"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav rdos » 2014-12-02 22:59:59

kullan skrev:Det finns ingen kurator via LSS i min kommun. Du.menar Habiliteringen? Det är den enda kuratorn jag får tag i.


Det ska gå att söka sådan hjälp via LSS. Kommunen är sedan tvungen att verkställa det. Det är säkert inget vidare populärt inom kommunen, men det är en riktigt bra insats. Faktiskt den enda vi har kvar inom LSS just nu.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav kiddie » 2014-12-03 6:56:21

kullan skrev:Men om man behöver ha någon som gör sin talan då? Om man får strul med hyresvärden eller sjukvården. Vem ska biträda en i dessa ärenden? Jag kan inte föra min talan på rätt sätt. Jag svarar alltid fel och därför ofta avslag på vossa ansökningar. Vem hjälper en då?


Man kan söka god man ENDAST för att ta vara på ens rättigheter och då har de INTE hand om det ekonomiska ALLS.

Jag har fått detta förklarat för mig att ingen, vården, hyresvärden osv får NEKA att tala med den gode mannen. Den gode mannen företräder dig och det de MÅSTE tala med honom/henne.

Tar du hjälp av en boendestödjare eller psykolog i dessa ärenden (som jag FÖRSÖKT) så är risken stor att de som du har problem med kontakten med VÄGRAR att tala med dessa och de har lagen på sin sida, de måste inte alls kommunicera med dessa.

Mina vårdkontakter VÄGRAR kommunicera med min psykolog och mina boendestödjare. De säger att vill Kiddie kontakta oss får Kiddie göra det själv! Pang! Smäller luren i örat på dem. De är lika maktlösa som jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Miche » 2014-12-03 10:45:04

De flesta brukar acceptera att en företrädare får tala för en men först efter att man gett sitt godkännande att företrädaren faktiskt får göra det. Det går antingen att skriva fullmakt (vilket det faktiskt även handlar om när man har god man) eller ge ett muntligt godkännande för varje gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav kiddie » 2014-12-03 12:11:53

Aldrig funkat för mig tyvärr.

Dessutom skrämde de på psyk mina boendestödjare till den grad när de ringde dit att de inte vågar ringa igen.

Fattar inte att det är sådana fientliga människor man ska få "hjälp" från, det är ju helt sjukt!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-12-06 12:03:21

Överförmyndaren.

Jag har blivit utsatt för vad jag hittills tror är ett försök till bedrägeri av den som ville bli God Man för mig MB. Den som ville bli God Man för mig ljög för Överförmyndaren att jag har skulder(eller har grovt missuppfattat vad jag behöver hjälp med).
Jag tror dock att det kan ha med missförstånd att göra, eftersom det från början blev ett missförstånd mellan mig och min läkare eftersom hon skrev att jag behöver hjälp även med det omtjatade "förvalta sin egendom".

Min kurator på Habiliteringen sa att eftersom jag får ekonomiskt bistånd från kommunen så skulle de naturligtvis veta om jag hade några skulder.

Överförmyndaren har tidigare sagt att det är viktigt att personkemin stämmer mellan mig och God Man.
Anledningen att jag fick veta att MB hade sagt till Överförmyndaren att jag hade skulder var för att jag kände att personkemin inte stämde mellan mig och MB så jag ringde Överförmyndaren.
Överförmyndaren var i början defensiv och sa typ "men det är så svårt att få God Man" men efter att jag fortsatte diskussionen så sa hon typ 'men MB har nog rätt, han har ju visat att du har skulder'.

Då frågade jag "kan du skicka dessa papper till mig som visar att jag har skuld?".

Nej det kunde hon inte för det fanns inga referenser/bevis på det utan det var bara vad MB påstod i kontakt med henom.

Det var i alla fall ett väldigt skumt fall.
Personligen hoppas jag att ni aldrig drabbas av MB.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav ullstrumpan » 2014-12-06 12:20:56

Vad vill du att den personen som eventuellt ska bli God man för dig, ska hjälpa dig med exakt?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-12-06 12:34:23

ullstrumpan skrev:Vad vill du att den personen som eventuellt ska bli God man för dig, ska hjälpa dig med exakt?

Har du God Man?
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav ullstrumpan » 2014-12-07 23:10:53

Tor_och_i2p skrev:
ullstrumpan skrev:Vad vill du att den personen som eventuellt ska bli God man för dig, ska hjälpa dig med exakt?

Har du God Man?

