Självmedvetenhet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2008-08-06 16:54:22

Inget vidare bra
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:54:48, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Zombie » 2008-08-06 20:06:53

Om det var Jonsch eller tråden Parvlon kommenterade, tycker jag tvärtom.

Jag kan väl "bete mig" vid det här laget, men vet inte hur jag ska slappna av med det. Så många år med så mycket skit, jag litar inte på mig själv ett ögonblick. Ändå har det väl blivit halvautomatiskt på något sätt. Likafullt undrar jag hur jag ska få krafterna att räcka, för det gör de inte. Eller förtroendet för mitt eget omdöme. Avgrunden finns alltid precis längs randen av min fot. Och det jag kanske skulle behöva fråga andra om är sådant man "bara inte frågar". Alla skulle missförstå mig (t.ex. som någon lealös figur eller ansvarsflykting).

Nivån på de aspergarsocialitetskurser jag har provat har varit som den verkar vara på dem jag har hört om: sådan att jag skulle ha kunnat hålla dem. Så jag får instämma i den uttjatade frågan: var finns de för folk med fulla förståndsgåvor och som har hunnit leva ett tag?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:54:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2008-08-06 20:45:31

"Ansvarsflykting" - vilken underbar neologism! Uppfann du den just? (Edit: kan vi inte samla alla neologismer i en separat tråd så man kan hitta dem sen igen?)

Tror dock inte någon här skulle se dig som en, så fråga på om det är något du vill veta. ("Finns inga dumma frågor", eller hur vad det nu?) Sen om det är någon som har svaret är ju förstås en annan femma... Är det en social fråga så kan det ju lätt bli ett fall av "the blind leading the blind". :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:54:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-08-06 22:29:29

Inger skrev:"Ansvarsflykting" - vilken underbar neologism! Uppfann du den just? (Edit: kan vi inte samla alla neologismer i en separat tråd så man kan hitta dem sen igen?)

:)
Jag har använt den i väl några år. Vet inte om jag har kommit på den själv eller stött på den någonstans - men den är ju lätt att bilda, bara man kommer på det, och det händer att jag då gör så när jag inte kommer på ett ord som redan finns. Fast mer än ett nödord blir det inte jämt. Rekommenderas!

Inger skrev:Tror dock inte någon här skulle se dig som en, så fråga på om det är något du vill veta. ("Finns inga dumma frågor", eller hur vad det nu?) Sen om det är någon som har svaret är ju förstås en annan femma... Är det en social fråga så kan det ju lätt bli ett fall av "the blind leading the blind". :wink:

... eller, kanske, ibland, en med ledsyn men skarpa öron, som leder en rödgrönblind, som leder en helt färgblind med god mörkersyn, som leder en som ser krokigt efter näthinneavlossning men har mönstertolkningen i topptrim...

Tack :D , jag borde nog kunna slappna av om ansvarigheten också...

Jo, det är ofta om sociala ting. Introspektionen (och en viss iakttagelse av andra) är lättare att odla ensam...
... lika bra att vara ärlig, annars vet jag inte längre hur jag ska komma vidare: bara jag "törs", eller vad jag nu ska kalla det, när jag känner mig som kinesiska askar/en rysk gumma av [vad andra har skrivit mig på näsan som] "krångel": svar på en sak drar med sig ovisshet om nästa... och det har hunnit samlas en del under alla år av tystnad. Och hur jag ska ta uppmärksamhet, när jag vrider mig som en mask :oops: av vanlig enkel vänlighet som jag behöver lika väl som de flesta...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:54:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2008-08-08 17:47:29

Zombie, jag menade på att jag tycker att min egna medvetenhet om mig själv är låg. Dock så borde den vara högre än förr. Läste inte Jonsch's inlägg förrän efter jag skrivit mitt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:54:48, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Zombie » 2008-08-08 18:05:58

OK :idea:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:54:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav serri » 2008-08-09 12:59:26

Jonsch, jag förstår inte riktigt vad du menar.
Trådarna handlar väl för det mesta om att lära sig av varandra, även den här?
"Extrem" är inte rätt ord. Jag har lärt mig hur jag fungerar och beskriver det så tydligt det går. Det kan vara så att alla funkar likadant men hittar olika meningar för att beskriva det. Det tycker jag är det mest intressanta på forum som denna. :)
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in