Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-02 21:05:56

dasunbedingte skrev:foliehatt


är du seriös?

korsriddarna, hitler, inkvisitorerna etc.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-02 21:09:16

Parvlon skrev:
elle skrev:Jag litar mer på vad påven säger än en protestant som hatar katoliker .
Våldta mig och jag kommer att välsigna dig,

.



:lol: :lol:
elle skrev:
Parvlon skrev:
elle skrev:Jag litar mer på vad påven säger än en protestant som hatar katoliker .
Du snackar skit. Jag litar på Jesus och hatar inte någon. Våldta mig och jag kommer att välsigna dig, precis som Jesus sade att man ska göra.

Jag hatar inte katoliker. Jag är ifrågasättande mot påvens auktoritet samt ifall Gud vill att man ska be till/via helgon och vad man tror är änglar. Att du knappt begrundat verserna, är rätt uppenbart.

Sen det som Jesus sagt, som katoliker tror är till påven, tror jag är en uppmaning till ALLA människor. Att det är katoliker som sprider en förvrängd bild på himmelriket mördat i Guds namn, dvs Jesus, och haft kristendomen som sköld eller så, som habiti är inne på, är också min tro. Men vi lever i nutiden och jag tror inte man ska döma människor efter deras utseende eller vilken grupp de tillhör.

Är det på den nivån du vill diskutera ??

Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om därför förlåter jag dig .


vad är det han skrev som var fel?
elle skrev:Apråpå hat mot katoliker , antikatolicism och diskriminering av katoliker :

Efter reformationen i Sverige infördes lagstödd antikatolicism i landet som, beroende på vad man innefattar i begreppet, men som längst inräknat cirka 1527- 1971 från kung Gustav Vasas konfiskering av kyrkans egendomar vidVästerås riksdag 1527 och fram till att katolska kloster åter tilläts i Sverige utan särskild kunglig tillåtelse.



Efter hertig Karls seger i hans avsättningskrig mot Sigismund 1599 utvisades samtliga katoliker ur Sverige eller riskerade dödsstraff.

Sedan dess gör Svenska kyrkan anspråk på att vara den kontinuerliga historiska fortsättningen på den medeltida katolska kyrkan i Sverige



1617: Örebro stadga förbjuder på det strängaste katoliker att vistas i Sverige. Den svensk som blev katolik skulle förvisas ur riket och mista sin arvsrätt. Försökte någon vinna anhängare för katolicismen, skulle han straffas med livet.


För svenska konvertiter gällde dock alltjämt dödsstraff om de avslöjades. 1624 avrättades till exempel borgmästaren Zackarias Anthelius och kunglige sekreteraren Göran Bähr, även kallad Ursinius, för att de konverterat till katolicismen och vägrade avsvära sig sin tro.



1858: Sex svenskor som konverterat döms till landsflykt.


De åkte till Frankrike .

. Innan 1951 kunde alltså inte katoliker i Sverige bli till exempel lärare, sjuksköterskor eller regeringsmedlemmar. En katolik fick inte ens läsa på lärarhögskolan.


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antikatolicism_i_Sverige


jaha? protestanter får också hat mot sig från katoliker, i ställen där katoliker är i majoritet.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-02 23:01:39

Apropå påvar och att be till döda människor, inbillade helgon eller änglar;

Johannes Paulus II ärende för att bli kanoniserad påbörjades 2005 kort efter hans död då den traditionella väntetiden på fem år frångicks. Den 19 december 2009 proklamerades han vördnadsvärdig av sin efterträdare Benedictus XVI och han saligförklarades den 1 maj 2011 också av Benedictus XVI. För att bli saligförklarad krävs ett mirakel godkänt av Katolska kyrkan. Johannes Paulus II avled 2005 efter 27 år som påve. Han blev helgonförklarad den 27 april 2014 i Vatikanen, vilket är ovanligt snabbt. För att få helgonförklaras ska kandidaten ha genomfört två av Vatikanen godkända underverk, och två kvinnor i olika världsdelar anses ha oförklarligt blivit botade från svåra sjukdomar efter att ha bett till den döde Johannes Paulus II. Det senare fallet godkändes den 2 juli 2013 och bekräftades av påven Franciskus två dagar senare.
http://www.tidenstecken.se/zambrano.htm

elle, vadå nivå? Du påstod att jag hatar katoliker (dig m.fl) men som sagt är det inte sant, och nu ska du förlåta mig? Aja, tackar..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-11-03 9:54:33

Det är klart som en soldag att du tycker illa om katoliker , Parvlon :twisted:
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-03 11:02:04

Jag måste erkänna att du är en rätt trög en men jag vill inte dra alla över samma kam.