Nej!
Jag bara undrade vad du vill at personen ska hjälpa dig med rent konkret.
Jag har läst tråden men tycker inte riktigt att det framgår
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Flinta » 2014-12-09 17:11:57

Flinta skrev:Om mina föräldrar avlider - är d då en god man som kan vara behjälplig med allt som rör begravningarna t ex i kontakten med begravningsbyrå, präst etc.?


Alltså jag funderar verkligen på detta dagligen. Ngn som tror/vet/tänker ngt kring svar på ovanstående fråga?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav kiddie » 2014-12-09 20:31:21

Synd att man inte bara på ngt lagligt sätt kunde stuva om bland aspergare. Jag skulle mycket väl kunna bli god man i ekonomi till ngn och en annan skulle säkert kunna vara värsta rättshaveristen och kräva rätt vård åt mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav HGJ » 2014-12-14 13:33:16

Tor_och_i2p skrev:Anledningen att jag fick veta att MB hade sagt till Överförmyndaren att jag hade skulder var för att jag kände att personkemin inte stämde mellan mig och MB så jag ringde Överförmyndaren.
Överförmyndaren var i början defensiv och sa typ "men det är så svårt att få God Man" men efter att jag fortsatte diskussionen så sa hon typ 'men MB har nog rätt, han har ju visat att du har skulder'.

Då frågade jag "kan du skicka dessa papper till mig som visar att jag har skuld?".

Nej det kunde hon inte för det fanns inga referenser/bevis på det utan det var bara vad MB påstod i kontakt med henom.

Att MB påstått att du har skulder är alltså enbart något som överförmyndaren sagt till dig? Eller har MB själv bekräftat att h*n påstått detta?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Miche » 2014-12-14 17:19:23

kiddie skrev:Synd att man inte bara på ngt lagligt sätt kunde stuva om bland aspergare. Jag skulle mycket väl kunna bli god man i ekonomi till ngn och en annan skulle säkert kunna vara värsta rättshaveristen och kräva rätt vård åt mig.
En God Man utses av Överförmyndaren men det finns inget som förbjuder en person att skriva fullmakt för någon annan att utföra olika saker så som hantera pengar eller kontakter med myndigheter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Grimuald » 2014-12-17 3:18:55

Miche skrev:En God Man utses av Överförmyndaren

Varför utses God Man av Överförmyndaren, vad är kompetenskriterierna för att betraktas som en "god man" och vad är motiven för att man vill ta på sig rollen som "god man". Är det fritt fram för manipulativa psykopater att arbeta som gode män och vilken myndighet garanterar att det inte förekommer jäv mellan den gode mannen samt överförmyndaren ? Och vilken myndighet garanterar att en viss god man är lämplig för en behövande. Görs det lämplighetsprövning och hur kontrolleras gode mannens arbete, att denne har gjort ett gott arbete så att säga så att den som har blivit utsatt för den gode mannen inte har blivit grundlurad.

Moderator Gripandekylig - reparerade ett felaktigt citat
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Miche » 2014-12-17 11:53:41

För att någon/några har beslutat så. Den enda kompetensprövning jag känner till (förutom möjligen personliga kontakter, vilket nog var kriteriet för att båda mina föräldrar skulle bli Gode män, de kände nämligen ÖFM) är att de gör en kontroll mot KFM. Finns det en anmärkning där, oavsett hur töntig den är (ex. att den uppkommit pga en obetald bluffaktura) så kan man inte bli God man.

Det är alltså väldigt godtyckligt...

Ett problem i sammanhanget är att samhället stöttar inte de ekonomiskt som behöver God man och den Gode mannen får väldigt dåligt betalt (dvs pengarna tas från den som behöver God man) så betalningen är usel och få vill därför göra jobbet. En del har satt i system att bli God man åt så många som möjligt och utför därför inte heller sina uppgifter speciellt väl men ÖFM ingriper inte så länge som de Gode männen lämnar in sina årliga redovisningar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav matterik » 2014-12-17 16:32:43

det är väl inte säkert att du får en god man för det. men det kan vara bra, de kommer nog att göra en bedömning och du vill ha en.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav onionhttps » 2016-08-02 7:26:39

Miche skrev:Ett problem i sammanhanget är att samhället stöttar inte de ekonomiskt som behöver God man och den Gode mannen får väldigt dåligt betalt (dvs pengarna tas från den som behöver God man) så betalningen är usel och få vill därför göra jobbet. En del har satt i system att bli God man åt så många som möjligt och utför därför inte heller sina uppgifter speciellt väl men ÖFM ingriper inte så länge som de Gode männen lämnar in sina årliga redovisningar...

