Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav kullan » 2014-11-09 15:40:05

Jag vill försöka lära mig skillnaden här. Jag är PC - frälst men ibland kan PC ha sina brister. Så i mitt startinlägg tänker jag skriva det jag tror mig veta. Jag erkänner i detta fall att jag kan ha fel på vissa punkter.

Fördel med PC

Man kan få den relativt billigt idag. En bra familjedator behöver inte kosta mer än 4000:-. Och är man ensam och inte så avancerad användare kan en laptop för 3000:- duga utmärkt.

Den är enkel att jobba med. Det finns färdiga menyer som man slipper designa själv. Windows har sina brister men fördelarna är fler enligt mig.

De flesta spelen är byggda på Windowskoder så vill man spela datorspel är det nästan nödvändigtr med en PC för spel i alla fall.

Nackdel med PC

De flesta datorvirus bygger på Windowskoden. De riktar sig till just PC och Windows. Inte ens de mest avancerade och kostsamma antivirusprgrammen klarar att bekämpa vissa virus. Man får räkna med datorkrasch någon gång helt enkelt.

Det saknas vissa program för sånt som mösterritning och dyl. Det finns men ofta måste man registrera sig på en sajt för att använda dessa och de är svindyra.

Fördel med MAC

Nästan inga virus biter på en MAC. Dock kan MAC sprida virus till PC.

De flesta som håller på med design föredrar MAC. Det verkar finnas fler användarvänliga program för just design och konstnärligt skapande.

Nackdel med MAC

Priset. En MAC kostar kanske 2000:- mer än vad en motsvarande PC skulle kosta. Dessutom kan man köpa en MAC endast i en särskild MAC - store. Det går inte att handla en MAC på Elgiganten tex.

Det verkar vara dålig service ifall man får problem med hårdvaran. Det är bara vad jag hört i alla fall. Det kan vara fel. Dessutom verkar sånt där som portar in till burken ha lättare att gå sönder hos en MAC än hos en PC. Även det hörsägen så det kan vara fel även det.

Är man spelintresserad finns det inte många spel att välja på.

Ja det är väl typ det jag kan komma på just nu. Jag är rätt okunnig när det kommer till MAC. Dock gör ju priset att det känns som ett skrytmärke. Nu är jag redo för att få mer ren fakta som kanske stämmer bättre med sanningen.

Moderator marxisten: Kompletterade rubriken.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav matterik » 2014-11-09 17:18:50

Jag tycker PC är bäst. Mac är så dyrt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav slackern » 2014-11-09 17:32:28

En nackdel du räknar upp om mac att dom inte finns på Elgiganten stämmer inte om man tittar på Elgiganten så finns dom att köpa där. Dessutom finns det flera kedjor som säljer mac.

http://www.elgiganten.se/search?SearchT ... ResultTab=
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav Sredna » 2014-11-09 17:35:58

Jag håller på mycket med konst och kreativa sysslor. Jag föredrar ändå PC och Windows. Mer metodiskt gränssnitt på ett sätt. Jag spelar och håller även på med mer tekniska saker , då är det bra med en dator som klarar det också.

Ja nackdelen är virusrisken men jag ser fördelarna med att ställa in saker, påverka och styra innehåll som en mycket större fördel än virus, sen man man ju lära sig "sköta om" sin dator.
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav slackern » 2014-11-09 17:37:43

slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav kullan » 2014-11-09 18:04:59

Ok Ja jag sa att jag kunde ha fel på vissa punkter. En del hävdar att en MAC tillåter egen design av startmenyer och dyl. Men själv föredrar jag dom färdiga lösningarna för de uppfyller mina behov enligt mitt tycke. Jag vill i princip bara trycka igång datorn efter installationen och sen ska man kunna använda den. Man ska inte behöva trixa med utformningen av startsidan. Jag vet att det finns de som gillar att fixa med sånt. PC känns mer användarvänligt för " vanligt folk" som inte vet så mycket om datorer.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-11-09 18:21:00

Inställning och anpassning är ungefär samma sak på mac och på PC. Du kan endera använda det som är förinställt eller anpassa det själv. Däremot finns förstås inte Windows utforskare under MacOS.

Det du betalar för om du vill ha en mac är dels ett annat operativsystem som är mer stabilt och förlåtande än Windows, dels en mer standardiserad hårdvara.

Behöver du att sortiment av specialprogram finns det dock ofta mer att välja med på PC och det gäller i synnerhet specialgrejer som mönsterkonstruktion. Framför allt finns det en mycket större uppsjö av konsumentprogram för olika prisklasser där spelen bara är en del. Däremot anses det bättre att ha mac om du håller på med musikproduktion, och de har ju också en stark andel inom desktop publishing.

Priset på begagnade macar är alldeles för högt. Däremot vet jag inte om de nya är mindre prisvärda än motsvarande PC. Men man får ju inte de billigaste modellerna.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav kullan » 2014-11-09 18:33:02

Ok. Nu är jag inte i köptagen av en MAC. Inte en PC heller men det kan vara bra att veta skillnaden. Sen beror det även på hur mycket man brukar sin dator. Den som använder den jämt kanske behöver en dyrare och mer hållbar maskin än den som inte på datorn hela tiden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav marxisten » 2014-11-09 18:41:28

kullan skrev:Fördel med MAC

Nästan inga virus biter på en MAC. Dock kan MAC sprida virus till PC.


