Tinnitus och Aspergers syndrom

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-16 10:36:01

Miche skrev:Många blir hjälpta av att ha brusljud igång, om du har en smart mobil kan du prova att söka efter en app som heter White noise, det kan även funka med en radio som ställs in på en frekvens utan någon kanal. Prova dig fram.


Tack Miche!! skall verkligen prova!
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ZeldAlice » 2013-05-13 21:33:43

Miche skrev:
antonius skrev:När det inga ljud finns, blir jag nervös, måste slå på radion eller något. :-)004

I det avseendet är det praktiskt med tinnitus, det blir aldrig tyst... :)

Ja, jag har tinnitus sen omkring 15 år tillbaka.


Jag skulle bli galen utav tinnitus, det är verkligen ljud jag inte klarar av. Jag hoppas att jag lyckats skydda mina öron tillräckligt och tänker fortsätta så.



Moderator atoms - detta inlägg, samt de efterföljande, kommer närmast ifrån denna tråd.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Miche » 2013-05-14 0:54:10

ZeldAlice skrev:
Miche skrev:
antonius skrev:När det inga ljud finns, blir jag nervös, måste slå på radion eller något. :-)004

I det avseendet är det praktiskt med tinnitus, det blir aldrig tyst... :)

Ja, jag har tinnitus sen omkring 15 år tillbaka.


Jag skulle bli galen utav tinnitus, det är verkligen ljud jag inte klarar av. Jag hoppas att jag lyckats skydda mina öron tillräckligt och tänker fortsätta så.

Tinnitus kan uppstå av andra orsaker så som spänningar i nacken eller förskjutning av atlaskotan (den översta kotan i ryggraden och som skallbenet vilar på), jag verkar fått min tinnitus när jag kånkade runt på mina barn, troligen lyfte jag fel.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Ugglan » 2013-05-14 6:11:02

Miche skrev:
ZeldAlice skrev:
Miche skrev:I det avseendet är det praktiskt med tinnitus, det blir aldrig tyst... :)

Ja, jag har tinnitus sen omkring 15 år tillbaka.


Jag skulle bli galen utav tinnitus, det är verkligen ljud jag inte klarar av. Jag hoppas att jag lyckats skydda mina öron tillräckligt och tänker fortsätta så.

Tinnitus kan uppstå av andra orsaker så som spänningar i nacken eller förskjutning av atlaskotan (den översta kotan i ryggraden och som skallbenet vilar på), jag verkar fått min tinnitus när jag kånkade runt på mina barn, troligen lyfte jag fel.

Vad säger du kan man få tinnitus på detta vis :shock: varför har ingen berätttat det förr, hur kan jag missat det? Tinnitus är min absoluta mardröm, jag älskar absolut tystnad, tack för den infon. Nu gäller det att passa sig.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Miche » 2013-05-14 9:19:27

Exakt, informationen är ytterst bristfällig. Det kan dock gå att bota, jag fick några timmars tystnad efter en justering av min atlaskota, tyvärr blev det för stressigt efter så effekten försvann och tinnitusen kom tillbaka. Får jag råd ska jag ta en ny behandlingen (den kostar drygt 4.000).

Samma behandling används förresten för att bota whiplash.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Ugglan » 2013-05-14 10:08:58

Miche skrev:Exakt, informationen är ytterst bristfällig. Det kan dock gå att bota, jag fick några timmars tystnad efter en justering av min atlaskota, tyvärr blev det för stressigt efter så effekten försvann och tinnitusen kom tillbaka. Får jag råd ska jag ta en ny behandlingen (den kostar drygt 4.000).

Samma behandling används förresten för att bota whiplash.

