Aspergare med bipolär diagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Thurizas » 2014-09-13 0:43:23

Plasticfck skrev:Betvivlar ej någons diagnoser eller så nu -
Men - är man kvinna, och misstänker att man är bipolär - så ett tips: läs på om PMDD också.

Har själv trott att jag är bipolär - kanske är det också, ingen aning, men det som förstör mig mest är definitivt relaterat till menscykeln.

Mår bra i typ 10-12 dagar varje månad - vill DÖ övriga dagar.
Och vissa dagar vill jag typ dö OCH göra 1000 grejer samtidigt.
Får härdsmälta.

Kanske finns det nån som känner igen sig, eller kanske inte.


Knappast mitt problem då jag medicinerar mig mot Endometrios och är försatt i klimakteriet sedan börjat på året.
Jag var så här innan och jag är så här nu.

Men det är ett bra tips du ger :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 0:46:33

Fasiken vad många saker människan kan råka lida av.
Why?
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav TheWonderer92 » 2014-09-13 0:50:06

Dandelo skrev:Fasiken vad många saker människan kan råka lida av.
Why?


För att vi är komplexa varelser?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Thurizas » 2014-09-13 0:51:28

Dandelo skrev:Fasiken vad många saker människan kan råka lida av.
Why?


Haha :D Utmärkt fråga! Och en fråga jag ställt mig många många gånger :?

Har det med ödet att göra så är det att vi ska lära oss något av det, är det så att man inte tror på ödet så är det enbart för att det är och kan bli så.

När jag är på gott humör tänker jag på ödet, när jag är låg tänker jag på det andra.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 0:52:39

TheWonderer92 skrev:
Dandelo skrev:Fasiken vad många saker människan kan råka lida av.
Why?


För att vi är komplexa varelser?


Det svaret duger inte. :)


Thurizas skrev:
Dandelo skrev:Fasiken vad många saker människan kan råka lida av.
Why?


Haha :D Utmärkt fråga! Och en fråga jag ställt mig många många gånger :?

Har det med ödet att göra så är det att vi ska lära oss något av det, är det så att man inte tror på ödet så är det enbart för att det är och kan bli så.

När jag är på gott humör tänker jag på ödet, när jag är låg tänker jag på det andra.


Jo, jag tänker i dom banorna med. Kunde inte ödet vara lite mer ödmjukt då? *Tittar upp*
Svar man inte kommer få...
Jag måste ha svar! :P
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav TheWonderer92 » 2014-09-13 0:56:21

Dandelo skrev:
TheWonderer92 skrev:
Dandelo skrev:Fasiken vad många saker människan kan råka lida av.
Why?


För att vi är komplexa varelser?


Det svaret duger inte. :)


En svårighet att acceptera och hantera människors olikheter är en nödvändig orsak till att diagnoser ens ställs idag. Om vi hade haft lättare att acceptera varandra som vi är skulle inte människan lida lika mycket. Mer nöjd? :-)Happy
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Thurizas » 2014-09-13 0:57:33

jag är Bipolär "odefinierad" varför skriver dom ens så? tror till och med diagnoskoden finns för just detta. Vad fasiken är det EGENTLIGEN?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 1:00:59

TheWonderer92 skrev:
Dandelo skrev:
TheWonderer92 skrev:
För att vi är komplexa varelser?


Det svaret duger inte. :)


En svårighet att acceptera och hantera människors olikheter är en nödvändig orsak till att diagnoser ens ställs idag. Om vi hade haft lättare att acceptera varandra som vi är skulle inte människan lida lika mycket. Mer nöjd? :-)Happy


Okej, det skulle bli en del bättre om det var så, det tror jag med.
Fast ändå är man en punkterad snigel :-)004

Thurizas skrev:jag är Bipolär "odefinierad" varför skriver dom ens så? tror till och med diagnoskoden finns för just detta. Vad fasiken är det EGENTLIGEN?


Aldrig hört. odefinierad bipolär? När man inte passar in i bara en typ av bipolär?
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Thurizas » 2014-09-13 1:03:29

Och nu eftersom jag tänker i bilder så ser jag en räsersnigel (En snigel som tar sig fram grymt fort) med ett punkterat framdäck som väntar på bärgningshjälp... Det ser himla gulligt ut i mitt huvud i alla fall.. :-)154
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Sv: Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav slackern » 2014-09-13 1:04:31

Thurizas skrev:jag är Bipolär "odefinierad" varför skriver dom ens så? tror till och med diagnoskoden finns för just detta. Vad fasiken är det EGENTLIGEN?

