KI: Muskler kan skydda mot depression

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav plåtmonster » 2014-09-27 0:50:36

SVT skrev:Träning rekommenderas ofta vid depressioner. Nu har forskare vid Karolinska institutet hittat förklaringen till varför motion fungerar - muskler hindrar det skadliga ämnet kynurenin från att ta sig in i hjärnan.

Forskarna har, i en studie på möss, visat att när man tränar producerar musklerna mer av ett protein som omvandlar kynurenin så att ämnet inte kan ta sig in i hjärnan och orsaka depression, uppger Vetenskapsradion. Forskarna hoppas att upptäckten kan leda till ett nytt läkemedel mot depression.


KI: Så skyddas hjärnan från stress och depression av motion

vältränade muskler tillverkar ett enzym som renar kroppen från skadliga ämnen. Musklernas funktion i det här sammanhanget påminner alltså om njurens eller leverns /../

Forskarna upptäckte att möss med högre nivåer av PGC-1a1 i musklerna också hade högre nivåer av ett enzym som heter KAT, även det i musklerna. KAT bryter ner ämnet kynurenin, som bildas vid stress, till kynureninsyra, en substans som inte kan gå över från blodet till hjärnan. Den exakta funktionen av kynurenin är inte känd, men det har beskrivits hur höga nivåer av kynurenin har kunnat uppmätas hos patienter med psykisk sjukdom. /../

PGC-1a1 aktiverar transkriptionsfaktorn PPAR, och detta leder till ökade nivåer av KAT, som alltså omvandlar det skadliga kynurenin till ett ämne som inte kan nå hjärnan.


Vetenskaplig artikel: Cell: Skeletal Muscle PGC-1a1 Modulates Kynurenine Metabolism and Mediates Resilience to Stress-Induced Depression
DOI: https://dx.doi.org/10.1016/j.cell.2014.07.051

Summering: Depression kan möjligen lindras genom att bygga och använda muskler. På köpet får man viss kondition.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Gummi » 2014-09-27 1:20:24

Intressant information.
Väldigt vetenskapligt och säkert väldigt hjälpsamt för många.
Träna mera, och jobba hårdare, det är nog svaret! :-)049
Senast redigerad av Gummi 2014-09-27 1:27:25, redigerad totalt 1 gång.
Gummi
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2014-09-02

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-27 1:27:11

Gummi skrev:Intressant information.
Väldigt vetenskapligt och säkert väldigt hjälpsamt för många.
Träna mera, och jobba hårdare, det verkar vara svaret!


Man blir ju inte direkt förvånad!
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Gummi » 2014-09-27 1:28:36

BloodyPirate skrev:
Gummi skrev:Intressant information.
Väldigt vetenskapligt och säkert väldigt hjälpsamt för många.
Träna mera, och jobba hårdare, det verkar vara svaret!


Man blir ju inte direkt förvånad!


Dagens sanning. Samtidens melodi. Vår gemensamma rytm.

Alla ska med!
Gummi
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2014-09-02

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-27 1:31:37

Gummi skrev:
BloodyPirate skrev:
Gummi skrev:Intressant information.
Väldigt vetenskapligt och säkert väldigt hjälpsamt för många.
Träna mera, och jobba hårdare, det verkar vara svaret!


Man blir ju inte direkt förvånad!


Dagens sanning. Samtidens melodi. Vår gemensamma rytm.

Alla ska med!


Jag har alltid haft en känsla av att folk som inte sköter sin kost, motionerar eller tränar är ganska korkade. Känns som att jag får belägg för min teori nu...
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Gummi » 2014-09-27 1:36:07

BloodyPirate skrev:
Gummi skrev:
BloodyPirate skrev:
Man blir ju inte direkt förvånad!


Dagens sanning. Samtidens melodi. Vår gemensamma rytm.

Alla ska med!


Jag har alltid haft en känsla av att folk som inte sköter sin kost, motionerar eller tränar är ganska korkade. Känns som att jag får belägg för min teori nu...


