När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Kostymhippie » 2014-11-15 22:41:15

Att hitta det där lagom är svårt, det är individuellt hur mycket tjejen vill att man bryr sig om och är omtänksam.

Att säga "jag tycker om dig" eller "jag tänker på dig" är alldeles för generellt och abstrakt. Tror att man antingen får vara tydlig och säga rakt ut att man är förälskad/kär i partnern eller också får man gå på rdos linje och visa det på icke-verbalt sätt.

I mitt fall sa jag rakt ut till min nuvarande fru när känslorna svallade upp att "jag älskar dig, jag vill ha dig". Fick väldigt bra respons på det även om hon först tappade hakan i pur förvåning.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Miche » 2014-11-15 22:44:16

cocos skrev:Innan jag hinner hitta en singel aspergertjej har jag nog tagit mitt liv ett antal gånger om.
Det hoppas jag inte, du har chansen du med men tänk på att vara dig själv, att försöka spela en roll blir bara fel vilket kan vara orsaken till att mitt första förhållande blev fel (det var innan jag fick diagnosen och jag inte fattade hur mycket energi jag brände på att vara den person som jag trodde att jag ville vara).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-15 22:56:05

cocos skrev:Innan jag hinner hitta en singel aspergertjej har jag nog tagit mitt liv ett antal gånger om.


Behöver inte vara någon som fått diagnos. De flesta neurodiversa har ingen diagnos, och speciellt är det många neurodiversa tjejer som inte har diagnos.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav k4Kaey » 2014-11-15 23:12:17

Oftast hamnar man i kompisfällan för att man inte har tillräckligt mycket att erbjuda en eventuell partner. Att vara omtänksam räcker oftast inte, man behöver ha fler bra kvalitéer. :-)063 Vad mer är du bra på?
k4Kaey
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-03-25

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-15 23:39:09

k4Kaey skrev:Oftast hamnar man i kompisfällan för att man inte har tillräckligt mycket att erbjuda en eventuell partner. Att vara omtänksam räcker oftast inte, man behöver ha fler bra kvalitéer. :-)063 Vad mer är du bra på?


Det är många som pratar om den där kompisfällan, men jag förstår inte hur man kan hamna där. Börjar man alltid icke-verbalt med flirtande, så kan man egentligen aldrig hamna i någon kompisfälla. Det är ju även så man måste börja för att kunna avgöra att den andre är neurodivers då neurodiverst flirtande inte går till på samma sätt som neurotypiskt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav wildwing » 2014-11-15 23:54:08

vad betyder NT? någon som inte har en diagnos?

Jag förstår heller inte order kompisfälla, syftar det på att tjejen inte vill vara oshysst och säger vi kan ju vara kompisar ändå, och typ så fortsätter relationen en massa och det blir en "fälla" av olycklig obesvarad kärlek.

Hmmm antar att man hamnar där genom att man tror att det ändå är en chans att bli tillsammans även om man bara är vänner för tillfället? Då är det nog viktigt att fråga kanske om det är nån sån chans eller om man slösar bort sin tid, eller? slösar bort tiden men olycklig kärleksgrejsimojs då alltså vän-aktiviteter är ju inte slöseri med tid
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Sredna » 2014-11-16 0:22:42

NTs kan också tycka det är svårt med relationer skillnaden mot de med as är väll att NTs iallafall "vet" hur man gör även om det är svårt medan man med as både ej vet samtidigt som det är svårt , visst detta är lite generalisering, men ändå.

Relationer handlar om en balansgång har jag ofta fått höra om att ge och ta, ger man för mycket kan den andra bli rädd/ otrygg , ger man för lite uppstår inget intresse i teorin. Fråga mig inte hur det funkar i praktiken , det har jag själv svårt för att förstå.
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Alien » 2014-11-16 1:27:19

wildwing skrev:vad betyder NT? någon som inte har en diagnos?

Jag förstår heller inte order kompisfälla, syftar det på att tjejen inte vill vara oshysst och säger vi kan ju vara kompisar ändå, och typ så fortsätter relationen en massa och det blir en "fälla" av olycklig obesvarad kärlek.