Och jag tvivlar på att den förra påven är ett helgon i Guds ögon. Eller att de blivit fria från sjukdom på det sättet de beskriver. Jag ska ta bort "Franken" från min facebook nu.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-11-03 16:49:17

Parvlon skrev:Jag måste erkänna att du är en rätt trög en men jag vill inte dra alla över samma kam.

Och jag tvivlar på att den förra påven är ett helgon i Guds ögon. Eller att de blivit fria från sjukdom på det sättet de beskriver. Jag ska ta bort "Franken" från min facebook nu.

Bra men jag tvivlar inte på det . Och jag tvivlar på att Gud vill att kvinnor ska bli präster som ni protestanter tror på . Finns flera saker jag skulle kunna ta upp utan problem som saknar stöd i Bibeln men jag nöjer mig med att säga att du kanske dömer för snabbt .

Edit : jag rekommenderar dig att välja mer noga källor om katolska kyrkan eller påvar .
Inte alla är seriösa . Det kan vara lika bra satans verk .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-11-03 18:21:20

Parvlon, vill bara säga att på nätet hittar man i princip allt om religion man bara vill tror på . Jag förstår att du söker sanningen och det gör jag också . Men jag skulle vara försiktig att tro på vad som helst eller när folk påstått sig tala med Gud eftersom bakom det kan står någon annan än Gud .

Apropå Jungfru Maria och helgon . Jag gör ett sista försök att få dig att förstå att endast Jesus är min Herre och inte någon helgon .

Det finns många fördomar bland protestanter om katolska kyrkan som helt enkelt inte är sanna och som behöver överbryggas [*]

På samma sätt är det en protestantisk myt att katoliker skulle tillbe Maria eller något annat helgon. Jag tycker det är ohederligt att anklaga dem för det när de själva inte tänker så. Enligt katolskt och ortodoxt tänkande är alla som somnat in hos Herren levande hos Honom, och vi kan tala med dem och be om deras förbön lika enkelt som Jesus kunde samtala med Moses på förklaringsberget (Matt 17:3). Däremot tror jag katoliker bör erkänna att det finns en risk för avgudadyrkan, inte minst på folklig nivå, och att praxisen inte finns i Bibeln. Men att avvisa alla katoliker och ortodoxa som människodyrkare är inte seriöst, för det är inte så de ser det.



https://helapingsten.wordpress.com/2013 ... -fordomar/
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav dasunbedingte » 2014-11-03 20:06:05

habiti skrev:
dasunbedingte skrev:foliehatt


är du seriös?

korsriddarna, hitler, inkvisitorerna etc.


Hitler <3
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-03 21:14:06

elle, jag förstår att du inte tar tillbaka det för hur skulle det se ut om du har fel? Men att jag skulle hata katoliker är rent förtal. Vem är det som "har pratat med Gud" som du syftar på? Kommer inte ihåg att jag delat med mig av nån sån länk men tack för varningen. Jag är fullt medveten om att det är svårt att veta om det man hör är Gud, bara kolla min hemsida.


Att förra påven blivit helgonförklarad är ingen hemlighet. http://www.dn.se/nyheter/varlden/kritik ... ir-helgon/

Johannes Paulus II satt på den heliga stolen mellan 1978 och sin död 2005. Den nuvarande påven Franciskus och Vatikanen har nu undanröjt det sista hindret för en helgonförklaring av sin föregångare, rapporterar BBC.

Den tidigare påven har fått två mirakel tillskrivna sig. Det handlar dels om en fransk nunna som uppges ha blivit botad från Parkinsons sjukdom efter att hennes kloster bad till Johannes Paulus efter dennes död.

