Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-10-03 13:49:29

Frimodig skrev:Fan, jag blir irriterad. De tror på Gud. Herregud, det är som att tro på lingon.


Njaeh, det är väl inte riktigt samma sak, eftersom lingon bevisligen finns...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-10-03 13:55:04

habiti skrev:
elle skrev:
habiti skrev:
nej, de ordotoxa har funnits sedan jesu tid.

Det stämmer inte .

Den romerska kyrkan har funnits sen Pingsdagen .

Ortodoxa sen 400 talet .

Protestantiska sen 1500- talet .

Sen orkar jag inte tjafsa med dig om katolska kyrkan som med Parvlon . Ni får gärna tror på vad ni vill om katolska kyrkan . Inte konstigt att kristna kyrkor är splittrade .


katolska kyrkan är ju skev.

de säger att man ska be till helgon o änglar, det ska man inte.

och att präster kan bota synd o att påven är helig o annat trams.

de skämde ut kristendomen under lång tid back in the days med sitt hädiska och brutala styre.


Riktigt så är det inte och det har både jag och elle påpekat. Man tillber inte helgon och änglar. Helgonen vördas. Hur det är med änglar vet jag inte, men man tillber dem iaf inte.
Påven är mig veterligen inte helig för katoliker, han är "bara" högste representanten för katolska kyrkan.
Det där med att präster kan bota synd vet jag inget om, men jag förmodar att du menar bikten. Det är en grej jag inte begriper mig på, men det skadar ju ingen, så det får man väl gå i om man tycker att det ger något.
Jag tror att även protestanter kan gå och bikta sig, men bikten ses inte som ett sakrament och man behöver inte gå "via" en präst utan kan bikta sig direkt inför Gud.
Katoliker är inte ensamma om att ha orsakat en massa skit i historien, det har även andra religiösa gjort.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-03 23:02:39

Kahlokatt skrev:
habiti skrev:
elle skrev:Det stämmer inte .

Den romerska kyrkan har funnits sen Pingsdagen .

Ortodoxa sen 400 talet .

Protestantiska sen 1500- talet .

Sen orkar jag inte tjafsa med dig om katolska kyrkan som med Parvlon . Ni får gärna tror på vad ni vill om katolska kyrkan . Inte konstigt att kristna kyrkor är splittrade .


katolska kyrkan är ju skev.

de säger att man ska be till helgon o änglar, det ska man inte.

och att präster kan bota synd o att påven är helig o annat trams.

de skämde ut kristendomen under lång tid back in the days med sitt hädiska och brutala styre.


Riktigt så är det inte och det har både jag och elle påpekat. Man tillber inte helgon och änglar. Helgonen vördas. Hur det är med änglar vet jag inte, men man tillber dem iaf inte.
Påven är mig veterligen inte helig för katoliker, han är "bara" högste representanten för katolska kyrkan.
Det där med att präster kan bota synd vet jag inget om, men jag förmodar att du menar bikten. Det är en grej jag inte begriper mig på, men det skadar ju ingen, så det får man väl gå i om man tycker att det ger något.
Jag tror att även protestanter kan gå och bikta sig, men bikten ses inte som ett sakrament och man behöver inte gå "via" en präst utan kan bikta sig direkt inför Gud.
Katoliker är inte ensamma om att ha orsakat en massa skit i historien, det har även andra religiösa gjort.



nej, katolikerna uppmannar en att be till änglar och helgon.

påven är visst det helig för katoliker, vissa påstår t.o.m att han har direktkontakt gud.

"det skadar ingen"....varför ska man göra något som går emot herrens ord bara för att "det skadar ingen"? endast gud kan ta bort synd, inte präst-helena från rom.

katolikerna är dock värst, tillsammans med islamisterna.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-10-04 22:27:29

Du har inte hört det där "Döm inte, så skall du heller inte bli dömd?" Tror det var en viss Jesus Kristus som sade det. :wink:

Det är verkligen pinsamt när vissa kristna först utger sig för att predika "fredens och godhetens religion" och sedan håller på och smutskastar varandras kyrkor... :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav slackern » 2014-10-04 22:30:02

Kahlokatt skrev:Du har inte hört det där "Döm inte, så skall du heller inte bli dömd?" Tror det var en viss Jesus Kristus som sade det. :wink:

Det är verkligen pinsamt när vissa kristna först utger sig för att predika "fredens och godhetens religion" och sedan håller på och smutskastar varandras kyrkor... :roll:


Vist är det underbart med fanboys?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-10-04 22:34:51

Jag säger som Astrid Lindgren: "Jesus tycker jag om, men Gud förstår jag mig inte på!" :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-10-05 1:42:45

Jesus sa;

◄ Johannes 4:24 ►

Gud är ande, och de som tillbedja måste tillbedja i ande och sanning.»