Den är helt inte definierad. Dom vet inte om du är manisk, hypomanisk eller kraftiga humörsvängningar.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Thurizas » 2014-09-13 1:05:22

Ja något sådant står det på mitt sjukintyg.Bipolär Odefinierad typ.. eller något sådant.

Ingen som känner igen det här alltså? :?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Thurizas » 2014-09-13 1:07:33

slackern skrev:
Thurizas skrev:jag är Bipolär "odefinierad" varför skriver dom ens så? tror till och med diagnoskoden finns för just detta. Vad fasiken är det EGENTLIGEN?

Den är helt inte definierad. Dom vet inte om du är manisk, hypomanisk eller kraftiga humörsvängningar.


Men vad tusan.. I min utredning står det att jag är hypomanisk och har ett lågt grundläge. :?
Blaaaaaaaaaa......

Jag menade inte att du har fel när jag skrev detta ovan. Jag tycker det låter logiskt. Dock så motsätter det sig i vad som står i min utredning. :-)051
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Sv: Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav slackern » 2014-09-13 1:11:11

Thurizas skrev:
slackern skrev:
Thurizas skrev:jag är Bipolär "odefinierad" varför skriver dom ens så? tror till och med diagnoskoden finns för just detta. Vad fasiken är det EGENTLIGEN?

Den är helt inte definierad. Dom vet inte om du är manisk, hypomanisk eller kraftiga humörsvängningar.


Men vad tusan.. I min utredning står det att jag är hypomanisk och har ett lågt grundläge. :?
Blaaaaaaaaaa......

Jag menade inte att du har fel när jag skrev detta ovan. Jag tycker det låter logiskt. Dock så motsätter det sig i vad som står i min utredning. :-)051

Jag förstår att du är frustrerad jag kan själv haka upp mig på otf eller meningar. Vad jag skulle göra om jag var du vore att ta kontakt med psykiatrikern och reda ut det om du orkar.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 1:12:22

Thurizas skrev:Och nu eftersom jag tänker i bilder så ser jag en räsersnigel (En snigel som tar sig fram grymt fort) med ett punkterat framdäck som väntar på bärgningshjälp... Det ser himla gulligt ut i mitt huvud i alla fall.. :-)154


Till och med skalman är snabbare :-)004

Haha.


Jag funderar fortfarande på en del frågor som ställdes till mig om hypomani och mani.
Det svänger rejält för mig. jag kan bli uppvarvad till tusen, prata jättefort eller tänka jättefort.
Allt flyter på men jag hänger inte alls med. Sedan kommer deppen. PANG.
Men jag har aldrig risketat mig själv eller andra. Kan det vara för AS diagnosen? Att man är mer försiktig av sig?
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Thurizas » 2014-09-13 1:14:24

slackern skrev:
Thurizas skrev:
slackern skrev:Den är helt inte definierad. Dom vet inte om du är manisk, hypomanisk eller kraftiga humörsvängningar.


Men vad tusan.. I min utredning står det att jag är hypomanisk och har ett lågt grundläge. :?
Blaaaaaaaaaa......

Jag menade inte att du har fel när jag skrev detta ovan. Jag tycker det låter logiskt. Dock så motsätter det sig i vad som står i min utredning. :-)051

Jag förstår att du är frustrerad jag kan själv haka upp mig på otf eller meningar. Vad jag skulle göra om jag var du vore att ta kontakt med psykiatrikern och reda ut det om du orkar.


När jag har orken till det ska jag göra det, just nu är det inte av så stor vikt egentligen, bara jag får rätt sorts hjälp.. men det ligger där och stör i bakhuvudet.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Thurizas » 2014-09-13 1:20:42

Dandelo skrev:
Jag funderar fortfarande på en del frågor som ställdes till mig om hypomani och mani.
Det svänger rejält för mig. jag kan bli uppvarvad till tusen, prata jättefort eller tänka jättefort.
Allt flyter på men jag hänger inte alls med. Sedan kommer deppen. PANG.
Men jag har aldrig risketat mig själv eller andra. Kan det vara för AS diagnosen? Att man är mer försiktig av sig?


jag kan bli uppvarvad med, prata på massa och ha kaos i skallen, men det sker inte så ofta nu mer,, fast jag är med helt i vad jag gör.. uj.. undrar om det kan ha med min medicinering att göra då det inte sker lika ofta :-)063

Jag är hypomanisk i mitt skapande och MÅSTE göra färdigt. Skapande är allt ifrån matlagning, måla,göra smycken till att göra om möbler och inreda.

