"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav Jezter » 2014-12-11 0:33:41

Får ursäkta lång text men kände att jag behövde få ut det på en plats som inte är psykologen, arbetsterapeuten eller andra NT runtom mig som försöker förstå.

Jag börjar tröttna på den frågan varje gång jag tar upp mitt intresse, specialintresse om man hellre vill säga det så. Har alltid varit den där som tecknar och skulle nog kunna säga att jag tagit mig fram i livet tack vare det. Har alltid haft ett överflöd av fantasi och har aldrig direkt behövt anstränga mig för att teckna utan gör det bara men det där självförtroendet över att jag är bra på det tog nog 15 år eller nåt. Idéerna poppar upp konstant och har aldrig slutat, när de väl kommer ut på papper så klarar jag aldrig av att göra dem enkla. En teckning på ett A3 kan innehålla städer på ett par millimeter och allt måste vara logiskt uppbyggt och sitta ihop.

En teckning för mig kan ta upp till en månad innan den blir klar innan jag är nöjd. Bara att lyckas ta tag i en av alla hundratals idéer jag har känns som ett mirakel i sig och ibland kan det ta ett par månader innan jag lyckas snappa upp nästa, men av någon anledning så tror vissa att eftersom jag har AS och detta är mitt specialintresse så tecknar jag dygnet runt men för mig är det på ett sätt jobbigt att konstant inte kunna teckna ner alla idéer jag har. Jag önskar att jag kunde men att alltid ha ett överflöd av skissidéer gör att jag nästan alltid är utmattad och frågor som ”Hur många bilder tecknar du om dagen?” för att sen ge svar och få vad jag känner är som förvåning över att jag inte utövar mitt intresse hela tiden gör att de bara pumpar in mer förvirring om min egen diagnos.

Nästan alla mina tankar riktas åt mitt tecknande och att få ned dem, inte alla gör det men vissa lyckas. Men bara för att jag inte får ner alla betyder det då att jag inte har AS? Innerst inne vet jag hur det är men att de lägger till dessa tankar gör att det bara känns som att något krafsar och försöker desperat komma ut från huvudet. Detta gör att jag jag mestadels av dagen bara sover av ren utmattning och sömn är det enda som ger mig lugn.



Moderator atoms - la in ett par blankrader för att göra texten mera lättläst.
Jezter
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-05-10

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav Meppe » 2014-12-11 0:50:16

Att du inte får ner alla ideer innebär inte att du skulle ha AS. Många som inte håller på med något kreativt verkar vara under intrycket att man får en ide och sen tar det 5-15 minuter innan den är färdigt producerad. Ifall psykologen din insisterar på att veta hur många bilder du tecknar på en dag och inte slutar om du säger ifrån kan du vilja kolla den här tråden.

Babylon 5 är mitt senast intresse, det innebär inte att jag sitter och ser på serien dygnet runt. Håller på med en text relaterad till den, igår och idag lyckades jag inte skriva något.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav Neurofunk » 2014-12-11 2:12:54

Jag är likadan.

Att jag inte alltid ritar betyder inte att jag inte skulle ha AS eller ritandet som specialintresse, det är snarare tvärtom att jag får så fruktansvärt mycket idéer och fantasier som jag vill rita ner men allt vill bli nertecknat samtidigt och jag har så vansinnigt svårt att sortera mellan allt, vilket gör att jag periodvis inte kommer igång alls och bokstavligt talat bara stirrar ner i blocket tills dess att jag ger upp (och det kan ta en hel dag).

Lättare blir det om alla omständigheter runt om mig känns okej, minst. Vissa dagar låter min väggklockas tickande som hack i mitt huvud med en slö skridsko med jämna mellanrum och det gör ett rådande fantasikaos i mitt huvud till en ännu värre snurrande centrifug av alla idéer då jag också stressas av att inte komma igång, varpå jag utmattas och svettas som om det var 90-tal och gymnastiklektion igen.