Hmmm antar att man hamnar där genom att man tror att det ändå är en chans att bli tillsammans även om man bara är vänner för tillfället? Då är det nog viktigt att fråga kanske om det är nån sån chans eller om man slösar bort sin tid, eller? slösar bort tiden men olycklig kärleksgrejsimojs då alltså vän-aktiviteter är ju inte slöseri med tid


NT = Neurotypisk, alltså ingen AS-diagnos

Kompisfälla, det gäller när en kille hamnat i facket "killkompis" för en tjej istf "ONS/KK/pojkvän". Det är två skilda fack, och aldrig kan man hoppa från kompis till det andra facket. Av någon anlednling tänker inte killar så, de kan gärna se en "tjejkompis" som något annat också, om de får chansen.

Detta är teorin, om den stämmer vet jag inte. Jag tycker själv den låter konstig. Som att alla killar direkt de möter en tjej måste visa att de intressanta som partner, annars är det kört.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav antonius » 2014-11-16 1:30:49

wildwing skrev:vad betyder NT? någon som inte har en diagnos?


Att man är normal på psykologispråk...
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Miche » 2014-11-16 1:36:13

Alien skrev: Det är två skilda fack, och aldrig kan man hoppa från kompis till det andra facket.
Det är kanske inte så vanligt men att skriva aldrig stämmer definitivt inte.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav plåtmonster » 2014-11-16 1:56:56

Universum är inte perfekt. Det finns inget som är 100.000%.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Alien » 2014-11-16 2:48:37

Miche skrev:
Alien skrev: Det är två skilda fack, och aldrig kan man hoppa från kompis till det andra facket.
Det är kanske inte så vanligt men att skriva aldrig stämmer definitivt inte.


Jag skrev att det var teorin som brukar framföras, jag har ingen aning om hur mycket det stämmer i verkligheten. Inte heller om det stämmer mer för NT-tjejer (att det inte stämmer för alla är förstås självklart) än för AS-tjejer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-16 12:15:10

Alien skrev:
Miche skrev:
Alien skrev: Det är två skilda fack, och aldrig kan man hoppa från kompis till det andra facket.
Det är kanske inte så vanligt men att skriva aldrig stämmer definitivt inte.


Jag skrev att det var teorin som brukar framföras, jag har ingen aning om hur mycket det stämmer i verkligheten. Inte heller om det stämmer mer för NT-tjejer (att det inte stämmer för alla är förstås självklart) än för AS-tjejer.


Varför begränsa sig till tjejer? Det stämmer 100% för mig som kille. Har aldrig gått från kompis till något mer. Kan inte ens bli kär i någon jag känner för väl.

Tror det där gäller för ganska många oberoende av kön.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav nallen » 2014-11-16 12:38:09

Alien skrev:Kompisfälla, det gäller när en kille hamnat i facket "killkompis" för en tjej istf "ONS/KK/pojkvän". Det är två skilda fack, och aldrig kan man hoppa från kompis till det andra facket.

Varför är det så? Hur går resonemanget som leder fram dit?

Alien skrev:Av någon anlednling tänker inte killar så, de kan gärna se en "tjejkompis" som något annat också, om de får chansen.

Du menar verkligen att tjejer sorterar så? Medvetet? Jag har uppfattat att det är så de beter sig, men inte att det skulle vara ett medvetet resonemang bakom.
Sen kan man ju fråga sig varför, man går ju miste om mycket sex på det viset. Men, det är klart, att om man kan få knulla så mycket man vill så är ju det inget viktigt.

Alien skrev:Detta är teorin, om den stämmer vet jag inte. Jag tycker själv den låter konstig. Som att alla killar direkt de möter en tjej måste visa att de intressanta som partner, annars är det kört.

