Två bra peppande föreläsningar!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-28 12:21:12

Blir så nyfiken på detta kraftiga motstånd. Är det möjligt att det rör sig om feltolkning, alternativt bokstavstolkning, medveten eller omedveten?
För "ryck upp dig och tänk positivt" och andra floskler är ju bara riktlinjer, inte lagar - tänk hellre positivt än negativt - och kan självklart inte appliceras på alla (om ens några) situationer. Det måste väl även du inse att de inser? Eller?
Tror du verkligen att de är så korkade och dogmatiska? Att de menar allt de säger?
Är t ex Mia Törnblom så konsekvent att hon säger "se bara möjligheter!" till någon som just förlorat ett barn?
Nu hädar jag kanske, men jag tror faktiskt inte hon skulle göra det.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Mats » 2014-12-28 12:33:25

Myrkr skrev:Är t ex Mia Törnblom så konsekvent att hon säger "se bara möjligheter!" till någon som just förlorat ett barn?
Nu hädar jag kanske, men jag tror faktiskt inte hon skulle göra det.


Aha! Är det så det funkar? Man säger inte "Se bara möjligheter!" till någon som har "godkända" problem?

Så när man får höra "Se bara möjligheter!" betyder det "Dina problem räknas inte!"?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-28 12:55:19

Mats skrev:
Myrkr skrev:Är t ex Mia Törnblom så konsekvent att hon säger "se bara möjligheter!" till någon som just förlorat ett barn?
Nu hädar jag kanske, men jag tror faktiskt inte hon skulle göra det.


Aha! Är det så det funkar? Man säger inte "Se bara möjligheter!" till någon som har "godkända" problem?

Så när man får höra "Se bara möjligheter!" betyder det "Dina problem räknas inte!"?


Om man vill vara en lättkränkt fan kan man väl tolka det på det sättet. Men vad säger isåfall en positivtänkare till någon som har problem som räknas?
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Mats » 2014-12-28 13:06:25

Myrkr skrev:lättkränkt fan

Ad hominem. Jag lägger ner nu.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-28 15:25:24

Mats skrev:
Myrkr skrev:Är t ex Mia Törnblom så konsekvent att hon säger "se bara möjligheter!" till någon som just förlorat ett barn?
Nu hädar jag kanske, men jag tror faktiskt inte hon skulle göra det.


Aha! Är det så det funkar? Man säger inte "Se bara möjligheter!" till någon som har "godkända" problem?

Så när man får höra "Se bara möjligheter!" betyder det "Dina problem räknas inte!"?


Nu har ni börjat prata i lite "gåtform" för mig så jag är inte riktigt säker på om jag hänger med.
Jag skulle påstå att jag är en positiv människa förutom när jag är deprimerad. Men jag är också naiv jag tror inget ont om någon människa fören de visar den sidan eller om personen är " ser och beter sig som en klassisk elak människa".

Men om någon säger "se möjligheterna" så tänker jag att personen säger åt en att man fokuserar på fel saker.
Det vill säga att de förstår att man har problem och att man har det jobbigt men försök att inte gräva ned dig i dina problem utan tänk på de saker som är positiva i dit liv istället och försök lägga mer fokus på dom.
Inte att man skall ignorera sina problem men att man skall fokusera mer på sina positiva saker för att bli mindre nedstämd.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 15:31:11

En del positivtänkare har tydligen problem med att de ber folk att ignorera sina problem. Kanske de som skapade denna metod har tänkt rätt men de som försöker föra det vidare har uppenbarligen många gånger tappat verklighetskontakten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Mats » 2014-12-28 15:37:16

mango skrev:Inte att man skall ignorera sina problem men att man skall fokusera mer på sina positiva saker för att bli mindre nedstämd.

Tycker du det är rätt att säga till någon som just har förlorat ett barn att hen ska fokusera på sina positiva saker för att bli mindre nedstämd?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-28 15:47:23

Mats skrev:
mango skrev:Inte att man skall ignorera sina problem men att man skall fokusera mer på sina positiva saker för att bli mindre nedstämd.

Tycker du det är rätt att säga till någon som just har förlorat ett barn att hen ska fokusera på sina positiva saker för att bli mindre nedstämd?


