vem ska betala mina psykologbesök?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-25 14:43:08

har inga pengar just nu, kan inte heller låna.

kan varken jobba eller studera just nu, mitt enda hopp är att gå till psykolog för att bli frisk (och förhoppningsvis få pengar för det, begär inte mkt, 1 000 kr räcker).

så vem ska betala mina besök? vad kostar det? hur ofta går man dit? kan man bli sjukskriven även om man inte har någon jobb/skola att sjukskriva sig ifrån? hur mkt pengar får man då? vad kan man sjukskriva sig för?

finns det verkligen hjälp för mig att få, eller ska jag ta mitt liv istället eller bli uteliggare?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykolog besök?

Inläggav Kostymhippie » 2014-12-25 15:05:06

Vad har du för inkomst?
Soc pröjsar bara för psykolog i offentlig regi och någon annan speciell ersättning för psykolog vet jag inte om det finns men tror inte det.
Testa med landstinget (hab eller öppenpsyk) först, funkar inte det så är det bästa att gå till en privatpraktiserande. Hab är oftast gratis medan öppenpsyk kostar en hundring eller 150 per session. Privat ligger på ca 650-1200 kr per session.
Oftast går man en gång per månad men i vissa fall kan man gå varannan vecka.
Bra att du nu är beredd att söka hjälp för dina problem, hoppas det grejar sej.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

vem ska betala mina psykolog besök?

Inläggav habiti » 2014-12-25 19:19:43

Kostymhippie skrev:Vad har du för inkomst?
Soc pröjsar bara för psykolog i offentlig regi och någon annan speciell ersättning för psykolog vet jag inte om det finns men tror inte det.
Testa med landstinget (hab eller öppenpsyk) först, funkar inte det så är det bästa att gå till en privatpraktiserande. Hab är oftast gratis medan öppenpsyk kostar en hundring eller 150 per session. Privat ligger på ca 650-1200 kr per session.
Oftast går man en gång per månad men i vissa fall kan man gå varannan vecka.
Bra att du nu är beredd att söka hjälp för dina problem, hoppas det grejar sej.


Men varför ska jag söka hjälp om jag inte kan betala för det?

Har ingen inkomst alls just nu.

Trodde soc skulle hjälpa men tydligen inte. Så med andra ord så finns det ingen hjälp att få i denna värld.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykolog besök?

Inläggav Kostymhippie » 2014-12-25 22:19:47

Habiliteringen brukar som sagt vara gratis, börja där.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

vem ska betala mina psykolog besök?

Inläggav habiti » 2014-12-25 23:02:50

Kostymhippie skrev:Habiliteringen brukar som sagt vara gratis, börja där.


Nej, psykolog besök kostar en jävla massa pengar. Även att gå till VC kostar pengar.

Jag har inga pengar.

Soc lär inte hjälpa, med tanke på att de är så jävla stränga.

Kan lika gärna flytta till skogen och dö.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykolog besök?

Inläggav Myrkr » 2014-12-25 23:08:14

Gå till psyk och be om att få faktura istället för att betala direkt, soc hostar nämligen bara upp pengar om du har papper på att du varit där.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

vem ska betala mina psykolog besök?

Inläggav Flinta » 2014-12-25 23:27:02

Fråga Hab och/eller kontakten på psykiatriska mottagningen om d tänker att du skulle kunna dra nytta av att ha en s k "God Man" Du kan läsa mer här på forumet om hur d kan va att ha en..eller välja att inte ha.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Zima33 » 2014-12-26 1:03:37

Man kan sjukskriva sig även om man inte har jobb eller studier, bara att skicka in läkarintyg till F-kassan.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-26 1:52:22

Man får väl ställa sig på någon bro. Då kanske budskapet går hem. Kommunikation för trögtänkta myndigheter..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-26 2:28:47

Zima33 skrev:Man kan sjukskriva sig även om man inte har jobb eller studier, bara att skicka in läkarintyg till F-kassan.


men de är så himla stränga med det :( svårt att få.

jag är stensäker på att jag är en av de sjukaste i sverige mentalt och fysiskt. jag förtjännar hjälp.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Myrkr » 2014-12-26 3:59:13

habiti skrev:jag är stensäker på att jag är en av de sjukaste i sverige mentalt och fysiskt. jag förtjännar hjälp.

