Gastronomi, eller bara populära rätter, typ...

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gastronomi, eller bara populära rätter, typ...

Inläggav antonius » 2014-10-06 12:29:19

Vad är det som gör att även folk med Asperger så gärna äter tex-mex käk, tacos och wraps etc ? Är det detta att man får meka ihop dem själv, som tilltalar ? De olika färgerna på tillbehören, som man lätt ser mönster i ? Jag gillar att det är så lätt, att utesluta det jag inte så gärna äter... :-)063

Moderator: ändrade stavningen i rubriken lite
antonius
 
Inlägg: 21901
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Gastronomi , eller bara poppulära rätter, typ...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-06 21:07:44

-Snarare dålig, lite barnslig smak.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Gastronomi , eller bara poppulära rätter, typ...

Inläggav Myrkr » 2014-10-06 21:41:56

Menar du att det skulle finnas någon slags korrelation mellan aspergers och tex mex? Tveksamt.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Gastronomi , eller bara poppulära rätter, typ...

Inläggav Dagobert » 2014-10-06 21:48:25

Husmanskost är ofta ganska tråkigt, "finare" rätter är dyrare men gör mig oftast besviken. Beställde på lite bättre lunchrestaurang raggmunk och fläsk, fick pannkakor och lite bacon. Torr grillad biff, torr grillad forell...
Med pizza, tacos, plankstek och annat vulgärt vet jag att jag nästan alltid gillar det jag får.
Dagobert
 
Inlägg: 14164
Anslöt: 2010-11-30

Gastronomi , eller bara poppulära rätter, typ...

Inläggav slackern » 2014-10-06 21:55:12

Dagobert skrev:Husmanskost är ofta ganska tråkigt, "finare" rätter är dyrare men gör mig oftast besviken. Beställde på lite bättre lunchrestaurang raggmunk och fläsk, fick pannkakor och lite bacon. Torr grillad biff, torr grillad forell...
Med pizza, tacos, plankstek och annat vulgärt vet jag att jag nästan alltid gillar det jag får.


Var det ingen som helst potatis i den raggmunken? För raggmunk är ju pannkaksmet med råriven potatis i. Du har inte blandat ihop det med rårakor?
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-06 21:57:39

Dagobert skrev:Husmanskost är ofta ganska tråkigt, "finare" rätter är dyrare men gör mig oftast besviken. Beställde på lite bättre lunchrestaurang raggmunk och fläsk, fick pannkakor och lite bacon. Torr grillad biff, torr grillad forell...
Med pizza, tacos, plankstek och annat vulgärt vet jag att jag nästan alltid gillar det jag får.

Kollar man upp restaurangerna lite närmare ska inte sånt där behöva hända.
Läs restaurangrecensionerna!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav Dagobert » 2014-10-06 22:07:34

slackern skrev:Var det ingen som helst potatis i den raggmunken? För raggmunk är ju pannkaksmet med råriven potatis i. Du har inte blandat ihop det med rårakor?

Jag hade ingen analysutrustning med mig men de såg ut och smakade som pannkakor. Om kocken blandat ihop "raggmunksmeten" med lite rårakor kunde det ha blivit bättre. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14164
Anslöt: 2010-11-30

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav slackern » 2014-10-06 22:09:37

Dagobert skrev:
slackern skrev:Var det ingen som helst potatis i den raggmunken? För raggmunk är ju pannkaksmet med råriven potatis i. Du har inte blandat ihop det med rårakor?

Jag hade ingen analysutrustning med mig men de såg ut och smakade som pannkakor. Om kocken blandat ihop "raggmunksmeten" med rårakor kunde det ha blivit bättre. :-)Happy


Jag beklagar verkligen att du åkte på den niten. Själv skulle jag bli grymt besviken om jag fick pannkakor istället för raggmunkar. Själv har jag blivit en fena på att laga raggmunk. När sonen var liten var typ pannkaka en utav dom få rätterna han åt. Så jag tröttnade rätt fort på det och prövade att göra raggmunkar och han gillade det. :)
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav antonius » 2014-10-06 22:15:55

slackern skrev:Jag beklagar verkligen att du åkte på den niten. Själv skulle jag bli grymt besviken om jag fick pannkakor istället för raggmunkar. Själv har jag blivit en fena på att laga raggmunk. När sonen var liten var typ pannkaka en utav dom få rätterna han åt. Så jag tröttnade rätt fort på det och prövade att göra raggmunkar och han gillade det.


Det går även utmärkt att göra raggmunk med riven squash, blir lite luftigare... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21901
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav slackern » 2014-10-06 22:17:35

antonius skrev:
slackern skrev:Jag beklagar verkligen att du åkte på den niten. Själv skulle jag bli grymt besviken om jag fick pannkakor istället för raggmunkar. Själv har jag blivit en fena på att laga raggmunk. När sonen var liten var typ pannkaka en utav dom få rätterna han åt. Så jag tröttnade rätt fort på det och prövade att göra raggmunkar och han gillade det.


Det går även utmärkt att göra raggmunk med riven squash, blir lite luftigare... :-)063


Skämtar du? Måste ju mest bestå utav vätska?
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav antonius » 2014-10-06 22:26:09

slackern skrev:Skämtar du? Måste ju mest bestå utav vätska?


Nej, den är inte som gurka, utan betydligt fibrigare och gör raggmunkarna lite lättare, om man vill går det naturligtvis att blanda med potatis... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21901
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav slackern » 2014-10-06 22:30:25

antonius skrev:
slackern skrev:Skämtar du? Måste ju mest bestå utav vätska?


