Asperger varning eller något annat ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger varning eller något annat ?

Inläggav Anonymalmo » 2014-09-19 22:57:39

ofta har jag svårt för att förstå om någon säger att en person är "dum" då frågar jag ofta, hur menar du ? för man kan vara dum på många olika sätt men vissa person tycker det är störigt när jag väl frågar vad dom menar blir ofta den personen irriterad på det.

Jag måste gå till skolan annars får jag jätte ångest, Jag måste med vara i tid annars blir jag jätte stressad, Men det handlar inte bara om skolan det handlar om att jag måste vara i tid och är oftast jätte god i tid. Men om jag kommer försent och läraren påpekar att jag kom försent så kan jag bli väldigt upprörd.Och om jag har bestämt tid med någon annan och den personen kommer sent så kan jag bli ganska irriterad på den personen. För säger man en tid så är det så. Jag är inte så flexibel när det kommer till tid. Har man sagt en tid så är det så.

Jag älskar att läsa metro när jag åker buss på morgonen. Om det inte finns en metro tidning kan jag med bli lite nervös. varför vet jag inte. Jag tänker oftast om djupa saker som te.x politik, Världs problem, Jag älskar dokumentärer. Varför fungerar detta såhär, och varför är det såhär ? är frågor som jag ständigt bär med mig. Jag har jätte svårt att koncentrera mig i skolan om där är mycket ljud runt omkring när läraren pratar. Jag måste alltid ha något i handen under lektionen te.x en penna, boll, har jag inte det så tar jag upp mina nycklar.

Jag har jätte svårt för att ta i blandfärs, kycklingfile, men måste jag göra det så gör jag det men jag hatar det, Finns en sak som är värre och det är att diska, Finns inget värre än att stå och diska med alla matrester på tallriken och man ska ta i det.

Jag har jätte svårt att få saker gjorda som jag inte är intresserad av, te.x skoluppgifter, även fast jag går varje dag till skolan så har jag svårt att göra saker som jag inte är intresserad av, och det syns ganska mycket på mina gymnasiebetyg, jag hade ig i dom ämnena som jag inte ens brydde mig om men VG-MVG i ämnen som te.x Webbdesign Datorkunskap och Medieproduktion.

Min humor är ganska rå med, jag skämtar mycket och kan vara jätte verbal, nästan taskig verbal även fast jag inte menar det, och det är jätte jobbigt.

* Jag har en diagnos på dyselexi som ni kanske märker, jag jätte svårt att formulera mig i ord och hoppar ofta precis som jag gör i mina tankar.

Det var allt, tack för att du har läst detta och nu vill jag gärna att du ska ställa lite frågor eller om du kanske känner igen dig skulle kunna skriva det :) tack så mycket
Anonymalmo
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-09-19

Asperger varning eller något annat ?

Inläggav Exploitbat » 2014-09-24 21:49:12

Jag får visserligen vissa aspergervibbar av dig, men om du verkligen vill veta om du har asperger eller inte bör du göra en(eller flera) utredningar av professionella som jobbar med att sätta aspergerdiagnos.

Om du känner att du vill ha en diagnos av någon anledning så kan du kanske prata med dina föräldrar (vet inte hur gammal du är) eller kanske kuratorn på skolan som kan hjälpa dig med att få igång själv utredningsprocessen.

Om inte annat kanske det skulle hjälpa dig att få hjälp i skolan med de kurser du har problem med då du saknar intresse för dem, men sådan hjälp kan du kanske få utan att ha en aspergerdiagnos.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Asperger varning eller något annat ?

Inläggav jesusiscool » 2014-09-30 21:44:34

Det är möjligt att du är en av oss :-)063
Oavsett om du har diagnos eller inte så måste du handskas med livet på rätt. Diagnoser är ju inte hjälpmedel i sig sjävla. Men du bör nog tala med psykiatrin om detta.
Det är ju skönt att kunna tänka på djupa saker men bara man inte krånglar till livet pga det så är det nog ok.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Asperger varning eller något annat ?

Inläggav sigterm » 2014-10-01 7:13:40

Du låter som vilken "nörd" som helst enligt mig.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in