"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Alien » 2014-12-13 19:01:40

Jag hade problem med internet men när det kom upp "webbaidan kan inte visas" så gick det iaf om jag klickade på "Försök igen".

Men natten till fredag var det helststopp. På fredag fm var det likadant. Trodde det var något fel hos oss.

Men det var alltså Telia som blivit hackat.

Lizard Squad har tidigare tagit på sig skulden för så kallade ddos-attacker mot både Xbox Live och Playstation Network. Gruppen ska också ha bombhotat ett flygplan med en Sony-chef ombord och nyligen twittrade man ut sitt stöd till Islamiska statens ambitioner om ett kalifat.
http://www.dn.se/ekonomi/telia-utslaget-igen/

Detta har också drabbat Tele2-kunder. Vissa bredbandsleverantörer är kanske speicellt utsatta, de största kankse?

Mycket irriterande för mig, men dessa attacker är ju också ett samhällsproblem:

Enligt Robert Jonsson på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har flera stora telebolag i Europa drabbats av liknande incidenter det senaste året.

– De utförs med hjälp av kundernas bredbandsmodem och är svåra att upptäcka innan det har hänt, säger han.---Långa eller upprepade avbrott kan äventyra säkerheten i viktiga samhällsfunktioner, exempelvis trygghetslarm och kommunikation via ip-telefoni.
---
– Den här utvecklingen är naturligtvis allvarlig och kan få stora konsekvenser för medborgarna. Det pekar också på sårbarheter i systemen som är mycket oroande. Hela samhället är beroende av IT i dag och då är det naturligtvis ext­ra viktigt med säkerhetsskydd som fungerar, säger Per Dackenberg, revisionsdirektör på Riksrevisionen, som i en rapport nyligen riktat skarp kritik mot hur myndigheter och regeringen hanterar IT-säkerhetsfrågor.
http://www.dn.se/ekonomi/attackerna-mot ... samhallet/

Kompensation utgår bara om tjänsten legat nere i hela fem dagar.

Många har ju också telefon coh TV via bredbandsuppkoppling. Och även tryggehtslarm går via bredband.

Ännu en gång visas det moderna samhällets sårbarhet. Post- och Telestyrelsen kallar till krismöte med bredbandsbolagen i januari.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav kullan » 2014-12-13 19:08:03

Det är inte Telia som är mål för attackerna. Det är en spelsajt som använde Telia som webbhotell som är målet. Polisen ska ha hittat piratkopierade spel på sajten Och en grupp i Ryssland som även är terrorstämplade har erkänt sig skyldiga.

Man gör en massinloggning på sajten som gör att servern blir överbelastad. Eftersom Telia är Webbhotell för sajten drabbas även dom genom att deras DSN - server brakar ihop pga överbelastning. Denna DSN- server försörjer hela Stockholmsområde med omnejd med bredbandstraffik.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav plåtmonster » 2014-12-13 19:11:21

Säkerhet är helt enkelt inte en prioriterad fråga. Vinst är alltid viktigast för ett bolag. Och Telia är inte det skarpaste företaget i lådan om man säger så.

Det är primärt DNS funktionen som verkat ha blivit påverkat. Det kan man ordna med egen DNS och då slipper man deras banala censur på köpet.

Datorer med Microsofts mjukvara såsom Windows har ingen säkerhet och fungerar därmed som en språngbräda för attacker. En mer aktiv policy där man flyttar över kunder som inte kan sköta säkerheten på sin uppkoppling till ett restriktivt VLAN skulle kunna lösa många problem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Alien » 2014-12-13 19:19:26

Egen DNS låter inte som något för en teknisk idiot som undertecknad.

Och vad är det för censur Telia ägnar sig åt?

Problemet när detta meddelande visas är att jag itne vet om felet ligger hos Telia (och när det i så fall avhjälps) el hos mig?

