Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2013-02-16 21:16:56

Rusty James skrev:Har Länsförsäkringars barn - och ungdomsförsäkring för min dotter från hennes födelse oavbrutet fram till idag. Tyvärr fick hon sin diagnos (Asperger) väldigt sent men nu påstår Länsförsäkringar att Asperger inte omfattas av försäkringsvillkoren, dvs ingen ersättning, men hennes försäkring tecknades 1991, då stod det inte något om undantag.
Tyvärr har jag inte sparat villkoren som gällde då utan regelbundet bytt ut villkoren när man fått nya från försäkringsbolaget (hur korkad får man bli?).
Senare har LF och andra bolag friskrivit sig från Autism, Asperger,ADHD mfl diagnoser.
Finns det någon som har fått ersättning från Länsförsäkringar för Asperger?


Hur menar du "hur korkad får man bli?"? Försäkringsvillkoren byts ut eftersom föräkringsbolagen ändrar villkoren, det är inget du kan förhindra. De villkor som gällde första gången det aktualiserades är det villkor som gäller även om villkoren sedan dess ändrats.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Rusty James » 2013-02-19 7:45:22

Tyvärr anser inte LF det, utan de hänvisar i sitt beslut till villkor som gäller idag. Så det blir väl med det här som allting annat (rätten till stöd på dagis, skola, vård, vårdbidrag etc) - en lååång kamp. Suck!
Hittills har vi alltid fått rätt till slut, men det är orättvist att bara de som kan/orkar bita sig fast som en grävling, får stöd/hjälp/ersättning. Försäkringsbolag är ju privata aktörer med vinstintressen, så det är en sak för sig. Men det har varit likadant med samhällets institutioner och det som min dotter har rätt till enligt lag.
Rusty James
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-02-16

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Rusty James » 2013-02-19 7:48:46

Jo, det där med "korkad" var att jag borde lärt mig att inte vara så godtrogen, utan att själv spara allt "bevismaterial" och inte tro på det som försäkringsbolaget svarat på telefon.
Rusty James
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-02-16

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav rapchic » 2013-02-19 8:50:04

(har ej läst hela tråden)
Jag fick inte ut barnförsäkringen för den ska tecknas innan man fyller 6 år och jag var typ 6 och några månader då den tecknades (typiskt)
vilket har fått mig sporrad att verkligen läsa försäkringsvilkor då jag blir gravid.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2013-02-19 10:45:17

Rusty James skrev:Jo, det där med "korkad" var att jag borde lärt mig att inte vara så godtrogen, utan att själv spara allt "bevismaterial" och inte tro på det som försäkringsbolaget svarat på telefon.

Men om man gör en skadeanmälan tar försäkringsbolaget genom utredning reda på när skadan kan anses ha uppstått. Det gör de inte på telefon. Om ni ringer och pratar med dem nu så kommer de att prata om nuvarande villkor, men om ni anmäler en skada som diagnostiserats nyligen men som först var på tapeten för fem år sedan är det villkoren som gällde för fem år sedan som gäller för det ärendet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav xe-tyh » 2013-04-01 23:27:10

Kom ihåg att om man tar ut "engångsersättning" från tex Trygg Hansa trygga barn+ så friskriver sig ju försäkringsbolaget från földsjukdomar som man kanske får sedan. Tex om barnet springer ut framför en bil och blir invalid... följdsjukdom, så det kan ju vara värt att fungdera på när man skall ta ut de där fasta beloppet.
xe-tyh
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-04-01

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2013-04-01 23:28:46

xe-tyh skrev:Kom ihåg att om man tar ut "engångsersättning" från tex Trygg Hansa trygga barn+ så friskriver sig ju försäkringsbolaget från földsjukdomar som man kanske får sedan. Tex om barnet springer ut framför en bil och blir invalid... följdsjukdom, så det kan ju vara värt att fungdera på när man skall ta ut de där fasta beloppet.

