Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav antonius » 2014-11-21 20:05:48

Är det gamla vanliga att de fattiga inte ska leva så länge, eller vad?
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varför är amerkanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Huggorm » 2014-11-21 20:13:50

För att det kostar skattebetalarna sjukt mycket pengar, medan de själv inte får ut något av det eftersom de redan har försäkring via sitt jobb.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varför är amerkanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav kullan » 2014-11-21 20:18:23

Därför att folk är så egotrippade att de inte vill dela med sig av någonting. Den som har gott om inkomst får vackert börja dela med sig. Snåljåpar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Varför är amerkanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav antonius » 2014-11-21 20:28:16

antonius skrev:Är det gamla vanliga att de fattiga inte ska leva så länge, eller vad?


Jag kanske uttryckte mig korkat, jag menar naturligtvis "en allmän sjukvårdsförsäkring"...
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varför är amerkanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Alien » 2014-11-21 20:30:50

Därför att amerikanarna tycker det är kommunism. Så om det blir en republikansk president nästa gång så rivs reformen upp.

Men det verkar faktiskt så krångligt att jag inte lyckats sätta mig in i det. Inte är det som i Sverige iaf, att allt går på skatten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför är amerkanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav kullan » 2014-11-21 20:35:44

Alien skrev:Men det verkar faktiskt så krångligt att jag inte lyckats sätta mig in i det. Inte är det som i Sverige iaf, att allt går på skatten.


Dock håller vi på att få samma attityd i Sverige. bland de borgliga så.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Varför är amerkanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav plåtmonster » 2014-11-21 20:59:48

Det kan ha sin grund i en stark tro på inviduell frihet och oberoende. En annan aspekt är att den styrande klassen inte vill ge något till de afrikaner som finns i landet. Det finns säkerligen också en problematik med giriga försäkringsbolag och skadeståndsprocesser som gör att sjukvården i USA kostar iaf dubbelt upp för samma service.

Problemet med sjukförsäkring via arbetsgivaren är att det blir ett glapp och omställning när man byter jobb. För att inte tala om arbetslöshet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Alien » 2014-11-21 21:32:40

Det är väl bara större företag som har råd att sjukförsäkra sina anställda. (Såg förresten på ett avsnitt av Law & Order: SUV igår, där det framgick att om man arbetade deltid fick man ingen sjukförsäkring från arbetsgivaren.)

Patient Protection and Affordable Care Act, informellt omnämnd som ACA respektive Obamacare, är en federal lag i USA som undertecknades av president Barack Obama 23 mars 2010, som en del av en sjukvårdsreform i USA. Lagens syfte är att alla amerikanska medborgare ska få vissa förmåner vid köp av sjukvårdsförsäkringar, samt nödgas ansluta sig till någon form av sjukförsäkringsprogram. Lagen har kritiserats, framför allt för att enskilda är tvungna att teckna vårdförsäkring och då de krav som ställs på försäkringsbolag (bl a att inte ta ut högre avgifter på grund av kroniska sjukdomar, kön mm) påstås höja priser för vanliga medborgare. Kritikerna anser att det är ett intrång i individens frihet att välja att stå utan försäkring (amerikanska medborgare över 65 år, som berörs mest av sjukvården, är redan försäkrade genom det federalt finansierade Medicare) och hävdar således att det "individuella mandatet" strider mot den amerikanska konstitutionen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Patient_P ... e_Care_Act

Inte lätt att förstå. Och det ska genomföras i flera steg också och bli klart 2020. Men då har ju Obama slutat som president så jag undrar verkligen hur det ska gå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Huggorm » 2014-11-21 21:42:04

Alien skrev:Inte lätt att förstå. Och det ska genomföras i flera steg också och bli klart 2020. Men då har ju Obama slutat som president så jag undrar verkligen hur det ska gå.
Ja, det är risk att hela grejen läggs på is. Obama är till och med mindre populär än George W. Bush var så det är tveksamt om någon annan demokrat vill förknippas med honom eller hans idéer.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav nallen » 2014-11-21 22:16:34

Naturligtvis för att det är i grunden orättfärdigt att tvinga folk att betala för personer de inte ens känner.

En stor del av kärnan i den amerikanska konstitutionen är att ge folk frihet att leva sina liv efter egen vilja och förmåga.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav kapuni » 2014-11-21 23:25:11

nallen skrev:En stor del av kärnan i den amerikanska konstitutionen är att ge folk frihet att leva sina liv efter egen vilja och förmåga.

