Hjälp en dataansvarig

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp en dataansvarig

Inläggav Flia » 2014-11-04 15:39:05

Jag är dataansvarig på en RSMH-förening.
Det är många med riktigt dåliga kunskaper som använder datorerna (stänger av strömmen, stänger inte av alls etc).

Jag filrensar, flyttar om mappar, systemrensar. Men det klagas över hur långsamt det går.

Så lyckades jag hitta funktionen där man allokerar hårddiskutrymme till internminnet (win7) och nu har de inte klagat på flera dagar.
När jag ville göra samma på fler datorer så hittade jag inte tillbaka dit.

1.Kan nån hjälpa mig hitta funktionen igen?
2.Nån som har fler tips på hur man underlättar dataanvändandet för psykiskt sköra människor med väldigt varierande datakunskaper och ork?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hjälp en dataansvarig

Inläggav Parvlon » 2014-11-04 15:54:14

hur många datorer gäller det? i princip alltid går det att automatisera uppgifterna så du slipper sitta vid varje dator X tid men det kanske inte är lönsamt att lära sig om det gäller <10 datorer. Men ett tips om de installerar massa skit , får virus osv, är att göra så att varje datoranvändare har en mapp som de får fylla med skräp men varje gång datorn startas så är den helt ren från installerade program.


2. beror väl på vad de ska göra. Men det borde finnas barnvänliga alternativ till i princip alla välanvända program.

T.ex istället för Ms Paint;
Bild
http://www.tuxpaint.org/

sök på "child friendly" när du googlar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hjälp en dataansvarig

Inläggav nescio » 2014-11-04 16:47:16

Parvlon skrev:i princip alltid går det att automatisera uppgifterna så du slipper sitta vid varje dator X tid men det kanske inte är lönsamt att lära sig om det gäller <10 datorer.
Det där är ju inte svar på den ställda frågan.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hjälp en dataansvarig

Inläggav barracuber » 2014-11-04 16:51:00

@Flia

Tror det är funktionen Virtual Memory du syftar på. Man anger hur storleken på Paging File ska styras, manuellt eller av Windows. Paging File ligger på hårddisken och är en förlängning av RAM-minnet.

För skärmbilder se punkt 6-7 här.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hjälp en dataansvarig

Inläggav Jagers » 2014-11-04 16:54:59



Den kanske kan hjälpa



En till
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Hjälp en dataansvarig

Inläggav Parvlon » 2014-11-04 16:58:38

nescio skrev:Det där är ju inte svar på den ställda frågan.
Kanske jag hoppade över den frågan för att jag inte vet hur man löser problemet mer än att googla.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hjälp en dataansvarig

Inläggav Miche » 2014-11-04 17:22:13

barracuber skrev:@Flia

Tror det är funktionen Virtual Memory du syftar på. Man anger hur storleken på Paging File ska styras, manuellt eller av Windows. Paging File ligger på hårddisken och är en förlängning av RAM-minnet.

För skärmbilder se punkt 6-7 här.
Det låter som tvärtom, dvs att man ska lägga en del hårddiskutrymme i RAM istället.

Man kan skapa en virtuell hårddisk genom att högerklicka på Den här datorn och välja hantera, där väljer man Diskhantering, klicka sedan på Åtgärd i menyn och Skapa virtuell hårddisk.

Undrar om det kan vara den funktionen som Flia hittade...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp en dataansvarig

Inläggav marxisten » 2014-11-04 17:23:56

Ändra storlek på virtuellt minne, tror det är detta du letar efter. :)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hjälp en dataansvarig

Inläggav Flia » 2014-11-05 2:07:33

Det kan vara den (fast jag sitter på 8.1 hemma och kan inte kolla hur det ser ut på 7:an).



En til
l
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hjälp en dataansvarig

Inläggav mar314 » 2014-11-15 0:15:18

1. Tryck "WindowsKey+R".
2. Skriv "systempropertiesperformance".
3. Tryck "Enter".

Här kan du knappa runt och även inaktivera en del onödiga visuella effekter.

Spoiler: visa
En annan bra genväg är "msconfig", gå där inne till "Autostart"-fliken och inaktivera program som inte behöver köras direkt efter boot.
mar314
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-11-14

Hjälp en dataansvarig

Inläggav Miche » 2014-11-15 0:21:34

Miche skrev:Man kan skapa en virtuell hårddisk genom att högerklicka på Den här datorn och välja hantera, där väljer man Diskhantering, klicka sedan på Åtgärd i menyn och Skapa virtuell hårddisk.
Hittade idag en sak till som kan påverka.

Om man högerklickar på Den här datorn och väljer hantera, gå sedan in under Tjänster och program samt välj Tjänster. I listan över tjänster finns det en tjänst som heter Virtual Disk, den behöver troligen sättas till Automatisk (vilket man kan göra om man högerklickar på den och väljer Egenskaper), sen kan man dessutom starta den (så man slipper starta om datorn för att testa).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp en dataansvarig

Inläggav mar314 » 2014-11-15 0:52:58

Miche skrev:
Miche skrev:Man kan skapa en virtuell hårddisk genom att högerklicka på Den här datorn och välja hantera, där väljer man Diskhantering, klicka sedan på Åtgärd i menyn och Skapa virtuell hårddisk.
Hittade idag en sak till som kan påverka.

Om man högerklickar på Den här datorn och väljer hantera, gå sedan in under Tjänster och program samt välj Tjänster. I listan över tjänster finns det en tjänst som heter Virtual Disk, den behöver troligen sättas till Automatisk (vilket man kan göra om man högerklickar på den och väljer Egenskaper), sen kan man dessutom starta den (så man slipper starta om datorn för att testa).


Tror du nosar på ett annat kvarter nu, VDS har ingenting med RAM att göra.
mar314
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-11-14

Återgå till IT-forum



Logga in