Neurotyper och deras fördomar äro irriterande.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav kiddie » 2014-12-14 2:52:35

Jag spenderar skitlite tid åt mitt specialintresse just för att det kräver ganska extremt fokus och jag orkar fan inte. Så jag fuskar och gör saker som fortfarande är intressanta men inte känns viktiga egentligen. Jag ägnar mig också åt skapande aktivitet och för mig är det supersvårt att verkligen fixa med det, det tär verkligen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-14 12:51:48

Jag har inte något smart at seja, jag vil bara seja at du är heldig som kan teckna. Jag har huvudet fullt av bilder, det är så många bilder, men jag får inte ut dom. Det är verkligen plågsamt, jag har forsökt många gonger men det är inte möjligt at få det bra och detaljerad. Det blir bestandig abstrakt. Jag hadde ofrat en finger nu med engong för at kunna teckna för eksempel et anlete, detaljerad och bra.

Det hadde varit så najs at få dom här bilderna ut av mitt huvud. Tenker ofte på det. Dom eldste är över 20 år gamla, aldri fått ut dom. Så vär glad du kan teckna.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav Humla » 2014-12-16 8:14:44

Jag är likadan.

Tecknande och målande har varit mitt special intresse hela livet, jag tänker på det varje dag men det är nästan omöjligt att rita varje dag, finns inte tid eller ork till det.

När jag var yngre föll jag ibland in i en sorts manisk period då jag stannade uppe hela natten och tecknade, men oftast var det bara en bild i taget som tog många timmar att ens få i närheten till det jag ville.

Men det var flera år sedan nu, jag älskar fortfarande allt kreativt men det tar en enorm ork att faktiskt producera något.

Och så vill jag säga till Jeopardy att fortsätt försöka att teckna, ingen föds med totalt utvecklade färdigheter, man blir bra på något för att man gör det mycket så jag vet att om du fortsätter försöka tillräckligt länge så kommer du tillslut att kunna teckna. :)
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Re: "Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav Pieohpah » 2014-12-18 17:23:41

Ett porträtt om dagen.

Håller med kiddie om att specialintresset kan ta så mycket av mig att jag inte orkar det så mycket som jag egentligen vill.

Antingen får jag överdos och måste vila, eller så spar jag på karamellen innan jag ens börjar.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-18 17:30:48

Humla skrev:Och så vill jag säga till Jeopardy att fortsätt försöka att teckna, ingen föds med totalt utvecklade färdigheter, man blir bra på något för att man gör det mycket så jag vet att om du fortsätter försöka tillräckligt länge så kommer du tillslut att kunna teckna



Ja man måste ju forsöka/öva. Det som frustrerar mej är at det är ingen framgång. Det blir aldri betre. Jag gjör något fel tror jag.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav colaflaska » 2014-12-18 18:20:46

Så... Hur många bilder tecknar du om dagen? ;)
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav Jezter » 2014-12-18 18:49:47

Får tacka moderator för att ha gjort det lite mer lättläst. Jag och punkter har aldrig riktigt kommit så bra överens :p

I huvudet tecknar jag flera bilder om dagen men att få ner dem på papper som sagt har sina svårigheter. Varje bild har en story i sig. Det här är den senaste. En karikatyr typ. Personen i fråga pluggar till personalvetare, gillar fantasy och ses av sin sambo som en paladin och i bilden står han som centrum för en tvist mellan valet att ha gröt eller köttbullar till middag. Hade det att gå på och bara tecknade på. Jag ser flera detaljer som jag kunde rättat till och gjort så mycket bättre. Ibland får sambon stoppa mig då det kan kan ta upp precis all min tid att få det precis perfekt enligt mig själv. Fick inse att folket som jobbade på ängen i Oatmealion inte syntes ändå för andra som inte visste om dem.

Bild
Jezter
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-05-10

"Hur många bilder tecknar du om dagen?"

Inläggav Baba Jaga » 2014-12-18 19:18:10

Wow! Vilken bild! Du är ju jätteskicklig. :-)049
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in