Spektrumstörning enligt DSM-5

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Spektrumstörning enligt DSM-5

Inläggav Winterblues » 2014-10-07 21:40:31

Hej! Jag går väl igenom lite av en kris. Jag ska inte tråka ut er med alla omständigheter, men jag vill lyfta en sak o höra om ngn har tankar kring det.

Jag fick ett utkast, en preliminär bedömning av en neuropsykiatrisk utredning, och på den stod det att kriterierna för autismspektrumsstörning uppfylldes.
Idag var jag på uppföljningen och utredaren/psykologen pratade istället om att jag passade in på denna "spektrumstörning" enligt amerikanska DSM-5 som inte översatts till svenska än. Men hon sa också att man inte kunde skriva en sådan diagnos. Hon skulle istället endast skriva en bedömning av mina svårigheter.

Läkaren i sin tur måste klassificera det, så han har skrivit AS i min sjukskrivning till försäkringskassan.

Jag är besviken över att inte få någonting tydligt i form av diagnos. Finns det ens något hopp om hjälp? Någon som har kunskap/erfarenhet? Det känns verkligen hopplöst.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Spektrumstörning enligt DSM-5

Inläggav Selen » 2014-10-11 21:24:52

I det nya DSM-5 så är det meningen att man ska få diagnosen autismspektrumstörning och sedan en beskrivning om just dig. Just nu finns det både asperger, högfungerande autism och atypisk autism och det är i praktiten samma diagnos och alltså ännu rörigare. Själv har jag asperger och beskrivs ofta som att ha autistisk problematik. Det får helt enkelt lov att vara rörigt, men nu vet du att du har autismspektrumstöning iallafall.
Selen
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2013-05-09

Spektrumstörning enligt DSM-5

Inläggav antonius » 2014-10-12 15:48:34

Winterblues skrev:Jag är besviken över att inte få någonting tydligt i form av diagnos. Finns det ens något hopp om hjälp? Någon som har kunskap/erfarenhet? Det känns verkligen hopplöst.


Det känns som att det är lite lotteri, tyvärr, vad man får för diagnos. Det är så svävande beskrivningar och man kan ju själv ha så olika "dagsform". Gemene man ser det ju ändå att man är inom "spektrat" om dom över huvettaget har någon kännedom om NPF tillstånd. Varför är det så viktigt att få det exakt preciserat? Har själv en diagnos jag inte är så nöjd med och är övertygad om att hade jag gått igenom en utredning nu, hade den sett annars ut. Men jag tror inte jag orkar gå igenom det igen, eftersom det inte skulle förbättra mitt tillstånd... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in