Efter jag gjort något sådant så kommer deppen, men det beror förstås inte på att jag skapade innan.

Kanske det har med As att göra Dandelo, att vi är mer försiktiga ?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 1:29:50

Blir också väldigt uppåt när jag skapar. I alla fall om jag har flytet och fantasin går igång från början. Annars blir jag bara nerdeppad av att jag inte kan måla just i den stunden. Jag har blivit himla duktig på att hindra mig själv från att låta mig släpas med när jag blir så. Alltid varit rädd för att det ska märkas , trots att jag lider om jag försöker hålla igen.

Jag undrar också om det har med AS att göra, att jag är mer försiktig och hellre gömmer mig än att få total flipp och handla upp alla pengarna, dra till någon främmande plats eller ligger runt. Nu säger jag inte att alla gör det, men det kommer ofta upp när man kollar händelseförlopp kring sjukdomen.
Kanske bra att ha AS som ett slags stopptecken där :-)Happy
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-13 1:57:06

Dandelo skrev:Oj, tänk att ändå vara ok i alla fall ett år. För mig svänger det från dagar till max en månad. Ibland på bara timmar :shock:


Det låter faktiskt lite mer som borderline.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 2:01:54

PMS-monstret skrev:
Dandelo skrev:Oj, tänk att ändå vara ok i alla fall ett år. För mig svänger det från dagar till max en månad. Ibland på bara timmar :shock:


Det låter faktiskt lite mer som borderline.


Det gör det fan..

Nu börjar grubblandet.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-13 2:09:29

Jag tycker att bara ADHD och asperger gör att man känner sig helt sinnessjuk, det är liksom två helt motsatta krafter inuti en som drar åt helt olika håll. Den ena är rolig, pratsam och impulsiv och den andra vill bara dra sig hem och isolera sig i ett par månader. Dom har inte ännu lyckats avgöra om jag även är bipolär eller har borderline (tror inte det själv), men vad fan, om jag har det med så har jag väl det. Helt sjukt att vi människor kan få tiotals diagnoser som till stor del överlappar varandra. Diagnoserna kommer säkert bli annorlunda i framtiden, hoppas jag i alla fall :evil:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Thurizas » 2014-09-13 2:11:16

Dandelo skrev:
PMS-monstret skrev:
Dandelo skrev:Oj, tänk att ändå vara ok i alla fall ett år. För mig svänger det från dagar till max en månad. Ibland på bara timmar :shock:


Det låter faktiskt lite mer som borderline.


Det gör det fan..

Nu börjar grubblandet.


Har du gått igenom en utredning så har dom tittat på din benägenhet till att ha borderline.

Trots mitt hoppande är jag knappast en borderline.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 2:15:19

Jo, jag känner att min ADD tar ut det positiva i min Asperger. Ett jäkla kors och tvärs med dessa diagnoser.



Njae, läser lite nu om borderline och tycker inte det stämmer in lika väl som bipo gör.


Thurizas skrev:
Dandelo skrev:
PMS-monstret skrev:
Det låter faktiskt lite mer som borderline.


Det gör det fan..

Nu börjar grubblandet.


Har du gått igenom en utredning så har dom tittat på din benägenhet till att ha borderline.

Trots mitt hoppande är jag knappast en borderline.


Nej, ingen utredning sen jag fick AS och ADD 2010.
Träffade en läkare för ett tag sedan och berättade att efter att ha provat en del antidepp samt terapi, att depressionen inte släpper och den blir ibland värre (Destruktiv) för att sedan ligga i bakgrunden igen. Fick fylla i ett par testforumlär om bipolär och det mesta stämde precis.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-13 2:18:05

Dandelo skrev:Jo, jag känner att min ADD tar ut det positiva i min Asperger. Ett jäkla kors och tvärs med dessa diagnoser.



Njae, läser lite nu om borderline och tycker inte det stämmer in lika väl som bipo gör.


Har du diagnosticerats redan som bipolär?
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Aspergare med bipolär diagnos

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 2:19:40

PMS-monstret skrev:
Dandelo skrev:Jo, jag känner att min ADD tar ut det positiva i min Asperger. Ett jäkla kors och tvärs med dessa diagnoser.



Njae, läser lite nu om borderline och tycker inte det stämmer in lika väl som bipo gör.


Har du diagnosticerats redan som bipolär?


Inte på papperet, nej. Men mycket tydde på det när jag träffade läkare för ett tag sen. Ja, det mesta står i inlägget ovan.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in