Det finns en tråd för religion.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Parvlon » 2014-11-06 0:53:15

ursäkta, ska tänka på det nästa gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Sadistic » 2014-11-06 0:54:28

Parvlon skrev:ursäkta, ska tänka på det nästa gång.


uppskattas :)
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Re: Det finns en tråd för religion.

Inläggav kullan » 2014-11-06 1:33:35

Jag ska nog starta en garnreligion. I den säger man garn istället för amen. Typ : Hallelulja garn. Jag kommer att starta 10 trådar om det. Halleluja. (Obs ironi)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det finns en tråd för religion.

Inläggav kapuni » 2014-11-06 2:11:28

colaflaska skrev:
Kevlarsoul skrev:För att för vissa religiösa personer, genomsyrar religionen hela deras personlighet.

Jag tänker på pokémon större delen av min vakna tid, men jag spammar inte forumet med random pokémonfakta för det.
Kanske för att Bibeln har ett större innehåll än en leksak.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Det finns en tråd för religion.

Inläggav kapuni » 2014-11-06 2:17:12

Om nu bibelcitaten som uppstår i olika trådar inte har med ämnet att göra hamnar det i off topic-tråden. Svårare än så är det inte. Bara för att det inte behagar dig (och många andra) så betyder det inte att det måste vara off topic. För övrigt spammas det inte.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Det finns en tråd för religion.

Inläggav kapuni » 2014-11-06 7:39:29

Sen kan du öppna din egna kanintråd så slipper övriga trådar bli kaninspammade.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Huggorm » 2014-11-06 9:53:01

För mig är religionsinläggen som brus, jag ser dom men jag läser dom aldrig. Scrollar förbi bara och försöker hitta de relevanta inläggen som kanske finns mellan religionsdravlet.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Meppe » 2014-11-06 9:58:38

colaflaska skrev:
Kevlarsoul skrev:För att för vissa religiösa personer, genomsyrar religionen hela deras personlighet.

Jag tänker på pokémon större delen av min vakna tid, men jag spammar inte forumet med random pokémonfakta för det.


Ska vi börja dyrka Arceus i var och varannan tråd och se hur länge det tar innan förhandsgranskningen är ett faktum?

Varför ska kristendomen vara det undantaget som man får spamma med?

Nä, nu ska jag spela pokemon Y. Vill utveckla min Skrepl.

Halleluja Arceus och Ninetales.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Kanin » 2014-11-06 10:00:25

kapuni skrev:Sen kan du öppna din egna kanintråd så slipper övriga trådar bli kaninspammade.

:shock:
Blanda inte in mig!!!


...
För att bidra till diskussionen kan jag konstatera att parveln Parvlon med religiösa svar på kort tid väckte till liv tre stycken fem år gamla trådar.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Parvlon » 2014-11-06 10:58:27

Bra att nån håller räkningen.

Meppe skrev:Varför ska kristendomen vara det undantaget som man får spamma med?
varför kan inte folk sluta överdriva?

Jag har fått både varningar och inlägg flyttade till offtopic tråden för att jag delat med mig av bibelcitat eller tipsat om min Gud fader och Jesus helande kraft. Numera har jag som princip att inte dela bibelverser ifall det inte pratas/önskas veta något om religion eller min tro, men personliga tips är svårt att sluta med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det finns en tråd för religion.

Inläggav River » 2014-11-06 12:52:38

Har vel ikke noe å klage over egentlig, for kunne satt medlemmer på slik ignore. Men blir jo kjedelig å ikke ha noe å irritere seg over også da. :D
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Wine » 2014-11-06 13:07:36

När man inte upplever något värde i det som skrivs antar jag att man kan kalla exempelvis bibelcitat för spam trots att den som postar inläggen men även andra medlemmar och läsare av inläggen på forumet anser att det handlar om viktiga och betydelsefulla saker, jag antar att det som är provocerande att läsa för en del medlemmar av olika anledningar av dem också därmed anses vara spam.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Miche » 2014-11-06 13:17:21

Wine skrev:När man inte upplever något värde i det som skrivs antar jag att man kan kalla exempelvis bibelcitat för spam trots att den som postar inläggen men även andra medlemmar och läsare av inläggen på forumet anser att det handlar om viktiga och betydelsefulla saker, jag antar att det som är provocerande att läsa för en del medlemmar av olika anledningar av dem också därmed anses vara spam.
Bibelcitaten i sig är inte spam men när några medlemmar (Parvlon är inte ensam) postar bibelcitat efter bibelcitat i trådar där det knappast ses som motiverat av andra än möjligtvis kristna så är det definitivt spam.

Det finns mer lämpliga trådar att posta citaten i.

Jag drar mig f.ö. för att blocka Parvlon, han skriver bra svar i IT-avdelningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Det finns en tråd för religion.

Inläggav nescio » 2014-11-06 14:35:42

Det finns en ignorera-funktion som är bra att använda på sådana som Parvlon.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Maggi » 2014-11-06 14:40:15

Huggorm skrev:För mig är religionsinläggen som brus, jag ser dom men jag läser dom aldrig. Scrollar förbi bara och försöker hitta de relevanta inläggen som kanske finns mellan religionsdravlet.


