Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Kristofer » 2014-09-06 18:14:29

Min tre år gamla dator verkar ha gett upp. Den är tokseg. Att t.ex. titta på ett youtubeklipp är omöjligt. Har provat både att köra CCleaner och att nu som idag göra en total systemåterställning till den status datorn hade från fabrik. Ingenting hjälper.

Måste man köpa svindyra Appleprodukter för att det ska fungera? Jag tycker illa om Appleprodukter just för att de är så satans dyra.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav alixha » 2014-09-06 18:52:30

Rensa hårddisken -
Defragmentera hårddisken
Ta bort program du inte använder och program du inte känner igen
Rensa din webbläsare
Byt webbläsare
Kolla vilka program som startas när Windows startar och ta bort det som inte behövs - Kan göras med CCleaner
Kryssa i alla rutor i Cleaner och Registry i CCleaner och kör igen
Sätt på automatisk Windows update
Reparera eller gör en nyinstallation av Windows
Prova Onecare Safety Scanner - Gratis program från Windows
Kolla om du har virus - Avast och AVG är gratis

Nej man behöver inte köpa äpplen för att saker ska fungera.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav wildwing » 2014-09-06 20:25:18

vid köp av Appleprodukter får du sämre prestanda för pengarna. De tar betalt för design och sånt. Så om du inte absolut gillar deras design så är det bättre att handla dator från annat håll vid t.ex. www.komplett.se. Jag byggde min dator för 7 år sen den håller fortfarande för allt förutom för höga inställningar i spel. den kostade typ 6000 köpte delarna från komplett
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav SoulPain » 2014-09-06 20:31:22

Du kan även köpa en SSD och göra ominstallationen på, det speedar upp nästan vilken dator som helst.

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-sata-2_5-tum/intel-ssd520series120gbbulk/169544.4057/
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav slackern » 2014-09-06 20:38:23

SoulPain skrev:Du kan även köpa en SSD och göra ominstallationen på, det speedar upp nästan vilken dator som helst.

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-sata-2_5-tum/intel-ssd520series120gbbulk/169544.4057/


Tack för tipset. Eller vad jag menar visste att det blir snabbare men inte att dom var så pass billiga i dagsläget. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Moggy » 2014-09-06 20:51:28

Är det just youtube och annat likande på webben som är segt så är det ofta pga Flash.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Miche » 2014-09-06 21:55:09

Om du har iTunes eller andra Appleprogram installerat så gör dig av med dem, de segar ner datorn något fruktansvärt (troligen för att lura människor att Apple gör bättre produkter).

Har en bekant som slet i en vecka för att snabba upp datorn, när Appleskiten äntligen blev avinstallerat så blev datorn som ny och allt fungerade utmärkt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Kristofer » 2014-09-09 20:54:27

alixha skrev:Nej man behöver inte köpa äpplen för att saker ska fungera.


Tyvärr så verkar det så.

Jag har kört en systemåterställning där datorn har återställts till det läge den var i från fabrik. Dvs. utan några program eller annan skit i sig oc i det läget fungerade den ju ursprunligen utan problem. Kört CCleaner, defragmenterat, och kört Microsoft Security Essentials. Inget av detta har hjälpt.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Moggy » 2014-09-09 21:01:51

Kan du bekriva problemet lite mer detaljerat? Vad är det som är segt?

Det är sällan som hårdvarufel orsakar sånt där.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Kristofer » 2014-09-09 21:05:49

Moggy skrev:Kan du bekriva problemet lite mer detaljerat? Vad är det som är segt?


I princip allt. Datorn verkar konstant "ladda" och vara överbelastad. Dessutom tycks inte installationer och dylikt vilja fungera. Det går t.ex. inte att använda BankID eller liknande trots att installationen har slutförts. Då får jag felmeddelanden som talar om att BankID inte är installerat. Att ens öppna Chrome tar flera minuter etc.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav tahlia » 2014-09-09 21:07:12

Rekommenderar en formatering följt av ominstallation.
Skulle det, mot förmodan, vara hårdvara så kan du behöva uppgradera ram, uppgradera/byta grafikkort, byta hårddisk eller möjligen, och mest långsökt, undersöka kylningssystemet/fläktar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Kristofer » 2014-09-09 21:16:11

Då till nästa fråga.

Hur fasiken formaterar man en datorn med Windows 7 och var får man tag i ett nytt att installera.

Det är just sådant här som får mig att tyvärr tro att jag behöver Mac. Macanvändarna verkar inte drabbas av sådant här. Fast samtidigt hatar jag Apple för deras priser.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Moggy » 2014-09-09 21:16:23

Tar det lång tid att starta upp den från att den är avstängd. Mycket längre än det gjort förr alltså?

Hittar du till Enhetshanteraren? Några ! där eller nån Okänd enhet eller nåt annat som ser konstigt ut?