I dagens läge stämmer det ja, men enda anledningen till det är att Windows är marknadsledande och de som gör virus vill smitta ned och lura så många som möjligt. Därför gör man virus till Windows istället för Mac, då Windows har så mycket mer marknadsandelar. Dock är inte Mac befriade från skadlig kod eller helt immuna mot virus. Finns inget i Mac som operativsystem som skulle hindra grupper att tillverka virus till Mac, och det finns redan idag virus till Mac, men de är mycket färre än till Windows. Men om Mac fortsätter växa kommer nog virus komma i samma takt de tar marknadsandelar, då det finns större intresse att smitta Mac.

Tror tom det kan vara en nackdel med Mac indirekt på virussidan, den nackdelen består av självsäkerheten i tänket "jag har Mac, jag kan ej få virus", det sänker din gard och potentiellt gör dig även mindre uppmärksam på vad du gör vid datorn. Dessutom är det så att bedrägerier via ex. phishing funkar precis lika effektivt på Mac som på Windows-system, så bara för man har MAC blir man ej skyddad mot sådana former av bedrägerier. Så jag ser folks stora förtroende för Mac som en plattform som ej kan drabbas av virus som ett problem om jag ska vara ärlig. Vill någon tillverka virus till Mac går det precis lika bra som till Windows.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav marxisten » 2014-11-09 19:07:42

Som spelare så föredrar jag Windows alla dar i veckan framför Mac. Dels är Windows byggt för spel på annat sätt, och dels är det så att till Windows-datorn väljer jag själv vad jag kör in i datorn vilket gör att jag kan köpa hårdvara gjord för spel, något som ej går på Mac. Detta är också något jag ogillar med Mac, att man ej har möjligheten att köpa ihop en Mac i delar och bygga ihop som det går med Windows-baserade system.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav slackern » 2014-11-09 19:10:12

marxisten skrev:Som spelare så föredrar jag Windows alla dar i veckan framför Mac. Dels är Windows byggt för spel på annat sätt, och dels är det så att till Windows-datorn väljer jag själv vad jag kör in i datorn vilket gör att jag kan köpa hårdvara gjord för spel, något som ej går på Mac. Detta är också något jag ogillar med Mac, att man ej har möjligheten att köpa ihop en Mac i delar och bygga ihop som det går med Windows-baserade system.


Tänk på att Medelsvensson inte bygger ihop sin dator själv och saknar kunskap eller intresse att göra det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav marxisten » 2014-11-09 19:14:18

slackern skrev:Tänk på att Medelsvensson inte bygger ihop sin dator själv och saknar kunskap eller intresse att göra det.


Jag kunde ju även gått in på kategorin "överklockning", men undvek det av anledningen ovan. :-)018
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav kullan » 2014-11-09 19:21:35

Ja jag ser fler argument för en PC än för en MAC. Men ja naturligtvis går det att göra virus för MAC med. Är man kunnig inom det området så visst går det. Men eftersom Windows har fler användare så satsas det mer på skadliga koder för just Windows.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav Alien » 2014-11-09 19:27:53

Jag minns när jag jobbade och alla på förvaltningen hade Mac. Så började jag på en institution, och där hade man PC (billigare). Vilken frustration! Det som var enkelt på Mac var krångligt på PC:n. Man måste ringa supporten som aldrig kom. Den förklaring jag fick var att Mac var mer användarvänligt, alltså perfekt för dem som skulle utföra vanligt rutinarbete. Däremot kunde man fixa mer med PC, alltså var det för mer datorkunniga.

Men sedan dess har ju PC:n blivit mer användarvänlig, dvs mer lik Mac.

Enligt min dotter, som använder Mac, så kan Mac hantera flera olika program, som PC inte räcker till för. På jobbet finns dels PC: för "vanligt jobb", dels Mac:ar för filmredigering.

Sedan tycker hon att Mac:en är snyggare och mindre risk för virus. Hon tycks aldrig ha några problem med sin dator (även privat använder hon Mac), medan jag ideligen får problem med min PC.

Färre spel är förstås en nackdel för dem som gillar datorspelande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden mellan PC och MAC

Inläggav Kanin » 2014-11-09 20:14:59

kullan skrev:En del hävdar att en MAC tillåter egen design av startmenyer och dyl.

De som vill anpassa grafiska gränssnitt och annat har tveklöst bättre möjligheter med andra operativsystem, såsom Linux. Detsamma gäller även för att undvika virus och dylikt och få en stabil dator. Då spelar det ingen roll om du har en Mac eller en dator avsedd för Windows (datorn från Apple är dock dyrare och mer låst för uppgraderingar och reparationer).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav Miche » 2014-11-09 20:58:22

Alien skrev:Enligt min dotter, som använder Mac, så kan Mac hantera flera olika program, som PC inte räcker till för
Hemsk generalisering, en billig PC kan inte mäta sig med den billigaste Mac-datorn (PCn är då bra mycket billigare) men en PC i samma prisklass som en Mac kan gott och väl vara snabbare och bättre än en Mac.