Absolut INTE!!
Man säger absolut INTE till någon som förlorat sitt barn "se möjligheterna". Den tanken eller den frasen kan jag personligen inte ens föreställa mig att jag eller någon ens skulle tänka och ännu mindre säga till någon i den situationen.

Jag försökte bara i allmänhet förklara vad någon kanske menar när de säger "se möjligheterna".
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 15:57:53

mango skrev:Man säger absolut INTE till någon som förlorat sitt barn "se möjligheterna".

Jag har förstått att det är ungefär vad en del som lär ut positivtänk kör med.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-28 16:03:11

plåtmonster skrev:En del positivtänkare har tydligen problem med att de ber folk att ignorera sina problem. Kanske de som skapade denna metod har tänkt rätt men de som försöker föra det vidare har uppenbarligen många gånger tappat verklighetskontakten.

Det går jag med på.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-28 16:26:55

plåtmonster skrev:
mango skrev:Man säger absolut INTE till någon som förlorat sitt barn "se möjligheterna".

Jag har förstått att det är ungefär vad en del som lär ut positivtänk kör med.


Fy fasen vad hemskt av dem! Ursäkta språket.

Personligen har jag ingen andning om vad jag skulle säga till en person vars barn just gått bort.
Jag skulle bli helt mållös, helt tom och blank på insidan, ledsen över situationen och för både personen och barnets skull. ge personen en hård lång kram och fortfarande, troligen aldrig, veta vad jag skulle säga för att det är en sådan
Otänkbar, overklig, surrealistisk händelse att något sådant hänt, överhuvudtaget kan hända.

Denna personen kommer behöva hjälp, stöd, tid, psykolog kontakt och mycket mer och aldrig komma över händelsen men förhoppningsvis kunna bearbeta händelsen och med tiden kunna leva med den till en vis grad. Jag skall inte gå in på detta då jag aldrig har varit med om det och absolut inte kan eller har någon erfarenhet av den situationen. Så detta är bara rena ramma gissningen och jag har inte någon som helst kunskap av detta.
(Peppar peppar ta i trä!)
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav bardamu » 2014-12-28 16:32:51

Moggy skrev:
KrigarSjäl skrev:-Sedvanlig amerikansk framgångsteologi och positivt tänkande-mumbojumbo.


Allt det där är bara floskler och manipulation - sen börjar publiken klappa händer av ren betingning.



Nä. Ted har bra saker.
Ted har en del bra saker. Tedx som de här handlar om tar däremot in precis nästan vem som helst för att prata.

t.ex överviktiga kvinnor som talar om att de är förtryckta för att de är feta. Tedx är ett skämt.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 16:39:22

Tedx innebär väl isåfall att man måste filtrera själv?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-28 16:40:29

mango skrev:Fy fasen vad hemskt av dem! Ursäkta språket.

Can't tell if serious.... Men alltså, ingen säger faktiskt så till sörjande (förutsatt att de inte är empatistörda), plåtmonster överdrev bara för att han tycker illa om metodiken överlag.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 16:44:29

Metodiken kan vara mycket användbar om man inte missar detta med att man också måste problematisera negativa saker också samt hantera dessa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav bardamu » 2014-12-28 16:51:06

plåtmonster skrev:har en del bra saker. Tedx som de här handlar om tar däremot in precis nästan vem som helst för att prata.


Om du vill gå igenom 20 vanvettiga feministiska videos om fat shaming, förtrycket av fiktiva kvinnor i tvspel eller föreläsningar om vegandieter för att hitta det där enda sånär vettiga föreläsningen, så för all del.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-28 16:53:22

Allt på TED är naturligtvis inte skit...Susan Cain med sin bok Introverts har figurerat där.

Jag dömer alltså inte ut kanalen men väl några av sändarna...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav bardamu » 2014-12-28 16:58:33

KrigarSjäl skrev:Allt på TED är naturligtvis inte skit...Susan Cain med sin bok Introverts har figurerat där.

