Vill gymma, men ändå inte.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav volguus_z » 2014-12-07 0:58:31

Jag har ett gymkort, men jag vågar mig inte dit.
Det är folk där jämt, jag kommer aldrig vara ensam.
Folk kommer svettas på sakerna, jag kommer svettas, och de kommer stirra och prata om mig bara dom ser mig känner jag.

Jag är ny i stan, känner inte en enda människa, jag behöver verkligen gå på gym och gruppträningar för att röra mig, men jag tar mig aldrig dit! Gymkortet betalar jobbet, så...

Hur sjutton ska jag göra?

De har ett gym på stan där jag bor, och sen har dom ett större gym med gruppträning en bit bort, dit jag måste cykla. Jag har inte körkort. Cyklar jag kommer jag vara dyngsvettig när jag kommer dit.

Bara krångel..NÅGON mer som känner igen sig? Hur ska jag lösa detta? Kan jag få ut lika mycket om jag tar mig i kragen och gör något hemma?
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav River » 2014-12-07 1:07:22

Gå til du blir sliten. Det er den beste formen for trening.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav River » 2014-12-07 1:32:26

Gå deg gjerne også svett.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav Alien » 2014-12-07 1:39:14

Det finns ju duschar, så det går att duscha både före och efter träningen. Det går också att få en instruktion först av en tränare, så man vet vad man kan göra. Man kan ha en handduk att torka av med, både före och efter man använt maskinerna.

En gång i forntiden gick jag på gym. Det var genom Hab, så det fanns både en instruktör och en handledare. För att komma dit så måste jag antingen åka buss el cykla. Det var lång väg att cykla, men jag minns inte att jag kände mig så svettig. Hursomhelst så duschade jag efter träningen.

Be om en instruktionslektion, då är du ju inte ensam utan "skyddad" av hen. Du kan också ringa och fråga när det finns minst folk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-07 1:59:46

Äh, folk glor inte och snackar skit på gym. Folk sköter sig själva på gym.
I värsta fall får man glo tillbaka.

Och nej - du kan inte få samma genomgående träning med en hantel hemma.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav plåtmonster » 2014-12-07 2:12:20

@volguus_z, Är det i en storstad eller någon byhåla?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav Flawed » 2014-12-07 2:54:17

De som blir mest uttittade är nog de största och mest vältränade.
Svett bör vara normalt på gym svettas man inte så står man och förbrukar plats i onödan.

Fitness247 till exempel har en speciell tjejdel som vi män hjälper till att betala men jag är absolut inte bitter för att jag bara har tillgång till halva gymmen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav rapchic » 2014-12-07 9:30:13

Jag har då aldrig varit med om folk som stirrar el pratar med mig om jag inte vill det, men då har ju jag bara gått på riktiga gym/"killgym" (som egentligen är unisex). På gym som bara är för tjejer kan det ju vara annorlunda, det vet inte jag.

Det brukar ju finnas nån slags rengöringsflaska som man ska torka av grejerna med efter man gymmat, du kan ju göra det före också om andra inte använder det.

Se cykelturen som uppvärmning helt enkelt. Det gjorde min man förr påväg till gymmet el karaten (jag tycker inte om att cykla snabbt så jag blev inte svettig).

Vill du verkligen inte fara kan du köpa ett eget gym också om du har plats hemma. Vi har det (har väl lagt ca 45 000:- men man kan få ett fungerande gym på under hälften) eller satsa på annan träning tex löpning (ute), träning med egen kroppsvikt hemma, pilates från nån DVD etc.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav antonius » 2014-12-07 10:21:44

Det är på de flesta gym så att på morgonen är det mest pensionärer och ganska tomt eller senare på kvällen innan de stänger, du behöver inte vara orolig för att folk tittar, de har fullt upp med sitt. Och de stora biffarna, som inte är så många, brukar vara väldigt hjälpsamma om det är någon maskin man inte förstår, de gillar att visa hur man gör.