En stor nackdel med Mac är Apple-klanen, de tror sig vara bättre och duktigare men ofta är det precis tvärtom. En annan är att de är inlåsta i ett operativsystem som inte är direkt enkelt att byta ut (men det går, min son kör Linux på en Mac Book som han fick i gymnasiet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav Alien » 2014-11-09 21:20:13

Vaddå, hemsk generalisering, alla hon känner i hennes bransch använder Mac, tror du inte det finns en orsak till det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav slackern » 2014-11-09 21:23:13

Miche skrev:
Alien skrev:Enligt min dotter, som använder Mac, så kan Mac hantera flera olika program, som PC inte räcker till för
Hemsk generalisering, en billig PC kan inte mäta sig med den billigaste Mac-datorn (PCn är då bra mycket billigare) men en PC i samma prisklass som en Mac kan gott och väl vara snabbare och bättre än en Mac.

En stor nackdel med Mac är Apple-klanen, de tror sig vara bättre och duktigare men ofta är det precis tvärtom. En annan är att de är inlåsta i ett operativsystem som inte är direkt enkelt att byta ut (men det går, min son kör Linux på en Mac Book som han fick i gymnasiet).


Det är rätt lätt tydligen att köra windows på mac.

http://support.apple.com/sv-se/HT1461
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav Miche » 2014-11-09 21:26:42

Alien skrev:Vaddå, hemsk generalisering, alla hon känner i hennes bransch använder Mac, tror du inte det finns en orsak till det?
Orsaken är inskränkthet och Appleklanen.

Det finns knappast någonting på Mac som inte går att göra på PC, några saker är lite enklare på Mac men det är hur mycket som helst som inte alls går att göra på Mac som går hur bra som helst på PC.

Musik- och reklambranscherna är översållade med Macar eftersom de tror att de inte kan använda PC (vilket de alltså kan) eftersom Mac var den enda datorn som gick att använda för en del tillämpningar för kanske 20 år sedan, de är så totalt insnöade i de branscherna så de tror fortfarande att det är på det sättet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav marxisten » 2014-11-09 22:16:12

Miche skrev:Det finns knappast någonting på Mac som inte går att göra på PC, några saker är lite enklare på Mac men det är hur mycket som helst som inte alls går att göra på Mac som går hur bra som helst på PC.


Stämmer bra det. I princip allting som går att göra i Mac går att göra i Windows. Dock är det så att de är anpassade för att göra olika saker och det kan vara enklare att göra vissa saker på Mac. Likaså kan det finnas en viss skillnad i vilka program som finns att tillgå på de olika operativsystemen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav marxisten » 2014-11-09 22:18:33

slackern skrev:Det är rätt lätt tydligen att köra windows på mac.

http://support.apple.com/sv-se/HT1461


Japp, detta då Mac fungerar rent tekniskt som alla andra PC:s. Men om man ändå tänkt göra det anser jag det är totalt idiotiskt att köpa en Mac. Det leder bara till ett högre pris på datorn.

Benämningen PC är f.ö. lite felaktig i tråden och det är bättre att använda termen Windows tycker jag. En PC kan innehålla en mängd olika operativsystemen, ex Windows och Linux. Skillnaden på en Mac och de övriga PC är att en Mac är specialtillverkad och har operativsystemet Mac, rent tekniskt fungerar den som alla andra hemdatorer.

I tråden talar vi om skillnaderna mellan Windows och Mac varför jag i min aspighet tycker man borde använda den benämningen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav kullan » 2014-11-09 22:25:37

marxisten skrev:I tråden talar vi om skillnaderna mellan Windows och Mac varför jag i min aspighet tycker man borde använda den benämningen.


Helt korrekt. Jag var lite missvisande i rubriken. Håller med dig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav kapuni » 2014-11-10 18:16:04

Ja, Mac är dyrare men de håller desto längre, jag har haft min i fem år och den är sig lik som från början. Jag har haft PC förut och de håller sig inte unga speciellt länge, och då har de varit i samma prisklass och kapacitet som Mac.

Batteritiden är avsevärt bättre hos en Mac.

Jag tycker snarare Mac är enklare att jobba med, bättre användarvänlighet. Den är färdig att börja använda precis som PC.

Att designprogram skulle vara bättre i Mac vet jag inte, det beror snarare på vilka program man har, inte vilken dator man har dem i.

Man kan handla Mac i andra affärer än deras egna. Media Markt till exempel.

Dålig service har jag ingen koll på då jag icke haft några problem med min kära vän :wink:
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav antonius » 2014-11-10 18:52:38

Hur är det att surfa porr på mac, det är ju det man iaf undrar som mest? Och kom nu inte och påstå att ni inte gör det, när 40% av all internettrafik är av erotisk karaktär :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till IT-forum



Logga in