Då du känner dig knäckt av samhället

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Bastuper » 2014-12-20 14:28:38

Då hamnar du normalt på psyk, eller hur?
Eller kanske hos psykolog kanske.


Men tänk o få sticka iväg o lämna allt, lägga in sig
på nån typ av rehabhem, jag hittade ett ställe i Göteborg
där dom hade nån liknande verksamhet, hade även ett litet
bad där som jag ansåg var viktigt för mig.


Hade det inte varit en bra idé, då det blir för mycket
sticker man o lägger in sig, man får stöd att fokusera på
det man mår bra av, vila upp sig men också sätta sig ner
och ta itu med alla problem, utskriven blir man sen då man
känner sig redo att ge sig iväg hem och slå sig till ro.
Då kanske också många problem är lösta.


Vad tror ni?
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav kullan » 2014-12-20 14:30:53

Vem betalar för den verksamheten? Och hur kommer man själv i kontakt med det?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Bastuper » 2014-12-20 14:32:41

Tyvärr så är det nog kommunen om du inte kan
hosta upp pengarna själv,
priserna kan du lista ut själv......DYRT!


Ska se om jag kan hitta stället igen.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Miche » 2014-12-20 14:48:06

Tidigare hamnade människor på Beckomberga, Långbro och liknande och bodde ofta där resten av sitt liv men numera är de ställena nedlagda och psykvården har hamnat i de inkompetenta kommunernas händer och ska skötas när de sjuka är ute (och ibland mördar eller mördar för att bli sedda och få relevant hjälp).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav matterik » 2014-12-20 14:50:02

man kan bli inlagd på akutpsyk, det brukar hjälpa typ.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav sugrövmanövern » 2014-12-20 14:52:08

Miche skrev:Tidigare hamnade människor på Beckomberga, Långbro och liknande och bodde ofta där resten av sitt liv men numera är de ställena nedlagda och psykvården har hamnat i de inkompetenta kommunernas händer och ska skötas när de sjuka är ute (och ibland mördar eller mördar för att bli sedda och få relevant hjälp).
Ja, det där är så jävla tragiskt. Nu bor folk som skulle bott på mentalsjukhus istället mer eller mindre permanent på psykavdelningsrna runtom i landet, så att det alltid är platsbrist. Mellan inläggningarna bor de i sina egna sopor i någon tillfällig lägenhet. Typ.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-20 15:11:30

Bastuper skrev:Men tänk o få sticka iväg o lämna allt



Jag har tenkt på det här, jag vil selge alt jag har, legge alle kontantene i en ryggsekk och börja gå. Bara välja en tilfeldig retning och gå. :) Och se hva som skjer, hur långt kommer jag? Kan vel inte gjöra det, men jag har tenkt på det många gonger, det är fristende.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Huggorm » 2014-12-20 15:16:17

Jeopardy Lane skrev:
Bastuper skrev:Men tänk o få sticka iväg o lämna allt



Jag har tenkt på det här, jag vil selge alt jag har, legge alle kontantene i en ryggsekk och börja gå. Bara välja en tilfeldig retning och gå. Och se hva som skjer, hur langt kommer jag? Kan vel inte gjöra det, men jag har tenkt på det många gonger, det är fristende.
Ja, det har jag också drömt om. En gång bokade jag till och med en enkel biljett till Nya Zealand och skaffade ett arbetsvisum, men jag ledsnade efter att ha drivit omkring där ett tag och åkte hem.
Huggorm
 
Inlägg: 22280
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-20 15:19:25

Huggorm skrev:En gång bokade jag till och med en enkel biljett till Nya Zealand och skaffade ett arbetsvisum,


Hmm....du må inte gi mej några ideer, det där höras ju grymt ut. :) Dra til et annat land först, også börja gå. Najs. Men, det er vel slikt man inte kan gjöra. Jag har inte gjort det ennu, så det blir vel inget.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav kullan » 2014-12-20 15:21:59

Sticka och lämna allt. Ja frågan är vart man skulle ta vägen. Nä jag är en trygghetsnarkoman och jag skäms inte för det. Så jag skulle aldrig ens våga<...
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-20 15:28:27

kullan skrev:Sticka och lämna allt. Ja frågan är vart man skulle ta vägen. Nä jag är en trygghetsnarkoman och jag skäms inte för det. Så jag skulle aldrig ens våga



Jag tror det är lite det som driver mej, jag gillar trygt, jag gillar inte övverraskelser. Men det har varit så lenge nu. Så det er något med at bara droppa alt och börja gå som lokkar mej. Det låter fritt, frihet. Inte sitta hemma i tryggheten men bara gå och inte veta vad som skjer. Det er märkligt, men det frister mej.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Huggorm » 2014-12-20 15:32:29

Jeopardy Lane skrev:
kullan skrev:Sticka och lämna allt. Ja frågan är vart man skulle ta vägen. Nä jag är en trygghetsnarkoman och jag skäms inte för det. Så jag skulle aldrig ens våga



Jag tror det är lite det som driver mej, jag gillar trygt, jag gillar inte övverraskelser. Men jag har hatt det slik lenge. Så det er något med at bara droppa alt och börja gå som lokkar mej. Det låter fritt, frihet. Inte sitta hemma i tryggheten men bara gå och inte veta vad som skjer. Det er märkligt, men det frister mej.
Planera under vintern och börja gå till våren. Sikta på nordkapp och fortsätt så länge det är kul. När du tröttnar tar du tåget hem.
Huggorm
 
Inlägg: 22280
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-20 15:36:53

Huggorm skrev:När du tröttnar tar du tåget hem



Jag har en fölelse av at om jag gjör det här, så kommer jag aldri hem. När jag först gjör något så gjör jag det 100%, så börjar jag först at gå så er det stor sjanse för at jag aldri drar hem igjen. Och hvis jag selger alt, så har jag inget hem at komma hem til. Det er en stor avgjörelse at ta, jag får se.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-20 15:52:24

Huggorm skrev:Planera under vintern och börja gå till våren. Sikta på nordkapp och fortsätt så länge det är kul. När du tröttnar tar du tåget hem.



Jag såg denna filmen, Danny Deckchair, den här killen festet några ballonger til sin stol. Også flög han avgårde, landade en annan plats och gikk rundt der lite, som en turist. :) Hjälte! Jag gillar honom.


Bild
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Då du känner dig knäckt av samhället

Inläggav Bastuper » 2014-12-31 0:45:31

På vintern planerar man o på våren ger man sig iväg,
ja vill ju bila till England o se mig omkring där.


2015 kommer allt att vända för mig iallafall, ska söka
hjälp, kan t.o.m. bli KBT, 2 kyrkor hjälper mig bl.a.
måste komma ur detta utanförskap och isolering iallafall.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in