Ok, väldigt intressant och hoppas att du kan få råd med behandlingen.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Bullz » 2013-05-16 15:19:27

Jag tror jag har tinnitus pga spänd käke och har nyligen fått spänd nacke och upplever förvärrad tinnitus. Kan denna typ av tinnitus behandlas på nåt sätt?
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Parvlon » 2013-05-16 22:43:07

Tinnitus kan vara ett symptom på en mängd kroppsliga åkommor varav en har jag för mig är störd sköldkörtelsfunktion. Skadar nog inte med läkarbesök.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Kouzelny » 2013-05-16 23:30:21

Tinnitus är verkliga helvetet.
Jag har nu konstaterat att läkemedlet cymbalta kan orsaka problemet.
Tyvärr blir det svårt för mig att leva utan cymbalta.
Som att välja mellan två helveten
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Miche » 2013-05-17 9:43:45

Parvlon skrev:Tinnitus kan vara ett symptom på en mängd kroppsliga åkommor varav en har jag för mig är störd sköldkörtelsfunktion. Skadar nog inte med läkarbesök.

Tyvärr är det sällsynt att läkare vet något som hjälper.

Mot spänningar kan massage hjälpa men oftast inte, det gäller att hitta källan till spänningarna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav ZeldAlice » 2013-05-17 21:16:27

Miche skrev:
ZeldAlice skrev:
Miche skrev:I det avseendet är det praktiskt med tinnitus, det blir aldrig tyst... :)

Ja, jag har tinnitus sen omkring 15 år tillbaka.


Jag skulle bli galen utav tinnitus, det är verkligen ljud jag inte klarar av. Jag hoppas att jag lyckats skydda mina öron tillräckligt och tänker fortsätta så.

Tinnitus kan uppstå av andra orsaker så som spänningar i nacken eller förskjutning av atlaskotan (den översta kotan i ryggraden och som skallbenet vilar på), jag verkar fått min tinnitus när jag kånkade runt på mina barn, troligen lyfte jag fel.


Såg nyss att dom flyttat pratet om tinnitus till denna tråd.
Ojjj, där ser man. Är det då kronisk och konstant tinnitus du menar alltså eller är det sånt som bara kommer ibland? För det som kommer ibland kan också vara ett tecken på att man växer då om man fortfarande är i den åldern.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Zirre » 2013-05-17 23:08:23

Jag har tinitus sen en utekonsert för kanske 10 år sen. Märker av det när det är tyst men det stör mig inte det minsta.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Flawed » 2013-05-18 9:58:08

Bullz skrev:Jag tror jag har tinnitus pga spänd käke och har nyligen fått spänd nacke och upplever förvärrad tinnitus. Kan denna typ av tinnitus behandlas på nåt sätt?

Bettskena?Sjukgymnastik kanske?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Miche » 2013-05-18 15:19:13

En sned Atlaskota kan orsaka kronisk tinnitus.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Zimmerit » 2014-03-27 16:26:43

Bali skrev:Jag kämpar med att försöka få hjälp med/utreda vad som egentligen händer i min kropp, eftersom tinnitusen "bara" :roll: är en del av problematiken, men det är inte precis lätt.
Jag har också en ständig yrsel, koordinationsproblematik, en hörselnedsättning på det aktuella örat, en stor smärta i delar av kroppen och är väldigt orkeslös. :-)Hug


Sent svarat, men jag tror du har Hypotyreos.
Zimmerit
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-05-19

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Bali » 2014-03-27 18:53:50

Zimmerit skrev:Sent svarat, men jag tror du har Hypotyreos.

Nej, det verkar inte som det, för mina sköldkörtelprov har alltid varit bra.
Jag tror - och hoppas verkligen :-)057 - att allt hänger samman med mina problem med nacken och den opererade jag i förra veckan. Förhoppningsvis kommer jag alltså att bli bättre framöver, även om det sannerligen inte känns så just nu. Bl.a. öronen håller på att smått knäcka mig. :-)004

Tusen tack för att du tog dig tid att fundera över mina krämpor! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Zimmerit » 2014-03-27 19:20:23

Bali skrev:
Zimmerit skrev:Sent svarat, men jag tror du har Hypotyreos.