Kontrollpanelen och system. Vad står det där för värden efter Processor och Installed memory. (Vet inte exakt vad det står på svenska men nåt med processor och minne)


Du kan försöka ladda hem Core Temp från http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Ett litet helt säkert program. Starta det och kolla vilka värden den rapporterar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav colaflaska » 2014-09-09 23:31:43

Skulle säga att ett OS från Linux, tex ubuntu, är svaret på dina problem. Speciellt om det är en laptop du kör. Installerade det i en 8 år gammal laptop jag hittade på loppis och den funkar nu utmärkt för surf- och filmdator. Spelar du på datorn blir det naturligtvis krångligt, men de flesta program som finns till iOS och Windows finns till ubuntu fast från andra tillverkare. tex GIMP istället för photoshop.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Titti » 2014-09-10 7:08:26

Många program för Windows går utmärkt att köra i Linux om man använder Wine.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Miche » 2014-09-10 7:37:32

Kristofer skrev:Hur fasiken formaterar man en datorn med Windows 7 och var får man tag i ett nytt att installera.
När man bootar på en Windows 7 installationsskiva så finns de alternativen där men de är lite kluriga att hitta. Själv tankade jag hem men sånt beror ju på hur ärlig man ska vara (jag tycker redan att Microsoft har lagt beslag på för mycket av min tid för att jag ska vilja betala dem ännu mer, de är ju inte heller direkt fattiga...)

Ett gratis alternativ är ju någon variant av Ubuntu, själv har jag installerat Lubuntu på en gammal häck som knappt orkar köra Windows XP och det funkar bra (men jag har bullerproblem på den, fläkten går på högvarv nästan hela tiden och jag hittar inget fläkstyrningsprogram så jag kan minska varvtalet en aning).

Är det en stationär eller bärbar dator? Många bärbara får efter ett par år enorma problem med kylningen och därför drar ner processorns hastighet för att den inte ska bli förstörd, det problemet är inte lika vanligt på stationära men ibland kan det hjälpa med en klick kylpasta mellan processorn och dess kylare.

Försök att öppna datorn (även om det är en bärbar) och gör rent, bort med allt damm som hindrar kylning, tänk på att vara försiktig angående statisk elektricitet och att inte låta en dammsugare att varva upp fläktar (lagren kan skära).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Kristofer » 2014-09-10 18:09:06

Miche skrev: Många bärbara får efter ett par år enorma problem med kylningen och därför drar ner processorns hastighet för att den inte ska bli förstörd, det problemet är inte lika vanligt på stationära men ibland kan det hjälpa med en klick kylpasta mellan processorn och dess kylare.


Intressant. Jag har en bärbar dator. Jag ska kolla på det. Fläkten låter ofta markant mer än tidigare. Jag har tolkat det som en konsekvens av att datorn jobbar hårt. Edit: Datorn känns dock inte speciellt varm.

Linux är inget alternativ för mig. Det innebär för mycket pyssel som jag känner att jag inte vill lägga tid eller resurser på.

@Moggy ska testa programmet du länkade till.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Kristofer » 2014-09-20 11:00:13

Ingenting har hjälpt. Nu kommer det också ibland upp dialogrutor som meddelar att datorn har lite ledigt minne.

Det verkar som om Mac är det enda alternativet för att slippa sådant här. Jag hatar Apple pga prisnivåerna.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Miche » 2014-09-20 11:22:59

Kristofer skrev:Ingenting har hjälpt. Nu kommer det också ibland upp dialogrutor som meddelar att datorn har lite ledigt minne.
Har du tittat i aktivitetshanteraren och satt vad som stjäl minne? Jag installerade ett program på min dator för att kunna söka i filer (den funktionen har de tagit bort i Windows 7, den söker i filer och på filnamn vilket är totalt värdelöst) men de programmet gjorde slut på minnet (har 8 GB i datorn...)

Avinstallera (eller deaktivera i Autostart) de program som suger minne så löser du säkert problemet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Kristofer » 2014-09-20 11:37:25

Jag har inget som jag kan ta bort och som stjäl minne. Jag hart gjort en systemåterställning av datorn och det enda som finns installerat nu är det som fanns med från köp. Då fungerade den utan problem. Problemen kommer när jag t.ex. försöker kolla på någonting på SVT play eller annat som kräver lite "jobb" av datorn.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Miche » 2014-09-20 11:44:26

Det låter som om processorn överhettas och drar ner farten. Har du lyckats göra ren den inuti?

Googla datormodellen (beteckningen står på etiketten undertill) och se om du kan hitta tips (eller skriv modellen här, alternativt lägg upp en bild på etiketten, så kan vi andra googla).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav barracuber » 2014-09-21 14:11:13

What's the lowest-memory usage browser - or, how to reduce memory footprint of common browsers är en tråd som tipsar om två ganska okända lättviktiga webbläsare - Qupzilla och Dillo.

Även om inte aktuellt, vill jag peka på att även där tipsas om Linux
Have you looked at running Linux on it? Linux can be setup to use very little ram.

Det finns enkla sätt att komma igång med Linux utan att huvudet exploderar. Har inte kollat nyligen men sedan Win XP försvann har antagligen nätet översvämmats med ännu mera tips.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav plåtmonster » 2014-09-21 14:31:46

Tips: PC-BSD
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Dator bortom räddning? (Måste man köpa svindyr Mac)

Inläggav Titti » 2014-09-21 18:53:54

Det går att köra Linux direkt från cd/dvd utan att installera. Det bör ge en hint om hur det fungerar.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till IT-forum



Logga in