Det är inte fel att se till sin lekamen. Men jag tycker att den allmänna stämningen, hur vi förväntas lösa våra problem är lite väl hetsig och "pushig".

Vart tror folk dom är på väg liksom?

Bra motion (köp ett par stavar) och en god kost (enligt den senaste dieten..) är väl bra, men det är bara tillfälliga lösningar.
Gummi
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2014-09-02

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-27 1:42:42

Gummi skrev:
BloodyPirate skrev:
Gummi skrev:
Dagens sanning. Samtidens melodi. Vår gemensamma rytm.

Alla ska med!


Jag har alltid haft en känsla av att folk som inte sköter sin kost, motionerar eller tränar är ganska korkade. Känns som att jag får belägg för min teori nu...


Det är inte fel att se till sin lekamen. Men jag tycker att den allmänna stämningen, hur vi förväntas lösa våra problem är lite väl hetsig och "pushig".

Vart tror folk dom är på väg liksom?

Bra motion (köp ett par stavar) och en god kost (enligt den senaste dieten..) är väl bra, men det är bara tillfälliga lösningar.


Jag tycker att man ska hitta sina egna vägar till hälsa, men även ta emot råd av andra om de känns vettiga.

Synd att man ska behöva ha den pressen på sig. Ett problem är aldrig likadant för någon annan.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Gummi » 2014-09-27 1:51:38

BloodyPirate skrev:
Gummi skrev:
BloodyPirate skrev:
Jag har alltid haft en känsla av att folk som inte sköter sin kost, motionerar eller tränar är ganska korkade. Känns som att jag får belägg för min teori nu...


Det är inte fel att se till sin lekamen. Men jag tycker att den allmänna stämningen, hur vi förväntas lösa våra problem är lite väl hetsig och "pushig".

Vart tror folk dom är på väg liksom?

Bra motion (köp ett par stavar) och en god kost (enligt den senaste dieten..) är väl bra, men det är bara tillfälliga lösningar.


Jag tycker att man ska hitta sina egna vägar till hälsa, men även ta emot råd av andra om de känns vettiga.

Synd att man ska behöva ha den pressen på sig. Ett problem är aldrig likadant för någon annan.


Kanske är det för att jag själv är för lat för att ge mig ut i spåret eller följa den senaste dieten. Jag vet inte. Jag har inga universella svar på vad som kan tänkas hjälpa folk. Jag vet bara att jag av någon anledning reagerar på kost- och träningshetsen som verkar råda just nu.
Gummi
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2014-09-02

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-27 2:00:43

Gummi skrev:
BloodyPirate skrev:
Gummi skrev:
Det är inte fel att se till sin lekamen. Men jag tycker att den allmänna stämningen, hur vi förväntas lösa våra problem är lite väl hetsig och "pushig".

Vart tror folk dom är på väg liksom?

Bra motion (köp ett par stavar) och en god kost (enligt den senaste dieten..) är väl bra, men det är bara tillfälliga lösningar.


Jag tycker att man ska hitta sina egna vägar till hälsa, men även ta emot råd av andra om de känns vettiga.

Synd att man ska behöva ha den pressen på sig. Ett problem är aldrig likadant för någon annan.


Kanske är det för att jag själv är för lat för att ge mig ut i spåret eller följa den senaste dieten. Jag vet inte. Jag har inga universella svar på vad som kan tänkas hjälpa folk. Jag vet bara att jag av någon anledning reagerar på kost- och träningshetsen som verkar råda just nu.


