Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MickhaelaAngelino » 2009-12-02 23:13:16

Linus_på_linjen skrev:Att komma för sent är att slösa med andras tid.

Varför avtalar man en tid om man ändå inte tänker hålla den? Ett klockslag kan man inte kompromissa med, det är exakt. Fast lite värre är det nog att vara tidig när man kommer hem till folk.


Vems klocka ska man gå efter och tiden är väl relativ? :wink:
Men visst har du rätt, varför avtala en tid om man ändå inte tänker hålla den :D


:-)142
Senast redigerad av MickhaelaAngelino 2011-05-04 22:59:57, redigerad totalt 1 gång.
MickhaelaAngelino
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Linus_på_linjen » 2009-12-03 17:05:17

MickhaelaAngelino skrev:
Linus_på_linjen skrev:Att komma för sent är att slösa med andras tid.

Varför avtalar man en tid om man ändå inte tänker hålla den? Ett klockslag kan man inte kompromissa med, det är exakt. Fast lite värre är det nog att vara tidig när man kommer hem till folk.


Vems klocka ska man gå efter och tiden är väl relativ? :wink:
Men visst har du rätt, varför avtala en tid om man ändå inte tänker hålla den :D
:-)142


Vi har en officiell tid i Sverige, det är alltid den som gäller och den är exakt lika för alla, demokratiskt eller hur? Så om din klocka inte går rätt så får du antigen ställa den eller ta konsekvenserna av ditt beslut att inte göra det.
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 22:59:57, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-12-04 0:27:57

Ska man vara tidig när man kommer hem till folk så är det om de har sagt att man börjar äta ett visst klockslag men då ska man inte komma för mycket för tidigt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:59:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MickhaelaAngelino » 2009-12-04 11:34:15

Linus_på_linjen skrev:Vi har en officiell tid i Sverige, det är alltid den som gäller och den är exakt lika för alla, demokratiskt eller hur? Så om din klocka inte går rätt så får du antigen ställa den eller ta konsekvenserna av ditt beslut att inte göra det.


Ok :D Ska ringa fröken ur nu!
Senast redigerad av MickhaelaAngelino 2011-05-04 22:59:57, redigerad totalt 1 gång.
MickhaelaAngelino
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Emlett » 2009-12-04 12:24:57

Jag vill inte att mina gäster kommer för tidigt. Då är inte jag klar och mina förberedelser är inte klara. Sen får de ju inte komma hur långt efter som helst, för då kanske planeringen med maten går fel..

När jag går bort så kommer jag oftast precis i tid eller några minuter efter. Om det är stora kalas med folk jag inte känner försöker jag komma först, då får alla hälsa på mig och jag behöver inte vara orolig och gå runt bland alla.
Senast redigerad av Emlett 2011-05-04 22:59:57, redigerad totalt 1 gång.
Emlett
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2009-09-10
Ort: Västkusten

Inläggav sommar » 2009-12-06 17:52:13

Linus_på_linjen skrev:Att komma för sent är att slösa med andras tid.

Varför avtalar man en tid om man ändå inte tänker hålla den? Ett klockslag kan man inte kompromissa med, det är exakt. Fast lite värre är det nog att vara tidig när man kommer hem till folk.

Håller med!

AF:s personal är helt otrooliga med att inte hålla tiderna. (Man borde inte förvåna sig för de är mer eller mindre inkompetenta och borta från verkligheten.) Det verkar ha satt det i system. En på mitt jobb som tidigare jobbat på AF. sa till mig att hon varit likadan och att man kan kalla det optimism eller nonchalans. Nonchalans är det och inget annat samt icke repsekt mot den eller de som väntar. Min första AF-handläggare sa en gång till mig: jag brukar vara sen istället för att be om ursäkt och hon hade ingen som helst lust att rätta till felet. Då var hon tio minuter försenad. Det värsta är när de kommer för sent till möten och min förra Sius som struntade i att jag blev orolig av hennes förseningar. :evil:
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Alien » 2014-10-09 16:52:07

Jättebump! Alltid aktuellt ämne!

Ska någon komma hem till mig så är det bättre att de kommer för sent än för tidigt. (Kommer jag själv mer än fem min för tidigt står jag gärna och väntar innan jag ringer på el går runt kvarteret. Det kan vara svårt att beräkna tiden att ta sig dit.) Fast folk som ska komma "vid tvåtiden" och ännu inte kommit halv tre gör mig nervös, man kan inte koppla av utan bara undrar, när kommer hen? Kommer hen alls?

Men ska man träffas någon annanstans så önskar jag verkligen att andra kom i tid el gärna lite före. Jag själv är sådan att jag antingen kommer för sent el alldeles för tidigt (när jag försökt korrigera min tidsoptimism). Och då står nervös och orolig och undrar om jag fattat fel. (Undantag: tidnignsrummet på biblioteket, då glömmer jag bort tiden.)

Jag kom alltid en halvtimme för sent till bokcirkeln (el iaf en kvart om jag var ovanligt tidig). Värst vad alla andra hade kommit tidigt! Till slut fattade jag att vi började en halvtimme tidigare än jag trott! (Undrar vad de andra tänkte om mig :oops: ) Nu kommer jag i stället ofta först och får oroa mig, har jag tagit fel på dag, ingen annan är ju här?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Mountain_lion » 2014-10-09 17:19:48

Först. Jag brukar komma en kvart för sent.Jag inser att detta till viss del är respektlöst mot de jag ska till.
Jag föredrar att folk som kommer till mig är några minuter sena. Jag gör numera inte mat som ska vara färdig till folk ska komma. Skulle någon komma för tidigt så får de vara med att förbereda efter mina planer, gratis arbetskraft. :wink:
Jag gör gärna delar av maten under tiden personerna är hos mig. Är det något jag inte vill kompromissa med så är det maten. När den är klar för att ätas, så äts den, annars förstörs den och det är respektlöst.

