Tandvårdskort tappat

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tandvårdskort tappat

Inläggav adddd » 2014-10-23 10:30:26

Jag hade ett sådant där tandvårdskort som gav mig ett visst belopp gratis tandvård per år eller så. Dessutom innebar det att jag fick använda högkostnadsskydd i tandvården och om jag hade frikort gällde det inte bara vanlig sjukvård utan även tandvård.

Nu har jag blivit av med min plånbok och tappat mitt kort.

Undrar om tandläkaren kan se i sina datorer/mina journaler att jag har ett tandvårdskort eller om jag måste skicka efter ett nytt? Om inte, vem är det som utfärdar kortet och vart ska man be om hjälp?
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Tandvårdskort tappat

Inläggav Zima33 » 2014-10-23 17:40:23

De tandläkare som du använt kortet hos har nog det registrerat i journalen men det kan vara bra att ordna ett nytt ifall du ska till någon annan mottagning nån gång.
Tror det finns tandvårdsstödskansli (?) i ditt landsting där du kan få ett nytt, annars fråga tandläkaren eller den du ansökte hos.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Tandvårdskort tappat

Inläggav marxisten » 2014-10-23 17:57:04

adddd skrev:Jag hade ett sådant där tandvårdskort som gav mig ett visst belopp gratis tandvård per år eller så. Dessutom innebar det att jag fick använda högkostnadsskydd i tandvården och om jag hade frikort gällde det inte bara vanlig sjukvård utan även tandvård.

Nu har jag blivit av med min plånbok och tappat mitt kort.

Undrar om tandläkaren kan se i sina datorer/mina journaler att jag har ett tandvårdskort eller om jag måste skicka efter ett nytt? Om inte, vem är det som utfärdar kortet och vart ska man be om hjälp?


Kontakta den som utfärdade kortet på LSS/HAB och fråga hur du skall göra är mitt tips. Alternativt ring till tandvårdsförvaltningen i ditt landsting.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Aspergare och vården



Logga in