Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav volguus_z » 2014-11-26 23:04:30

Nej, vill jag ha hjälp då frågar jag. Jag hatar när dom kommer fram och ler sina falska leenden mot en, jag blir helt svettig och vill bara gå därifrån då.
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-26 23:13:36

-Ja de där falska stela leendena är det värsta som finns.
Den där låtsade vänligheten och onaturliga hurtigheten, vem tror de att de lurar med den där försäljar-management-psykologin?

Jag vill inte mötas av en perfekt flygvärdinna när jag är och handlar.
Jag vill att de i första hand ska vara kompetenta att svara på frågor om produkterna.
I andra hand ska de stå bakom disken till dess man behöver fråga om nåt.

Fjäsk och stelopererat positiv attityd kommer de ingen vart med.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav HGJ » 2014-12-15 21:49:19

Plasticfck skrev:Har funderat lite på en sak.

Alltid när jag går in i affärer - så är jag SKITRÄDD att expediter ska komma fram och bah "Hej vill du ha hjälp med något :D :D :D " - asså jag blir liksom stressad av det och känner mig "jagad" av dom, och får jättekonstiga tankar om hela grejen. Jag tror typ att de spanar på mig för de är rädda att jag ska ta något - eller inte vill att kunder ska prova saker/känna på saker i affären, för dom inte orkar rätta till vad man kan ha "stökat till" (inte med flit) - och tycker det är enklare om dom bara ger en det man vill ha direkt.

Jag vill kunna gå runt och kolla IFRED. Vill kunna läsa på förpackningar och fundera ut vad det är jag vill ha SJÄLV. Vill inte ha någon som ska "hugga tag" i mig direkt när jag kommer in och uppmärksamma min existens. Vill helst känna mig anonym och bara smälta in bland alla hyllor.

Är det någon mer som känner såhär ? Som blir stressad av expediters "vill du ha hjälp?"-frågor ?

Eller vill ni kanske ha hjälp av expediter när ni går in i en affär ?


:mrgreen: :-)010 :-)014

Det kan vara stressande, ja. Jag brukar tveka att gå in i en butik som är mer eller mindre tom på kunder (om jag inte på förhand vet exakt vad jag ska ha). Minst stressande brukar stormarknader av typen ICA Maxi vara (med många olika sorters varor i en enda stor butik). Dock tror jag att jag klarar av situationen bättre i takt med att expediterna blir yngre.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-15 23:53:24

HGJ skrev:Dock tror jag att jag klarar av situationen bättre i takt med att expediterna blir yngre.

Vad gör det för skillnad?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav HGJ » 2014-12-16 23:30:46

plåtmonster skrev:
HGJ skrev:Dock tror jag att jag klarar av situationen bättre i takt med att expediterna blir yngre.

Vad gör det för skillnad?

Det kan vara svårare att förhålla sig till sådana som är äldre. Jag kan uppleva att åldern ger dem ett övertag. Det kan vara nog svårt att hantera yngre expediter, men jag tror ändå att det går något lättare. Förr om åren var nästan alla expediter äldre än jag själv. Nu är det inte längre så.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav kiddie » 2014-12-17 22:17:23

Apoteket igen. De hoppar på en direkt!

Det är verkligen inte trevligt. Det går mindre än en minut så är de framme och frågar om man vill ha hjälp.

Nej, jag vill inte ha hjälp!!!

Jag vill plocka mina vitaminer och värktabletter från hyllan, betala och gå ut. Jag villll inte att de alltid kommer fram direkt. SLUTA MED DET!

Det känns som om man antingen är dum i huvudet tror de eller att man ska sno något.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Flawed » 2014-12-17 23:19:58

kiddie skrev:Apoteket igen. De hoppar på en direkt!

Det är verkligen inte trevligt. Det går mindre än en minut så är de framme och frågar om man vill ha hjälp.

Nej, jag vill inte ha hjälp!!!

Jag vill plocka mina vitaminer och värktabletter från hyllan, betala och gå ut. Jag villll inte att de alltid kommer fram direkt. SLUTA MED DET!

Det känns som om man antingen är dum i huvudet tror de eller att man ska sno något.

De vill precis som bilförsäljare få dig att köp några burkar extra Alvedon, smink, och glidmedel med persikosmak, det var bättre förr i detta fallet.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav kiddie » 2014-12-17 23:27:46

Det sjukaste var när apoteksreformen kom och en tid hade det "nya" apoteket samma personal som innan. Samma plats samma som jobbade. Annat apoteksnamn. Vid bytet kom samma personer som lämnat en ifred, de kunde t o m verkat tjuriga, fram till en och log och frågade om man behövde hjälp direkt. Det kändes dumt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Cellardoor » 2014-12-30 0:03:49

Jag läste om en butik i våras som hade infört att en kunde ta ett armband/kasse/nån-grej-jag-inte-kommer-ihåg med olika färger för att signalera om en ville ha hjälp eller inte. Alltså typ "grön = hjälp mig", "röd = låt mig vara ifred" och dessa armband/kassar/föremål fanns lättillgängliga i början av butiken. Det tyckte jag lät som ett perfekt system så att en kunde får handla ifred. :D

Min värsta butik är Lush. Älskar en del av deras produkter men affärerna är alltid supersmå, med massor av personal och en hinner knappt sätta foten innanför dörren innan dom flyger på en. Sen ska dom alltid hålla på och försöka tvinga en att prova massor av kladdiga krämer och trycker upp saker i ansiktet på en för att en ska lukta på dom.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Flawed » 2014-12-30 0:44:37

Det
Cellardoor skrev:Jag läste om en butik i våras som hade infört att en kunde ta ett armband/kasse/nån-grej-jag-inte-kommer-ihåg med olika färger för att signalera om en ville ha hjälp eller inte. Alltså typ "grön = hjälp mig", "röd = låt mig vara ifred" och dessa armband/kassar/föremål fanns lättillgängliga i början av butiken. Det tyckte jag lät som ett perfekt system så att en kunde får handla ifred. :D

Min värsta butik är Lush. Älskar en del av deras produkter men affärerna är alltid supersmå, med massor av personal och en hinner knappt sätta foten innanför dörren innan dom flyger på en. Sen ska dom alltid hålla på och försöka tvinga en att prova massor av kladdiga krämer och trycker upp saker i ansiktet på en för att en ska lukta på dom.

Lush är en affär som dödar astmatiker ute på gatan när de går förbi.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-30 2:52:44

Flawed skrev:De vill precis som bilförsäljare få dig att köp några burkar extra Alvedon, smink, och glidmedel med persikosmak, det var bättre förr i detta fallet.

Du får fråga vilken typ av kondom som är skönast att bli knullad med. Kräv en detaljerad redogörelse :P
Vid senare tillfällen får du nog vara ifred.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in