Jo, jag tror att min God Man också har många huvudmän(personer som behöver god man), eller hade. Hur mycket en God Man tjänar i lön får jag nog reda på i dag, för överförmyndaren tycker att jag inte borde ha någon God Man. Detta har skett bakom kulisserna för överförmyndaren har inte meddelat mig något.

Anledning jag träffar då min (före detta sedan en vecka tillbaka) God Man idag är för att försöka förstå bakgrunden till varför Täby Överförmyndare fattade detta beslut och vad som ligger till grund för det och vad som möjligen kan göras för att de ska bli "nöjda".
Att de inte meddelade mig något kan också ligga till grund för tjänstefel. Vad min God Man sa så tyckte Överförmyndaren att det var "för jobbigt" att bokföra min ekonomi. Överförmyndaren har ju i uppgift att kolla ens ekonomi för att vara säker att en God Man inte gör saker som huvudmannen(den som har God Man) inte vill att de ska göra.
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav onionhttps » 2016-08-02 7:46:34

Enligt vad jag uppfattat tycker överförmyndaren att jag "har för många konton" vilket gör att deras bokföring "blir för svår".


Min ekonomi är inte särskilt komplicerad.
Jag har 1 konto som är kopplat till mitt bankkort, ett 2:a där inkomster läggs in, t.ex pengar man får tillbaka från skatteverket och ett 3:e konto som min God Man föreslog att vi har som vi kallar för buffertkonto.
Buffertkontot är ett konto som jag och min God Man kommit överens om att jag lägger en viss summa pengar varje månad. Det är 3 konton totalt, men förmodligen har inte överförmyndaren datorer utan de skriver allt för hand eller nåt...
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav kiddie » 2016-08-02 15:22:47

De låter som de är dumma i huvet. Det är en väldigt bra idé att ha flera konton. Skapar man ett sparkonto har man oftast lite högre ränta där. Man bör aldrig ha mer än månatliga pengar på ett konto knutet till ett kort. I de fall där folk blivit skimmade och förlorat hundratusentals kronor är för att de har alla pengar på sitt kortkonto.

Jag har också tre konton. Ett för månatlig inkomst. Ett sparkonto. Och ett för sådana saker som jag inte vill blanda ihop med de andra för att det är enklare att ha ett separat konto än att sitta och anteckna vad på sparkontot som hör till en viss grej.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav onionhttps » 2017-02-07 21:41:23

Fick senast ett beslut från tingsrätten om att "godmanskapet ska begränsas till att endast omfatta bevaka hans rätt och sörja för hans person" efter samråd med min God Man.

Jag tror jag förstår varför det blev så problematiskt för överförmyndaren. Överförmyndarens uppgift är att skydda huvudmannen(mig) från att bli eventuellt bedragen av en God Man som inte sköter sig.
Om inte överförmyndaren kan hålla koll på huvudmannens(min) ekonomi kan överförmyndaren inte heller vara säker på om God Man lurar huvudmannen(mig) eller inte på pengar. Kanske ni anser detta är uppenbart. För er som inte vet är Överförmyndarens uppgift att hålla koll på God Man åt den som har God Man(huvudmannen).

Jag är i alla fall glad att jag nu enbart blir hjälpt med bevaka rätt och sörja för person och ej längre har "förvalta egendom" i God Mans arbetsuppgifter. Jag har redan fått hjälp med ekonomin: Det var ju tack vare min God Man att jag såg fördelen med att ha ett så kallat "buffert konto" alltså ett konto där jag regelbundet sätter in pengar varje månad som kan användas när de verkligen behövs.

För er som fortfarande undrar skillnaden mellan God Man och förvaltare kolla här(Konsumenternas.se)
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav kiddie » 2017-02-07 22:47:40

Låter som en bra grej att återta ekonomibiten om du numera klarar den själv. Att ha en god man som bara hjälper en t ex mot myndigheter och i vården är bra, då slipper man själv ta tag i allt strul som t ex vården skapar...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav onionhttps » 2017-03-07 21:08:29

Min God Man ringde mig idag för att säga att den är sjuk och att den har kommit överens med en annan God Man (i Täby Kommun), JO, att den personen kommer ringa mig för att vi ska mötas. Så jag får träffa en ny God Man.

