Spelprogrammering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Spelprogrammering

Inläggav passanger » 2012-07-10 8:14:41

Tänkte det skulle behövas en spelprogrammeringstråd.
Lite tips och tricks. Era erfarenheter. Vilka programmeringsspråk?
Vilka fysikmotorer, egna?
Allt inom ramen för ämnet.
Själv är jag ganska grön även om jag programmerat en hel del så har jag mycket att utforska inom spel..
passanger
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-12-10

Re: Spelprogrammering

Inläggav DIProgan » 2012-07-16 20:52:43

Jag har fått mest gjort med Unity 3D. Ämnet är ju så humongous så man vet knappt vart man ska börja o snacka om det.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Spelprogrammering

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-04 0:19:43

Vill först och främst säga att jag är ingen programmerare - men jag är spelutvecklare (3D-grafiker) och har bekanta som jobbar med 3D-motor -programmering. Har också gått i skola med dessa typer av människor.

För det andra: Programmering är ett ENORMT stort område - och spelprogrammering likaså. Att bygga ihop ett spel som t.ex. Crysis 2 kan nästan jämställas med att bygga en rymdfärja: det krävs grymt mycket expertis och lead programmerare inom flera olika programmeringsområden: fysik, nätverk, rendering, multiplayer, m.m. Inledningsvis så är det bra att du försöker bekanta dig med grunderna i alla dessa koncept (krävs om du ska utveckla indiespel t.ex.) men senare så måste du välja en inriktning: det finns för mycket att lära helt enkelt.

Språk: C++ lägger jag min röst på. Java kan visserligen vara ett bra språk om du är en fullständig nybörjare eller om du vill jobba med uteslutande web-programmering. Men C++ är så pass mångsidigt och eftertraktat av arbetsmarknaden att jag tycker språket lätt "är bäst".