Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav Wine » 2014-11-17 22:27:11

slackern skrev:
Wine skrev:Daglig verksamhet är en slags sysselsättning som egentligen är avsedd för individer med en utvecklingsstörning:


Autism och AS är ju en utvecklingsstörning.


SLL - Autismforum - Om autism och Aspergers syndrom

Vad är skillnaden mellan utvecklingsstörning och autism?

Man beräknar att ungefär 70% av alla barn med autistiskt syndrom också har en utvecklingsstörning. Det som är utmärkande vid autism är att personen oberoende av begåvningsnivå har kvalitativa och tydliga svårigheter och/eller avvikelser inom områdena socialt samspel, kommunikation och beteende. Vid utvecklingsstörning avviker inte svårigheterna inom dessa områden från den allmänna utvecklingsnivån.

Utvecklingsstörning är en egen diagnos och ett tillstånd som i sig innebär särskilda svårigheter. En person med autism tillsammans med utvecklingsstörning kan därför sägas vara dubbelt drabbad.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav slackern » 2014-11-17 22:34:35

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Daglig verksamhet är en slags sysselsättning som egentligen är avsedd för individer med en utvecklingsstörning:


Autism och AS är ju en utvecklingsstörning.


SLL - Autismforum - Om autism och Aspergers syndrom

Vad är skillnaden mellan utvecklingsstörning och autism?

Man beräknar att ungefär 70% av alla barn med autistiskt syndrom också har en utvecklingsstörning. Det som är utmärkande vid autism är att personen oberoende av begåvningsnivå har kvalitativa och tydliga svårigheter och/eller avvikelser inom områdena socialt samspel, kommunikation och beteende. Vid utvecklingsstörning avviker inte svårigheterna inom dessa områden från den allmänna utvecklingsnivån.

Utvecklingsstörning är en egen diagnos och ett tillstånd som i sig innebär särskilda svårigheter. En person med autism tillsammans med utvecklingsstörning kan därför sägas vara dubbelt drabbad.


Men suck då OK heter väl Genomgripande utvecklingsstörningar men är fortfarande en utvecklingsstörning.

Genomgripande utvecklingsstörningar

Perturbationes pervasivae progressionis mentalis
Kod: F84


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... en_icd_10/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav Wine » 2014-11-17 23:03:14

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:Autism och AS är ju en utvecklingsstörning.




Men suck då OK heter väl Genomgripande utvecklingsstörningar men är fortfarande en utvecklingsstörning.

Genomgripande utvecklingsstörningar

Perturbationes pervasivae progressionis mentalis
Kod: F84


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... en_icd_10/


Ja men poängen med vad jag citerade tidigare som handlade om DV var ju att DV, daglig verksamhet inte egentligen är avsedd för personer med neuropsykiatriska diagnoser som exempelvis Aspergers syndrom.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav enkille » 2014-11-17 23:07:54

Högfungerande typ. Jag kan verka "normal" när jag inte får för mycket ansvar eller behöver ta på mig för mycket.
Går det över gränsen fallerar det. Jobbar 50% med 50% aktivitetsersättning.
Har märkt att andra gärna vill utveckla sin position och få mer ansvar medan jag bara vill göra det jag ska och sen gå hem. Men det har jag förstått är just för att om det blir för mycket så kraschar det.

Kommer aldrig jobba 100%. Möjligen 75% men inte på arbetsplatsen jag är nu som är en butik. Inte rätt miljö för att jobba länge i men är ok på 50%.
enkille
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2014-05-20

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav slackern » 2014-11-17 23:16:24

Wine skrev:Ja men poängen med vad jag citerade tidigare som handlade om DV var ju att DV, daglig verksamhet inte egentligen är avsedd för personer med neuropsykiatriska diagnoser som exempelvis Aspergers syndrom.


Men du har väl läst att aktivitetsersättning har ökat lavinartat. Dom som får det har ju blivit ratade utav arbetsmarknaden och måste ha någon meningsfull sysselsätning. Så då borde ju DV vara exemplariskt så att dom kan utvecklas om dom nu vill det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav Tiblan » 2014-11-18 8:03:54

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:


Men suck då OK heter väl Genomgripande utvecklingsstörningar men är fortfarande en utvecklingsstörning.