Det andra mirakel som nu har slagits fast av katolska kyrkan är en kvinna i Costa Rica som säger sig ha blivit botad från sin svåra hjärnskada av den dåvarande påven, uppger CNN.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vatik ... 324500.svd



elle skrev: Och jag tvivlar på att Gud vill att kvinnor ska bli präster som ni protestanter tror på .
Jag "vill" inte att någon ska bli präst utan mest troligt så är det något som Gud ordnar ändå.

Jasså, du kan prata med döda lika enkelt som Jesus pratade med Mose?

Vatikanen har nu meddelat att datum för helgonförklaringen av den tidigare påven Johannes Paulus II och Johannes XXIII fastställts till den 27 april nästa år. Beskedet kom efter att kardinalskollegiet mötts i morse.

Fastställandet av av Johannes Paulus den II:s helgonförklaring har gått på rekordtid.

Normalt ska en person ha varit avliden i fem år innan en helgonförklaringsprocess ens kan påbörjas, och ofta tar det decennier innan det sker. Men påven kan besluta att regeln ska frångås, och det gjorde påven Benedictus XVI för Johannes Paulus II redan en månad efter dennes död.

Den 27 april infaller den andra söndagen i påsktid.
http://www.kyrkanstidning.se/utrikes/pa ... s-nasta-ar
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-11-03 21:38:37

Parvlon, förlåt mig ! Jag tar tillbaka det . Jag har missförstått dig . Förlåt .

( skulle skriva det tidigare men har glömt bort . Tack att du påminde mig :) )
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Sv: Religion

Inläggav slackern » 2014-11-03 22:04:47

Parvlon skrev:elle, jag förstår att du inte tar tillbaka det för hur skulle det se ut om du har fel? Men att jag skulle hata katoliker är rent förtal. Vem är det som "har pratat med Gud" som du syftar på? Kommer inte ihåg att jag delat med mig av nån sån länk men tack för varningen. Jag är fullt medveten om att det är svårt att veta om det man hör är Gud, bara kolla min hemsida.


Att förra påven blivit helgonförklarad är ingen hemlighet. http://www.dn.se/nyheter/varlden/kritik ... ir-helgon/

Johannes Paulus II satt på den heliga stolen mellan 1978 och sin död 2005. Den nuvarande påven Franciskus och Vatikanen har nu undanröjt det sista hindret för en helgonförklaring av sin föregångare, rapporterar BBC.

Den tidigare påven har fått två mirakel tillskrivna sig. Det handlar dels om en fransk nunna som uppges ha blivit botad från Parkinsons sjukdom efter att hennes kloster bad till Johannes Paulus efter dennes död.

Det andra mirakel som nu har slagits fast av katolska kyrkan är en kvinna i Costa Rica som säger sig ha blivit botad från sin svåra hjärnskada av den dåvarande påven, uppger CNN.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vatik ... 324500.svd



elle skrev: Och jag tvivlar på att Gud vill att kvinnor ska bli präster som ni protestanter tror på .
Jag "vill" inte att någon ska bli präst utan mest troligt så är det något som Gud ordnar ändå.

Jasså, du kan prata med döda lika enkelt som Jesus pratade med Mose?

Vatikanen har nu meddelat att datum för helgonförklaringen av den tidigare påven Johannes Paulus II och Johannes XXIII fastställts till den 27 april nästa år. Beskedet kom efter att kardinalskollegiet mötts i morse.

Fastställandet av av Johannes Paulus den II:s helgonförklaring har gått på rekordtid.

Normalt ska en person ha varit avliden i fem år innan en helgonförklaringsprocess ens kan påbörjas, och ofta tar det decennier innan det sker. Men påven kan besluta att regeln ska frångås, och det gjorde påven Benedictus XVI för Johannes Paulus II redan en månad efter dennes död.

Den 27 april infaller den andra söndagen i påsktid.
http://www.kyrkanstidning.se/utrikes/pa ... s-nasta-ar

Nej det där var inte förre påven. Förre påven var tysk och abdikerade.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav elle » 2014-11-03 22:13:50

Parvlon skrev:Vem är det som "har pratat med Gud" som du syftar på?

