Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav kiddie » 2014-09-20 4:51:48

Det tar ju lite tid för ritalin att verka och om man har svårt att komma upp så kan man ju ställa klockan på 1-2 timmar innan man ska upp, ta medicinen och somna om.

För mig är det lite lättare att komma upp.

Men... det känns som jag missar en massa sömn också. När jag var riktigt liten förbryllade det mig hur tiden kunde gå så fort när man sov fast den egentligen var jättelång, många timmar. Jag ville helst vara uppe men var jag trött nog la jag mig utan bråk eftersom jag visste att så fort jag slöt ögonen skulle det vara en ny dag igen och jag fick vara vaken.

Så jag sov nog som en stock som ett litet barn eftersom jag inte kände av ens att jag sov. Det var som tiden bara försvann.

Som vuxen känns det inte så. Jag har någotslags begrepp om att tiden går fast jag sover. Det kan nog bero på att jag pendlar i sömndjup och är såpass nästanvaken att jag kan registera tidens gång.

Så skulle jag sätta klockan på ringning 2 timmar innan jag ska upp, utan medicin och somna om, så KÄNNS det som jag sover i 2 timmar.

Tar jag ritalin och somnar om så blir jag lurad på de timmarna. Kanske värt det att vakna lite piggare men samtidigt så känns det som jag somnar om och vaknar 5 minuter senare fast det gått 1-2 timmar! Jag tänker Neeeeej inte redan!!!

Det som förbryllar mig är ju om jag råkar ta ritalin lite sent (tar 2 doser om dagen om jag tar hela dosen så att säga), så blir sena dosen lite väl sen kan jag få problem med att sova. Fattar inte riktigt hur det går ihop med att få ett sådant sömndjup av dem att man sover som ett barn!

Bara jag som är konstig? Någon förklaring?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav barracuber » 2014-09-20 8:21:02

kiddie skrev:Det tar ju lite tid för ritalin att verka och om man har svårt att komma upp så kan man ju ställa klockan på 1-2 timmar innan man ska upp, ta medicinen och somna om.

Aldrig bra att hacka upp sömnen. Utom om man måste, typ jobbar nattskift, då man lär kroppen av hantera det, på gott och ont (finns studier på att nattarbetare är mer sjuka än dagarbetare).

Varför behöver ritalinet verka redan när du går upp? Vad gör det om det dröer ett par timmar. Ifall du är hemma på dagarna förstår jag inte varför. Men du kanske går iväg till en arbetsplats och träffar folk?

kiddie skrev:Tar jag ritalin och somnar om så blir jag lurad på de timmarna. Kanske värt det att vakna lite piggare men samtidigt så känns det som jag somnar om och vaknar 5 minuter senare fast det gått 1-2 timmar! Jag tänker Neeeeej inte redan!!!

Din skämtare där ;) För du blir ju inte lurad utan du får tvärtom bättre sömn när tiden går fort, vilket du iofs redan insett :)

kiddie skrev:Som vuxen känns det inte så. Jag har någotslags begrepp om att tiden går fast jag sover. Det kan nog bero på att jag pendlar i sömndjup och är såpass nästanvaken att jag kan registera tidens gång.

Är det så under HELA natten, inte bara under de två sista timmarna när du tagit ritalin?

Både insomnia och dålig sömnkvalité är en tyst pandemi. Vi utsätts och utsätter oss för mängder med saker som kan försämra melatoninets produktion och rytm. Bara ett exempel är att om man får i sig för lite näringsrik mat (som de flesta människor idag) så har man färre enzymer och aminosyror, vilket ger sämre produktion av melatonin.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav H2SO4 » 2014-09-20 11:14:09

Kan nämna direkt att jag inte tar ritalin eller andra metylfenidat. Jag upplever dock exakt samma sak du beskriver. Man sover men sömntimmarna känns som "riktiga" vakna timmar. Jag har stora sömnproblem sedan några år tillbaka så det hänger garanterat ihop med det.

