Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 21:17:45

-Jag har Folksam, sist jag kollade var det tvärkört att få ut ersättning.

Men man kanske skulle kolla upp det närmare.
För att nå nån slags framgång måste man väl vara bra på byråkrati och grejer...tyvärr är man inte det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav djmgf76 » 2014-11-24 21:19:17

Hur börjar man denna process med att styrka sin diagnos för Trygghansa (TH). Ringer man bara till dem och säger att man har AS och vill påbörja processen eller...?

Sedan, processen för vad? Vad ska man säga till TH?
djmgf76
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-01-16

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2014-11-25 0:03:43

Abbreviation skrev:
slackern skrev:
Abbreviation skrev:
Tack, jag älskar att ha rätt! :)


Så med andra ord kommer du och Fighter babe bli bästa vänner nu?

Med tanke på att jag antagligen får ut mycket mer pengar än hon fick så lär hon väl hata mig för evigt.

Haha, me2, lol.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Abbreviation » 2014-11-25 12:28:34

Innan en gör något alls bör en kolla hur försäkringsvillkoren såg ut det år ens första läkarkontakt var. Det gäller att ha haft sitt första läkarbesök ett år då diagnoserna täcks. Det måste inte vara den kontakt som ledde till diagnos, utan i mitt fall var det en läkare på vårdcentralen som skickade mig till BUP och som journalfört saker som ingår under Aspergers.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav bitterfittan » 2014-12-09 18:25:50

Hejsan!
Jag ser inte hur man startar en egen tråd så jag lånar den här lite grann, hoppas det är okej!

Min mamma försäkrade mig i Trygg hansa när jag föddes 1990, men bytte till Folksam för 3-4 år sen. 2012 blev jag diagnoserad Autism spektrum och ADHD, jag har även social fobi. Finns det någon chans att jag kan få ut pengar från försäkringsbolaget? Fattar inte varför man inte skulle få det då allt har sabbat min skoltid, relationer och jobb. Förstår inte hur jag ska gå till väga riktigt. :-)063
Vore tacksam för svar! Mvh
bitterfittan
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-12-09

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Zima33 » 2014-12-09 22:33:26

bitterfittan skrev:Hejsan!
Jag ser inte hur man startar en egen tråd så jag lånar den här lite grann, hoppas det är okej!

Min mamma försäkrade mig i Trygg hansa när jag föddes 1990, men bytte till Folksam för 3-4 år sen. 2012 blev jag diagnoserad Autism spektrum och ADHD, jag har även social fobi. Finns det någon chans att jag kan få ut pengar från försäkringsbolaget? Fattar inte varför man inte skulle få det då allt har sabbat min skoltid, relationer och jobb. Förstår inte hur jag ska gå till väga riktigt. :-)063
Vore tacksam för svar! Mvh

Du måste fråga försäkringsbolaget om det...men vissa har undantagit NPF-diagnoser, bara så du vet.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav bitterfittan » 2014-12-10 1:57:36

Zima33 skrev:
bitterfittan skrev:Hejsan!
Jag ser inte hur man startar en egen tråd så jag lånar den här lite grann, hoppas det är okej!

Min mamma försäkrade mig i Trygg hansa när jag föddes 1990, men bytte till Folksam för 3-4 år sen. 2012 blev jag diagnoserad Autism spektrum och ADHD, jag har även social fobi. Finns det någon chans att jag kan få ut pengar från försäkringsbolaget? Fattar inte varför man inte skulle få det då allt har sabbat min skoltid, relationer och jobb. Förstår inte hur jag ska gå till väga riktigt. :-)063
Vore tacksam för svar! Mvh

Du måste fråga försäkringsbolaget om det...men vissa har undantagit NPF-diagnoser, bara så du vet.


Hej!
Tack för att du svarade.
Min mamma har ringt både Trygg hansa och Folksam men dom sa att dom har tagit bort det. Riktigt dåligt tycker jag. Dom sa något om social fobin och att jag behövde ha varit sjukskriven i 6 månader, fattade inte riktigt då det inte var jag som pratade med dom. Känns bara luddigt för jag vet inte vad man ska säga så dom förstår.
bitterfittan
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-12-09

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Gripandekylig » 2014-12-12 20:11:25

Jag kanske kan kolla upp juridiken bakom det här lite ordentligare nu under julhelgen. Det beror givetvis på vilka avtalsvillkor man haft men jag kanske kan ge några generella tips ändå. Jag hoppas på att kunna återkomma.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Abbreviation » 2014-12-14 20:03:43

bitterfittan skrev:Hejsan!
Jag ser inte hur man startar en egen tråd så jag lånar den här lite grann, hoppas det är okej!

Min mamma försäkrade mig i Trygg hansa när jag föddes 1990, men bytte till Folksam för 3-4 år sen. 2012 blev jag diagnoserad Autism spektrum och ADHD, jag har även social fobi. Finns det någon chans att jag kan få ut pengar från försäkringsbolaget? Fattar inte varför man inte skulle få det då allt har sabbat min skoltid, relationer och jobb. Förstår inte hur jag ska gå till väga riktigt. :-)063
Vore tacksam för svar! Mvh

Ytterst osannolikt att din försäkring hos Trygg-Hansa täckt din diagnos. Det skulle vara ifall du hade din första läkarkontakt mellan att du var 6 och 9, har du inte haft någon läkarkontakt gällande AS/ADHD-symtom då så täcker varken nuvarande eller gamla försäkringen. Även om TH mot all förmodan skulle täcka dina NPF-diagnoser, så skulle de bara lämna ersättning för sådan medicinsk invaliditet som kunde fastställas när försäkringen fortfarande var i kraft, alltså räknar de inte in hur ditt liv ser ut nu.

Folksam täcker aldrig NPF i ditt fall, eftersom du skaffat försäkringen efter 6 års ålder.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav salrip » 2015-02-12 15:49:26

Hej, pappa hörde på plånboken i p1 i början av december om AS och barnförsäkring så han tog kontakt med bolaget jag haft min försäkring i och nu i mitten av januari fick jag ut en (för mig) stor summa pengar efter att vi skickat in utredningen och lite andra papper. Jag var 21 år när jag fick diagnosen och är 31 nu. Bidragande till att jag fick ut ersättning var att jag haft aktivitetsersättning sammanhängande i mer än fem år. Så det är alltid värt att prova :)
salrip
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2007-06-21
Ort: nyköping

Återgå till Aspergare och vården



Logga in