Precis, så gör jag också! Gäller f.ö endel andra inlägg också, men visst blir det lite tjatigt med bibelcitat, synd att vissa kristna inte förstår att det får motsatt effekt, om det är budskapet de vill sprida.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Det finns en tråd för religion.

Inläggav kvicksilver » 2014-11-06 14:50:48

Huggorm skrev:För mig är religionsinläggen som brus, jag ser dom men jag läser dom aldrig. Scrollar förbi bara och försöker hitta de relevanta inläggen som kanske finns mellan religionsdravlet.


Samma här. Min religionskritik manifesterar sig främst i ointresse snarare än att försöka motarbeta det.

Däremot känns det lite malplacerat med inläggen här. Ibland får jag intrycket när jag trots allt försöker mig på att läsa, att tyngden i citaten ligger på att de är från Bibeln och inte orden i sig, som ofta kan betyda lite vad man själv vill göra det till.

Av alla tegelstenar som man innehåller råd för livet och samhället är det intressant att just Bibeln har fått en särställning här på forumet. Forumet hade varit lite mer underhållande om folk drog in Ayn Rand och SCUM-manifestet i tid och otid. ;)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alien » 2014-11-06 14:57:44

Moderator:

Om någon ber om råd och får bibelcitat till svar kan det verkligen vara off-topic och rentav kännas påträngande, och då flyttar vi det, om vi ser det el får en anmälan om det. Men om den som ber om råd själv är troende kan ett sådant svar ju inte ses som off-topic för just denne, och då tas "predikandet" inte bort. Så det går inte säga att allt religiöst/alla bibelcitat bara ska finnas i religionstråden (el snarare religionstrådarna, finns ju flera stycken).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav colaflaska » 2014-11-06 18:28:51

Meppe skrev:
colaflaska skrev:
Kevlarsoul skrev:För att för vissa religiösa personer, genomsyrar religionen hela deras personlighet.

Jag tänker på pokémon större delen av min vakna tid, men jag spammar inte forumet med random pokémonfakta för det.


Ska vi börja dyrka Arceus i var och varannan tråd och se hur länge det tar innan förhandsgranskningen är ett faktum?

Varför ska kristendomen vara det undantaget som man får spamma med?

Nä, nu ska jag spela pokemon Y. Vill utveckla min Skrepl.

Halleluja Arceus och Ninetales.

ALL HAIL ARCEUS, OUR LORD AND SAVIOUR
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Geastrum » 2014-11-06 19:50:36

Det fanns en tråd för religion, nu finns det minst två stycken...

colaflaska skrev:
Meppe skrev:
colaflaska skrev:Jag tänker på pokémon större delen av min vakna tid, men jag spammar inte forumet med random pokémonfakta för det.


Ska vi börja dyrka Arceus i var och varannan tråd och se hur länge det tar innan förhandsgranskningen är ett faktum?

Varför ska kristendomen vara det undantaget som man får spamma med?

Nä, nu ska jag spela pokemon Y. Vill utveckla min Skrepl.

Halleluja Arceus och Ninetales.

ALL HAIL ARCEUS, OUR LORD AND SAVIOUR


Pokemonismen, det 21a århundradets religion?

http://pokemonism.webs.com
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Miche » 2014-11-06 21:08:58

Geastrum skrev:Det fanns en tråd för religion, nu finns det minst två stycken...
Av nedanstående sökning så är det en smärre underdrift.

http://www.aspergerforum.se/search.php?keywords=religi*+kristend*+katoli*+islam*&terms=any&author=&sc=1&sf=titleonly&sr=topics&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Sök.

EDIT: Lyckades inte få länken rätt från mobilen så jag justerade lite.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Gustovich » 2014-11-06 21:48:12

Jag gillar liknelsen till Pokémon.

Ingen som inte är religös vill ha ett bibelcitat som svar till någonting. Det blir extra dumt för att man kan tolka bibeln exakt hur man vill så citatet blir helt irrelevant. Man kan likagärna posta ett horoskop som svar.
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Re: Det finns en tråd för religion.

Inläggav kullan » 2014-11-06 22:21:48

Jag ska nog börja posta mönsterdiagram som svar. Det blir nog populärt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Meppe » 2014-11-06 22:44:58

Och nästan hela laget är EV-tränat nu. Bow down before my psychic fire-throwing fox.

Och jo, jag börja med Fennekin.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Moggy » 2014-11-06 22:48:36

Alien skrev:Moderator:
Men om den som ber om råd själv är troende kan ett sådant svar ju inte ses som off-topic för just denne, och då tas "predikandet" inte bort.



Jag är inte så road av att religiösa svarar varann med bibelcitat i en annars intressant tråd. Sånt kladdar ned tråden för alla.

Nu är inte jag totalt emot bibelcitat. Ibland kan det vara relevant. Men då ska det vara uppenbart relevant, lättolkat och inte för långa citat. Max ett stycke. En del saker Jesus sa är bra och fyndigt och kan passa väldigt bra som kommentar på nåt nutida.

Nu postas det för många och för många bibelcitat lite här och där.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in