Man kan inte välja. Man är efter vad jag hört förpliktigad att anmäla alla diagnoser som kan påverka en försäkring.

Att ta ut pengar på försäkringen som man vet att man inte har rätt till (om det nu skulle vara så att en redan existerande sjukdom kan anses vara direkt orsak till en annan sjukdom) är försäkringsbedrägeri.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav xe-tyh » 2013-04-02 0:05:45

Jag sade inte att man inte skulle anmäla alla diagnoser, men det kan ju tillkomma diagnoser i en senare fas av livet. Tex diagnos autism vid 4 års older och sedan tillkommer något annat, tex medfödd hörselskada.
xe-tyh
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-04-01

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2013-04-02 0:08:48

xe-tyh skrev:Jag sade inte att man inte skulle anmäla alla diagnoser, men det kan ju tillkomma diagnoser i en senare fas av livet. Tex diagnos autism vid 4 års older och sedan tillkommer något annat, tex medfödd hörselskada.

Men hur menade du då, att det är värt att fundera på när man tar ut det fasta beloppet?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav xe-tyh » 2013-04-02 0:53:37

Schmetterling skrev:Men hur menade du då, att det är värt att fundera på när man tar ut det fasta beloppet?


Exakt, i alla fall skall man nog inte Skynda sig. Det rådet har jag fått från läkare. Sen är väl läkare inte experter på försäkringsrätt. Ska be syrran som är jurist kolla , eller vem man skall fråga.

Sen är det väl intresant det du sade, kanske har man enligt försäkringsavtalet skylidghet att anmäla diagnos så snart som möjligt.
xe-tyh
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-04-01

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav LordGarithos » 2013-04-02 7:15:42

Vet inte om det är specifikt för Länsförsäkringar, men jag hade någon form av försäkring (typ barn- och ungdomsförsäkring) hos dom och fick inte ut ett öre för min asperger, dom sa att asperger inte omfattades av försäkringen. Är född 1987 för övrigt och fick min diagnos sommaren 2012, alltså mindre än ett år sedan. Känns rätt värdelöst att ens ha en försäkring när det ändå inte går att få ut några pengar.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2013-07-09 21:51:09

Jag har precis fått ut för medicinsk invaliditet för min asperger och en annan diagnos. Det gick till så att jag informerat mitt försäkringsbolag om mina diagnoser när jag fått dem samt att jag skickat in intyg när jag varit sjukskriven. När min barnförsäkring gick över till vuxenförsäkring och jag dessutom haft besvär i minst fem år utredde de medicinsk invaliditet. Det tog några månader från att de satt igång.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav colaflaska » 2013-07-09 21:53:19

Fick inte ut eftersom året då jag fick diagnos slutade NPF-diagnoser gälla i försäkringen, iaf hos hansa.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2013-07-09 21:55:08

colaflaska skrev:Fick inte ut eftersom året då jag fick diagnos slutade NPF-diagnoser gälla i försäkringen, iaf hos hansa.

Jag har TryggHansa och fick aspergerdiagnos först i höstas.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav colaflaska » 2013-07-09 21:56:11

Schmetterling skrev:
colaflaska skrev:Fick inte ut eftersom året då jag fick diagnos slutade NPF-diagnoser gälla i försäkringen, iaf hos hansa.

Jag har TryggHansa och fick aspergerdiagnos först i höstas.

Fick du ersättning? Jag fick inget på min barnförsäkring.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2013-07-09 22:00:01

colaflaska skrev:
Schmetterling skrev:
colaflaska skrev:Fick inte ut eftersom året då jag fick diagnos slutade NPF-diagnoser gälla i försäkringen, iaf hos hansa.

Jag har TryggHansa och fick aspergerdiagnos först i höstas.

Fick du ersättning? Jag fick inget på min barnförsäkring.

