Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Inläggav River » 2014-09-30 11:43:03

Ja, er nå greit at de holder praten rundt det da, og ikke om dine arbeidsforhold, boforhold, hvor mange penger du har i banken etc.

Har lest igjennom alle innleggene i tråden og fått med meg. Har blitt rimelig flink i svensk etterhvert synes jeg. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Inläggav Alien » 2014-10-02 15:52:15

Jag var hos frissan idag och kom sen att tänka på denna tråd.

Jag hade inga problem med att prata på med henne. Men det beror ju på att det vi pratade om ärämnen jag själv är intresserad av. Hon hade gjort en resa till en plats jag också vill resa till en dag. Vi pratade om olika TV-serier. Pratade om IS.

Men det beror framför allt på att jag gått till denna frisörska i många år, det känns alltså inte så obekant med henne. Om jag åkte taxi skulle jag knappast ha något att säga chauffören, eftersom jag inte träffat hen förr och knappast kommer att träffa hen i framtiden heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Inläggav Maggi » 2014-10-02 16:50:53

Alltså, frisörer är ju olika, vissa frisörer är väldigt nyfikna och pratsugna, då blir det inget mer besök där.
problemet är att hitta nån som klipper bra och samtidigt kan vara tyst. Eftersom mitt hår inte är så enkelt att klippa så klipper jag mig själv oftast. Jämnlångt hår är enkelt att bara klippa rakt av i topparna. Blir inte perfekt men helt Ok, och jag njuter av frånvaron av klantiga frisörer.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Inläggav nescio » 2014-10-02 17:09:56

River skrev:Frisören : Tid för ett klipp igen!
Jag : Ja
Frisören : Nu är sommaren runt hörnet!
Jag : Ja
Frisören : Host!
Jag :
Frisøren : Host!
Jag :
Så hade jag antagligen svarat, men jag ser inget problem med det. Antingen slutar frisören prata eller så fortsätter jag att bara svara ja, nej, jaså, jaha. Om frisören inte gillar det så är det inte mitt problem.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Inläggav Maggi » 2014-10-02 17:34:24

Men man vill ju inte ha dålig stämning, man är ju i händerna! på dem. :?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Inläggav Meliza » 2014-10-02 22:07:40

Hos just frisören brukar jag nappa till mig en tidning och läsa. Då brukar de inte prata med mig.
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Inläggav Zirre » 2014-10-02 22:35:23

River skrev:Egentlig tror jeg ikke at noen blir frisør fordi de er sosiale/liker småprat, utenom at jeg tror de blir frisører fordi de er interessert i yrket sitt.

Kanskje mange av dem egentlig ikke er så veldig sosiale av seg, men at de føler et visst press på seg til å være blid/hyggelig/imøtekommende mot kunden?

Ja, jeg kan forstå det, og setter pris på at det fort blir stille når jeg svarer kort og høflig.


Vilket utmärkt inlägg! :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Inläggav mongoliet » 2014-10-02 22:38:11

Jag tror att både frisören och taxichauffören känner sig lika tvingade att konversera som du. De har bara mer vana vid att snacka med folk samt att de är mer flytande på kallprat så därför har de lättare att hitta nåt att säga.
Egentligen vill de vara lika tysta som du.
mongoliet
 
Inlägg: 121
Anslöt: 2013-06-13

Vad ska jag säga til frisören, taxichauffören etc

Inläggav Tobias » 2014-10-03 22:16:47

Till frisören:
-Ge mig en rosa mohikan.

Till taxichauffören:
-Skövde.
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in