Du har länkat till tidenstecken.se . En märklig hemsida . Jag har tittat på artikeln du länkat till där personen har påstått sig ha pratat med Jesus .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-03 22:16:34

Den förförra blir det då, tack Slackern. Sankt Johannes Paulus II

Samma påve som helgonförklarat flest personer än nån annan (påve).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_påvar#2000-talet
Senast redigerad av Parvlon 2014-11-03 22:21:42, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-03 22:18:35

elle skrev:
Parvlon skrev:Vem är det som "har pratat med Gud" som du syftar på?

Du har länkat till tidenstecken.se . En märklig hemsida . Jag har tittat på artikeln du länkat till där personen har påstått sig ha pratat med Jesus .
Ja, sånt är märkligt. Har inte läst så mycket på tidenstecken men en annan som är mycket bra är; http://www.kristusjesus.se/profetior.html

Att Gud vill prata med sina människobarn står i princip i varje kapitel. Står också att man inte ska förkasta profetior utan pröva dem.

Men du citerade ju innan, att ni katoliker kan prata med döda lika enkelt som Jesus pratade med Moses. Gissa vilket jag tycker är märkligast?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-03 22:48:05

elle du lägger för mycket vikt på påven. han är bara en random människa. sätt din tilltro till biblen och gud istället.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav elle » 2014-11-04 10:03:04

habiti skrev:elle du lägger för mycket vikt på påven. han är bara en random människa. sätt din tilltro till biblen och gud istället.

jag tror du har förväxlat mig med Parvlon som det ser ut nu . :mrgreen:
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-11-04 10:22:39

Parvlon skrev:
elle skrev:
Parvlon skrev:Vem är det som "har pratat med Gud" som du syftar på?

Du har länkat till tidenstecken.se . En märklig hemsida . Jag har tittat på artikeln du länkat till där personen har påstått sig ha pratat med Jesus .
Ja, sånt är märkligt. Har inte läst så mycket på tidenstecken men en annan som är mycket bra är; http://www.kristusjesus.se/profetior.html

Att Gud vill prata med sina människobarn står i princip i varje kapitel. Står också att man inte ska förkasta profetior utan pröva dem.

Men du citerade ju innan, att ni katoliker kan prata med döda lika enkelt som Jesus pratade med Moses. Gissa vilket jag tycker är märkligast?

Apropå tidenstecken.se ... de skriver skrämmande saker där och jag tvivlar starkt på att det kommer från Gud. I princip undviker jag läsa om kristendomen på nätet av olika skäl .

Tycker det är ohederligt av dig att anklaga mig att jag pratar med " de döda " . Katolska kyrkan tvingar ingen katolik att vända sig i förbön till ett helgon och de är definitivt inte viktigare än Gud .

Om du tror att Gud vill prata med sina människobarn varför tror du inte att det finns helgon har fått den nåden ..???
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-04 13:47:09

elle skrev:Tycker det är ohederligt av dig att anklaga mig att jag pratar med " de döda " .
En fråga är inget anklagande.
Du citerade innan, precis som att du höll med om det;

elle skrev:
Enligt katolskt och ortodoxt tänkande är alla som somnat in hos Herren levande hos Honom, och vi kan tala med dem och be om deras förbön lika enkelt som Jesus kunde samtala med Moses på förklaringsberget (Matt 17:3)
post1226274.html?hilit=mose*#p1226274


elle skrev:Katolska kyrkan tvingar ingen katolik att vända sig i förbön till ett helgon och de är definitivt inte viktigare än Gud
Varför vända sina böner till vad man tror är helgon när det finns en allsmäktig Gud som vill ha all ära? Vad tycker du själv om den förförra påvens helgonförklarande?


elle skrev:Om du tror att Gud vill prata med sina människobarn varför tror du inte att det finns helgon har fått den nåden ..???
Varför måste du lägga ord i min mun? Jag misstänker att alla människor kommer få se och prata med Gud en dag och troligen har fler hört honom än som vet om det. Men att de kommer höra av sig från de döda tvivlar jag på inte minst för att det står i bibeln.

elle skrev:Apropå tidenstecken.se ... de skriver skrämmande saker där och jag tvivlar starkt på att det kommer från Gud.
och jag tvivlar på att Påven har kontakt med Gud på det sättet katoliker säger.

