Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-10-28 21:48:27

Man behöver dock inte lägga till en massa protein i sin kost, kan till och med vara farligt.

Från Metro
http://www.metro.se/nyheter/proteinpulv ... LiAhyKizk/

http://www.metro.se/halsa/for-mycket-pr ... 2_1523-45/
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2014-11-01 1:12:29

Jag stör mig oerhört mycket på att mina överarmar är olika stora. Min högerarm är synbart mindre, framförallt på baksidan...

Har någon tips på träningsövningar som kan träna upp den enskilt?
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Tråden om träning

Inläggav Dandelo » 2014-11-01 1:21:57

BloodyPirate skrev:Jag stör mig oerhört mycket på att mina överarmar är olika stora. Min högerarm är synbart mindre, framförallt på baksidan...

Har någon tips på träningsövningar som kan träna upp den enskilt?



Har du tillgång till hantlar?

http://www.dumbbell-exercises.com/exercises/triceps/
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2014-11-01 1:34:00

Dandelo skrev:
BloodyPirate skrev:Jag stör mig oerhört mycket på att mina överarmar är olika stora. Min högerarm är synbart mindre, framförallt på baksidan...

Har någon tips på träningsövningar som kan träna upp den enskilt?



Har du tillgång till hantlar?

http://www.dumbbell-exercises.com/exercises/triceps/


Har tillgång till hantar och kunde flera av de övningarna, men ska prova de som är lite annorlunda också. Tack så hemskt mycket, det var en bra länk! :)
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-11-01 17:20:17

BloodyPirate skrev:Jag stör mig oerhört mycket på att mina överarmar är olika stora. Min högerarm är synbart mindre, framförallt på baksidan...

Har någon tips på träningsövningar som kan träna upp den enskilt?


Strange, höger brukar som regel vara lite grövre, om man nu inte är southpaw, typ Rocky... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav wildwing » 2014-11-01 18:21:25

Kevlarsoul skrev:Man behöver dock inte lägga till en massa protein i sin kost, kan till och med vara farligt.


Jag har läst lite om proteinpulver, och det är självklart inte nödvändigt. Men om målet är att bygga muskler så får man större effekt av sin träning både styrka och storlek, om man intar ca 20g protein kort innan/under eller efter träning. Själv har jag börjat med en proteinsmoothie med frukt, kvarg och ägg.

Så om man vill bygga muskler är det faktiskt bra att inta mer protein än annars. Att det skulle vara farligt är vid extrema mängder som skadar njure/lever.(eller om man har svag njure/lever sen innan)

Fördelen med proteinpulver jag ser är att det är ENKELT och BILLIGT.
Nackdelen är då kanske att man går miste på andra saker som är bra för kroppen.
Men protein är bra för att bygga muskler.(fast det räcker i nästan alla fall med att bara tänka på vad man äter,
http://www.radron.se/granskningar/proteinpulver/)
Senast redigerad av wildwing 2014-11-01 18:31:31, redigerad totalt 1 gång.
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Tråden om träning

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-01 18:28:06

Kevlarsoul skrev:Man behöver dock inte lägga till en massa protein i sin kost

-Jo, det måste man.

Om man styrketränar på riktigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tråden om träning

Inläggav Patrix » 2014-11-01 19:02:42

Aminosyror bygger muskler, mer behövs inte sägas. Många mosar i sig protein i hopp om att se ut som Phil Heath. Äter man proteinrikt men normalt är det fullt tillräckligt. Börjar svetten lukta ammoniak äter man för mycket protein och det kan vara skadligt.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Re: Sv: Tråden om träning

Inläggav Zirre » 2014-11-02 10:00:45

Jag får motion genom att munzeecappa.

Munzee är ett skattjaktspel för smartphones som liknar Geocaching men går ut på att skanna QR-koder istället, som man hittar med en app för munzee.

http://www.munzee.com
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-11-03 14:42:05

"Nej, du behöver inte extra protein i form av proteinpulver när du tränar. Särskilt inte flera gånger om dagen. För mycket protein kan i stället ställa till det för dig som tränar, menar forskare."

" Enligt forskningen kan man inte bygga mer muskler för att man äter mer protein, säger Petra Lundström. Man kan bara godogöra sig en viss mängd per dygn, som det egentligen inte är något problem att få i sig via maten med normal kost. 

– Mer än två gram protein per kilo kroppsvikt visar inga ytterligare positiva effekter på muskelmassan om vi är friska och vuxna."
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Re: Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-11-03 14:47:16

" Men det värsta som kan hända är inte att proteinpulvret blir verkningslöst. För mycket protein kan ställa till problem för kroppen.