Nej, det verkar inte som det, för mina sköldkörtelprov har alltid varit bra.
Jag tror - och hoppas verkligen :-)057 - att allt hänger samman med mina problem med nacken och den opererade jag i förra veckan. Förhoppningsvis kommer jag alltså att bli bättre framöver, även om det sannerligen inte känns så just nu. Bl.a. öronen håller på att smått knäcka mig. :-)004

Tusen tack för att du tog dig tid att fundera över mina krämpor! :-)Happy


Hoppas det blir bättre. Men om inte, så finns det (eller inte) något som heter Hypotyreos typ 2. Det får man inte hjälp med av vanliga läkare, för det har dom ingen medicin för. Privata läkare verkar kunna bota det.

Svensk film om detta:

http://www.youtube.com/watch?v=Mxz07uI231s

Jag påstår inget, för jag har inte någon expertkunskap, men kanske kan det var dig/ngn till hjälp. Jag söker själv med ljus o lykta.
Zimmerit
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-05-19

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Bali » 2014-03-27 19:28:58

Jo, jag har också hört talas och läst lite om Hypotyreos typ 2 - har själv sökt med ljus och lykta över förklaringar till mina problem ett bra dag nu - men mer info är alltid välkommen, så tusen tack för länken! :-)Happy

Jag hoppas att även du blir bättre eller i alla fall får klarhet i vad dina problem kan beror på. Kämpa på!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Kanin » 2014-03-27 20:01:48

Hypotyreos typ 2 är pseudovetenskap. Diagnosen är påhittad av Dr Mark Starr som är homeopat och även behandlar patienter med en "biomodulator".
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Pieohpah » 2014-03-27 23:11:19

Jag har precis läst Temple Grandins 'the way I see it' och fick några aha-upplevelser angående hörsel. Det verkar vara hyggligt vanligt bland folk med AST att både ha stresstinnitus och hörselbortfall vid sorl, trots att öronen fungerar helt vid hörseltest. Så är det för mig, tinnitus nästan varje dag och typ dövhet i sorl. Mmm och med åldern nästan blind vid starkt solljus, btw!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav Travakur » 2014-09-17 1:07:34

Tja! Har haft kronisk tinnitus i båda öronen sen jag var runt 5-6 år gammal, hur och varför det uppstod är ett mysterium än till idag.... Har kollat lite olika möjliga orsaker till tinnitus:

Någon typ av Hjärnskada som man får vid hårda slag etc

Skador i trumhinnorna pga för högt ljud

Kvicksilverförgiftning

Ingen av det där stämmer på mig, hoppas jag..

Tror ni det finns någon koppling mellan AS/ASD och tinnitus därav Kvicksilverförgiftningar som har spridit så mycket kontroverser kring tex vaccin som innehåller någon form av kvicksilver som sägs ska ge neuropsykiatrisk problematik...?
Travakur
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2014-09-01

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav colaflaska » 2014-09-17 2:58:40

Har haft tinnitus sen mellanstadiet. Någon som hade en tavla i klassrummet med ett öra på som skiftade i grönt, gult och rött beroende på ljudnivån? Vår tavla var på konstant rött hela fyran och femman.

Det är bara på vänstra örat och jag hör det bara när det är helt tyst (tack musik) men jag undrar, klassas det som tinnitus även om man inte direkt lider av det?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav nescio » 2014-09-17 13:38:42

Joakoni skrev:Har någon erfarenhet av lågfrekventa ljud?...
Jo, det är den mest störande sorten. För mig låter det som en lastbil går på tomgång någonstans i närheten.
nescio
 
Inlägg: 3838
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav thefilosofer » 2014-10-14 15:45:15

Nej, den upplevda ljudkänsligheten sitter i hjärnan. Däremot verkar aspergare vara extrema hypokondriker med tanke på att halva forumsdelen är fylld med människor som tror att dom har varenda sjukdom, diagnos samt symtom man kan ha.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Återgå till Aspergare och vården



Logga in