Är det tillåtet att vara annorlunda?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Huggorm » 2014-10-18 0:39:12

Klart det är tillåtet att vara annorlunda. Man måste bara vara det på rätt sätt.
Huggorm
 
Inlägg: 22290
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav notwoodstock » 2014-10-18 0:48:09

Om man:

Är rädd för att läsa er diskussion om psykopat.

Och inte är ovan vid 1000% sinnessjuka påståenden i sina inre röster (anderöster enligt min kristna tro / helt annan diskussion).

Och är ledsen om människor tar illa vid sig om man hälsar slarvigt t.ex.

Och tror sig tillhöra känsliga delen av Aspergers.

Men har blivit "Comfortably Numb" med 30 år sedan trasslet blev akut.

Hur hanterar man det att jag inte vågar säga psykopat ens om dom inre rösterna?
Och möjligtvis missat häromdagen...

Hmmm.....
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Parvlon » 2014-10-18 1:40:34

notwoodstock skrev:Om man:Är rädd för att läsa er diskussion om psykopat.Och inte är ovan vid 1000% sinnessjuka påståenden i sina inre röster (anderöster enligt min kristna tro / helt annan diskussion).Och är ledsen om människor tar illa vid sig om man hälsar slarvigt t.ex.Och tror sig tillhöra känsliga delen av Aspergers.Men har blivit "Comfortably Numb" med 30 år sedan trasslet blev akut.Hur hanterar man det att jag inte vågar säga psykopat ens om dom inre rösterna?Och möjligtvis missat häromdagen...Hmmm.....
Lustigt. Tänkte något liknande precis men då hörde jag anden säga "det är tokigt att tänka så". Ska också nämna att jag bara hör Jesus, min Gud. Även om det är olika toner och t.om kön på rösten.

Det är väl sådär "OK" att tro och speciellt höra Gud i de flestas ögon. Många tror att man är knäpp om man hör och tror att det man hör är något annat än ens undermedvetna eller nått annat. Men min tro är att Gud vill prata med sina barn. Det råkar stå i bibeln också. I samma bok står det även en hel del om att det snarare är bra att vara annorlunda än en i mängden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav notwoodstock » 2014-10-18 2:12:32

Både och tror jag.

"När Gud är i Himlen och du är på jorden, så låt dina ord vara få."

Men när Gud är nära dig, så är allt detta ju ett stort mysterium...
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-18 3:23:41

Huggorm skrev:Klart det är tillåtet att vara annorlunda. Man måste bara vara det på rätt sätt.

Hur är rätt sätt? kan du utveckla det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav EtiskStalker » 2014-10-18 4:52:41

Huggorm skrev:
Klart det är tillåtet att vara annorlunda. Man måste bara vara det på rätt sätt.



Man måste följa Jantelagen, vara annorlunda på 'rätt' sätt som folk inte kan bli avundsjuka på, eller revir-förargade på osv, så att de inte får lust att skada, manipulera, reta och såra en (och på så vis demonstrera att de ändå är 'bättre' än en, fast på andra mer anti-/sociala sätt). Att memorera telefonkataloger är ett Jante-korrekt och aspierelevant sätt att visa upp att man har överlägsen minneskapacitet, men memorerar man viktigare/mer intressanta saker kan det bli problem eftersom man då rubbar maktbalanser och invanda status-system.
EtiskStalker
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-09-25

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Huggorm » 2014-10-18 9:24:06

plåtmonster skrev:
Huggorm skrev:Klart det är tillåtet att vara annorlunda. Man måste bara vara det på rätt sätt.

Hur är rätt sätt? kan du utveckla det?
Nej, jag är aspergare så jag förstår inte sånt.
Huggorm
 
Inlägg: 22290
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Bastuper » 2014-10-18 14:14:27

Hoppar direkt in i diskussion och kan säga att unga
människor har svårt att acceptera andra, se bara på de
så kallade vänner jag hade på den tiden jag var i kyrkan.

Dom var världsbäst på att sprida rykten och prata skit om folk
som har det svårt, självklart ska dom dra upp alla konstiga intressen
och sidor man har också.

Annorlunda är bra att vara, har jag alltid varit
men det gäller att ha o göra med rätt folk, folk
som respekterar en för den man är.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav mongoliet » 2014-10-18 14:35:37

Huggorm skrev:Klart det är tillåtet att vara annorlunda. Man måste bara vara det på rätt sätt.


Håller med. Sen är det ganska svårt att förklara vad detta rätta sätt är. Vissa människor som avviker från normen möts nästan med en beundran och avund medan andra bara blir utstötta och hånade.
När jag kommit på vad som skiljer dessa människor åt så har jag också kommit på vad detta rätta sätt är.
mongoliet
 
Inlägg: 121
Anslöt: 2013-06-13

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Bastuper » 2014-10-18 15:02:57

Frågan är vilka som avviker från normen också,
men jag har vissa i min närhet som hör till normen tror jag.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-18 15:12:25

mongoliet skrev:Vissa människor som avviker från normen möts nästan med en beundran och avund medan andra bara blir utstötta och hånade.
När jag kommit på vad som skiljer dessa människor åt så har jag också kommit på vad detta rätta sätt är.

