Kurser i SOCIAL KOMPETENS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2008-08-09 0:43:15

slatten skrev:Angående social kompetens!
En del i social kompetens är att acceptera alla människor som de är och då undrar jag varför just jag ska ändra på mig? Vem säger att "normala" beter sig riktigt? Varför ska jag behöva stå ut med deras skvaller och hån och rent av skitsnack?


Därför att det alltid är minoriteten som måse anpassa sig efter majoriteten. Särskilt om man jobbar med NT på deras villkor.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:51:16, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Debbido » 2008-08-09 1:05:11

Inger skrev:Debbido, både komisk och lite sorglig berättelse. Du bara måste samla de här i en bok! Eller en blogg, men böcker kan man i alla fall få en slant för.


Tack Inger! Det här med bloggande har jag inte fattat. Har ju ramlat in på bloggar ibland via sökord. Men hur tar sig folk annars till bloggarna? Väljer man medvetet vissa namn? Och hur får man då ett känt namn? Hur hittar folk till MIN blogg? Tjänar man några pengar på det? Hur?

För övrigt: i slutet på "Den svenska ensamheten" finns foto på vårt sommartorp dit jag tänkt inbjuda dem som vill! (ev. maj -09)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:51:16, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2008-08-09 4:32:57

Du kan ju börja att återvinna inlägget om sexsamariter... :wink:

Hur man tjänar pengar på bloggar har jag dock aldrig fattat. Om man inte vill sudla ned den med en massa annonser.

Kommer gärna till stugan, om hälsa och ekonomi tillåter.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:51:16, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2008-08-09 20:27:49

Inger skrev:Du kan ju börja att återvinna inlägget om sexsamariter... :wink:

Hur man tjänar pengar på bloggar har jag dock aldrig fattat. Om man inte vill sudla ned den med en massa annonser.

Kommer gärna till stugan, om hälsa och ekonomi tillåter.


Så det är annonserna bloggarna tjänar pengar på?
Varför bloggar folk om man lika gäna kan skriva på forum som detta? Det klart att om jag bloggade skulle jag inte få på käften som här, å andra sidan lär man sig något av det... :roll:

Beträffande sexsamariterna är jag tydligen schizofren eftersom jag har svårt att propagera för allmän prostitution. Jag lever mig alltid in i den allra mest utsatta människans situation, hon som ställs utanför. Eftersom jag själv har haft några förhållanden, familj, barn etc och hunnit bli övermogen så står jag själv inte i kö för just sådana tjänster.

Ingen kristen människa skulle vara för sexsamariter vilket för mig till en identitetskris: VEM ÄR JAG? :shock:

Jag är någon som älskar att ge och få barmhärtighet om jag/han/hon är i nöd, vad det nu än är fråga om. Det är min religion. Så enkelt så. Men som aspergare kan man väl knappast förväntas kunna anpassa sig till ett visst religiöst system? Vi aspergare får nog ta oss friheten att snickra ihop våra egna livsåskådningar, ser ingen annan utväg...

Beträffande Västkustträff är du välkommen. Den som lever får se..
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:51:16, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Isse » 2008-08-10 15:34:08

KrigarSjäl skrev:
Milyc skrev:Jag tror faktiskt att den som har bäst förutsättningar att lära aspergare det sociala spelets regler är just andra andra aspergare som själva fått kämpa för att lära sig det. En sådan lärare/tränare/handledare har en djupare förståelse för vari problemet består samtidigt och kan även fungera som en förebild för eleven, eftersom de fungerar på ett så pass likartat sätt och läraren gått igenom det eleven kanske nu går igenom. Jag inbillar mig dessutom att man då skulle fokusera på de sociala färdigheter som en vuxen självständig människa har nytta av.

När NT-tanter ifrån FA ordnar studiecirklar eller andra aktiviteter åt "sina ungdomar" blir det bara massa tjat om att eleverna har ett funktionshinder som sedan underförstått motiverar allmän dagismentalitet och dalt. Det är etträtt effektivt sätt att utbilda "ungdomarna" till gulliga lydiga muppar men ingenting annat.

Det är bara så klockrent! Bara en aspergare vet hur aspergare funkar.
De där vääälmenande damerna tror att de kan lära oss något om livet. Bullshit! Det jag vet har jag lärt mig genom att vara ute i svängen.


Jag e ej så desillusionerad angående sådant jag med. Finns bättre saker att tänka på. Allt snack om mindfullness not included.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Kurser i SOCIAL KOMPETENS?