Det mesta verkar handla om inställningen man har till olika saker. Många hakar ofta upp sig på vad de inte fått gjort eller missat istället för att se det som faktiskt blir av. Jag är en av dessa och har otroligt hög press på mig själv kring att göra saker exakt på "rätt" sätt. Mest irriterande är nog att jag har den insikten och ändå inte lyckas få till helheten och tänkandet om det som blir av. Är dock på rätt spår. Ger dig samma tips som jag skrivit i andra trådar - skriv dagbok med enbart positiva saker/händelser! :-)Happy
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Gummi » 2014-09-27 2:11:45

BloodyPirate skrev:Ger dig samma tips som jag skrivit i andra trådar - skriv dagbok med enbart positiva saker/händelser! :-)Happy


Jag skulle göra det om jag hade ett behov av att motverka ting jag upplever som outhärdligt negativa. Som det är nu har jag identifierat något sånt. Jag iakttar, försöker begripa och acceptera sådant jag faktiskt inte har någon möjlighet att påverka.
Det kanske låter kallt, grått, men jag tror ändå på att det mesta egentligen är ganska ok, som det är menat att vara. Att konflikterna, missnöjet, känslan av att något är fel, kommer inifrån. Att det är något vi föds med och bär med oss. För att få oss att agera, och ständigt kämpa för det det där vi känner att, och tror att, vi behöver.

Vi får aldrig vila. Vi kan aldrig stå still.
Gummi
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2014-09-02

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav plåtmonster » 2014-09-27 2:15:10

BloodyPirate skrev:Jag har alltid haft en känsla av att folk som inte sköter sin kost, motionerar eller tränar är ganska korkade. Känns som att jag får belägg för min teori nu...

Frånvaro av träning är dåligt men det kan bero på många saker. Folk som jobbar hårt och kommer hem till en förvaringsbox med tråkigt väder och asfaltsdjungel samtidigt som man kan läsa om senaste kvartersdådet i lokaltidningen kanske inte får ork nog att göra något åt saken. Oftast krävs det vanor, motivation och tillfälle.
För personer med asperger kan ovana vid kroppen och interaktioner i omklädningsrum mm tillkomma som komplikationer. Samt att specialintresset förstås suger all uppmärksamhet.

Gummi skrev:Det är inte fel att se till sin lekamen. Men jag tycker att den allmänna stämningen, hur vi förväntas lösa våra problem är lite väl hetsig och "pushig".

Att bli tvingad till saker kan nog få även den mest motiverade att tappa lusten. Behöver man dessutom ha det på sitt sätt så blir det ju än värre om det kommer en "lösning" som är fel.

Men nu finns det iaf en hjälp för depp. Och vad jag läst tidigare så bränner musklerna allmänt slagg i blodet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Gummi » 2014-09-27 2:19:40

Jag ursäktar om tråden blivit "kapad". Jag sökte mig inte till något särskilt ämne utan skrev mer eller mindre spontant på något jag råkade uppmärksamma.
Om någon admin har tid/tillfälle så flytta gärna inläggen till en mer lämplig tråd.
Gummi
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2014-09-02

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Gummi » 2014-09-27 2:24:03

plåtmonster skrev:Att bli tvingad till saker kan nog få även den mest motiverade att tappa lusten. Behöver man dessutom ha det på sitt sätt så blir det ju än värre om det kommer en "lösning" som är fel.


Precis! Jag har en tendens att vara lite allmänt "anti" rådande sanningar och lösningar. Jag skulle säkert må bra av att träna mer och tänka mer på vad jag äter, men jag hamnar alltid i det här antiläget när så många tror på samma sak?
Gummi
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2014-09-02

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Myrkr » 2014-09-27 2:41:45

Gummi skrev:men det är bara tillfälliga lösningar.

En tillfällig lösning kan få en att må tillräckligt bra för att hitta en långvarig lösning.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav plåtmonster » 2014-09-27 2:49:06

Gummi skrev:en jag hamnar alltid i det här antiläget när så många tror på samma sak?