De avviker nog inom normen. Eller att det är kopplat till sociala egenskaper som ses som bra.
(gissning)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav habiti » 2014-10-21 21:30:02

det största hindret för mig är min kristna tro.

ingen kvinna vill vara tillsammans med en kristen man.

eller jo, kristna kvinnor, men de är svårfångande.

en atestisk kvinna vill inte vara tillsammans med en kristen man.

dock så är gärna en atestisk man tillsammans med en kristen kvinna.

och ateistiska tjejer blir gärna tillsammans med buddhister, muslimer och judar.

tråkigt att vi kristna män blir lämnade ensamma. är väl en del av vänsters politik detta, vita cis kristna ska hatas, vi är ju det värsta i "kärnfamiljen".

Moderator Alien: Svar på detta och följande diskussion om vad kristna kvinnor vill ha har flyttats hit: hur-ska-jag-acceptera-den-jag-ar-t42279.html
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-26 11:56:00

Jag drömmer om en värld utan teologiska pappegojor.

Om att vara annorlunda så finns det som sagt inget förbud mot att vara så men det finns social utestängning. Denna kan undvikas genom att vara annorlunda på rätt sätt eller genom att spela normal. Vad som är rätt handlar förmodligen om att skicka ut kroppspråksmässiga markörer eller sociala status signaler som ger andra en falsk trygghet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Parvlon » 2014-10-26 12:06:26

plåtmonster skrev:Vad som är rätt handlar förmodligen om att .. ger andra en falsk trygghet.
Låter som fel.

atoms -

Här har du förkortat ett inlägg så att meningen förvanskas. Du har heller inte tydligt markerat att något utelämnats.

Detta är ett påpekande som även når dig via PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Miche » 2014-10-26 12:17:25

Parvlon skrev:
plåtmonster skrev:Vad som är rätt handlar förmodligen om att .. ger andra en falsk trygghet.
Låter som fel.
Håller med dig Parvlon, att ge äkta trygghet är oändligt mycket bättre än att ge falsk trygghet.

Ärlighet och omtanke är A och O, sen får man vara hur annorlunda som helst.

I enternas värld däremot så kanske falsk trygghet kan gå hem för en del (långt ifrån alla) eftersom många enter blundar för verkligheten och skyr sanningen som pesten.

Enter = omskrivning för NT, neurotypiska, dvs de som inte kan få neuropsykiatrisk diagnos eftersom de ska verka vara normala...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-26 12:43:32

Kanske ett förtydligande är på sin plats. Poängen är att neurotyper är känsliga för vissa signaler som indikerar att allt är normalt och därmed bra samt tryggt. Men dessa signaler har inte den betydelse som dessa har inbillat sig. Det känns bra men är utan egentligt innehåll. Lite som godis. Smakar bra, men är värdelöst på näringsinnehåll.

Så någon som ler, syns med rätt personer, lagom ointresserad, osv kan då ge rätt signaler men kanske är en konspirerande psykopat som är inkompetent.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav alixha » 2014-10-26 14:17:14

Tillåtet - Ja
Accepterat av samhället - Njae
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav geocache » 2014-10-26 19:23:37

"Trasdockorna"-introt på svenska:

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Mountain_lion » 2014-10-26 20:24:20

Det är inte bara tillåtet. Det är en förutsättning för mänsklighetens utveckling.
Om man räknar in alla, så kallade avvikelser(avvikare) från de normativa så är de normativa avvikande.
Vi är alla olika, fungerar olika. Det är både intressant och ett klart underkännande för samhället att man inte har insett detta och istället försöker hitta vägar att utnyttja alla potential.

De så kallade smarta som sitter på de högsta posterna är egentligen bara bäst i sin egen ambition i att nå dessa platser. Det hela kan ses som både lustigt och ynkligt.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-26 20:28:52

Mountain_lion skrev:Det är en förutsättning för mänsklighetens utveckling.

Det är uppenbart inte en förutsättning för resurstilldelning och inflytande .. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav alixha » 2014-10-28 10:32:09

... och så var även denna tråd övertagen av bibelrunkare :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-28 14:53:13

Juridiskt sett är det stora friheter att vara annorlunda i Sverige. Acceptansen för det i sociala sammanhang som skola, jobb, familj, föreningar, uteställen osv är dock mindre. Antingen kan man anpassa sig eller låtsas att man är anpassad. Vilket förstås kräver en del övning och teknik om man inte vill köra på en då och ta konflikterna som uppstår.

Det stora problemet är väl de sammanhang där man inte kan dra sig ur som t.ex jobb eller familj.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav elle » 2014-10-28 18:33:47

alixha skrev:... och så var även denna tråd övertagen av bibelrunkare :lol:

Fast det ÄR att vara annorlunda i Sverige om man är kristen och i synnerhet katolik . Man lever liksom enligt andra regler eller principer .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav kullan » 2014-10-28 23:02:07

Jag har alltid stuckit ut och varit annorlunda och det har inte varit godkänt därjag vuxit upp. Och det känns fortfarande ok. Jag önskar flera gånger att jag fötsvann i mängden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in