Här är mer om klippan som Jesus bygger på;

1 Kor 3:11
Ingen kan lägga en annan grund än den som redan finns, och den är Jesus Kristus.

1 Petrusbrevet 2:4-9

4 Och kommen till honom, den levande stenen, som väl av människor är förkastad, men inför Gud är »utvald och dyrbar»;

5 och låten eder själva såsom levande stenar uppbyggas till ett andligt hus, så att I bliven ett »heligt prästerskap», som skall frambära andliga offer, vilka genom Jesus Kristus äro välbehagliga för Gud.

6 Det heter nämligen på ett ställe i skriften: »Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten, och den som tror på den skall icke komma på skam.»

7 För eder, I som tron, är stenen alltså dyrbar, men för sådana som icke tro »har den sten som byggningsmännen förkastade blivit en hörnsten»,

8 som är »en stötesten och en klippa till fall». Eftersom de icke hörsamma ordet, stöta de sig; så var det ock bestämt om dem.

9 I åter ären »ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett egendomsfolk», för att I skolen förkunna hans härliga gärningar, hans som har kallat eder från mörkret till sitt underbara ljus.


Jesus skrev:Matteus 7:24

24 Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sitt hus på hälleberget. länk



John 14

12 Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror på mig, han skall ock själv göra de gärningar som jag gör; och ännu större än dessa skall han göra. Ty jag går till Fadern,
...
18 Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder.

19 Ännu en liten tid, och världen ser mig icke mer, men I sen mig. Ty jag lever; I skolen ock leva.

20 På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder.
21 Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig; och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och jag skall älska honom och jag skall uppenbara mig för honom.»

22 Judas -- icke han som kallades Iskariot -- sade då till honom: »Herre, varav kommer det att du tänker uppenbara dig för oss, men icke för världen?»

23 Jesus svarade och sade till honom: »Om någon älskar mig, så håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och vi skola komma till honom och taga vår boning hos honom.

24 Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig.

25 Detta har jag talat till eder, medan jag ännu är kvar hos eder.

26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-11-05 23:55:23

Parvlon skrev:Jag måste erkänna att du är en rätt trög en men jag vill inte dra alla över samma kam.

Och jag tvivlar på att den förra påven är ett helgon i Guds ögon. Eller att de blivit fria från sjukdom på det sättet de beskriver. Jag ska ta bort "Franken" från min facebook nu.


Hur skall man nå dig?

Du är frälst. Det är abc. Din hemort i tillvaron.

Och du liksom undervisar oss andra.

Men. Om du kör teodicee-grejen. Hur svarar du? Alltså.

Gud är allsmäktig.
Gud är allvetande.
Gud är allgod.
Gud skapar situationen i Syrien.

Allt på en gång. Nånting skiter sig. Min gissning är idén om Gud.

Din gissning är?

Det här är sån där deduktiv logik. Jag älskar sånt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-11-06 0:12:42

Pass. Du tror mig inte ändå. (uppenbarligen eftersom jag redan svarat)

◄ Efesierbrevet 6:17 ►
Och låten giva eder »frälsningens hjälm» och Andens svärd, som är Guds ord.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-11-06 0:56:17

Parvlon skrev:Pass. Du tror mig inte ändå. (uppenbarligen eftersom jag redan svarat)

◄ Efesierbrevet 6:17 ►
Och låten giva eder »frälsningens hjälm» och Andens svärd, som är Guds ord.


Ok. Det är vad du förmår. Ok.

Slutsatsen lämnar jag till dem som bedömer grejer.

Du plötsligt försvann, skitintressant.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav matterik » 2014-11-06 16:12:21

Jag har ju skrivit ett manifest som är för hela mänskligheten och även inkluderar kristna muslimer och judar och buddister etc. Det finns på http://messiah.se
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-08 2:47:41

habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-11-09 3:30:17



kristendom har hjälp mycket i sydkorea.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in