Autism och AS hos djur?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2007-11-14 8:25:56

Mardröm skrev:Min katt har ADHD.


Alla katter "har" ADHD
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:53:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-11-14 8:40:14

Resonemanget kring gehör låter långsökt. Ett mer realistiskt scenario är faktiskt att AS-kollektivet har överlägsna musik-gener. Visst, jag kommer säkert att få på fan för detta av några här, men so what? Att härma djurläten är redan fast förankrat i "Aspie jakt"-gruppen i Aspie-quiz. Frågorna kring musik och sång är på väg dit också. Dessutom så är den äldsta flöjten i världen gjord av neandertalare (Divje Babe). Även om vår art gärna vill ta åt sig äran av att vara bäst på musik och sådant, så är den krassa sanningen att det inte alls var vi som var först med detta utan vi stal neandertalarnas adaptioner.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:53:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-11-14 11:34:19

rdos skrev:Resonemanget kring gehör låter långsökt. Ett mer realistiskt scenario är faktiskt att AS-kollektivet har överlägsna musik-gener. Visst, jag kommer säkert att få på fan för detta av några här, men so what? Att härma djurläten är redan fast förankrat i "Aspie jakt"-gruppen i Aspie-quiz. Frågorna kring musik och sång är på väg dit också. Dessutom så är den äldsta flöjten i världen gjord av neandertalare (Divje Babe). Även om vår art gärna vill ta åt sig äran av att vara bäst på musik och sådant, så är den krassa sanningen att det inte alls var vi som var först med detta utan vi stal neandertalarnas adaptioner.

Fel fel fel
Jag har Asperger och är tondöv.
Ditt resonemang säger ju att mina högre ansamlingar av Neandertalaregener via AS borde ge mig ett musikaliskt öra.
Men jag behöver anstränga mig för att höra skillnad på en barnramsa och en hightech pop låt.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:53:50, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-11-14 11:52:30

ufo skrev:Fel fel fel
Jag har Asperger och är tondöv.
Ditt resonemang säger ju att mina högre ansamlingar av Neandertalaregener via AS borde ge mig ett musikaliskt öra.
Men jag behöver anstränga mig för att höra skillnad på en barnramsa och en hightech pop låt.


Alla behöver inte vara musikaliska för att resonemanget ska hålla. Det enda som behövs är att dragen är korrelerade med AS, vilket de också är.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:53:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav MsTibbs » 2007-11-14 12:54:59

rdos skrev:
Mardröm skrev:Min katt har ADHD.
Alla katter "har" ADHD


Alla katter har Asperger...
[img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/513NAQQ22NL._SS500_.jpg[/img]
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:53:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Autism och AS hos djur?

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-14 15:43:04

snyggsmartosexig skrev:Jag undrar om någon har kunskap gällande ifall djur kan ha autism eller AS? Denna fråga är intressant även utanför autismspektrat tycker jag, ex kan djur ha psykoser, olika ångesttillstånd, suicidbeteende/självdestruktivitet. Och vilka djur kan detta i så fall? Endast dem mer socialt och kommunikativt högutvecklade djuren, som ex hundar och delfiner? Eller kan även ex en bananfluga lida av en psykos eller självmordstankar? :) På vilket sätt skiljer sig djurs psykiska ohälsa eller syndrom ifrån människors? Besvara gärna främst angående autism och AS...

Mycket intressant frågeställning. Den har jag inte betraktat förr...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:53:50, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-14 15:50:33

rdos skrev:Resonemanget kring gehör låter långsökt. Ett mer realistiskt scenario är faktiskt att AS-kollektivet har överlägsna musik-gener. Visst, jag kommer säkert att få på fan för detta av några här, men so what? Att härma djurläten är redan fast förankrat i "Aspie jakt"-gruppen i Aspie-quiz. Frågorna kring musik och sång är på väg dit också. Dessutom så är den äldsta flöjten i världen gjord av neandertalare (Divje Babe). Även om vår art gärna vill ta åt sig äran av att vara bäst på musik och sådant, så är den krassa sanningen att det inte alls var vi som var först med detta utan vi stal neandertalarnas adaptioner.

Nog har du "fått på fan" av mig ibland rdos, i många frågor, men bortsett neandertalar-aspekten, är även jag alldeles övertygad om att det finns en överlägsen genetisk förutsättning inom autism-spektrumet, inklusive savanter och bland de högfungerande (däribland AS) alla möjliga kreativa musikaliskt högbegåvningar. Förutsättningen finns där.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:53:51, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-14 16:20:38

Kvasir skrev:En intressant sak, som jag inte riktigt vet om den är relevant, är gehör.

Att ha bra sinne och minne för detaljer verkar ju vara typiskt för autismspektrum. I extremfall har vi t.ex. savanter som Derek Paravacini med sitt extrema musikminne och den där killen som kan teckna stadsvyer i detalj ur minnet. Vissa hjärnforskare tror att alla egentligen har sådant detaljminne, men att "normala" personer abstraherar informationen och inte har tillgång till sitt detaljminne. Dessa savanter skulle då snarast sakna en abstraktionsfunktion, eller möjligen ha den men sakna blockeringen till den underliggande detaljinformationen. En till detta relaterad sak jag hörde en gång var att man ansåg absolut gehör vara en mera primitiv funktion än vanligt gehör. Enligt den tanken skulle då rimligen alla människor egentligen ha absolut gehör, men detta är blockerat hos de allra flesta, så att vi bara kan abstrahera till en skala som är oberoende av tonart.