"Har ni sett mig så har ni sett Fadern" - Johannes 14:9

"Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er". - Joh 14:18

och;

“Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” - Johannesevangeliet 14:6

men aldrig att han då var Gud. Kan bero på att han tog en mänsklig gestalt för att känna lidanden och frestelserna som oss människobarn.

Däremot gjorde han anspråk på att finnas till före Abraham;

"I tell you the truth, before Abraham was even born, I Am!" - John 8:58

Gud i GT's tid ger sig olika "namn"; "I am that I am" och "I Will Be What I Will Be" länk

och t.ex;

”Jag är den förste och jag är den siste, förutom mig finns ingen Gud.” - Jesaja 44:6

Nya testamentet;

”Var inte förskräckt. Jag är den förste och den siste och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheternas evigheter och har nycklarna till döden och helvetet” - Upp 1:17-18
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-05 3:29:46

Kahlokatt skrev:Du har inte hört det där "Döm inte, så skall du heller inte bli dömd?" Tror det var en viss Jesus Kristus som sade det. :wink:

Det är verkligen pinsamt när vissa kristna först utger sig för att predika "fredens och godhetens religion" och sedan håller på och smutskastar varandras kyrkor... :roll:


tala sanning = smutskastning? jag hånar inte de katolika, jag försöker förklara för dom att dom har skeva åsikter så att dom kanske vaknar upp. detsamma kan sägas till jehovas vittnen och mormonerna.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-05 3:30:50

Kahlokatt skrev:Jag säger som Astrid Lindgren: "Jesus tycker jag om, men Gud förstår jag mig inte på!" :-)Happy



men jesus var ju gud i köttet...så tycker du om jesus så tycker du om gud.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Mountain_lion » 2014-10-05 10:40:56

habiti, är för söt. Ungefär som när en 9-åring som har hört lite grand och behöver hävda sig. :mrgreen:

Sedan är det så att vissa här tror på den lutherska kristendomen, andra på den katolska kristendomen, ytterligare andra tror på islam, hinduisk, buddism och andra religioner.
Om vi ska respektera varandra så får vi också respektera att vi tror olika och att inte bedriva religiös propaganda med risk att hamna i en religiös pajkastning, som ingen kan vinna. Däremot kan det låta barnsligt.
Sedan är det upp till var och en att välja om de vill agera vuxet eller barnsligt.

Peace, love and understandig.... and respect
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Religion

Inläggav Bastuper » 2014-10-05 12:16:57

Jag är kristen, troende, började min bana i Sv Kyrkan.
Sen gick man över till frikyrkan, där är det handpåläggning
och folk ska be för saker dom vill ska ske i ens liv.

Att bara umgås, sitta och prata med varann - dom måste alltid
referera och hänvisa till bibeln hela tiden, kan dom aldrig vara
lediga nån gång och fokusera på umgänge?

Alla är vi olika, i frikyrkan har man oftast en starkare tro,
i Sv Kyrkan där räcker det med att vara troende och anse sig
som kristen.

I frkyrkan hävdar dom sig alltid, är du inte frälst hör inte
Gud din bön, det var nog bara jag som var frälst i våran ungdomsgrupp
i Sv kyrkan, är det bara jag som blir bönhörd då? :-)063


Varför be böner med konfirmanderna om inte Gud hör de ofrälstas bön.
Ja som sagt alla är vi olika.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-10-05 21:33:58

Finns det en Gud så är det klart att Hen lyssnar på allas böner. Själv är jag skeptisk till en eventuell Guds existens, men jag hävdar inte att jag har rätt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Bastuper » 2014-10-05 22:00:52

Vissa kristna ska alltid hävda sig, det gör aldrig
jag förutom att jag brukar säga att herren
accepterar alla och dömer inte oavsett hur högt
kristen man är, men vissa påstår ju att han gör det.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-10-06 11:58:29

Vem ska döma om inte Herren?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav slackern » 2014-10-06 12:58:29

Parvlon skrev:Vem ska döma om inte Herren?


Då är det väl bäst att Herren gör det och inte en massa småpåvar?

Ingen kritik mot dig utan mot religiösa som dömer ut andra religiösa för att dom har "fel tro".
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-10-06 20:41:28

Kahlokatt skrev:
Frimodig skrev:Fan, jag blir irriterad. De tror på Gud. Herregud, det är som att tro på lingon.


Njaeh, det är väl inte riktigt samma sak, eftersom lingon bevisligen finns...


