Vilka instrument kan ni spela och vilket är lättast för er?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

vilken är eran favorit?

Piano/Keyboard
26
27%
Gitarr
27
28%
Ukele (liten gitarr)
3
3%
Elgitarr
12
12%
Bas
0
Inga röster
Elbas
2
2%
Trummor
10
10%
Saxofon
2
2%
Trumpet
0
Inga röster
trumbol
1
1%
Dragspel
0
Inga röster
Kazoo
2
2%
Fiol
7
7%
Violin
1
1%
Flöjt
5
5%
Klarinett
0
Inga röster
 
Antal röster : 98

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav HenrikE » 2014-04-07 22:44:54

I enkäten röstade jag på trumbol. Jag vet inte vad det är för instrument men jag vill verkligen spela det!
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Kvasir » 2014-04-07 22:53:00

yusuke20 skrev:vilka instrument kan ni spela och vilken tycker ni är enklast för er?


När kan man spela ett instrument?

hur långt tid tog det för er att lära er instrument?


Blir någon någonsin fullärd?
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav kiddie » 2014-04-07 23:17:59

HenrikE skrev:I enkäten röstade jag på trumbol. Jag vet inte vad det är för instrument men jag vill verkligen spela det!


:-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: vilka instrument kan ni spela och vilken är

Inläggav Kevlarsoul » 2014-04-08 2:39:31

När jag var liten försökte jag lära mig spela fiol men det gick inte så bra så började med körsång istället.
Sen på högstadiet försökte jag lära mig spela gitarr, gav upp efter några månader och nöjer mig numera med att jag i alla fall kan sjunga, det får duga tills vidare.
Kanske försöker mig på ukulele.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Dagobert » 2014-04-08 3:11:43

Trumbol:

Mycket vackert. :-)Happy

Klinkar själv lite gitarr.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav earlydayminer » 2014-04-08 4:32:26

Personligen kör jag sällan i Standard E (EADGBe), men det är ganska basic. Kör mest i öppet D, öppet A minor eller F-sharp. Kör mest på min Hagström Mora Dreadnought, mestadels Elixir i 012-056. Underbart ljud. Ger glädje i livet varje gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav notwoodstock » 2014-04-08 4:43:49

Det skulle ha varit intressant att också veta hur stor del av er här som inte spelar något instrument.

Jag blev först imponerad av hur många som spelar piano eller gitarr, men jag ser att man kan ju inte svara "inget alls".

Och jag är antagligen något unik också, med min ensträngade hembyggda planka, men räknar mig självklart inte som gitarrist för det. :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Nibor » 2014-04-08 20:46:53

TeDrickare skrev:Så fort man lär sig att trycka ner strängarna ordentligt finns det många låtar att spela med fåtalet ackord. (:


Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Nibor » 2014-04-12 17:41:13

Jag tycker musik börjar bli tråkigt. Det blir bara upprepningar på upprepningar. Som drama ungefär.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav HenrikE » 2014-04-12 22:58:27

Ja, det är ju bara tolv toner som upprepas. Men jag har hållit på med musik i sjuttio år och aldrig tyckt att det blivit tjatigt. Mystiskt!
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-12 23:16:40

-Jag kan ingenting om musik.

Kunde aldrig lära mig hur instrument hanterades i skolmusiken, ännu mer avskydde jag att behöva sjunga.

Däremot gillar jag musik.
Jag ser bra musik som en kraftkälla och det jag inte gillar som en plåga.

Jag gillar melodiös, storslagen, tung musik.
Pratar vi klassiskt är det Wagner och Mahler och därifrån är steget till hårdrock som Motörhead och Sabaton inte särskilt långt.

Det jag inte gillar är menlös musik, typ sånt som spelas i varuhus och kablas ut i reklamradion.
Dansband, RnB och MTV är det värsta jag vet.

