När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Miche » 2014-11-16 17:55:07

mongoliet skrev:Min teori är att folk, oavsett kön, har svårt att förälska dig i någon som visar intresse först. Då blir det svårt att få ihop det, men tillslut så fungerar det för de flesta i alla fall. Ytterst få som är ensamma hela livet.
Du motsäger dig själv.

Varför ska det vara svårare för att bli förälskad i någon som redan visat sitt intresse? Det är ju genom att visa sitt intresse som motparten kanske förstår att personen ifråga är intressant för en blivande relation.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-16 18:01:49

nallen skrev:Möjligen kan man få sex som belöning om man smörar tillräckligt sliskigt och lyssnar på hennes pladder i timtal :-)004


Självklart, men det visste du väl sedan tidigare?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-16 18:03:28

Miche skrev:
mongoliet skrev:Min teori är att folk, oavsett kön, har svårt att förälska dig i någon som visar intresse först. Då blir det svårt att få ihop det, men tillslut så fungerar det för de flesta i alla fall. Ytterst få som är ensamma hela livet.
Du motsäger dig själv.

Varför ska det vara svårare för att bli förälskad i någon som redan visat sitt intresse? Det är ju genom att visa sitt intresse som motparten kanske förstår att personen ifråga är intressant för en blivande relation.


För mig har det inte så mycket med intresse att göra, utan mer om man pratat med varandra eller inte. Prat verkar stänga av möjligheten att bli kär i någon.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav nallen » 2014-11-16 18:05:36

rdos skrev:Självklart, men det visste du väl sedan tidigare?

Jag skrev precis det, ja.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav cocos » 2014-11-16 18:57:13

rdos skrev:Prat verkar stänga av möjligheten att bli kär i någon.


Prat är det enda sättet att få någon intresserad. Du måste ha utstrålning, humor, självsäkerhet för att få en tjej att falla för dig. Utseende underlättar det hela.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav plåtmonster » 2014-11-16 21:58:00

Det kanske är så att människor skapar sig uppfattningar och om de matchar preferenserna så ger det känslor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Kostymhippie » 2014-11-16 22:19:37

Av egen erfarenhet vet jag att omedelbar passion är ett betydligt säkrare kort för att få till en långvarig relation, mina båda började med just en omedelbar passion. Sen vet jag också att alltför mycket prat förstör charmen, det ska återigen vara "lagom" mycket prat och det är ju det som är svårigheten att hitta rätt nivå på det där.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Alien » 2014-11-16 22:25:22

nallen skrev:
Alien skrev:Men jag tror det är bättre att det budskapet framför på ett mindre tydligt sätt.

Ja, otydlig kommunikation är ju fantastiskt bra, man kanske ska strunta helt i vad hon säger och göra som man vill :evil:

Nej, man ska avläsa hennes sinnesstämning och på något sätt charma henne. Tror det kallas flirt.

nallen skrev:
Alien skrev:[F]ramför allt kanske hon tänker "ja, det vill jag, men varför just med dig, finns ju många andra objekt här?"

...och igen bevisas tesen att fruntimmer i allmänhet inte är intresserade av sex. Möjligen kan man få sex som belöning om man smörar tillräckligt sliskigt och lyssnar på hennes pladder i timtal :-)004

Vilket vi brukar bevisa gång på gång och sen säger ni emot ändå :-)051

Du menar att fler män än kvinnor vill ha sex och ingenting annat än sex? Men nu frågar faktiskt TS om relationer.

Och det fanns faktiskt män som gillar att prata med andra människor, inkl kvinnor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-16 23:45:18

cocos skrev:
rdos skrev:Prat verkar stänga av möjligheten att bli kär i någon.


Prat är det enda sättet att få någon intresserad. Du måste ha utstrålning, humor, självsäkerhet för att få en tjej att falla för dig. Utseende underlättar det hela.


Inte alls. Första steget för mig är alltid att flirta på avstånd med någon till att börja med. Det innehåller inget prat.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav kullan » 2014-11-17 1:51:28

Jag är inte passionerat förälskad i min pojkvän. Har aldrig varit. Men vi är den rätta pusselbiten för varandra ändå. Jag är inte ute efter enbart sex i relationen. Jag sätter högre värde i en bra personlighet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-17 9:22:54

kullan skrev:Jag är inte passionerat förälskad i min pojkvän. Har aldrig varit. Men vi är den rätta pusselbiten för varandra ändå. Jag är inte ute efter enbart sex i relationen. Jag sätter högre värde i en bra personlighet.


Varför skulle passion nödvändigtvis innebära att man bara är ute efter sex? Låter som en felaktig generalisering.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav kullan » 2014-11-17 10:08:09

Passion = sex för mig. Det har jag lärt mig i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav elle » 2014-11-17 10:25:04

kullan skrev:Jag är inte passionerat förälskad i min pojkvän. Har aldrig varit. .