Efter som folk flest är medelmåttigt intelligenta enligt forskning med bellkurvan mm. Så är det kanske smart att vara uppmärksam när många börjar tro på samma sak. Men istället kan det vara mer effektivt att ta reda på fakta och analysera dessa än att gå på vad alla andra gör eller inte gör.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Myrkr » 2014-09-27 2:50:51

Ja visst är det bra att vara kritisk och skeptisk men det gäller ju att kunna skilja på vad folk tror på för att de är lättlurade trendnissar och vad de tror på för att något faktiskt är sant. Vetenskapliga belägg underlättar oftast i den bedömningen.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-30 22:33:54

Myrkr skrev:Ja visst är det bra att vara kritisk och skeptisk men det gäller ju att kunna skilja på vad folk tror på för att de är lättlurade trendnissar och vad de tror på för att något faktiskt är sant. Vetenskapliga belägg underlättar oftast i den bedömningen.


Kloka ord!
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav alixha » 2014-10-01 12:50:27

Jag tränade 4 gånger i veckan + match på helgen + bra kost när jag var yngre, inte var jag gladare då. Kanske bara fungerar på vissa människor :-)006
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Myrkr » 2014-10-01 13:09:45

alixha skrev:Jag tränade 4 gånger i veckan + match på helgen + bra kost när jag var yngre, inte var jag gladare då. Kanske bara fungerar på vissa människor :-)006

Forskningen påstår inte att man skulle bli glad av att träna, bara att det stärker ens motståndskraft mot depression. Man kan likna det vid immunförsvaret, även om man har ett bra sådant kan man drabbas av sjukdom.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav Vildsvin » 2014-10-01 15:38:59

plåtmonster skrev:
BloodyPirate skrev:Jag har alltid haft en känsla av att folk som inte sköter sin kost, motionerar eller tränar är ganska korkade. Känns som att jag får belägg för min teori nu...

Frånvaro av träning är dåligt men det kan bero på många saker. Folk som jobbar hårt och kommer hem till en förvaringsbox med tråkigt väder och asfaltsdjungel samtidigt som man kan läsa om senaste kvartersdådet i lokaltidningen kanske inte får ork nog att göra något åt saken. Oftast krävs det vanor, motivation och tillfälle.
För personer med asperger kan ovana vid kroppen och interaktioner i omklädningsrum mm tillkomma som komplikationer. Samt att specialintresset förstås suger all uppmärksamhet.


Men motvation, förmåga att skilja väsentligheter från oväsentligheter och att kunna hantera såpass många sinnesintryck att man orkar träna efter att ha jobbat heltid är ju i högsta grad beroende av hjärnans funktion.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav BloodyPirate » 2014-10-03 12:25:39

Vildsvin skrev:
plåtmonster skrev:
BloodyPirate skrev:Jag har alltid haft en känsla av att folk som inte sköter sin kost, motionerar eller tränar är ganska korkade. Känns som att jag får belägg för min teori nu...

Frånvaro av träning är dåligt men det kan bero på många saker. Folk som jobbar hårt och kommer hem till en förvaringsbox med tråkigt väder och asfaltsdjungel samtidigt som man kan läsa om senaste kvartersdådet i lokaltidningen kanske inte får ork nog att göra något åt saken. Oftast krävs det vanor, motivation och tillfälle.
För personer med asperger kan ovana vid kroppen och interaktioner i omklädningsrum mm tillkomma som komplikationer. Samt att specialintresset förstås suger all uppmärksamhet.


Men motvation, förmåga att skilja väsentligheter från oväsentligheter och att kunna hantera såpass många sinnesintryck att man orkar träna efter att ha jobbat heltid är ju i högsta grad beroende av hjärnans funktion.


Kloka ord, Vildsvin! Mycket handlar faktiskt om inställning. Hinner man kan man ju alltid promenera istället för att ta bilen/kollektivtrafik till allt bl.a. Man får "se det stora i det lilla" och komma in i små bättre vanor och sedan ta större kliv i sin mer hälsosamma utveckling. :-)Happy
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

KI: Muskler kan skydda mot depression

Inläggav H2SO4 » 2014-10-03 13:14:54

Ptja inte tusan hjälper det i mitt fall :-)003 Men vem vet hade kanske varit värre utan mina stora armpinnar.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in