Det övernaturliga

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-11-09 22:50:18

slackern skrev:Talade inte Moses med någon ande i en brinnande buske? Har för mig att även Jesus pratade med djävulen på något berg?


Finns många som pratat med 'nån ande'.

Jesus var frestad i öknen av Djävulen, i 40 dagar. Men han visste att det var djävulen. Det visste knappast jag. Och inte de jag räknade upp heller. Aliasfrollo här på forumet förresten verkar ha misstänkt det men risken är att han inte finns med oss här längre.

Jesus är Herren. Djävulen - kallas 'den här världens furste' av Jesus i bibeln.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-11 20:40:06

Alltså, jag skulle tycka det var skitkul om nån sån här övernaturlig jocke, eller övernaturligt väsen kom hem till mig.

Det är allvarligt ostädat, jag erkänner det.

Men alla Gudar och övernaturliga väsen och dimmor och väsen, de är jättevälkomna hem till mig.

Tyvärr finns de inte. Det skulle vara skitkul att träffa nån sån där med högre krafter. Jättespännande. Men, de är mänskliga påfund. Man blir lite sur. Fan, jag har en särskild ikea-fotölj för besökare. Ingen vill komma utom släkt och vänner och såna.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav River » 2014-11-11 21:18:34

Ja, tror egentlig at hvis du ikke tror på det overnaturlige, så har du vunnet på en måte. Du behøver ikke å være redd for å gå i svarte skogen om natten og/eller se på skrekkfilm med ryggen mot det åpne rom for eksempel. Men det må da bli kjedelig også?
Senast redigerad av River 2014-11-11 21:22:10, redigerad totalt 1 gång.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det övernaturliga

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-11 21:21:46

Frimodig skrev:Alltså, jag skulle tycka det var skitkul om nån sån här övernaturlig jocke, eller övernaturligt väsen kom hem till mig.

Det är allvarligt ostädat, jag erkänner det.

Men alla Gudar och övernaturliga väsen och dimmor och väsen, de är jättevälkomna hem till mig.

Tyvärr finns de inte. Det skulle vara skitkul att träffa nån sån där med högre krafter. Jättespännande. Men, de är mänskliga påfund. Man blir lite sur. Fan, jag har en särskild ikea-fotölj för besökare. Ingen vill komma utom släkt och vänner och såna.

Frimodig

Ostädat, ja då skulle du se hur det såg ut mig när jag bodde i min första lägenhet. Och var nere i en depression.
Har man fullt upp i huvet orkar man inte med nånting annat.
Man orkar inte med ärenden, man orkar inte med städning, man orkar inte med nånting och ser ingen mening i nånting, nånstans.

Med egna demoner som härjar behöver man inte tro på några övernaturligheter.

Men det var då det.
Nu mår jag hyggligt och det är nästintill perfekt ordning i min lägenhet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-11 21:28:05

KrigarSjäl skrev:
Frimodig skrev:Alltså, jag skulle tycka det var skitkul om nån sån här övernaturlig jocke, eller övernaturligt väsen kom hem till mig.

Det är allvarligt ostädat, jag erkänner det.

Men alla Gudar och övernaturliga väsen och dimmor och väsen, de är jättevälkomna hem till mig.

Tyvärr finns de inte. Det skulle vara skitkul att träffa nån sån där med högre krafter. Jättespännande. Men, de är mänskliga påfund. Man blir lite sur. Fan, jag har en särskild ikea-fotölj för besökare. Ingen vill komma utom släkt och vänner och såna.

Frimodig

Ostädat, ja då skulle du se hur det såg ut mig när jag bodde i min första lägenhet. Och var nere i en depression.
Har man fullt upp i huvet orkar man inte med nånting annat.
Man orkar inte med ärenden, man orkar inte med städning, man orkar inte med nånting och ser ingen mening i nånting, nånstans.

Med egna demoner som härjar behöver man inte tro på några övernaturligheter.

Men det var då det.
Nu mår jag hyggligt och det är nästintill perfekt ordning i min lägenhet.


Du är bättre än jag. Dottern har givit mig till början av januari, för att ta kontroll, sen skall jag inbjuda såna här städare, hemfrid och sånt.

Jag har en tjock-tv som jag behöver bli av med. Sen måste jag skaffa nån musik.