Det är ju i så fall en direkt effekt av resonemanget ovan. Enda sättet att inte behöva investera en massa tid och energi i någon man ändå inte kommer att få ligga med är ju i så fall att direkt säga "Vill du ligga lite? Annars går jag vidare till nån annan, som förhoppningsvis vill."
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-16 13:15:49

nallen skrev:
Alien skrev:Kompisfälla, det gäller när en kille hamnat i facket "killkompis" för en tjej istf "ONS/KK/pojkvän". Det är två skilda fack, och aldrig kan man hoppa från kompis till det andra facket.

Varför är det så? Hur går resonemanget som leder fram dit?


Tror det är biologi snarare än resonemang.

nallen skrev:Sen kan man ju fråga sig varför, man går ju miste om mycket sex på det viset. Men, det är klart, att om man kan få knulla så mycket man vill så är ju det inget viktigt.


Nej, precis. Det är inte viktigt. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav elle » 2014-11-16 13:59:45

slackern skrev:
Maggi skrev:
nallen skrev:
Fruntimmer är helt enkelt djävligt inkonsekventa. Ena stunden vill de "ha en omtänksam man" och i nästa vill de ha någon "dominant" eller någon som "tar dem med storm". :-)051


Men, ta dem med storm, är väl inte i motsatsförhållande till omtänksam?


Dessutom kan man vara både dominant och omtänksam.

+ 1

En bra kombination .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav elle » 2014-11-16 14:18:04

wildwing skrev:vad betyder NT? någon som inte har en diagnos?

Man har inte en form av autism . Men det betyder inte att man är " normal " .
Många " normala " beter sig " onormalt " .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav plåtmonster » 2014-11-16 15:12:05

Poängen kanske är att "normala" följer gängse mall för social integration. Avvikelserna bildar som ett medelvärde bokstavligen en matematisk normalt sätt att agera på.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-16 15:25:30

plåtmonster skrev:Poängen kanske är att "normala" följer gängse mall för social integration. Avvikelserna bildar som ett medelvärde bokstavligen en matematisk normalt sätt att agera på.


Avvikarna försöker anpassa sig på olika sätt vilket gör att de som misslyckas uppfattas som än mer avvikande. På relationsfronten så är det största problemet helt klart att de som är avvikande i alltför hög grad anpassar sig till en norm som inte passar dem eller är till någon nytta för dem. Jag är för att anpassa mig generellt på sociala området (eller iaf lära mig hur NTs fungerar), men på relationsområdet så anser jag att anpassning är direkt dysfunktionell.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Alien » 2014-11-16 17:29:56

nallen skrev:
Alien skrev:Kompisfälla, det gäller när en kille hamnat i facket "killkompis" för en tjej istf "ONS/KK/pojkvän". Det är två skilda fack, och aldrig kan man hoppa från kompis till det andra facket.

Varför är det så? Hur går resonemanget som leder fram dit?

Jag tror det går blixtsnabbt och instinktivt. Somliga killar vill tjejen träffa för sex/förhållande, andra vill hon träffa som vän (han är rolig och trevlig), somliga vill hon inte träffa alls (mer).

Sedan kan nog en ytlig kompis bli intressant senare. Men en verkligt bra kompis blir som en bror el tjejkompis (tror jag) och dem ligger man inte med. Kanske spänningen försvinner vid alltför förtrolig bekantskap?

nallen skrev:
Alien skrev:Av någon anlednling tänker inte killar så, de kan gärna se en "tjejkompis" som något annat också, om de får chansen.

Du menar verkligen att tjejer sorterar så? Medvetet? Jag har uppfattat att det är så de beter sig, men inte att det skulle vara ett medvetet resonemang bakom.
Sen kan man ju fråga sig varför, man går ju miste om mycket sex på det viset. Men, det är klart, att om man kan få knulla så mycket man vill så är ju det inget viktigt.

Det viktiga är inte att få ligga med så många som möjligt utan att få den bäste som partner. Så tror jag en del resonerar (omedvetet). I väntan på denne gäller det att värja sig mot alla andra. En del tejer är mer kräsna än andra och lever hellre i celibat om inte någon tillräckligt intressant dyker upp.