Ja, det tvivlar jag inte alls på.
Men som sagt så kan du tala med en psykolog utan att ha pengar, om du säger att du vill ha en faktura istället för att betala på plats, då har du en hel månad på dig att betala i efterskott. Går du då sen till soc med fakturan blir du kompenserad så att du har råd.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-26 4:03:54

Myrkr skrev:
habiti skrev:jag är stensäker på att jag är en av de sjukaste i sverige mentalt och fysiskt. jag förtjännar hjälp.

Ja, det tvivlar jag inte alls på.
Men som sagt så kan du tala med en psykolog utan att ha pengar, om du säger att du vill ha en faktura istället för att betala på plats, då har du en hel månad på dig att betala i efterskott. Går du då sen till soc med fakturan blir du kompenserad så att du har råd.


men så lätt är det aldrig irl. soc är stränga. vc med. och arbetsförmedlingen och fk.

det är pga att liberaler styr sverige och den stora invandringen.

hade det varit 1990 så hade jag fått hjälp. jag är född i fel tid.

känns så olönt att söka hjälp när jag ändå inte kommer få någon.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-26 4:07:22

Jag har varit inskriven hos arbetsförmedlingen i 3 månader. Skulle gå på en massa pinsamma möten och seminarium och incheckningar och ringa samtal i 3 månader, fick inga pengar för det. Sen så började det brännas till. Fick välja mellan praktik eller jobbcoach. Klarade inte av det, så jag skrev ut mig.

Jag har redan varit hos VC och berättat att jag inte kan jobba pga stress, flera magsår, mår skit och att jag inte har någon inkomst, jag sa till doktorn att om han inte ger mig intyg, sjukskrivning eller remiss så kommer jag inte ha mat på bordet.

Han sa då att jag skulle gå till arbetsförmedlingen och kämpa på..."du klarar det".

Han nämnde också något om att han var "ledsen" att han inte kunde sjukskriva mig och skicka remiss till psykolog eftersom det är för stor press på dom idag så endast 5 % kan få hjälp, dvs de som mår allra dåligast.

Säkert pga invandringen.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-26 4:14:38

Om jag inte får gratis besök hos psykologen, och den hjälp jag behöver så kommer jag ta mitt liv.

Jag ska inte gå till arbetsförmedlingen, jag ska inte jobba. Jag ska ha sjukskrivning med pengar och samtidigt få ett schema hos psykolog där jag följer det som står för att göra mig frisk.

Detta är den enda utvägen för mig, någon annan utväg accepterar jag inte. Min social fobi är för stark.

Jag måste ha hjälp nu, inte om 3 år. Jag kommer bli utkastad om jag inte får någon inkomst.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-26 4:20:07

habiti skrev:jag förtjännar hjälp.

Tyvärr har Sverige blivit ett land där de som kan systemet bäst får kompensation (inte hjälp).

Men tipset om fakturering tycker jag är riktigt bra. Om jag var du skulle jag kolla det direkt. Den 29-30 december är det bankdag så då kanske du kan kolla. Annars får man vänta tills 2 jan (en fredag) som tidigast.

habiti skrev:det är pga att liberaler styr sverige och den stora invandringen.

Det är snarare råkaptalister (moderaterna) som styrt landet. Innan dess var det socialdemokraterna. Fast hur sociala de är kan man ju fundera på. Invandringen kostar på också men den är inte huvudorsaken. Den kan istället hittas i att socialdemokratin anpassade landets ekonomi och lagar efter storföretagen så att man kvävde företagsamhet och att man utformade skolan att utbilda löneslavar istället för initiativtagare. Banksystemet lånar ut till bostadsbubbla och konsumtion istället för företagssamhet. De som tjänar riktigt gott flyttar dessutom ut till Schweiz mm.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Titti » 2014-12-26 4:28:13

Jag har haft en psykologkontakt på habiliteringen. Det kostade 100 kr per gång och räknas ihop med andra besök inom vården till frikort. Jag gick en gång i veckan i ett år ungefär.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Myrkr » 2014-12-26 4:51:21

habiti skrev:Säkert pga invandringen.