Det är genant att man står ut med vilket kaos som helst. Så länge man har en säng att sova i.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav xty3457 » 2015-03-25 14:34:17

Tycker att det övernaturliga är intressant och funderat mycket över
teorier för hur man kan förklara det övernaturliga. Läste en gång en hel bokom systemteori och fann
där många modeller för att förklara det komplex. Tror helt enkelt attman måsge se på teorier för det komplexa som fraktaler, stokastiska proceser, kva8ntfyik etc. Tror ett fel som den
vanliga vetenskapen gör att de är besatta av ockams rakkniv dvs att de. enklaste teorin nödvändigtvis är sann.

Tycker det är fel av vetenskapsmän och kvinnor att försöka reducera det övernaturliga som något
som enbart vanliga människor med låg utbildningdnivå är intresserad av. Har nästan 6års högskolestudier bakom mig och är alltså inte lågutbilad.

Vad har ni för förklaringsteorier kring det övernaturligs.

///
xty3457
man/32år
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Det övernaturliga

Inläggav xty3457 » 2015-03-25 14:35:49

Ps. stavar väldigt illa eftersom jag skriver från en surfplatta :-)
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Det övernaturliga

Inläggav nescio » 2015-03-25 14:45:25

xty3457 skrev:Vad har ni för förklaringsteorier kring det övernaturligs.
Eftersom det inte existerar behövs ingen förklaring.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Det övernaturliga

Inläggav xty3457 » 2015-03-25 14:54:02

Precis en sådan förklaring som jag inte ville ha men som sagt var
alla har ju olika åsikter och det får man räkna med i sån här tråd :-)
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2015-03-25 16:57:05

För att verkligen förstå det s k övernaturliga behöver man nog först förstå det naturliga och inte sitta fast med felaktiga föreställningar om verkligheten tänker jag, något som jag tror att vi alla gör i viss mån.

Här är ett exempel där jag tror att en forskare sitter fast i en felaktig föreställning. Det är visserligen hämtat från Aftonbladet, men jag har hört liknande saker förut i vetenskapliga sammanhang:

En av fysikerna i tremannalaget bakom experimentet förklarar:

– Precis som många parallella pappersark, som är tvådimensionella föremål, kan förekomma i en tredje dimension kan parallella universum också existera i högre dimensioner, säger Mir Faizal enligt Daily Express.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20513078.ab

Här påstår man alltså att pappersark är tvådimensionella föremål. Men dom har ju förstås en tjocklek och är alltså tredimensionella, annars skulle dom ju inte existera. Man kan fråga sig hur tjockt ett pappersark skulle behöva vara för att Mir Faizal skulle betrakta det som ett tredimensionellt föremål? Mir Faizals förklaring framstår för mig som felaktig och missvisande. Tvådimensionella föremål, om det ens existerar sådana och vad det nu skulle vara för något, har vi knappast någon möjlighet att uppfatta.

Ni som anser att det existerar tvådimensionella föremål får gärna ge exempel på ett sådant.

Jag vet inte om jag kan förklara det övernaturliga, men om jag ska försöka måste jag börja med utgångspunkt från det materiella. Och jag håller med dig xty3457 angående ockams rakkniv, att man ibland är alltför säker på denna som kompass för sanningen. Kanske var det den som vikingarna använde sig utav när dom förklarade åskan, att det var ju bara Tor som slog med sin hammare. Svårare än så behövde det inte vara. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2015-03-25 17:27:49

eftersom jag vill påstå att Gud är så naturligt det kan bli så måste svaret bli "nej".

Visst finns det gott om Satans lögner men de brukar inte hålla så länge.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det övernaturliga

Inläggav nescio » 2015-03-25 18:51:37

Micke skrev:Här påstår man alltså att pappersark är tvådimensionella föremål. Men dom har ju förstås en tjocklek och är alltså tredimensionella, annars skulle dom ju inte existera. Man kan fråga sig hur tjockt ett pappersark skulle behöva vara för att Mir Faizal skulle betrakta det som ett tredimensionellt föremål?
De är approximativt tvådimensionella. Han måste ju förenkla så att puckon kan förstå.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2015-03-25 20:19:18

nescio skrev:De är approximativt tvådimensionella. Han måste ju förenkla så att puckon kan förstå.

