vad någon annan säger åt mig att göra kommer aldrig att fungera, det känner jag mig alldeles för bra för.

Ordna kurser i hantverk och matlagning?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Arbeta med?

Inläggav TORatANDET » 2014-12-29 14:19:51

Vikingaflicka skrev:Jag bor i Skåne.

Om du e-postar inom kort kan du få en gratisplats till utb. 28/1 eller 29/1 em (se aspi.se).
Så ses vi, och du se vad ASPI sysslar med nu.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Arbeta med?

Inläggav Cellardoor » 2014-12-30 17:06:16

Spontant så känner jag att du absolut inte borde satsa på sömnaden, det är näst intill omöjligt att försörja sig på medeltidssömnad om man inte är otroligt drivkraftig, det är otroligt slitigt och av dina inlägg så får jag känslan av att du kommer att tröttna på det. Att det blir en upprepning av fotograf-händelsen så att säga.

Något jag tänker spontant som du kanske skulle tycka var kul är guide på någon form av historisk plats. Vet inte vad som finns i Skåne, men jag har en bekant som har jobbat på Sala Silvergruva som guide. Förutom att lära folk saker om gruvan, ha guidade turer osv så fick dom även sy sina egna arbetskläder. Ibland hade dom temadagar där dom kunde hålla hantverkskurser eller bara uppvisningar i olika hantverk. Det är mer den vibb jag får från dina inlägg, du skulle få göra lite av varje och det gratisjobb du skulle få lov att göra är mer varierat. Ofta är ju detta dock lite säsongsbetonat vilket kan ställa till lite problem. Men ja, ett förslag iaf.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in