Du och din kille ..är ni kompisar ?

edit : svenskar verkar inte vara romantisk lagda .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Miche » 2014-11-17 10:31:53

elle skrev:svenskar verkar inte vara romantisk lagda .
Vad grundar du det på?

Jag tycker nog att min sambo och jag är väldigt romantiska men jag gissar att man kan definiera romantik på olika sätt, det är kanske delvis kulturellt betingat, delvis individuellt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-17 10:41:54

kullan skrev:Passion = sex för mig. Det har jag lärt mig i alla fall.


Inte för mig iaf. Passion är att man har en stark förälskelse till någon. Detta är inte kopplat till sex öht utan ligger på en helt annan dimension. Snarare är det så om man bondar med sex så är passion och relationer kopplade till behov av sex, men om man inte bondar med sex så finns ingen koppling oavsett om det finns en passion eller inte.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav elle » 2014-11-17 10:57:00

Miche skrev:
elle skrev:svenskar verkar inte vara romantisk lagda .
Vad grundar du det på?

Jag tycker nog att min sambo och jag är väldigt romantiska men jag gissar att man kan definiera romantik på olika sätt, det är kanske delvis kulturellt betingat, delvis individuellt...


Mina iakttagelser . Nu menar jag inte det där med fredagsmys framför tv som en romantisk upplevelse . Det handlar mer om en personlighet än om ytliga upplevelser.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Kostymhippie » 2014-11-17 11:41:22

@Kullan: tror du förväxlar passion med åtrå, eller kåthet som man säger i vardagslag.

@elle: håller med, svennar är rätt trista, det är därför jag föredrar afro/oriental/latinabrudar.

@rdos: i denna fråga håller jag helt med dig.

För mig är som sagt var passion en förutsättning för att det ska kunna bli en relation.
Relationer som "växer" fram tror jag inte ett skit på, av den enkla anledningen att man ofta blir grymt besviken på partnern då denne trots år av bekantskap visar vissa negativa sidor först när parbildningen är ett faktum. Om dessa nya sidor då är för svåra att hantera blir brytningen mycket mer smärtsam än om de uppkommer efter att passionen ebbat ut eftersom man då har en annan medvetenhet att man troligen kommer upptäcka mörka sidor hos partnern och det sker ofta innan relationen djupnat på allvar såvida den andra inte är dissociativ eller sociopat.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Miche » 2014-11-17 12:29:34

elle skrev:Nu menar jag inte det där med fredagsmys framför tv som en romantisk upplevelse . Det handlar mer om en personlighet än om ytliga upplevelser.
Vi har inget fredagsmys, vår romantik handlar mycket mer om att vi bryr oss om varandra och hjälper varandra även när den andre inte bett om det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav antonius » 2014-11-17 14:58:48

I ett kallt, nordligt land så spritter det väl inte av romantik hela tiden. Dubbla långkalsonger, vadmalsbuserong och lovikavantar i snöstormen och div andra erotikdödare inbjuder väl inte till så mycket i jämförelse med Speedos och minimal bikini på Copacabana i tjugofemgradig värme. Så jag skulle vilja säga att det är ett geografiskt problem. Svensken kan visst kåta till, men kylan kyler ner de heta passionerna... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav silent_wings » 2014-11-17 20:48:10

Vad innebär det att vara neurodivers?
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Alien » 2014-11-18 0:56:13

Att tänka och fungera på ett annat sätt än NT. Och framför allt att se detta just som ett annat sätt, inte ett sämre sätt. Det är iaf så jag tolkat det.

Här står mera: neurodiversitetskamp-t13324.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav spejare » 2014-11-18 20:08:23

Jag tycker det är ett konstigt ord, rent språkligt. Diversitet brukar avse något som finns inom en grupp, inte i en individ. Är inte neuro-atypisk bättre? (NA?) Om man nu inte vill använda ord som "autistisk" förstås. Man kanske tänker på fler tillstånd än bara autism.
spejare
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2013-07-07

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-18 21:10:00

spejare skrev:Jag tycker det är ett konstigt ord, rent språkligt. Diversitet brukar avse något som finns inom en grupp, inte i en individ.


Det hänvisar till både grupp och individ. Grupp därför att dragen hör ihop och det finns en ändlig (om än stor mängd) neurodiversa drag.. Individ därför att varje individ har sin egen blandning av neurodiversa och neurotypiska drag.

spejare skrev: Är inte neuro-atypisk bättre? (NA?) Om man nu inte vill använda ord som "autistisk" förstås. Man kanske tänker på fler tillstånd än bara autism.


Neurodiversitet syftar på mer än autism. Jag har breddat det ytterligare genom att även ta med atypiska relationsdrag som hör ihop med andra diagnoser än de som man brukar räkna till neurodiversitet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav tunga moln » 2014-11-18 21:30:46

Tydligen inga vuxna som klarar av att hålla i relationer längre, alla verkar skilja sig nuförtiden.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in