Inläggav Jonmpa » 2015-12-03 13:11:37

Skulle en kurs dyka upp eller finnas att tillgå så skulle jag garanterat överväga att börja i den, För jag har inga problem med folk jag känner och så där,

Men att träffa en kvinna säger vi som jag aldrig träffat förrut, Ett typiskt exempel: Jag provade match gratisevenemang igår 3 års jubileet och ja jag kom dit nervös och visar det sig vara hård konkurrans om tjejerna som fanns där och dårhög discomusik för att få fart liksom, Men det fick inte jag, Däremot fick jag världens huvudvärk och kände mig totalt värdelös att jag inte kunde bara gå fram säga hej och se vart det bar, Men nä då jag gick som katten kring het gröt varv på varv på varv på varv fram och tillbaka, Fram och tillbaka, Fram och tillbaka,

Men jag hittade en kille som visste hur man ska bete sig och hur man ska locka tjejer igenom att bryta isen och skriva till dom, En annan matchmedlem, Jättetrevlig och vi fick god kontakt och skakade hand och så, Jag fick hans mobilnummer och han ger mig gärna tips på sms att komma igång, För jag kör bara med: Hej! Har veckan varit bra? och kopierar och skickar till några olika och då har dom i alla fall läst så det kanske är en bra isbrytare som det kallas i dejtingvärlden,

I alla fall en kurs i soc kompetens vore utmärkt känner jag, Jag funkar bra med människor jag känner och i mindre sammanhang men bland hundratals andra på jakt och med färre jaktobjekt, Nja inte så värst kanske var för trött och så gick och la mig kvällen innan klockan 2 på natten, Men natten dessförinnan: 3 och natten innan den flera nätter i rad: 5-5.45 ungefär på morgonen, Vänt på dygnet jajamän
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Kurser i SOCIAL KOMPETENS?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-03 13:16:54

Milyc skrev:
När NT-tanter ifrån FA ordnar studiecirklar eller andra aktiviteter åt "sina ungdomar" blir det bara massa tjat om att eleverna har ett funktionshinder som sedan underförstått motiverar allmän dagismentalitet och dalt. Det är ett rätt effektivt sätt att utbilda "ungdomarna" till gulliga lydiga muppar men ingenting annat.

Detta tål att upprepas.

Tror jag ska skicka runt den texten till olika habiliteringar runtom i landet...om inte annat för att jävlas.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kurser i SOCIAL KOMPETENS?

Inläggav Toblerone » 2015-12-03 13:47:45

Jag ringde en gång Aspergercenter och frågade om det fanns några praktiska kurser, t.ex. så brukar skådespelare kunna lära ut sånt, träna lite med en mindre grupp. Jag märkte det när vi hade sånt med jobbet en gång. Det kan visst vara bra för alla, men särskilt för folk med Asperger skulle det vara en bra idé att få träna på konkreta saker med en skådespelare som är duktig på det. Någon på Aspergercenter tyckte att det var en bra idé, men de hade inget sånt. Och det har de fortfarande inte, vad jag vet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kurser i SOCIAL KOMPETENS?

Inläggav Jonmpa » 2015-12-03 13:56:55

Toblerone skrev:Jag ringde en gång Aspergercenter och frågade om det fanns några praktiska kurser, t.ex. så brukar skådespelare kunna lära ut sånt, träna lite med en mindre grupp. Jag märkte det när vi hade sånt med jobbet en gång. Det kan visst vara bra för alla, men särskilt för folk med Asperger skulle det vara en bra idé att få träna på konkreta saker med en skådespelare som är duktig på det. Någon på Aspergercenter tyckte att det var en bra idé, men de hade inget sånt. Och det har de fortfarande inte, vad jag vet.


Ytterst intressant, Ja att det finns alldeles för begränsat utbud för oss som fallit mellan två stolar tillexempel inte klarar riktigt steget: Ungdom-vuxen eller så och behöver lite hjälp på traven för att klara av att leva livet fullt ut så gott man kan kan vi nog fastslå
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Kurser i SOCIAL KOMPETENS?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-03 14:15:50

Toblerone skrev:Någon på Aspergercenter tyckte att det var en bra idé, men de hade inget sånt. Och det har de fortfarande inte, vad jag vet.
Egen dräng är bäste dräng :P

KrigarSjäl skrev:Detta tål att upprepas.
Skrev liten elak omskrivning ;)

Batikflocken från förenade godhetsförbundet anordnar indoktrineringscirklar och andra aktiviteter för sina små söta ungdomar där de får lära sig ordentligt att de som elever har sin plats och en funktionssjukdom som är jätteproblematiskt förr oss. Men vi stackare till batiker, vi kämpar på för att skola in dessa ungdomar i vår allmäna internaliserade paternalism och uppfostrande tag. Det har visat sig vara ett effektivt sätt att omstöpa våra ungdomar till söta små lydiga muppar som vi älskar sååå mycket.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kurser i SOCIAL KOMPETENS?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-03 14:20:22

Sedär, ja man kan spinna vidare...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kurser i SOCIAL KOMPETENS?

Inläggav MsTibbs » 2015-12-03 15:34:32

Tyvärr är det nästan inte skämt... :(
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in