Men om det inte finns några tvådimensionella föremål så faller ju hela hans resonemang. Eller ja teoretiskt fungerar det säkert ändå, men det ska ju ha bäring i verkliga förhållanden också. Om något förekommer i våran dimension så ska det vara möjligt, åtminstone teoretiskt sett, att på något sätt kunna interagera med detta. Annars existerar det ju inte i våran dimension utan i någon annan. Mr Faizal påstår ju att tvådimensionella föremål kan förekomma i en tredje dimension. Vad baserar han detta på?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav geocache » 2015-03-25 22:46:05

Om jag hade någon förklaring på "det övernaturliga" så vore det ju inte övernaturligt längre. Men efter att ha haft flera upplevelser jag inte har någon naturlig förklaring på så tror jag på det övernaturliga i alla fall.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Det övernaturliga

Inläggav plåtmonster » 2015-03-26 3:03:53

Det är bara att inse att det finns mycket fysik kvar att upptäck som tillsvidare ses som övernaturligt.

Annars så är fälten runt de flesta grundpartiklar sfäriska och därmed 3-dimensionella och de lär bara interagera med likadana objekt. Kanske med undantag för "svart" materia och energi. Så även om ett 2-dimensionellt objekt finns i det 3-dimensionella universumet så är det inte säkert att någon interaktion sker vilket gör att det inte går att upptäcka alls.

Men det finns några anomalier som att svart materia och energi som påverkar normal materia genom gravitation och även en del annan gravitationspåverkan på föremål av 3D-materia som inte borde ske enligt den officiella modellen. Samma med partiklar som uppstår i tomma intet och snabbt upplöses men som påverkar t.ex sådant som universums expansion som kan mätas mellan galaxer.

Detta med oförklarligt kalla områden (eller volym) kanske beror på något fenomen som nyttjar nollpunktsenergi.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2015-03-26 19:25:41

Frimodig skrev:Alltså, jag skulle tycka det var skitkul om nån sån här övernaturlig jocke, eller övernaturligt väsen kom hem till mig.

Det är allvarligt ostädat, jag erkänner det.

Men alla Gudar och övernaturliga väsen och dimmor och väsen, de är jättevälkomna hem till mig.

Tyvärr finns de inte. Det skulle vara skitkul att träffa nån sån där med högre krafter. Jättespännande. Men, de är mänskliga påfund. Man blir lite sur. Fan, jag har en särskild ikea-fotölj för besökare. Ingen vill komma utom släkt och vänner och såna.

Frimodig


Nu har dottern och sonen sett till att min lägenhet är besöksbar.

Så, en en gång. Alla övernaturliga väsen, i vilken form som helst, är hjärtligt välkomna hem till mig på Linnégatam 19 i Uppsala. Alla är välkomna, ju otrevligare desto kuligare.

Alla andar, återvändare efter döden, Gud-skapade enheter, som Jesus, är jättevälkomna hem till mig.

Jag kommer att bjuda på the och ta en diskussion.

Varför kan jag skriva sånt här utan minsta oro?

Joo, för att jag är otrevlig, men borde jag inte vara lite rädd för att vara så här totalt blasfemisk? Nej, faktiskt inte. Det finns inga övernaturliga väsen, Bibelns Jesus eller Koranens Muhammed har aldrig funnits. Ingen uppstår från de döda eller går på vatten. Varken för 2000 år sen eller nu.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav Puzzle » 2015-03-26 21:32:22

Kahlokatt skrev:Jag har märkt att aspergare tenderar att vara mycket rationella. Själv har jag ärv ett intresse för det "övernaturliga" främst efter min farmor, som gärna läste spökhistorier och trodde på diverse "knytt".

Jag är mer skeptisk nu än jag var som barn, men fortfarande älskar jag ruskiga historier som får håret att resa sig. Jag läser alla mystiska historier jag kommer åt: Om spökerier, hemsökta platser, kryptozoologi, mystiska försvinnanden, UFO:n, tidsförskjutningar, konstiga naturfenomen, allt! Min yngre bror har också börjat intressera sig för det övernaturliga.

Finns det fler aspisar här som gillar att läsa sådant?


Gammal tråd men då den ändå kommit upp igen så tänkte jag också passa på att svara. :-)Happy

Som du kanske har märkt i "Riktigt konstiga historier"-tråden så har också jag ett intresse för det övernaturliga och ouppklarade händelser och även jag hade en farmor och farfar och bitvis även föräldrarna som hade en del historier hustomtar, vittra och källarkusar som jag snappade upp men det som verkligen triggade igång mig var "Den lilla vampyren"-böckerna, kortfattat så handlar det om en något ensam pojke som läste massa kusligheter och spökhistorier utan att egentligen tro på dom tills en natt då en liten vampyr satt ute på fönsterbrädan. Så det började väl snarare att jag som ett något ensamt barn hoppades att samma sak skulle hända mig och att jag skulle få en vampyrkompis.