Metylfenidat är ju ett centralstimulerande preparat dvs. aktiverande och uppiggande pga ökade nivåer av dopamin och noradrenalin i hjärnan.(Agonist för dessa receptorer). Dessa preparat är besläktade med "rush"-droger såsom kokain och amfetamin. Inte konstigt att du får en förändrad sömn egentligen.
Jag tror man får väga för och nackdelar med medicinen. Kanske kan det vara värt att prata med läkaren om detta.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav kiddie » 2014-09-21 21:25:02

Jag har ingen läkare. Jag träffar bara idioter, har ingen fast läkare och hinner aldrig fråga om saker.

Jag ska inte klaga på dålig sömnkvalitet eftersom flera år efter jag tagit efexor så hade jag noll djupsömn. Det kändes som jag var vaken hela tiden. I tre-fyra år! Nu sover jag hyfsat djupt, inte som när jag var liten men det känns iallafall inte som att vara vaken. Så jag är glad för det. Jag tror dock jag sover djupare tidigt i sömnperioden.

Jag har saker jag måste vakna till även om det inte är varje dag. Så det är bara ibland jag gör så. Känns bättre att orka gå upp än att verkligen få tvinga sig alternativt strunta i det viktiga jag skulle göra.

Att göra ett extra hack i sömnen är nog inget farligt. Sova genom en hel natt utan att vakna alls det händer aldrig.

Bara konstigt om man sover bättre av stimulantia känns det som.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav kiddie » 2015-05-21 14:01:45

Har upplevt en motsatt sak. Vid få tillfällen har jag tagit melatonin (fast jag inte borde), och om jag då vaknar till och kollar på klockan är den flera timmar tidigare mot vad jag känner att den är. Som om tiden verkligen saktat in.

Är jag knäpp som känner såna här saker?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav Moggy » 2015-05-21 14:15:45

kiddie skrev:Har upplevt en motsatt sak. Vid få tillfällen har jag tagit melatonin (fast jag inte borde), och om jag då vaknar till och kollar på klockan är den flera timmar tidigare mot vad jag känner att den är. Som om tiden verkligen saktat in.

Är jag knäpp som känner såna här saker?


Det händer mig med på Melatonin ibland. Kan vakna kl 0500 och tycka att klockan borde vara 9 och känna mig pigg. Melatonin är bra när det funkar som bäst men det kan vara lite lynnigt och orsaka konstigheter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav manne » 2015-05-21 16:06:25

https://www.youtube.com/watch?v=s_3BXG3texY

skulle aldrig röra dessa piller aldrig..
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav manne » 2015-05-21 16:13:54

kiddie skrev:Det tar ju lite tid för ritalin att verka och om man har svårt att komma upp så kan man ju ställa klockan på 1-2 timmar innan man ska upp, ta medicinen och somna om.

För mig är det lite lättare att komma upp.

Men... det känns som jag missar en massa sömn också. När jag var riktigt liten förbryllade det mig hur tiden kunde gå så fort när man sov fast den egentligen var jättelång, många timmar. Jag ville helst vara uppe men var jag trött nog la jag mig utan bråk eftersom jag visste att så fort jag slöt ögonen skulle det vara en ny dag igen och jag fick vara vaken.

Så jag sov nog som en stock som ett litet barn eftersom jag inte kände av ens att jag sov. Det var som tiden bara försvann.

Som vuxen känns det inte så. Jag har någotslags begrepp om att tiden går fast jag sover. Det kan nog bero på att jag pendlar i sömndjup och är såpass nästanvaken att jag kan registera tidens gång.

Så skulle jag sätta klockan på ringning 2 timmar innan jag ska upp, utan medicin och somna om, så KÄNNS det som jag sover i 2 timmar.

Tar jag ritalin och somnar om så blir jag lurad på de timmarna. Kanske värt det att vakna lite piggare men samtidigt så känns det som jag somnar om och vaknar 5 minuter senare fast det gått 1-2 timmar! Jag tänker Neeeeej inte redan!!!

Det som förbryllar mig är ju om jag råkar ta ritalin lite sent (tar 2 doser om dagen om jag tar hela dosen så att säga), så blir sena dosen lite väl sen kan jag få problem med att sova. Fattar inte riktigt hur det går ihop med att få ett sådant sömndjup av dem att man sover som ett barn!

Bara jag som är konstig? Någon förklaring?