Ja, tydligen har de kommit fram till att min försäkring täcker även aspergern. Det handlar inte så mycket om när man fick diagnos som när man först hade relaterade besvär som krävde läkarvård, om jag förstått det rätt. Slump och tur, eller nåt. Jag vet inte hur de tänkt riktigt gällande mig men de har läst alla mina journaler sedan tidernas begynnelse nu och jag fick ut pengar för medicinsk invaliditet i slutet av förra veckan och i brevet stod det att det är för asperger och den andra diagnosen jag har.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Abbreviation » 2014-09-04 13:19:45

Så här funkar det:
Försäkringsvillkoren som gällde vid den tidpunkt då läkare (ej terapeut, psykolog, sköterska etc) uppmärksammade symtom (ej ställde diagnos) gäller för alla framtida besvär relaterade till diagnosen.

Exempel: Jag diagnosticerades 2011 - då täcktes inte NPF. Jag är försäkrad sedan 1988. Min första läkarkontakt där NPF-symtom finns journalförda är från 1997. Alltså gäller 1997 års försäkringsvillkor. Enligt dessa täcks NPF enbart om symtom visat sig efter 6 års ålder. Jag var 9 år då läkare först uppmärksammade symtom och försäkringen var i kraft, alltså täcks NPF enligt 1997 års regler. Denna försäkring täcker då händelseförsäkring, invaliditet, månadsersättning vid sjukskrivning, etc.

Om du har Trygg-Hansa (eller tidigare Holmia) och har haft första läkarkontakt efter 1982, så har jag samtliga försäkringsvillkor från detta år. Orkar du inte ringa till dem för att begära ut dem själv så hör av dig till mig så skickar jag pdf. (För till skillnad från vissa andra så är jag inte en ogin jävel.)
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2014-09-04 14:44:45

Abbreviation skrev:Om du har Trygg-Hansa (eller tidigare Holmia) och har haft första läkarkontakt efter 1982, så har jag samtliga försäkringsvillkor från detta år. Orkar du inte ringa till dem för att begära ut dem själv så hör av dig till mig så skickar jag pdf. (För till skillnad från vissa andra så är jag inte en ogin jävel.)

:-)154
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Abbreviation » 2014-11-20 14:25:46

Och nu, (ca 4 månader efter att jag lyckades styrka tid för första läkarbesök) har jag fått besked om att försäkringen täcker NPF. Nu väntar en lång jävla bedömningsprocess.

Det har tagit mig 3,5 år att få igenom det här och på vägen har jag nog fått fyra eller fem avslag. Så ni som fått ett nej: ge inte upp. Helt klart värt det om man till slut får rätt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2014-11-22 8:43:22

Grattis till att ha fått rätt, Abb! Vad glad jag blir för din skull. :-)005 :-)154

Vad är det för bedömningsprocess som väntar?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Abbreviation » 2014-11-24 18:30:46

Det ska göras en individuell bedömning av medicinsk invaliditet (kombinationen AS + ADHD + PTSD finns det tyvärr ingen schablon för).

Tack, jag älskar att ha rätt! :)
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Schmetterling » 2014-11-24 18:31:52

Abbreviation skrev:Det ska göras en individuell bedömning av medicinsk invaliditet (kombinationen AS + ADHD + PTSD finns det tyvärr ingen schablon för).

Tack, jag älskar att ha rätt! :)

:D
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav slackern » 2014-11-24 18:33:30

Abbreviation skrev:
Tack, jag älskar att ha rätt! :)


Så med andra ord kommer du och Fighter babe bli bästa vänner nu?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ni som fått ut på barnförsäkring pga AS/ADHD

Inläggav Abbreviation » 2014-11-24 20:48:50

slackern skrev:
Abbreviation skrev:
Tack, jag älskar att ha rätt! :)


Så med andra ord kommer du och Fighter babe bli bästa vänner nu?

Med tanke på att jag antagligen får ut mycket mer pengar än hon fick så lär hon väl hata mig för evigt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in