Genomgripande utvecklingsstörningar

Perturbationes pervasivae progressionis mentalis
Kod: F84


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... en_icd_10/


Ja men poängen med vad jag citerade tidigare som handlade om DV var ju att DV, daglig verksamhet inte egentligen är avsedd för personer med neuropsykiatriska diagnoser som exempelvis Aspergers syndrom.


Varför inte det?
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-18 8:22:57

-Därför att dagliga verksamheter är utformade utifrån förståndshandikappades och senildementas behov.

Dessa grupper har det handlat om under betydligt längre tid än NPFare eftersom vi är en förhållandevis ny kategori som förut fanns ute i arbetslivet i högre utsträckning.

Alltså finns det mycket handikappkultur och omsorgsjargong i väggarna.
Jag menar att normalbegåvade mår dåligt av sånt, i längden.

Utvecklande?

Meningsfull sysselsättning?

Jovisst - förutsatt att du är mongoloid eller nåt.

Det är ett gravt jävla systemfel att vi aspies ens erbjuds vara på såna ställen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav Tiblan » 2014-11-18 8:48:41

Håller inte med dig där. Har själv DV och den ska ju anpassas till 100% till den enskilde individen enligt lagen. Att det sedan finns förutfattade meningar om hur en DV ska vara är en helt annan issue.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav Heidi79 » 2014-11-18 9:06:26

KrigarSjäl skrev:Alltså finns det mycket handikappkultur och omsorgsjargong i väggarna.
Jag menar att normalbegåvade mår dåligt av sånt, i längden.

Utvecklande?

Meningsfull sysselsättning?

Jovisst - förutsatt att du är mongoloid eller nåt.

Det är ett gravt jävla systemfel att vi aspies ens erbjuds vara på såna ställen.



är nog "handikappkultur" och vikt på "omsorg"...och kaske lite för mycket "dagis"...
Men du? ja gillar mitt dagtilbud (norska DV) ändå :-)Happy
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-18 9:19:37

Tiblan skrev:Håller inte med dig där. Har själv DV och den ska ju anpassas till 100% till den enskilde individen enligt lagen. Att det sedan finns förutfattade meningar om hur en DV ska vara är en helt annan issue.

Ok, berätta. Hur ser din DV ut?
Vistas du bland utvecklingsstörda?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav Heidi79 » 2014-11-18 9:29:44

KrigarSjäl skrev:
Tiblan skrev:Håller inte med dig där. Har själv DV och den ska ju anpassas till 100% till den enskilde individen enligt lagen. Att det sedan finns förutfattade meningar om hur en DV ska vara är en helt annan issue.

Ok, berätta. Hur ser din DV ut?
Vistas du bland utvecklingsstörda?


varför du så mycket emot människor med utvecklings störning?
en av mina två kompisar har det,,hon är kul ändå :-)Happy


ja fick diagnos "lätt utvecklings störning" när va barn,,men tror va fel..tycker du gör mig sämmre människa?
känder flera som utvecklings störning klarar bettre sig själv än många aspergare
Senast redigerad av Heidi79 2014-11-18 9:36:31, redigerad totalt 1 gång.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-18 9:35:45

-Jag har absolut ingenting emot utvecklingsstörda.

Det har jag dessutom sagt flera gånger tidigare.

Det är inte det det handlar om.
Väsentligen handlar min kritik om att man i kommunerna och i institutionerna inte tillgodoser aspergares behov utan väljer att sätta oss i verksamheter som är utformade utifrån helt andra behov.

Sen uttrycker jag mig rakt och skippar alla krusiduller.
I syfte att hålla det kort och göra mig förstådd.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-11-18 9:37:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav Heidi79 » 2014-11-18 9:37:48

Inte går rita krusiduller här
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-18 9:38:39

Jag orkar inte vara pedagogisk, om du inte förstår vad jag skriver får du be någon förklara för dig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav Heidi79 » 2014-11-18 9:40:36

Nu ska ja på DV i alla fall..hej då!! :-)Happy
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav saltgurkan » 2014-11-18 14:04:25

Länge sen jag var online; 3 år sedan! Men;
Ja jag har aktivitetsersättning. Jag har också daglig verksamhet med praktik via MISA. Jag vet inte exakt hur hög/lågfungerande jag är, men tror jag ligger nånstans i mitten. Har haft både hög- och lågfungerande perioder. Funkade sämst när jag hade grav OCD år 2008-2009.