The fall of Sara Goldfarb
https://www.youtube.com/watch?v=TtX-2-YoXPs
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav Kattmat » 2015-05-21 20:36:11

kiddie skrev:Som vuxen känns det inte så. Jag har någotslags begrepp om att tiden går fast jag sover. Det kan nog bero på att jag pendlar i sömndjup och är såpass nästanvaken att jag kan registera tidens gång.

Så skulle jag sätta klockan på ringning 2 timmar innan jag ska upp, utan medicin och somna om, så KÄNNS det som jag sover i 2 timmar.


H2SO4 skrev:Kan nämna direkt att jag inte tar ritalin eller andra metylfenidat. Jag upplever dock exakt samma sak du beskriver. Man sover men sömntimmarna känns som "riktiga" vakna timmar. Jag har stora sömnproblem sedan några år tillbaka så det hänger garanterat ihop med det.


Vad intressant. Jag har väldigt svårt att somna, men när jag väl sover upplever jag inte att det går någon tid.
Hur är det att vara medveten om den tid som går medan man sover? Är det jobbigt eller tråkigt eller neutralt?
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav kiddie » 2015-05-21 20:48:05

Innan kunde det vara lite stressande om tiden inte gick för jag hade förmågan att inte kunna somna om. Men nu kan jag det så jag vill inte att klockan ska vara mycket. Eftersom jag alltid är trött vill jag nu att det ska finnas massa sovtid kvar. För att jag ska vara helt säker måste jag kolla på klockan men ofta bara vet jag vad klockan är ändå.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav Zima33 » 2015-05-21 23:08:22

Moggy skrev:
kiddie skrev:Har upplevt en motsatt sak. Vid få tillfällen har jag tagit melatonin (fast jag inte borde), och om jag då vaknar till och kollar på klockan är den flera timmar tidigare mot vad jag känner att den är. Som om tiden verkligen saktat in.

Är jag knäpp som känner såna här saker?


Det händer mig med på Melatonin ibland. Kan vakna kl 0500 och tycka att klockan borde vara 9 och känna mig pigg. Melatonin är bra när det funkar som bäst men det kan vara lite lynnigt och orsaka konstigheter.


Jag har upplevt liknande! Kan somna vid 12-1 och sen vakna tvärt kl 5, helt klarvaken och pigg, som om jag sovit 10 timmar. Det brukar bli så 2-3 dagar i rad och sen sover jag längre. Tagit licensmelatonin i 4-5 år åtminstone.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav Zima33 » 2015-05-21 23:11:55

Melatonin (ej Circadin) verkar ju snabbt, inom en halvtimme-en timme och sen sjunker nivån tvärt så det är väl därför man vaknar så där.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav Moggy » 2015-05-21 23:19:04

Zima33 skrev:Melatonin (ej Circadin) verkar ju snabbt, inom en halvtimme-en timme och sen sjunker nivån tvärt så det är väl därför man vaknar så där.



Finns iofs piller med time release som räcker i flera timmar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav Zima33 » 2015-05-21 23:34:02

Moggy skrev:
Zima33 skrev:Melatonin (ej Circadin) verkar ju snabbt, inom en halvtimme-en timme och sen sjunker nivån tvärt så det är väl därför man vaknar så där.



Finns iofs piller med time release som räcker i flera timmar.

På recept då eller hälsokost-melatonin från utlandet?
Det jag får på licens är en kapsel. Natural Pharma är tillverkare. Producerat av APL (de får väl pulvret från tillverkaren och fyller kapslarna i Sverige :-)063 ) Har läst att det finns en licensfri receptbelagd melatonin som ges till barn.
Circadin är ju långtidsverkande tablett.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ritalin och sömnkvalitet - konstig grej

Inläggav kiddie » 2015-05-24 0:58:14

Jag har bara haft sådana där direktverkande (från utlandet). Men ibland tar jag ju triazolam som är väldigt korttidsverkande och då får jag aldrig den effekten att jag tror att klockan är mer. Den går ju också ur kroppen väldigt snabbt.

Nä... jag tror ngn fifflar med rumtiden jag. De ska sluta med det! :-)056
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in