Nej, den är inte som gurka, utan betydligt fibrigare och gör raggmunkarna lite lättare, om man vill går det naturligtvis att blanda med potatis... :-)063


OK tack för tipset kanske prövar det någon dag.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav kiddie » 2014-10-07 21:20:08

Jag har märkt att aspergare ofta vill ha separerad mat. Tacos skulle kanske funka eftersom man väljer själv. Men mest populärt verkar det vara att ha ett fåtal ofta torra ingredienser sida vid sida på tallriken. Typ en hög med ärtor, en med morotsstavar, två potatisar och fem köttbullar.

Det är precis motsatsen till vad jag gillar. Jag gillar mat med vätska i, grytor, såser. Sedan får maten väldigt gärna vara blandad. Äter gärna woker och sånt. Helst med mycket olika grejer i. Inte mycket för helt kött, då är köttgryta godare.

Jag har absolut ingen fisförnäm smak vad gäller mat. Fin mat är ofta sida vid sida-typ och det är inte min favorit alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav Myrkr » 2014-10-07 21:37:52

kiddie skrev:Jag har märkt att aspergare ofta vill ha separerad mat.

Vilka baserar du detta på, och hur många, och hur har du fått reda på det?

För om inte du gör det, och inte jag gör det, och inte de 4 andra aspergare jag ätit med eller pratat mat med inte gör det, hur många har du egentligen observerat för att kunna dra den slutsatsen?
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav kiddie » 2014-10-07 22:24:28

Rätt många. Vi kanske ska göra en omröstning? ;)

Iofs känns det bra om fler är som mig och gillar "geggig" mat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav Myrkr » 2014-10-07 22:35:47

Tänker mer att det skulle bero på att svensk traditionell mat sällan är blandad, det vore isåfall en preferens bunden till vana snarare än asperger, dock föredrar aspergare vana i större utsträckning.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav slackern » 2014-10-07 22:51:17

Myrkr skrev:Tänker mer att det skulle bero på att svensk traditionell mat sällan är blandad, det vore isåfall en preferens bunden till vana snarare än asperger, dock föredrar aspergare vana i större utsträckning.


Vet inte om jag riktigt håller med dig. Tänk dig kalops, pölsa och att alla jävla husmansrätter innehåller brunsås eller någon annan form utav sås.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav notwoodstock » 2014-10-07 22:54:48

Jag gör grytor med riset direkt nerblandat - inte en chans att få rätt koktider...

Eller snabbris, en näve på slutet. Eller cous-cous.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav Myrkr » 2014-10-07 22:57:15

Jo visst finns det undantag men är det regel? Tänker främst på skolmat, där var det mesta uppdelat. Fisk för sig, potatis för sig, sås för sig etc. Sällan det var färdigblandade rätter.
Alltså, det jag argumenterade mot var ju uppdelningen inte om de var kladdiga eller ej. Sås är ju en del, man väljer hur mycket man vill ha av den, medans wok och grytor är blandade.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav slackern » 2014-10-07 23:10:47

Myrkr skrev:Jo visst finns det undantag men är det regel? Tänker främst på skolmat, där var det mesta uppdelat. Fisk för sig, potatis för sig, sås för sig etc. Sällan det var färdigblandade rätter.
Alltså, det jag argumenterade mot var ju uppdelningen inte om de var kladdiga eller ej. Sås är ju en del, man väljer hur mycket man vill ha av den, medans wok och grytor är blandade.


Du har rätt. Vet inte om ungarna får pölsa eller kalops i skolan vi fick det. Men precis som du säger är det mesta uppdelat förutom vissa rätter. Kanske inte så vanligt med brunsås längre. Men går man ut på stan och käkar kan det vara lite vanskligt när dom häller på såsen. Men givetvis kan man be att få slippa såsen.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-07 23:13:33

-Jag älskar köttgrytor, gulasch, sjömansbiff, kalops med mera.

Det handlar mer om att jag inte vill ha i vissa grejer. Som vitlök, burkchampinjoner, majs och ärter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav Titti » 2014-10-07 23:15:16

Jag har flera barn med asperger. Inget av dem gillar blandad mat och de gillar oftast inte kladdig mat eller sås. De äter det mesta men de vill se vad de äter.

Skolmaten är en ständig källa till bekymmer. Allt är hopblandat och såsigt - soppor, såser, gratänger och grytor. Är det tex pannbiff så är det ofta något annat i den också.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav Myrkr » 2014-10-07 23:23:39

De flesta barn är kräsna och vill veta vad som finns i maten, vilket är lättare att avgöra ifall det är uppdelat, tror inte det är exlusivt för aspergare.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Gastronomi , eller bara populära rätter, typ...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-07 23:42:03

Titti skrev:Jag har flera barn med asperger. Inget av dem gillar blandad mat och de gillar oftast inte kladdig mat eller sås. De äter det mesta men de vill se vad de äter.

Skolmaten är en ständig källa till bekymmer. Allt är hopblandat och såsigt - soppor, såser, gratänger och grytor. Är det tex pannbiff så är det ofta något annat i den också.

-Mattanter i skolan är bra på att slänga i tråkiga grejer i maten.

De har väl sparkrav och ska dryga ut maten med billigt blaj och ingen kryddning alls och då blir det som det blir.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in