Jag dömer alltså inte ut kanalen men väl några av sändarna...
Återigen, ted talks och tedx är inte samma sak. De två klippen som länkades i trådstarten är från tedx. Susan Cain föreläste på ted talks såg man med en enkel sökning.
Senast redigerad av bardamu 2014-12-28 17:02:17, redigerad totalt 2 gånger.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-28 17:00:14

Hur fasiken förtrycker man en fiktiv karaktär?
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Meppe » 2014-12-28 17:01:11

Myrkr skrev:
mango skrev:Fy fasen vad hemskt av dem! Ursäkta språket.

Can't tell if serious.... Men alltså, ingen säger faktiskt så till sörjande (förutsatt att de inte är empatistörda), plåtmonster överdrev bara för att han tycker illa om metodiken överlag.


Naiv verkar du iallafall. Jag har inte läst en enda text av någon som inte blivit mött av kommentarer i stil med "du har ju andra barn" eller "du hinner skaffa nya barn, du är ju ung".

Och för den delen, det finns dom som bokstavligen menar att om man vill något så kan man det och misslyckanden beror på bristande vilja. Du verkar för vettig för att komma på den tanken eller ta det till dig utan att få något direkt exempel, så jag bjuder på det.

Under mina sista 9 månader i Finland var jag engagerad i självmordsprevention. Jag har inte alltid lyckats i det. Vid ett tillfälle när jag höll på att deppa ihop blev jag bemött av "vill man så kan man"-attityden. Jag valde att ge personen i fråga chansen att skylla på missförstånd, att han/hon inte kände till min situation, inte hade tänkt på att den kunde uppkomma eller vad som helst, så jag förklarade varför jag deppade ihop och att det i förlängningen innebar att jag misslyckats pga bristande vilja. Och vad fick jag till svar? En bekräftelse på att det var vad som hänt och en utskällning för att jag var otrevlig. Vid ett senare tillfälle blev jag informerad om att jag blivit förlåten (utan att ha bett om ursäkt) för att jag gjort personen arg. Så, det finns fanatiker. Du verkar inte vara en av dom och du verkar ha varit tillräckligt skonad från dom för att anta att det är en nidbild. Jag kan inte neka att jag är otroligt avundsjuk på den bilden av situationen.

I många fall tror jag att det kan handla om att man inte vet hur man ska bete sig och har inhamrat i skallen att man ska försöka muntra upp folk, vilket leder till den typens kommentarer som jag citerat i första stycket. Inte ett försvar, men en möjlig förklaring.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-28 17:45:20

Bra svar, var intresserad av en mer nyanserad kritik eftersom jag har svårt att föreställa mig att sådana människor överhuvudtaget existerar.
Men jo, jag förstår naturligtvis att dessa fraser används emellanåt, förhoppningsvis då i samband med annat stöd, och, förhoppningsvis, mer sällan som ensam lösning och sen så blir man utslängd vind för våg - vilket det gavs sken av.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Meppe » 2014-12-29 0:02:34

Jo, man lämnas vind för våg av många. Det är ett faktum samma sekund som något som ett magiskt trollspö inte kan fixa händer i ens liv. Bara att ta en titt på kommentarfältet ifall du inte tror på att folk lägger benen på ryggen eller går över till andra sidan gatan.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-29 0:39:31

Att samhällsklimatet är kallt och osolidariskt är det ingen tvekan om, men det var just positivtänkarnas sätt att hantera sörjande på som jag ifrågasatte och tvivlade på, de och andra vars profession är att hjälpa andra.
Det finns uppenbarligen stolpskott, jag har dock aldrig mött dom, trots 15 års sporadisk vårdkontakt. Vad det beror på vet jag inte.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Meppe » 2014-12-29 0:52:47

Positivtänkarna vände jag mig mot i mitt första inlägg här.

Ett litet tips om debatter: Undvik kommentarer om att något fenomen inte skulle existera, det enda någon behöver göra för att motbevisa dig är att ge ett exempel.

Myrkr skrev:Låter som en nidbild. Eller själva idéen, stereotypen, snarare än riktiga människor.
Men det beror nog helt enkelt på att jag inte föreställa mig att någon faktiskt tänker på det sättet, det är för verklighetsfrämmande för mig.
Så antingen existerar de inte - ingen är SÅ positiv - eller så har du fel uppfattning av dom. Tror på en blandning.


Om inte mitt exempel på positivtänkarnas "vill man så kan man" duger är det bara att säga till.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in