Ja, det är säkert invandrarnas fel att du har peniskomplex också.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-27 0:49:12

men varför måste man bli godkänd av så många ställen? psykolog, sen vårdcentralen, sen soc, sen af och slutligen fk?

och alla godkänner inte alltid ett intyg. så frukansvärt komplicerat.

fattar inte varför inte psykologer kan skriva intyg, varför måste det ske via vårdcentralen och varför måste man vara inskriven på af.

varför kan man inte få gratis hjälp av psykolog, sen intyg av psykologen som kan visar till fk, fk godkänner, sen får jag inkomst? vem kom på att allt ska vara så krånligt???
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav habiti » 2014-12-27 1:00:29

Ni förstår inte mig.

jag är svårt psykiskt sjuk och har extrem social fobi, jag har varit socialt isolerad i tio år. jag klarar inte av arbetsförmedlingens krav på jobbcoach, skaffa jobb eller praktisering.

Var inskriven där i 3 mån, men när det började bränna till så skrev jag ut mig. Försökte få intyg från vårdcentralen men jag fick inget. Inte heller någon remiss till psykolog.

Man måste vara inskriven på af om man inte har jobb, för annars kan jag inte sjukskriva mig. Så jag måste skriva in mig igen. Men det går ju inte att redan på dag 1 ta med intyg? Senare funkar inte heller eftersom de TVINGAR mig att gå till saker, vilket jag inte kommer göra eftersom jag skäms att gå dit. Och då blir jag utskriven.

Hur ska detta lösas?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Zima33 » 2014-12-28 0:21:38

Gå till en annan läkare.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Svaboda » 2014-12-28 1:32:03

habiti skrev:.


Jag har bästa idén. Ring någon akut psyk och säg att känslan att vilja ta livet av dig håller på att växa snabbt och att de kommer ske snart om du inte får hjälp. Då kommer de lägga in dig på psyk och där får du bo hur länge du vill. Det kostar 80kr/dag och räkningen kommer när du är utskriven, och då har du 30 dagar på dig att skaffa pengarna.
Svaboda
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2014-10-10

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 2:12:12

Låter dyrt. Men ideén att skapa en "kris" för att få igång byråkratin kan vara användbar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Liljan » 2014-12-28 9:56:27

habiti skrev:har inga pengar just nu, kan inte heller låna.

kan varken jobba eller studera just nu, mitt enda hopp är att gå till psykolog för att bli frisk (och förhoppningsvis få pengar för det, begär inte mkt, 1 000 kr räcker).

så vem ska betala mina besök? vad kostar det? hur ofta går man dit? kan man bli sjukskriven även om man inte har någon jobb/skola att sjukskriva sig ifrån? hur mkt pengar får man då? vad kan man sjukskriva sig för?

finns det verkligen hjälp för mig att få, eller ska jag ta mitt liv istället eller bli uteliggare?


Psykolog via habiliteringen är gratis, på vårdcentralen och den öppna psykiatriska mottagningen kostar de 150 kronor/gång. Du betalar bara tills du kommit upp i frikort (1200 kronor) sedan är det gratis, har du försörjningsstöd betalar socialen. Psykologen jan man träffa alltifrån en gång i veckan till var sjätte vecka.

Du kan bli sjukskriven även som arbetslös, du får 80 % av din SGI. SGI betyder sjukpenninggrundande inkomst, Försäkringskassan räknar på vad du har tjänat det senaste halvåret och så får du 80 % av de tre månaderna du tjänade bäst. Bidrag är inte SGI grundande. Har du inte haft någon inkomst får du försörjningsstöd från socialen. Normen för en ensamstående är 3840 kronor/månad+hyran, du kan ansöka om extra tillägg för läkar- och psykologbesök.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

vem ska betala mina psykologbesök?

Inläggav Liljan » 2014-12-28 10:00:10

Sedan måste du sluta upp med dina rasistiska åsikter!!!! Det är inte okej oavsett hur du mår!
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in