– Många får problem med magen av att äta stora mängderna protein. De blir uppsvällda, gasiga och får väldigt ont, eftersom det är jobbigt för tarmen att bryta ned det. Dessutom får man lätt i sig för lite kolhydrater eftersom man blir så mätt av protein. Det gör att man får för lite energi, säger hon och fortsätter: 

– Stora mängder protein kan också försämra njurarnas funktioner om de är nedsatta. Ett högt proteinintag kan dessutom öka risken för benskörhet hos vissa individer."
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav cocos » 2014-11-03 14:52:06

@Kevlarsoul. Jo det är riktigt det du citerar. Däremot är det busenkelt att kolhydraterna drar iväg om man äter mindre protein. Vet inte vad som är värst, viktökning i fettvävnad eller en något för högt proteinintag. Jag själv ligger hellre på ett högre proteinintag i alla fall. Det viktigaste är bra matrutiner och att äta proteinet vid rätt tillfällen under dagen.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-11-03 15:26:48

Nu är jag i alla fall nära. Väger under 90kg nu! Och det är över 23kg viktnedgång, med störst fokus på kostomlägg. En lite töntig bild medföljer, men det är inte långt ifrån jag får börja äta nu! Inte styrketränat på två månader, men men...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav cocos » 2014-11-03 16:10:05

Imponerande. Starkt jobbat!
Man blir sjukt peppad av att se sin kropp förändras till det bättre.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-11-03 16:14:42

Inget resultat på vågen än efter en månads träning men känner mig i alla fall betydligt starkare i musklerna.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med kosten, det är det som är den svåra biten.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2014-11-03 16:56:26

Kevlarsoul skrev:Inget resultat på vågen än efter en månads träning men känner mig i alla fall betydligt starkare i musklerna.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med kosten, det är det som är den svåra biten.


Muskler väger mer än fett brukar man ju säga, så bry dig inte så mycket om vikten. :-)Happy

Har du provat LCHF? Hur ofta äter du om dagarna?
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-11-03 17:10:56

BloodyPirate skrev:
Kevlarsoul skrev:Inget resultat på vågen än efter en månads träning men känner mig i alla fall betydligt starkare i musklerna.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med kosten, det är det som är den svåra biten.


Muskler väger mer än fett brukar man ju säga, så bry dig inte så mycket om vikten. :-)Happy

Har du provat LCHF? Hur ofta äter du om dagarna?


Jo det har jag hört innan. :-)Happy

Nej, går inte direkt på nån diet utan har mer försökt äta nyttigare och utesluta vissa saker.
Äter ca 3-4 gånger/dag.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-11-03 19:59:16

earlydayminer skrev:Nu är jag i alla fall nära. Väger under 90kg nu! Och det är över 23kg viktnedgång


Du ser lite skinny ut, well done, du ser som lite gladare ut med, friskare på ngt sätt... :-)049
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-11-03 20:15:29

Tackar, tackar! :)

Jodå, nu är jag lite skinny, men rumpan och benen finns kvar, vilket tyder på att det faktiskt är ganska mycket muskler! *Nöjd* Nu får jag i alla fall fram revbenen fint och magen börjar slipas. Det känns härligt, känns bra. Har kört hårt på kosten.

Börjar buff-up när jag är helt nöjd, om ca 2 månader tippar jag, om jag inte kör stenhårt en stund. Tyvärr lägger man ju inte på sig och förlorar en liten del muskler när man kört som jag gjort, men motoriskt minne ftw. :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-11-05 5:43:48

Tänkte försöka mig på deffning snart igen. Du milde. Vette tusan hur det ska gå. Höll mig från onyttigheter igår.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-11-05 5:43:48

Tänkte försöka mig på deffning snart igen. Du milde. Vette tusan hur det ska gå. Höll mig från onyttigheter igår.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-11-05 11:24:11

dasunbedingte skrev:Tänkte försöka mig på deffning snart igen. Du milde. Vette tusan hur det ska gå. Höll mig från onyttigheter igår.
dasunbedingte skrev:Tänkte försöka mig på deffning snart igen. Du milde. Vette tusan hur det ska gå. Höll mig från onyttigheter igår.


Ät små portioner men ofta, så du aldrig hinner bli råhungrig... :-)063

Ät små portioner men ofta, så du aldrig hinner bli råhungrig... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-05 23:55:03

Jag joggar med grannen 3 gånger i veckan. Det är enkla pass. Måndagar backträning, då joggar vi 1,5 km till en backe, joggar upp till halva backen och går tillbaka 5 gånger, och joggar hem. Onsdagar kör vi tempoträning i (än så länge) i runt 3 km, idag gick vi i 1 minut och joggade i 3 minuter genom hela passet men det kan variera. Fredagar joggar vi i 2-3 km i sträck. Dessutom ska jag börja jogga 2 gånger i veckan helt själv, lite längre sträckor (igår blev det 7,3 km). Målet är att jag ska jogga 1 mil 2 gånger i veckan, och så köra lite backträning och tempoträning och annat skoj med grannen 3 gånger i veckan.

Efter mina långa joggingpass, har jag börjat äta lite smaksatt kvarg. Lindahls sägs det vara mindre socker i, dom stora byttorna. Eftersom jag är vegetarian, är det inte säkert att jag får i mig så mycket protein som jag ska. Jag äter Quornprodukter, sojaprodukter, ägg eller bönor/linser i stort sett dagligen. men jag har ju inte koll på om jag får i mig tillräckligt. Är det okej att ta lite kvarg efter en lång joggingrunda? Det känns bättre än banan.

Jag dricker lite dåligt fortfarande. Hur långt innan träningspasset kan jag dricka vatten, och hur mycket?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Tråden om träning

Inläggav LILITH_ » 2014-11-06 18:45:08

Är det här man postar avklädda selfies alltså?
Noterat.
:lol:

Jag ska tvätta håret och gå till gymmet. Alldeles nu.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Återgå till Intressanta intressen



Logga in