Språket är mitt instrument. Både det talade och det skrivna ordet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-04-12 23:29:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Neurofunk » 2014-04-12 23:28:36

Jag spelade mycket gitarr fram till för runt ett år sedan, då jag parallellt sjungit sedan jag var väldigt ung har jag på senare tid fokuserat på sången. Jag har dock en gång i tiden även spelat trombon, trumpet och jazztrumpet. Även om trummor inte är ett instrument (det är slagverk), men ändå inkluderades så svarar jag att jag även kan det "instrumentet" (jag beatboxar väldigt ofta, ofta drum & bass-genre då det är väldigt lekfullt, något som det gick över till naturligt efter att jag gick ut högstadiet och inte längre kunde slå på trumsetet som fanns i den skolans musiksal, när jag orkar gör jag även lite drum & bass på datorn också).
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav yusuke20 » 2014-04-30 7:27:22

hade velat lära mig spela funk och pop som michael jacksons beat it, bad, thriller och några andra låtar som låter pop funkigt. problemet är att jag inte vet om pianoläraren lär folk såna musikstilar och om dem gör det vilken kommer jag spela på? piano eller keyboard?

själv tycker jag mer om keyboard eftersom den har många ljud och kan låta som andra instrumenter men nackdelen är att den har mindre tagenter än den vanliga pianon men det gör väl inget?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav yusuke20 » 2014-04-30 7:32:38

KrigarSjäl skrev:-Jag kan ingenting om musik.

Kunde aldrig lära mig hur instrument hanterades i skolmusiken, ännu mer avskydde jag att behöva sjunga.

Däremot gillar jag musik.
Jag ser bra musik som en kraftkälla och det jag inte gillar som en plåga.

Jag gillar melodiös, storslagen, tung musik.
Pratar vi klassiskt är det Wagner och Mahler och därifrån är steget till hårdrock som Motörhead och Sabaton inte särskilt långt.

Det jag inte gillar är menlös musik, typ sånt som spelas i varuhus och kablas ut i reklamradion.
Dansband, RnB och MTV är det värsta jag vet.

Språket är mitt instrument. Både det talade och det skrivna ordet.


dem värsta musikstilarna jag vet är dubstep, schlager och rap

dubstep och rap borde inte klassas som musik



dem bästa jag vet är: 80 tals pop blandad med funk som michael jacksons billie jean, thriller, beat it, smooth criminal, 80 och 90 tals jazz men utan sjungare
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Re: vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för

Inläggav SgtArdbeg » 2014-09-23 2:57:12

Om inte dubstep och rap ska klassas som musik, då ska nog inte keyboard klassas som instrument heller...
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav earlydayminer » 2014-09-23 3:22:56

Musik är vad man vill, men det finns så klart musik som skiftar i hur bra man personligen anser att det är! När det kommer till programmerad musik så är det svårt att avgöra hur svårt det egentligen är. Man får alltid gräva innan man hittar musik som är komplext och annorlunda. Mycket för att kommersiell musik ofta är lättlyssnat, överproducerat, upbeat och lockar massan. Den komplexa musiken får man söka efter, för många som gör annorlunda musik blir inte kända av massan och är generellt sett mer för "do it yourself".

Många av de bästa låtarna jag någonsin hört, de låtar som tilltalat mig mest, är skapade av musiker som väldigt få känner till. När jag började lyssna på en specifik musikstil så var det knappt några som kände till banden jag lyssnade på. I en "indiekrets" var jag t o m omtalad för att jag lyssnade på band som ingen hört. Haha!

In Praise of Folly har väldigt få lyssnare (mindre än 2000), men jag har båda albumena i CD-format. The Eastern Sea har 6970 "likes" på FB, men jag har albumena och T-shirt! Seryn har 17061 "likes" på FB, men deras debutalbum borde vara världskänt. Det är otroligt duktiga musiker som gör annorlunda musik, ofta en fushion av subgenres. Det går liksom inte hem hos alla, särskilt inte om texterna inte är enkla och tilltalande. Men jag lyssnar även på t ex Hardcore/Metalcore, där Shai Hulud (mina favoriter) som släppte sin mäktiga debut 1997 bara har 45802 "likes" på FB, medan t ex svenska Dead by April har 460979 "likes" på FB. Wtf? Shai Hulud är tekniskt mycket bättre och texterna är förmodligen bäst inom hardcore/metalcore. Ren poesi om samhället, straight edge, religion, politik, kärlek osv.