När en kille verkligen blivit en god vän kan det också finnas ett medvetet resonemang om att man inte vill förstöra vänskapen. Om förhållandet tar slut, så kan det bli upprörda känslor och bitterhet efteråt som förhindrar att man återgår till vänskap. För att inte tala om nya flick/pojkvänner som ogillar alltför nära umgänge med ex.

nallen"[quote="Alien skrev:Detta är teorin, om den stämmer vet jag inte. Jag tycker själv den låter konstig. Som att alla killar direkt de möter en tjej måste visa att de intressanta som partner, annars är det kört.

Det är ju i så fall en direkt effekt av resonemanget ovan. Enda sättet att inte behöva investera en massa tid och energi i någon man ändå inte kommer att få ligga med är ju i så fall att direkt säga "Vill du ligga lite? Annars går jag vidare till nån annan, som förhoppningsvis vill."[/quote]
Kan väl funka på vissa. Men jag tror det är bättre att det budskapet framför på ett mindre tydligt sätt. Och framför allt kanske hon tänker "ja, det vill jag, men varför just med dig, finns ju många andra objekt här?").

I filmen När Harry träffade Sally... resoneras om en man och kvinna kan vara goda vänner utan att det blir något mer.
Spoiler: visa
Till slut hamnar de iaf i säng trots att de vari "bara vänner" i många år. Men kanske var de påverkade av alkohol då, kommer inte ihåg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav Alien » 2014-11-16 17:37:15

rdos skrev:
Alien skrev:Jag skrev att det var teorin som brukar framföras, jag har ingen aning om hur mycket det stämmer i verkligheten. Inte heller om det stämmer mer för NT-tjejer (att det inte stämmer för alla är förstås självklart) än för AS-tjejer.


Varför begränsa sig till tjejer? Det stämmer 100% för mig som kille. Har aldrig gått från kompis till något mer. Kan inte ens bli kär i någon jag känner för väl.

Tror det där gäller för ganska många oberoende av kön.


Så antingen kärlek vid första ögonkastet el ingen alls? Ju mindre man känner personen, desto mer attraktiv är hen?

Men för min del tycker jag det känns säkrare med någon man känner än en helt okänd. En viss attraktion kanske måste finnas från början. Jag vet inte om sådant kan växa fram. Men bevisligen har folk blivit ihop fast de var kompisar (kanske inte supertajta kompisar) från början.

För AS-personer så verkar en stor svårighet vara att öht få till en relation. Men när de väl fått det, så får de tydligen problem som alla andra, det är ju inte så att ingen AS-person bryter upp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav mongoliet » 2014-11-16 17:40:58

Min teori är att folk, oavsett kön, har svårt att förälska dig i någon som visar intresse först. Då blir det svårt att få ihop det, men tillslut så fungerar det för de flesta i alla fall. Ytterst få som är ensamma hela livet.
mongoliet
 
Inlägg: 121
Anslöt: 2013-06-13

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav rdos » 2014-11-16 17:51:41

Alien skrev:Så antingen kärlek vid första ögonkastet el ingen alls? Ju mindre man känner personen, desto mer attraktiv är hen?


Precis, så är det för mig iaf. Fast det går ju att skapa en långvarig kärleksrelation även utan att man gått igenom den vanliga förälskefasen vilket ju t.ex. resonemangsäktenskap visar.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

När en NT:person säger: "Relationer är svårt"

Inläggav nallen » 2014-11-16 17:54:45

Alien skrev:Men jag tror det är bättre att det budskapet framför på ett mindre tydligt sätt.

Ja, otydlig kommunikation är ju fantastiskt bra, man kanske ska strunta helt i vad hon säger och göra som man vill :evil:

Alien skrev:[F]ramför allt kanske hon tänker "ja, det vill jag, men varför just med dig, finns ju många andra objekt här?"

...och igen bevisas tesen att fruntimmer i allmänhet inte är intresserade av sex. Möjligen kan man få sex som belöning om man smörar tillräckligt sliskigt och lyssnar på hennes pladder i timtal :-)004

Vilket vi brukar bevisa gång på gång och sen säger ni emot ändå :-)051
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in