Jag fick lite bakgrund varför min God Man slutar...man kan vara sjuk i mycket...när jag var liten trodde jag att vi snabbt skulle hamna i en framtid där alla sjukdomar går att bota...vad naiv man var som liten :/

Kanske bäst ibland att man lever i ignorans. Tar man itu med allt elände på en gång kommer man nog inte därifrån helt frisk...
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav onionhttps » 2017-03-07 21:46:33

HGJ skrev:
Tor_och_i2p skrev:Anledningen att jag fick veta att MB hade sagt till Överförmyndaren att jag hade skulder var för att jag kände att personkemin inte stämde mellan mig och MB så jag ringde Överförmyndaren.
Överförmyndaren var i början defensiv och sa typ "men det är så svårt att få God Man" men efter att jag fortsatte diskussionen så sa hon typ 'men MB har nog rätt, han har ju visat att du har skulder'.

Då frågade jag "kan du skicka dessa papper till mig som visar att jag har skuld?".

Nej det kunde hon inte för det fanns inga referenser/bevis på det utan det var bara vad MB påstod i kontakt med henom.

Att MB påstått att du har skulder är alltså enbart något som överförmyndaren sagt till dig? Eller har MB själv bekräftat att h*n påstått detta?

Det kom fram efter att överförmyndarens försök att övertala mig att få MB som god man misslyckades. Jag bad om en förklaring. Då kom det fram att MB hade sagt att jag har skulder. Min personkemi var inte bra med MB så jag var inte förvånad att MB skulle kunna påstå att jag har skulder. Förresten lät det som(när jag träffade MB) att om jag reste utomlands att MB gärna skulle ta hand om mina pengar och göra betalningar. Det lät så extremt fuffens bara att klart jag inte vill ha en sådan God Man...för många varningssignaler: extremt angelägen om att ta hand om mina pengar, men...inte intresserad av att ta emot samtal(han sa att det inte gick bra att ringa honom för ofta och att han inte kan hjälpa mig särskilt mycket, han var bara intresserad av det ekonomiska...tur att man inte är dum i huvudet för att fatta ironin i det hela)

Dock kan vi anta att personkemin mellan nån annan aspergare och MB kanske skulle vara suverän. Då önskar jag bara lycka till...men alla har inte personkemi mellan varandra. Världen är så bara...Alla kan inte vara vänner med alla...det känner ni nog till av erfarenhet antar jag.
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav onionhttps » 2017-03-09 14:21:24

Nu har jag skrivit på så att ny God Man är JO för mig. Bäst naturligtvis att man tar ansvaret själv men ibland kan saker i livet bli för mycket...man får göra ett övervägande mellan om man vill ha mer hjälp och mindre kontroll eller det motsatta. För tillfället fortsätter det som vanligt med mer hjälp.

Ska också ta kontakt med överförmyndaren för att höra om det kommer fortsätta med att jag behåller bevaka rätt och sörja för person men där "förvalta egendom" inte ingår...precis som det var med min förra God Man
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Norsktjej » 2017-03-12 23:22:43

Hej!

Jag har en god man. Hon är helt fantastisk och är så bra med hjälp om jag behöver det.
Det stämmer att dom brukar ta hand om ekonomi, men det stämmer inte att du inte bestämmer
själv. Jag kan handla det jag vil. Bara att hyran och det viktiga blir betald. Det var meningen att hon skulle betala mina räkningar men jag har inga problem att göra det själv. Jag ville ha en god man för att ha för möten och sådant. Så hon hjälper mig ha översikt bara.
Om jag måste kontakta någon, forsäkringskassan, arbetsförmedlingen eller någon om nåt viktigt och jag inte vill göra det själv så gör hon det för mig. Följer med på alla möten om jag vill. Kan smsa/maila när jag vill om vad jag vill och hon ställer upp och hjälper mig eller ger svar.

Jag kan inte säga alla god man är samma. Jag fick träffa en god man första gången och hon hade jobbat med det i nästan 20 år. Hon var så himla strikt, negativ och verkligen gav inte mig nått stort hopp, berättade för henne att jag tycker hon borde söka nytt yrke eftersom hon måste se mer positivt på saker. Haha kanske lite kallt. Så jag sa jag ville ha någon annan. 2 veckor senare så fick jag träffa hon jag har nu. Hon hade precis börjat som god man. Hon är exakt det jag vill ha. Hon var positiv, rolig, hon ger inte upp så lätt. Det skadar inte att träffa en å höra vad dom säger. Bara tänka på att du får någon du gillar, dom ska trots allt stå för dig som person och ha hand om dina handlingar och bla. ekonomi.
Norsktjej
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-04-27
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in