Är det ett större gym så finns det introduktionskurser, eller bara en instruktör som visar en tillrätta. Så var inte orolig, på gymmet jag går på är det många som både springer och cyklar till gymmet, så dom dryper av svett redan när de kommit dit, föresten är det väl ändå själva syftet att svettas lite, så cykla du dit, det kommer att gå bra... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav Gonzo » 2014-12-08 1:34:31

Det är väl bara att gå dit och börja "lyfta skrot"? Helt naturligt. Ingenting att oroa sig över.
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav Blezza » 2014-12-08 7:17:56

Jag skulle heller aldrig gå till ett gym så du är inte ensam.

Och duscha i en dusch som tusentals människor använt innan?

Nej du, skulle hellre lyncha mig själv.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav jesusiscool » 2014-12-08 17:34:25

Kan du gå dit med någon vän/person som kan träna tillsammans med dig?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav H2SO4 » 2014-12-08 17:38:51

KBT. Utsätt dig för skräcken lite smått i lagom takt sedan kommer det att släppa ska du se! Jag är väldigt träningsvan men upplever exakt samma grej om jag byter gym.

Annars kanske du kan ta hjälp av en instruktör för att komma in i det så du slipper känna dig ensam i början? Ett annat alternativ är att ansöka om kontaktperson via LSS i syfte som träningspartner.

Sedan ploppar det upp utegym överallt nu i Sverige :) Det är underbart att kunna träna i det fria utan massa människor med dålig musik och trånga utrymmen!
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav volguus_z » 2014-12-10 15:30:03

jesusiscool skrev:Kan du gå dit med någon vän/person som kan träna tillsammans med dig?


Nej, ingen.

plåtmonster skrev:@volguus_z, Är det i en storstad eller någon byhåla?


Mitt mellan ungefär..det finns flera gym, men alla är lika läskiga.

Kanske ska prata med dom på hab imorgon om detta, att jag vill men att det är läskigt för mig.
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav plåtmonster » 2014-12-10 16:28:06

Tänkte att i de lite större städerna kan man strunta i vad andra tycker om en rent ytligt sätt. Man slipper genomgående utfrågningar varför man gick på stan i blå jacka istället för röd kofta osv..

Således kan man gå till gymmet utan bry sig så mycket om vad andra tycker. Det saknas återkoppling helt enkelt. Sannolikheten att någon där känner någon av dina kompisar, släktingar, arbetskamrater, skola osv är otroligt låg helt enkelt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav volguus_z » 2014-12-11 13:08:13

Pratade med hab idag och jag är uppskriven på väntelista till en sjukgymnast, vi ska börja där och se hur vi kan gå vidare, de kunde även följa med mig till ett vanligt gym ett par gånger när jag kände mig redo. :)
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav antonius » 2014-12-11 13:13:36

volguus_z skrev:Pratade med hab idag och jag är uppskriven på väntelista till en sjukgymnast, vi ska börja där och se hur vi kan gå vidare, de kunde även följa med mig till ett vanligt gym ett par gånger när jag kände mig redo. :)


Bra, fint, det är så nyttigt att röra sig lite, om inte annat så mår man lite bättre efteråt och känner sig lite nöjd med sig själv, även om man får lite träningsvärk... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav volguus_z » 2014-12-26 22:25:16

antonius skrev:Bra, fint, det är så nyttigt att röra sig lite, om inte annat så mår man lite bättre efteråt och känner sig lite nöjd med sig själv, även om man får lite träningsvärk... :-)005


Ja, jag brukade träna förut, men så blev mina tvång och ångest värre. Men nu känner jag att jag börjar bli lite mer stabil. :)
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Vill gymma, men ändå inte.

Inläggav mango » 2014-12-26 23:00:51

Gå till gymmet, som Krigarsjäl skrev: folk sköter sig själva på gymmet.
De allra flesta är uppe i sin egen "lillavärld" det vill säga de försöker att inte tänka på någonting och
Bara vara och njuta av träning. Få vara ifred, inte tänka på jobb eller någonting osv.

känns det fortfarande jobbigt så gå till gymmet på tider då det inte är mycket folk där. Som tidiga morgonar.
Fortfarande jobbigt, ta tränings pass som är ganska nedsläkta tex yoga eller spinning. På de passen är folk extra ouppmärksammade på vad andra gör för att de har så fullt upp med att orka med passet eller tänka på vad de gör själva.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in