Hur relatera detta till trådens ämne då? Jo, det nämdes i samband med gehöret att fåglar bara har absolut gehör (något oklart om det gällde alla fåglar). Om man visslar en fågels sång i samma tonart så reagerar den, men om man visslar den i en annan tonart så reagerar den inte, för den känner inte igen det. Detta skulle då kunna tänkas innebära att fåglar allmänt har en sämre abstraktionsförmåga än människor (vilket knappast är förvånande) och fungerar på en mera detaljerad mental nivå. Ur just detta enskilda perspektiv skulle fåglar då vara mera autistiska som norm. Om man roar sig med tanken att detaljminne då skulle hänga ihop med andra autistiska drag så skulle det kunna innebära att autism vore det normala hos fåglar.

Jag vet att detta är mycket spekulativt och långsökt, men kanske ändå intressant som tanke.


http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_pitch

Värt att påpeka är att individer med absolut gehör även kan ha bra relativt gehör, dessa två är inte nödvändigtvis disjunkta.
Jag har tex absolut gehör, men även exeptionellt relativt gehör och kan transponera det jag hör i huvudet till godtycklig tonart.

Sedan finns det olika former av absolut gehör.
Jag kan även tänka mig att det finns många olika former av sammanvävningar av det absoluta gehöret med det relativa.

Efter många års erfarenhet och observerande skulle jag säga att det är en gov förenkling att "absolut gehör är en primitiv funktion än vanligt gehör", snarare är det två olika förmågor som inte kan jämföras likvärdigt. Där det absoluta gehöret är mer en perceptiv oberoende egenskap och det relativa gehöret är mer komplex och en samling av olika förmågor imblandade.
Mot bakgrund för det du skriver om detalj-sinne och -minne, blockerat etc. Kan jag förstå hur idéen uppstår dock..

Det du nämner om sinne och minne för detaljer verkar låter rimligt.
Det är dock visat, enligt en artikel jag läste som gjordes på Asperger och autism individer, att det finns stöd för sinne för både helhet och detalj vad gäller musik. Jag tror man ville påvisa svag central koherens och ett sinne för detaljer i visuellt och i musik. Testet som användes var "embedded figure test" på vilket man inom AS är överlägsen normal befolkningen och några olika former av gehörs tester.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:53:51, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav snyggsmartosexig » 2007-11-14 16:44:23

Hittade en kort artikeln som anknyter till ämnet: http://www.grandin.com/references/thinking.animals.html

Utdrag ur artikeln:

Temple Grandin skrev:People with autism and animals both think by making visual associations.

...

Fear is the main emotion in autism and it is also the main emotion in prey animals such as horses and cattle.

...

Both animals and people with autism are also fearful of high-pitched noises.

...

People with autism have emotions, but they are simpler and more like the emotions of a vigilant prey species animal.


Några kommentarer?
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 10:53:51, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav earlydayminer » 2008-08-04 12:13:33

Ja. Jag googlade asperger och djur. Jag satt och funderade på varför jag är så bra på att härma ljud. Det må vara Optimus Prime, en katt, en apa, en el-gitarr eller whatever. Fast jag har inte stimulerat den delen på ett tag. Ibland blir jag osäker på hur den nya psykiatern kommer uppfatta mig och jag behöver ett kraftigt underlag för att backa upp min teori. Jag har läst här hur en del blivit behandlade och det oroar mig skarpt. De 3 första där stämmer perfekt in på mig. Jag har alltid undrat varför jag är så rädd hela tiden. Varför det är den första känslan som "dyker upp". Och den tredje, det var ett barn som skrek utomhus drygt 10-12 meter från mig och jag trodde jag skulle avlida. När sådant händer blir jag stressad och förvirrad. Stressen har jag lärt mig att hanterad men jag blir fortfarande lite förvirrad. Det gör även fysiskt ont. Det som oroar mig mest är hur landstinget flyttar runt läkarna. Det mesta märktes väl när jag redan vid 13-års åldern kunde härma efter både James Hetfield och Billie Joe Armstrong. Vad jag än gav mig på så blev jag bättre än alla andra på det. Ja när det kom till musik alltså, och lite andra saker som ord och statistik. Jag sjöng ju redan vid 6-års åldern, mamma försökte få in mig i domkyrkans goskör men jag var för aktiv. :)

Inte en kommentar. Var det under tiden då forumet blev hackat? Om det nu inte är så att alla trådar avslutas med ett frågetecken. :roll:
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:53:51, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-04 19:04:05

Jag känner mig fan inte som nåt bytesdjur!!
Om hon nödvändigtvis måste utveckla djurteorin får hon ta med rovdjuren. De känner nämligen _jag_ ngn slags atavistisk släktskap med.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:53:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav geocache » 2008-08-04 19:10:46

Hej ufo

En sak jag funderar på... visade de i programmet hur den bar sig åt? Det som ligger nära till hands att tänka sig är ju någonting åt "kamikaze"-hållet...

ufo skrev:Att begå självmord vill jag minnas att jag såg en dokumentär en gång om en trollslända som begick det.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in