Har inte kollat de andra inläggen i tråden, så jag kanske dundrar in mitt i en diskussion med detta och är helt off topic :P :-)043
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav kiddie » 2014-11-18 16:40:33

Aldrig gått på nå dagcenter eller så. Min DV var ett riktigt jobb med skillnaden att jag inte fick lön vilket ju var trist, och att min arbetstid var starkt begränsad till vad jag orkade. Dvs jag var inte där lika mycket som andra men när jag var där så jobbade jag 100 %. Hade stort ansvar och så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav cocos » 2014-11-18 16:55:02

Akt.ersättning. Så högfungerande som man kan vara med asperger. Lågfungerande när det kommer till psykiskt mående och sömn.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav Wine » 2014-11-18 22:36:44

slackern skrev:
Wine skrev:Ja men poängen med vad jag citerade tidigare som handlade om DV var ju att DV, daglig verksamhet inte egentligen är avsedd för personer med neuropsykiatriska diagnoser som exempelvis Aspergers syndrom.


Men du har väl läst att aktivitetsersättning har ökat lavinartat. Dom som får det har ju blivit ratade utav arbetsmarknaden och måste ha någon meningsfull sysselsätning. Så då borde ju DV vara exemplariskt så att dom kan utvecklas om dom nu vill det.


Jo jag har läst om detta, tydligen så har antalet exploderat:

DN - Dörren stängd för unga med neuropsykiatriska diagnoser
Publicerad 2014-11-15 22:14

Sjukfrånvaron på grund av ­psykisk ohälsa ökar. Och minskar. Hur ska man förstå det?


Av de sjukfall som avslutades 1990 och som varat längre än 30 dagar var det tio procent som varit sjukskrivna med en psykiatrisk diagnos. Motsvarande siffra sedan 2005 ligger runt 25 procent.

Den som vill kan förstås tolka siffrorna som att det psykiska lidandet blivit väldigt mycket större. Men man skulle också kunna se dem som ett uttryck för att de psykiska diagnoserna blivit fler och att det skett en diagnosglidning som gör att fler klassas som psykiskt sjuka.

Antalet unga, mellan 20–29 år, som får aktivitetsersättning – ett slags förtidspension för unga – har närmast exploderat sedan början av 2000-talet i gruppen med psykisk sjukdom. Den stora ökningen hittas bland dem med neuropsykiatrisk diagnos, exempelvis aspergers och adhd.

Det betyder att dubbelt så många ur gruppen ratas på arbetsmarknaden i dag. De bedöms alltså arbets­oförmögna innan de ens prövat på att arbeta.


Har mycket svårt att förstå varför unga människor med neuropsykiatriska diagnoser döms ut innan de ens har fått pröva på att arbeta. Att tänka sig ett helt liv utan att ens ha fått möjlighet att pröva att arbeta utan istället erbjudas bidrag samt en tillvaro som kanske är väldigt nedbrytande, som bidrar till passivisering och ökad både fysisk och psykisk ohälsa, något som långvarig sjukfrånvaro/frånvaro från arbetsmarknaden ofta innebär.

Om det är så att kommuner ska ha ett ansvar för den växande gruppen med neuropsykiatriska diagnoser som står utanför den ordinarie arbetsmarknaden så kan man ju bara hoppas att ansvariga försöker finna lämpliga sysselsättningar som passar för individer som inte är begåvningshandikappade.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har du aktivitets/sjukersättning? Är du hög/lågfungerande?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-19 7:13:02

Tiblan skrev:Håller inte med dig där. Har själv DV och den ska ju anpassas till 100% till den enskilde individen enligt lagen.

-Enligt lagen ja. Det enda det bevisar är att det står så i några papper.

Sen prioriterar tjänstemännen utifrån majoritetsgrupper och politiker.

Och då blir det som det blir.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in