Korrekt synpunkt, och kul. Jag tänkte mera på det här med allsmäktighet och allgodhet. Tänk lingon i den rollen. Vad gör det med oss?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav elle » 2014-10-07 10:37:56

Mountain_lion skrev:habiti, är för söt. Ungefär som när en 9-åring som har hört lite grand och behöver hävda sig. :mrgreen:

Sedan är det så att vissa här tror på den lutherska kristendomen, andra på den katolska kristendomen, ytterligare andra tror på islam, hinduisk, buddism och andra religioner.
Om vi ska respektera varandra så får vi också respektera att vi tror olika och att inte bedriva religiös propaganda med risk att hamna i en religiös pajkastning, som ingen kan vinna. Däremot kan det låta barnsligt.
Sedan är det upp till var och en att välja om de vill agera vuxet eller barnsligt.

Peace, love and understandig.... and respect

:-)049
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-10-07 10:42:20

Kahlokatt skrev:
habiti skrev:
elle skrev:Det stämmer inte .

Den romerska kyrkan har funnits sen Pingsdagen .

Ortodoxa sen 400 talet .

Protestantiska sen 1500- talet .

Sen orkar jag inte tjafsa med dig om katolska kyrkan som med Parvlon . Ni får gärna tror på vad ni vill om katolska kyrkan . Inte konstigt att kristna kyrkor är splittrade .


katolska kyrkan är ju skev.

de säger att man ska be till helgon o änglar, det ska man inte.

och att präster kan bota synd o att påven är helig o annat trams.

de skämde ut kristendomen under lång tid back in the days med sitt hädiska och brutala styre.


Riktigt så är det inte och det har både jag och elle påpekat. Man tillber inte helgon och änglar. Helgonen vördas. Hur det är med änglar vet jag inte, men man tillber dem iaf inte.
Påven är mig veterligen inte helig för katoliker, han är "bara" högste representanten för katolska kyrkan.
Det där med att präster kan bota synd vet jag inget om, men jag förmodar att du menar bikten. Det är en grej jag inte begriper mig på, men det skadar ju ingen, så det får man väl gå i om man tycker att det ger något.
Jag tror att även protestanter kan gå och bikta sig, men bikten ses inte som ett sakrament och man behöver inte gå "via" en präst utan kan bikta sig direkt inför Gud.
Katoliker är inte ensamma om att ha orsakat en massa skit i historien, det har även andra religiösa gjort.

+ 1

Ja, så är det.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-08 1:21:50

Mountain_lion skrev:habiti, är för söt. Ungefär som när en 9-åring som har hört lite grand och behöver hävda sig. :mrgreen:

Sedan är det så att vissa här tror på den lutherska kristendomen, andra på den katolska kristendomen, ytterligare andra tror på islam, hinduisk, buddism och andra religioner.
Om vi ska respektera varandra så får vi också respektera att vi tror olika och att inte bedriva religiös propaganda med risk att hamna i en religiös pajkastning, som ingen kan vinna. Däremot kan det låta barnsligt.
Sedan är det upp till var och en att välja om de vill agera vuxet eller barnsligt.

Peace, love and understandig.... and respect


lika bra att låsa tråden då om vi inte ska få diskutera känsliga saker...
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-10-08 1:24:52

slackern skrev:
Parvlon skrev:Vem ska döma om inte Herren?


Då är det väl bäst att Herren gör det och inte en massa småpåvar?

Ingen kritik mot dig utan mot religiösa som dömer ut andra religiösa för att dom har "fel tro".


vi försöker hjälpa till, ser man en broder eller syster göra fel så är det klart att man försöker ge en knuff i rätt riktning...
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav DIProgan » 2014-10-08 18:35:48

The study finds that more education, in the form of more years of formal schooling, has "consistently large negative effects" on an individual's likelihood of attending religious services, as well as their likelihood of praying frequently. More schooling also makes people less likely to harbor superstitious beliefs, like belief in the protective power of lucky charms (rabbit's feet, four leaf clovers), or a tendency to take horoscopes seriously.


http://www.washingtonpost.com/blogs/won ... urch-less/
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Religion

Inläggav nescio » 2014-10-09 13:50:15

Varför skapade gud ebola?
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav lesserness » 2014-10-09 16:15:12

nescio skrev:Varför skapade gud ebola?


he's a vengeful god....

Southpark Chef on God: https://www.youtube.com/watch?v=JCuqR2l4Ztk
lesserness
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-06-25

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-10-09 19:35:29

nescio skrev:Varför skapade gud ebola?


Som iakttagare kan man välja tre tolkningar.
Ett. Hon är inte allgod.
Två. Hon är inte allsmäktig.
Tre. Hon är inte allvetande.

Nån av dessa tolkningar måste vara sann, givet ebolan.

Men, om man tar bort nån av dessa egenskaper, så blir hon rätt obehaglig.

Det kallas deduktiv logik.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in