Tips/råd vid studier?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips/råd vid studier?

Inläggav SgtArdbeg » 2014-05-04 16:20:03

Jag studerar på Komvux just nu. Planen är tekniskt basår i höst och vidare till högskola/universitet efter det - OM jag får det att funka med studier och familjeliv?

Det jag undrar över är vad jag KAN kräva för stöd (tänker på tex. LSS) - med tanke på mina diagnoser ADD och Asperger - och även vad jag BÖR kräva av tex lärare/skola.

Förstår nån ungefär hur jag menar? :-)
Vill vara så påläst som möjligt innan studierna drar igång på allvar!
Nån annan här som är i samma situation?

Jag har komvux som en slags testperiod - och tänkte göra alla "misstag" där, så jag slipper göra dem på högskolan - planering, studieteknik och allt annat som ska fungera.

Vi kanske kan göra denna tråd till Allmänna tips och råd inför/under studier?
Vad kan/bör man tänka på som NPF:are?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Tips/råd vid studier?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-04 17:20:25

SgtArdbeg skrev:Jag studerar på Komvux just nu. Planen är tekniskt basår i höst och vidare till högskola/universitet efter det - OM jag får det att funka med studier och familjeliv?

Det jag undrar över är vad jag KAN kräva för stöd (tänker på tex. LSS) - med tanke på mina diagnoser ADD och Asperger - och även vad jag BÖR kräva av tex lärare/skola.

Förstår nån ungefär hur jag menar? :-)
Vill vara så påläst som möjligt innan studierna drar igång på allvar!
Nån annan här som är i samma situation?

Jag har komvux som en slags testperiod - och tänkte göra alla "misstag" där, så jag slipper göra dem på högskolan - planering, studieteknik och allt annat som ska fungera.

Vi kanske kan göra denna tråd till Allmänna tips och råd inför/under studier?
Vad kan/bör man tänka på som NPF:are?


Jag är, kanske, i samma situation (har sökt in till läk./biomed.).