Sedan när man vart äldre och allt det "magiska" försvann, som bland annat att man lärde sig att regnbågar egentligen bara är ljuset som reflekteras i vattendroppar som man lika gärna kan göra en med en vattenslang i trädgårdslandet så kom oförklarade mysterier tillbaka för det är underhållande på något sätt att få sitta och spekulera kring såna händelser och det är kul att bli skrämd vilket jag inte riktigt längre blir av filmer för jag sitter mer och funderar på hur dom har gjort effekterna och det faktum att det där "klassiska" skrikiga skräckfilmsljuden är medvetet gjorda för att härma bebisars förskräckta skrik just för att trigga igång panikkänslor hos lyssnaren.

Så när allting annat blev rationellt blev det orationella, oförklarliga intressantare. :)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2015-03-26 22:25:57

Frimodig skrev:
Frimodig skrev:Alltså, jag skulle tycka det var skitkul om nån sån här övernaturlig jocke, eller övernaturligt väsen kom hem till mig.

Det är allvarligt ostädat, jag erkänner det.

Men alla Gudar och övernaturliga väsen och dimmor och väsen, de är jättevälkomna hem till mig.

Tyvärr finns de inte. Det skulle vara skitkul att träffa nån sån där med högre krafter. Jättespännande. Men, de är mänskliga påfund. Man blir lite sur. Fan, jag har en särskild ikea-fotölj för besökare. Ingen vill komma utom släkt och vänner och såna.

Frimodig


Nu har dottern och sonen sett till att min lägenhet är besöksbar.

Så, en en gång. Alla övernaturliga väsen, i vilken form som helst, är hjärtligt välkomna hem till mig på Linnégatam 19 i Uppsala. Alla är välkomna, ju otrevligare desto kuligare.

Alla andar, återvändare efter döden, Gud-skapade enheter, som Jesus, är jättevälkomna hem till mig.

Jag kommer att bjuda på the och ta en diskussion.

Varför kan jag skriva sånt här utan minsta oro?

Joo, för att jag är otrevlig, men borde jag inte vara lite rädd för att vara så här totalt blasfemisk? Nej, faktiskt inte. Det finns inga övernaturliga väsen, Bibelns Jesus eller Koranens Muhammed har aldrig funnits. Ingen uppstår från de döda eller går på vatten. Varken för 2000 år sen eller nu.


Men snälla ni. Be alla egna egna onda varelser komma hem till mig på Linnégatan i Uppsala. Ju ondare desto kuligare. Mitt hem är öppet för alla typer av övernaturliga entiteter. Alla är välkomna. Ju ondare desto kuligare. Speciellt jockar som uppstår från de döda är välkomna, och såna som går på vatten. Hjärtligt välkomna hem till mig. Jag skulle tycka det vore skitkul att träffa nån sån där övernaturlig jocke.

Så hjärtligt välkomna, alla övernaturliga varelser. Till Linnégatan, Uppsala.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav notwoodstock » 2015-03-27 5:09:10

Vad har ni för förklaringsteorier kring det övernaturligs.


Jag läste en filosofs synpunkt på det faktum att han kunde grunda funderingar i sitt medvetande kanske mer basalt på det hjärnan upplever, s.k. övernaturligt eller inte, än att tillmäta det utanför kroppens upplevelser någon "existens" och därmed hanterbart med t.ex den vetenskapliga metoden.

(Tyvärr så slarvade jag bort originalcitatet, för jag försökt formulera teoribildningensprincipen på egen hand ovan.)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2015-03-30 21:44:15

Jag skall fortsätta med att bjuda in alla övernaturliga enheter till mitt hem på Linnégatan 19 i Uppsala. Alla är hjärtligt välkomna.

Det är en Popper-grej. Contectures and refutations. Man kollar liksom motexempel. En brud kom hem och gick på vatten. Ett tydligt motexempel. Hypotesen är att det finns övernaturliga väsen, min refutation är att det inte finns övernaturliga väsen, av någon form. Skulle jag satsa mitt liv på det? Joo, faktiskt.

