Är det tillåtet att vara annorlunda?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Miche » 2014-10-28 23:31:54

elle skrev:
alixha skrev:... och så var även denna tråd övertagen av bibelrunkare :lol:

Fast det ÄR att vara annorlunda i Sverige om man är kristen och i synnerhet katolik . Man lever liksom enligt andra regler eller principer .
För mig är det ok att vara katolik, problemet uppstår när det missioneras i var och varannan tråd. Håll era bibelcitat och andra religiösa diskussioner i trådar som handlar om religion så slipper ni negativa reaktioner.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-31 14:54:49

Som svar på trådfrågan vill jag erinra om att det finns bättre och sämre annorlundaskap.

I princip tycker jag mångfald är bättre och sundare än konformism men, let's face it, alla kulturyttringar och alla subkulturer och livsstilar är inte lika bra och lika värdefulla.

Sektkultur är skit. Cannabiskultur är skit. Ren fördumningskultur är också skit.

Vidare ska man vara självständig och fatta egna, medvetna val.

Jag har ingen lust att gå in på hårklyverier och jag kommer inte svara bokstavstolkare eller religiösa lallare i den här tråden.

elle, du behöver inte känna dig träffad.
Du är religiös men inte nån lallare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-31 15:46:19

@KrigarSjäl, bra svar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav wildwing » 2014-10-31 16:19:06

Jag tycker det är ok att vara annorlunda och man borde få göra vad man vill på fritiden så länge det inte påverkar nån annan negativt och så länge man klarar av att "dra sitt strå till stacken" för samhället.

Om man inte klarar det är det ingen katastrof men då kanske det inte är så passande att röka på t.ex. för då lär man ju inte komma närmare att göra någon nytta.

Men jag tycker nog också som krigarsjäl att det finns mer positiva kulturer där kanske kunskap och motion är viktigt, och cannabiskultur och sånt är nog mindre bra.
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-31 16:31:27

-Vad menar du med "dra sitt strå till stacken"?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav antonius » 2014-10-31 18:51:04

Beror på vem man frågar, så klart, men i ett samhälle på glid, hemfaller grupperingar att skylla på någon, mäniskor gör så, desperata människor gör desperata saker, i tider av framgång och vind i de berömda seglen är acceptansen större, ingen nyhet, men för att sluta med meningslösa plattityder så vill jag bara säga att det är lättare nu att hitta gemenskap mellan de som inte har det som andra numer genom internetforum t ex... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21901
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav wildwing » 2014-10-31 19:21:31

jag tänkte "dra sitt strå till stacken" som ungefär att man spenderar endel tid till att göra samhället bättre, iaf om man kan det. Många jobb är ju såna att man hjälper samhället att fungera, men andra kanske inte är det.

Jag tänkte på reklam varför ska man ha det egentligen bara lura i folk massa saker...


Hm jag fattar inte riktigt din inledning antonius :D, och hm ja det är bra att internet finns så människor kan hitta gemenskap och sånt
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav antonius » 2014-10-31 19:34:06

wildwing skrev:Hm jag fattar inte riktigt din inledning antonius


Trångsynta, inskränkta och arroganta människor har en benägenhet att vara lite intoleranta mot människor som är speciella, som jag föredrar att säga för annorlunda har börjat att användas i samband med negativa undertoner, var bara det jag menade... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21901
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav hassanisaba » 2014-10-31 22:49:55

svaret på trådfrågan är: NEJ
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Dagobert » 2014-10-31 23:14:25

hassanisaba skrev:svaret på trådfrågan är: NEJ

Jodå, men man får skylla sig själv. Problemet är att det är svårt att förstå att man är annorlunda när man är annorlunda. Eller på vilket sätt man är annorlunda.
Dagobert
 
Inlägg: 14164
Anslöt: 2010-11-30

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav antonius » 2014-10-31 23:22:56

Dagobert skrev:
hassanisaba skrev:svaret på trådfrågan är: NEJ

Jodå, men man får skylla sig själv. Problemet är att det är svårt att förstå att man är annorlunda när man är annorlunda.


Jamen likt i de blindas rike är den enögde kung, bor man i en inavelshåla med hängselbyx banjospelande dårar så kan man naturligtvis vara hur aspig som helst utan att någon tar notis och tycker man är annorlunda, men bejer man sig in till stadens torg så ser alla perfekta NT: människor att man är en social misantrop, så problemet är geografiskt... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21901
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Dagobert » 2014-11-01 0:00:31

antonius skrev:
Dagobert skrev:
hassanisaba skrev:svaret på trådfrågan är: NEJ

Jodå, men man får skylla sig själv. Problemet är att det är svårt att förstå att man är annorlunda när man är annorlunda. Eller på vilket sätt man är annorlunda.


Jamen likt i de blindas rike är den enögde kung, bor man i en inavelshåla med hängselbyx banjospelande dårar så kan man naturligtvis vara hur aspig som helst utan att någon tar notis och tycker man är annorlunda, men bejer man sig in till stadens torg så ser alla perfekta NT: människor att man är en social misantrop, så problemet är geografiskt... :-)018

Om man är annorlunda så är man annorlunda. Ett tänkt inavelssamhälle ändrar inte på det.
Det är möjligt att rena aspergare kan skita i vad folk tycker, men jag gör det inte; jag har AS+ADD. Det är ganska jävligt att vilja vara med i en gemenskap men inte kunna.
Frågan är vad som är jävligast: Att förstå varför eller att inte förstå varför.

Misantrop är ungefär människoföraktare om du inte visste det, och det är jag inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14164
Anslöt: 2010-11-30

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav antonius » 2014-11-01 0:53:47

Dagobert skrev:Misantrop är ungefär människoföraktare om du inte visste det, och det är jag inte.


Var bara ett exempel, vet tyvärr en del aspisar som man nog får kalla människoföraktare. Men jag förstår hur du menar ang pardoxen...
antonius
 
Inlägg: 21901
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav EtiskStalker » 2014-11-01 17:48:13

Svaret på frågan är Ja, men man får tåla hån, skitsnack, sabotage, mobbing, utanförskap osv, saker som är 'oacceptabla' mot icke-annorlunda människor är tillåtna och uppmuntras mot de som är annorlunda.
EtiskStalker
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-09-25

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav hassanisaba » 2014-11-03 11:14:53

Dagobert skrev:
hassanisaba skrev:svaret på trådfrågan är: NEJ

Jodå, men man får skylla sig själv. Problemet är att det är svårt att förstå att man är annorlunda när man är annorlunda. Eller på vilket sätt man är annorlunda.


alla korkade svenssons är präglade till att inte gilla udda individer.
eftersom det här samhället är byggt på mobbing, så blir det väldigt lustigt när dom snackar om att motverka mobbing i skolorna.
att ha hierarkier är att ha mobbing, vilket inte tillåter att man är annorlunda.
och jag pratar inte om diagnoser eller handikap, utan om att se saker ur udda perspektiv, vilket det här systemet inte gillar.
samhället vill mobba alla som är lite klarsynta.

så svaret blir nej, det är inte tillåtet/socialt accepterat att vara annorlunda.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in