Jag hade ärende till biblioteket och använde lånade dator och internet där. Men den får man bara nyttja i 30 min, så man hinner ju ingenting. Och jag skulle inte gilla att betala räkningar och sitta där med min dosa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav kullan » 2014-12-13 19:22:41

Alien skrev:Problemet när detta meddelande visas är att jag itne vet om felet ligger hos Telia (och när det i så fall avhjälps) el hos mig?


Felet ligger hos Telia. Alla som har Telia som Operatör drabbas. Men felet ligger inte i den egna routern eller datorn. Det sitter hos Telia.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Alien » 2014-12-13 19:42:22

Ja, i detta fall berodde det på överbelastningsattackerna, som Telia tydligen inte har något försvar emot. Men kan jag därför utgå från att detta meddelande aldrig beror på min dator el mitt modem?

Ibland har jag mött samma meddelande på just AF men inte på andra webbsidor. Då är det snarare AF som blivit överbelastat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Alyana » 2014-12-13 19:47:21

Det här är bara början. .
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav kullan » 2014-12-13 19:50:29

Alien skrev:Men kan jag därför utgå från att detta meddelande aldrig beror på min dator el mitt modem?


Ja det kan du. Det är inget fel på din utrustning. I detta fallet kvittar det vilken utrustning man har.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav kullan » 2014-12-13 19:53:08

Alyana skrev:Det här är bara början. .


Gruppen som ligger bakom attacken har även fått överta ansvaret för Piratpay - sajten som låter användaren ladda ner piratkopierat material gratis. De svenskar som ligger bakom den sitter ju nu i fängelse och kan inte sköta den. Då fick denna ryska grupp ta över. Det har inget med muslimterror att göra.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-13 19:56:50

Hur man ändrar DNS till Google (8.8.8.8 ), steg för steg:

https://developers.google.com/speed/pub ... docs/using

Detta gjorde jag när jag började få problem torsdag/fredag. Symtomet var att routern returnerade en felsida. Routerfelsidor betyder ofta DNS-problem. Routern kan helt enkelt inte göra namnuppslagningar inom en given tid och returnerar en syntetisk sida istället för att bara släppa kopplingen eller hänga.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav plåtmonster » 2014-12-13 20:00:37

Korrekt respons är timeout om jag minns rätt. Routerfelsidor fungerar rätt dåligt om man t.ex skickar NNTP över SSL osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-13 20:02:57

plåtmonster skrev:Korrekt respons är timeout om jag minns rätt. Routerfelsidor fungerar rätt dåligt om man t.ex skickar NNTP över SSL osv..


Ja, och apt-get som uppdaterar mina programpaket kakar ur fullständigt när den försöker tolka routerns felsida. Oskick detta. Dum router!
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav matgar » 2014-12-13 20:43:21

Alien skrev:Men kan jag därför utgå från att detta meddelande aldrig beror på min dator el mitt modem?

Nej, du kan inte alltid utgå ifrån att det aldrig är din dator el modem. Det finns tester man kan göra för att komma på vart felet ligger.
För att göra det så behöver man använda sig av verktyg som finns på windows burkar så som. cmd (kommando prompt), ping, tracert och nslookup. Dom 3 senaste är verktyg som man kan använda i ett cmd fönster.
Att skriva en full guide till detta kanske är lite utanför den här tråden, och skulle bli rätt lång. Men du kan nog googla på det, eller om du vill så kan jag försöka skriva ihop en guide och skicka till dig.
Men den sidan som HandOfGod länkade till kan vara ett alternativ. Där byter man ut dom DNS som man får av sin ISP till dom som google har på internet. Det säger i sig inte att google inte kan få problem. Dock så har dom troligen lite större prestanda en vad en svensk ISP har.

kullan skrev:Ja det kan du. Det är inget fel på din utrustning.

Det där är helt enkelt inte sant. Och det är inte det enda i den här tråden (och andra) som du postat saker som inte är sanna. Om du inte har full förståelse om något så bör du åtminstone lägga till att du tror det är så och att det inte är en av dina starka sidor. Och inte posta det som fakta utan mera gissningar.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Braincandy » 2014-12-13 23:05:08

Så inkompetent att de inte har något försvar mot detta än...