Det beror på att om det finns övernaturliga krafter här så hör jag inte hit. Då har jag hamnat helt fel. Inget existensberättigande.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav River » 2015-03-30 23:41:59

Hender det da ikke at du er redd for for eksempel Mrs. Baylock når du er alene?

https://www.youtube.com/watch?v=AzEqXPcDgT8

Ofte når jeg er alene kan jeg frykte ting som jeg har sett på film, men det kan jo ikke gjøre meg noe, så det er egentlig dumt.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2015-03-31 22:12:45

River skrev:Hender det da ikke at du er redd for for eksempel Mrs. Baylock når du er alene?

https://www.youtube.com/watch?v=AzEqXPcDgT8

Ofte når jeg er alene kan jeg frykte ting som jeg har sett på film, men det kan jo ikke gjøre meg noe, så det er egentlig dumt.


En människa möter en annan människa. Vad är övernaturligt med det?

Nej, jag är inte rädd för folk. Jag ser folk som en sorts observationsobjekt, förutom familj, släkt och kolleger.

Sen är alla övernaturliga väsen välkomna hem till mig. Ingen har dykt upp, so far.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav River » 2015-03-31 23:22:23

Ja, hjem til deg i en opplyst og trygg leilighet med mennesker rundt....

Mens alene i svarte skogen for eksempel....

Har det ikke hendt at du også har vært redd for "morderen/mordersken fra mørket" kanskje?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det övernaturliga

Inläggav Kahlokatt » 2015-07-23 15:27:38

Om du bor eller befinner dig i Stockholms län och är spökintresserad, kan du kolla in de här platserna:
(källa: Hemsökt av Petter Inedahl)

Hörningholms slott, Södertälje kommun
Gården Kvarnbol i Rånäs, Norrtälje kommun
Karlbergsvägen 4, Stockholm
Ekensbergs herrgård, Södertälje kommun
Hölö gamla ålderdomshem, Norrtälje kommun
Östra Yttringe herrgård, Lidingö
Horns säteri, Södertälje kommun
Penningby slott, Norrtälje kommun
Fantans hög, Ekerövägen, Ekerö (Har inget med drycken Fanta att göra utan är en sorts offerhög. Fantan kommer kanske från medeltidssvenskans ord för flicka, fänta.)
Ekebyholms slott utanför Rimbo
Siggesta gård, Värmdö
Önsta herrgård, Upplands Bro kommun
Grisslehamn, Norrtälje kommun
Pilkrog utanför Järna
Årsta slott, Haninge kommun
Bisslinge gård, Upplands Väsby
Taxinge kyrka, Nykvarns kommun
Gamla likboden vid Edsbro kyrka, Norrtälje kommun
Stadshotellet i Sigtuna
Arholma i Norrtälje skärgård
Gottröra kyrka, Norrtälje kommun
Grindstugan i närheten av Görvälstorp, Norrtälje kommun
Kyrkan på Vätö, Norrtälje skärgård
Ortala sjöhage, Norrtälje kommun
Söderby-Karls kyrka, Norrtälje kommun
Brottby prästgård, Vallentuna kommun
Byrsta backe söder om Vårsta, Botkyrka kommun
Kumla gård utanför Trollbäcken, Tyresö
Torö i Nynäshamns skärgård
Resterna av Lilla Flysta gård, Spånga
Rindö i Vaxholms skärgård
Viksjö gård i Järfälla
Hemmesta gård på Värmdö
Botkyrka kyrka
Mörby slottsruin, Norrtälje kommun
Sjön Öran, Hanveden, Haninge kommun
Mölna gård på Lidingö
Tallåsstigen 12 i Fruängen
Hägerstalunds gård utanför Akalla
Säby gård, Järfälla
Området Fyndet, Sollentuna
Trädgårdsgatan 1, Gamla Stan, Stockholm
Värmdö kyrka
Old Gravedigger's Inn, Mälaregatan 10, Södertälje
Kvarntäppan utanför Jordbro
Tuna gård, Österskär, Österåkers kommun
Ällmora träsk, Tyresö
Norrtälje faktori (på Hantverkargatan)
Västra Ryds kyrka utanför Kungsängen
Rådhuset, Stockholm
Svartsjö slott, Ekerö
Kyrkan på Munsö, Ekerö kommun
Centralpalatset vid Tegelbacken, Stockholm
Sanda gård, Österhaninge
Saltsjöbadens skidbacke
Görvälns slott, Järfälla
Timmermansgatan 13 på Söder i Stockholm
Tammsviks herrgård, Upplands Bro, kommun
1800-talsvillan Väntorp, Solna
Tullinge gård, Botkyrka kommun
Nora herrgård, Danderyds kommun
Ornö, Haninge kommun
Häringe slott, Haninge kommun
Granbergsbacken, Ösmo utanför Södertälje
Riddersviks gård, Stockholm
....fler kommer....
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in