Men folk vill ha lättlyssnat! Så..

Jag älskar okänd mark, för det finns så otroligt många guldkorn.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Zima33 » 2014-09-23 3:27:00

Det heter trombon, inte trumbol!!!


Jag spelade piano som barn men har nog glömt det mesta nu.
Triangel verkar ju enkelt:

Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för

Inläggav Zirre » 2014-09-23 8:03:21

Jag kan spela piano, gitarr (ackordspel och klassiskt gitarrspel), blockflöjt (5 olika), tvärflöjt, lite munspel och klarinett. Äger alla dessa instrument samt även en ukulele. Spelade sazofon i skolåldern men har den inte kvar.
Om jag är superduktig på dessa instrument? Nja, är inte någon expert men inte heller nybörjare. Jag kan en hel del och behärskar även notläsning.

Det musikaliska intresset ligger lite i släkten. :)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Geastrum » 2014-09-23 8:20:13

Spelar piano/keyboard, mest synth. Jag är i stort sett självlärd och spelar helst egna låtar. Spelade blockflöjt i småskolan.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav NIF » 2014-09-23 9:34:48

Nibor skrev:Så fort man lär sig att trycka ner strängarna ordentligt finns det många låtar att spela med fåtalet ackord. (:


Och majoriteten av de är fruktanssvärt tråkigt.

I övrigt antar jag att det räckas som att man kan piano/gitarr om man klarar av att spela grundläggande låtar men tyvärr har jag inte förmågan att spela det jag verkligen vill.

Iofs...finns väl inte så många som klarar av att spela Sikth låtar överhuvudtaget.
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav brunneng » 2014-09-23 10:52:07

Jag har spelat blockflöjt på avancerad nivå i 40 år.
Men fanns inte som alternativ. :-(
Så jag får räkna upp alla instrument här:
Alla träblås - från blockflöjt till fagott.
Euphonium
Violoncell - enligt mitt betyg mitt bi-instrument men men...
Piano
Synthar i alla möjliga format. :-)
Dator
brunneng
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Södra Stockholms län

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Nisse1982 » 2014-10-24 21:27:47

Kryssade för gitarr och elgitarr, något jag spelat sen min 15-årsdag då jag fick min första elgitarr. Vanlig fenderkopia men den dög bara bra. Haft en drös med andra gitarrer sen dess men nu kör jag bara på med en enkel akustisk.
Kvasir skrev:
hur långt tid tog det för er att lära er instrument?


Blir någon någonsin fullärd?


Finns ju alltid olika nivåer i allt man gör. Känner många som har körkort också och tycker att dom kan köra bil men skulle inte kalla dom fullärda när man ser hur dom kör. Är ju knappast det själv heller, man lär sig ju hela tiden nya grejer trots att man passerat själva tröskeln som säger att man har lärt sig. Det betyder ju inte att man inte kan :-)Happy
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav antonius » 2014-10-24 21:41:24

En jävel på kazoo, eller spela på kam, spelar skivor ibland på mina vevgramofoner, haha :-)018
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav TheWonderer92 » 2014-10-24 21:48:49

Mitt huvudinstrument är fiol som jag spelat sen jag var 8. Det är tidskrävande och man måste ha tålamod för att lyckas. Fiol tillhör nog klassen "svårspelade instrument" och då faller det ju sig naturligt (om man är begåvad) att man också börjar spela gitarr och piano som är simpla i jämförelse. Det räcker med att man placerar fingret en millimeter högre eller lägre på fiolen så märks det direkt medan klaviaturen redan finns till hands.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Återgå till Intressanta intressen



Logga in