DDOS (överbelastningsattacker) har använts som metod sedan datorns stenålder och har genom åren blivit mer och mer känt.

Som alltid måste det hända något innan de gör någonting åt saken.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Moggy » 2014-12-13 23:42:13

kullan skrev:
Alyana skrev:Det här är bara början. .


Gruppen som ligger bakom attacken har även fått överta ansvaret för Piratpay - sajten som låter användaren ladda ner piratkopierat material gratis. De svenskar som ligger bakom den sitter ju nu i fängelse och kan inte sköta den. Då fick denna ryska grupp ta över. Det har inget med muslimterror att göra.



Lol.... :?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Flawed » 2014-12-14 0:39:23

Alyana skrev:Det här är bara början. .

Utveckla...eller inte.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav matgar » 2014-12-14 0:52:11

Braincandy skrev:Så inkompetent att de inte har något försvar mot detta än...

DDOS (överbelastningsattacker) har använts som metod sedan datorns stenålder och har genom åren blivit mer och mer känt.

Som alltid måste det hända något innan de gör någonting åt saken.

DDOS har funnits länge, men det är också väldigt svårt att skydda sig mot.
Särskilt när dom attackerar en tjänst som finns där för att svara på förfrågningar.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Miche » 2014-12-14 1:12:56

HandOfGod137 skrev:Hur man ändrar DNS till Google (8.8.8.8 ), steg för steg:
Själv använder jag mig av opendns. Tycker de verkar pålitliga.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Savanten Svante » 2014-12-14 2:11:51

kullan skrev:
Alyana skrev:Det här är bara början. .


Gruppen som ligger bakom attacken har även fått överta ansvaret för Piratpay - sajten som låter användaren ladda ner piratkopierat material gratis. De svenskar som ligger bakom den sitter ju nu i fängelse och kan inte sköta den. Då fick denna ryska grupp ta över. Det har inget med muslimterror att göra.


Piratebay ligger fortfarande nere, om den inte är på nån ny adress jag inte känner till. Brokep blev nyligen utsläppt, och är glad att siten är nere, så nån kan göra nåt bättre.

isohunt har dock släppt en oldpiratebay.org som är typ som det gamla piratbay.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav kiddie » 2014-12-14 2:49:55

Köra traceroute inte så svårt.

Har inte Telia men var bortkopplad från stora delar av nätet den dagen. Bara att gilla läget. Lär ju inte vara den sista gången sådant här händer. Kan nog vara nyttigt att lära sig att teknologin inte alltid funkar.

Hackare är en del av internetlivet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav plåtmonster » 2014-12-14 5:22:39

Ett stort problem är att nätverkstrafik kan skickas med felaktig avsändare. Så för att stoppa sådant här måste man spåra den router som skickar trafiken. Därifrån spårar man nästa router osv. Traceroute fungerar ej. När man hittar en tillräckligt extern router så kan man lägga in några brandväggs eller ny null-route för att bli av med trafiken direkt vid gränsen.

DDoS syns i en router genom sitt massiva kapacitetsutnyttjande samt från vilken fysisk anslutning den kommer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Savanten Svante » 2014-12-14 6:18:15

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav Neurofunk » 2014-12-14 6:27:10

Det är inte ett samhällsproblem att säkerheten är bättre, det är ett samhällsproblem att det finns terrorister som hackar. Ta tag i problemet i rätt ände än att skylla på att Tele2 borde ha bättre säkerhet när det inte är där problemet ligger. Problemet ligger i att människor är skit som tar sig tid till dessa brottsliga handlingar.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

"Webbsidan kan inte visas" var hackerattack

Inläggav plåtmonster » 2014-12-14 11:16:56

Nu är det lite svårt att komma åt hackers som befinner sig i Ryssland. Så andra åtgärder får nog tas.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in