Som det är på väg att bli så blir det ju mindre frihet eftersom man tvingas ha sjukförsäkring, om man inte vill bli straffad.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav nallen » 2014-11-21 23:25:46

Ja, därav (en del av) protesterna.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav kullan » 2014-11-22 0:11:10

Men om man inte har råd med någon sjukvårdförsäkring då? Ska man dö av brusten blindtatm då för att inget sjukhus tar rmot en?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Huggorm » 2014-11-22 0:13:29

kullan skrev:Men om man inte har råd med någon sjukvårdförsäkring då? Ska man dö av brusten blindtatm då för att inget sjukhus tar rmot en?
Akutvård får de väl gratis? Eller så får de ta det på avbetalning.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav slackern » 2014-11-22 0:17:22

kullan skrev:Men om man inte har råd med någon sjukvårdförsäkring då? Ska man dö av brusten blindtatm då för att inget sjukhus tar rmot en?


Man kan börja tillverka och sälja methamfetamin.

http://www.imdb.com/title/tt0903747/
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav kapuni » 2014-11-22 1:56:21

kullan skrev:Men om man inte har råd med någon sjukvårdförsäkring då? Ska man dö av brusten blindtatm då för att inget sjukhus tar rmot en?

Man kan få sjukvård billigare eller fritt om man är låginkomsttagare Medicare
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Blezza » 2014-11-22 3:40:02

De kör "every man for himself".

Det är väl inte så konstigt egentligen. Om jag levt ett perfekt felfritt liv kan jag inte heller hade förstått varför jag ska "ge" pengar till medmänniskor med olika problem.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Alien » 2014-11-22 3:50:57

De flesta amerikaner är ju troende, och då går det inte ihop med att bara tänka på sig själv. Men de föredrar förstås privat (och godtycklig) välgörenhet framför skattefinansierad välfärd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Blezza » 2014-11-22 3:59:42

Alien skrev:De flesta amerikaner är ju troende, och då går det inte ihop med att bara tänka på sig själv. Men de föredrar förstås privat (och godtycklig) välgörenhet framför skattefinansierad välfärd.


Tyvärr följer många troende i amerika inte sin egna bibel eller ens läser den. Men visst, i grunden så hör det ju inte ihop.

Sen så är det ju lagligt att ha dolt vapen i många stater där, så man kanske inte ska ta deras logiska tänkande för seriöst.

Godtycklig välgörenhet är väl mer för riktigt fattiga. Många av oss behöver ju finansiell hjälp även om vi i grund och botten kanske har en familj som skulle ställa upp även om så inte var fallet.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Alien » 2014-11-22 4:12:17

kapuni skrev:
nallen skrev:En stor del av kärnan i den amerikanska konstitutionen är att ge folk frihet att leva sina liv efter egen vilja och förmåga.

Som det är på väg att bli så blir det ju mindre frihet eftersom man tvingas ha sjukförsäkring, om man inte vill bli straffad.


Men det gäller ju alla slags skatter. Om de måste redan betala skatt för skolor, polis, militär etc, hur står de ut med det?

Och vem som helst kan ju förlora sitt jobb och därmed också sin sjukförsäkring. Dvs en försäkring ger ju inte bara pengar "till andra" utan kan även gynna en själv. Man kanske inte är så fattig så man får Medicaid och inte så gammal att man kan få Medicare utan faller mellan stolarna.

Jag har för mig att såväl mediciner som sjukvård är billigare i Kanada.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav plåtmonster » 2014-11-22 5:01:23

En annan aspekt är att systemet kanske är tänkt att ge trygghet via de religiösa samfunden.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Jacob22 » 2014-11-22 16:04:53

Individens rätt har oftast varit stark i USA. Samtidigt som kaptalismen "ska" få röra sig så fritt som möjligt. Med religionen tror jag snarare att det är så att amerikare är kulturellt religiösa, med det menar jag att de följer inte bibeln, men det är otänkbart att vara ateist i USA. Fast visst det är ganska motsägelsefullt. Mycket i USA är verkligen paradoxialt, stor frihet, möjligheternas land, stark militär och samtidigt stora klyftor, dödstraff i vissa delstater.
Jacob22
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-10-20

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-22 16:37:13

Över 300 miljoner bor i Amerika. Om de skulle ha ett system där alla betalade till sjukförsäkringen genom skatten, skulle skatterna bli skyhöga. Det handlar helt enkelt om pengar. Sen kan det finnas andra orsaker med, men den främsta är att det bor för många i USA för att det ska fungera.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Varför är amerikanerna så emot sjukvårdsförsäkringar?

Inläggav slackern » 2014-11-22 16:40:14

Jacob22 skrev:Individens rätt har oftast varit stark i USA. Samtidigt som kaptalismen "ska" få röra sig så fritt som möjligt. Med religionen tror jag snarare att det är så att amerikare är kulturellt religiösa, med det menar jag att de följer inte bibeln, men det är otänkbart att vara ateist i USA. Fast visst det är ganska motsägelsefullt. Mycket i USA är verkligen paradoxialt, stor frihet, möjligheternas land, stark militär och samtidigt stora klyftor, dödstraff i vissa delstater.


Rätt stor del utav dom kristna i USA är tydligen fundamentalister.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_fundamentalism
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in