Fundering kring aspergerstöd och rutiner (mat/sömn)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fundering kring aspergerstöd och rutiner (mat/sömn)

Inläggav Kontrasto » 2014-10-11 22:04:30

Hej!

Jag har högfungerande asperger och funderar på att söka stöd kring mat/vilorutiner, men känner mig lite osäker på hur stödet baserat på LSS fungerar. Vore intressant att antingen diskutera så här eller bolla via meddelande. Eftersom att jag inte vet hur stödet fungerar vill jag inte riskera söka efter något som stödet inte ingriper.

Under en längre tid har jag haft svårt med sov och matrutiner, har försökt lösa de på olika vis men känner nu att botten är nådd. Har under denna vecka såväl somnat efter 02 varje natt och var vaken torsdag till ungefär 03 imorse.

Gällande mat har jag nu en god frukostrutin, men resterande del av dygnet fungerar inte. Är student och har försökt med storkok utan att hittills lyckas balansera mellan rätt näring, variationsrikhet och god planering (inklusive budget). Därför tänker jag att något typ av praktiskt stöd vore hjälpsamt (mentor eller typ kompis som jag får följa med?), lärde mig exempelvis planera via lajv, folk som var duktiga på att planera och universitetsstudier.

Med glada hälsningar
Kontrasto
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2013-11-20
Ort: Nacka

Fundering kring aspergerstöd och rutiner (mat/sömn)

Inläggav plåtmonster » 2014-10-11 22:34:24

Varje person är inviduell men förslag som du kan prova är:
* Ät sött på kvällen så kan du somna när blodsockret sjunker, borsta tänderna direkt dock.
* Se något kul på TV som får dig att släppa tankarna, eller läs en tråkig bok. Matematik kan fungera också ;)
* Ställ väckarklockan på minst före kl 10. Ät något sött direkt på morgonen. Sedan direkt ut ur bostaden på en 30 minuters promenad. Än bättre om du springer.
* Promenera utomhus eller i stan så att du håller dig i rörelse under dagen. Gör detta några dagar tills dygnsrytmen stabiliserat sig. Ca 4 dagar.
* Köp massa grönsaker, mixa, sätt i kylen. Kombinera med något protein som kött, fisk, ägg eller bönor. Det är dessutom oftast riktigt billigt. Undvik alla halvfabrikat och färdigrätter. Etablera fasta tider för mat.
* Var beredd på att det är trögt de första dagarna.
* Schemalägg tid då du läser. Se det som vilket jobb som helst. Allt som tar tid eller uppmärksamhet från studierna skall minimeras.
* Ordna en tyst studieplats med ett skrivbord som gör det lätt att bara sätta sig ner och läsa.
* Ta många men korta pauser. Repetera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fundering kring aspergerstöd och rutiner (mat/sömn)

Inläggav hoppsan » 2014-10-12 7:54:48

Jag vet inte direkt men man har rätt till boendestöd, jag själv anses behöva det trots att jag är fullt kapabel att hålla ordning, tvätta, laga mat osv och gör det bättre än många andra utan diagnoser. Däremot klarar jag inte av just ruiner på sömn och mat. Tror faktiskt inte det finns hjälp för det, möjligtvis matrutiner men sömnen är nog ohjälplig.

Kontaktperson kan du nog mycket väl få om du anses behöva det på grund av ett för litet umgänge eller liknande.
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

Fundering kring aspergerstöd och rutiner (mat/sömn)

Inläggav plåtmonster » 2014-10-12 17:34:24

"Skalman" klocka?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in