Men ska jag träffas utomhus, så vill jag gärna ha träff på minuten. Kan ju vara dåligt väder.

Jag undrar lite över detta med tider längre söderut i Europa. I Frankrike har jag lärt mig att kl 19 innebär från kl 19 och framåt till kl 20. Men då bör det innebära att man umgås i minst en timme eller två innan man räknar med att sätta sig att äta. Spännande tanke, tycker jag.

I arbetsliv eller inom sjukvården anser jag att det handlar om ett par minuter annars börjar jag bli irriterad.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Kattmamma » 2014-10-09 17:28:18

Jag vill inte heller att mina gäster kommer för tidigt! Hellre då för sent.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav kullan » 2014-10-09 18:19:47

Jag vill helst att folk kommer i tid. Jag kan acceptera en avvikelse på max en kvart åt båda hållen men jag vill bli förvarnad i båda fallen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Charlie72 » 2014-10-09 18:22:18

Kommer dom för sent, så får jag vänta, inte bra
Kommer dom för tidigt får dom vänta, inte mitt problem

:-)063
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Svaboda » 2014-10-10 21:49:58

Jag står hellre och väntar på någon än att behöva möta en med blicken 100 meter bort, för att sedan gå mot honom och kollar runt som om något annat intressant händer. Dock så blir jag nervös när folk inte håller tiden :roll:
Svaboda
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2014-10-10

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav alixha » 2014-10-10 23:31:19

Folk ska komma när dom ska komma, varken för tidigt eller för sent.
Kommer dom för tidigt blir jag stressad, kommer dom för sent blir jag stressad och då vill jag inte vara med och leka längre.

Om jag däremot ska hem till någon är jag alltid för tidig men jag knackar aldrig på innan utsatt klocklag.
Ska jag till något möte sitter jag hellre i väntrummet i 30 minuter än att ta den bussen som kommer fram 10 minuter innan utsatt tid.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Lamprecht » 2014-10-21 0:08:33

Jag tycker det är värst om de kommer för tidigt eftersom jag är oförberedd. Om de är sena är jag klar och väntar på dem, vilket är irriterande men inte lika irriterande som att de kommer tidigt och stör mig i mina förberedelser vad de nu än kan vara.
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-12-01 23:01:05

Tycker det är värst när nån kommer för sent då jag själv är en tidspessimist och alltid kommer ca 10-15 minuter för tidigt.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav slackern » 2014-12-01 23:24:49

alixha skrev:Folk ska komma när dom ska komma, varken för tidigt eller för sent.
Kommer dom för tidigt blir jag stressad, kommer dom för sent blir jag stressad och då vill jag inte vara med och leka längre.


Vad ska man göra om tåget är försenat? Eller är det OK om dom ringer eller SMS från tågot och säger att dom blir sena?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-12-01 23:35:08

Om man hör av sig och säger att man blir sen så är det ok.
Fortfarande jobbigt dock.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav colaflaska » 2014-12-02 0:20:29

Folk som skriver att de kommer "strax" och dyker upp en timme senare.

För några veckor sedan hade vi brädspelskväll. Alla som skulle komma utom två st kom vid uttalad tid. De andra två smsade kvart över och sa att de kommer "strax". En timme senare ringde det på dörren.

Det är jävligt dålig stil.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav hassanisaba » 2014-12-02 17:27:50

jag kommer aldrig i tid.

dom dagar som det finns en tid att passa, är förstörda av detta.

att passa tider är icke-liv, själsligt nedbrytande, fångenskap och fruktansvärt förnedrande.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Automaton » 2014-12-05 13:56:10

Försöker att alltid vara proper och respektera tiderna som är satta, vanligt hyfs helt enkelt. Om jag vet att jag inte kan anlända i tid då ser jag till att meddela detta.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-05 14:10:12

Det beror lite på. Till möten är det bättre om de kommer för tidigt än för sent, men om man t.ex. har bjudit hem någon tycker jag det är bättre om de är lite sena än att de stövlar in innan man har hunnit göra klart än. Fast när jag har bjudit hem folk tror jag ALDRIG det har hänt. Det är mycket vanligare att jag säger t.ex. sju och folk stövlar in halv tio och undrar varför jag är arg som ett bi...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Augusti » 2014-12-05 14:20:40

Jag tycker det är mycket bättre när andra är sena, då har jag en chans att hinna "i tid" själv. Om någon t ex kommer hem till mig tidigare än avtalat är risken stor att jag själv inte hunnit med vad jag bör vara klar med innan, det tycker jag inte alls om.
Augusti
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2010-08-21

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Phobos » 2014-12-05 14:52:48

Beror på vart det är, är det hem till mig är det bättre med försent än för tidigt, då blir jag stressad.

Är det ute så kvittar det.
Phobos
 
Inlägg: 263
Anslöt: 2009-09-20
Ort: Stockholm

Vad är värst, om folk kommer för tidigt eller för sent?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-05 16:33:27

Det är litt mer irriterende når de kommer for sent.


Alle besøkende gjør mej glad.
Noen når de kommer og resten når de drar. :)
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in