"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav Svarta » 2014-09-09 13:37:57

Jag undrar om någon har erfarenhet av att komma ut med sin asperger till lärare och ev. också klass?

Jag har påbörjat en YH-utbildning där det förekommer mycket PBL - problembaserat lärande; och det i grupp.

Det fungerar sådär.

Igår under ett klassråd så hade jag tveksamheter till ett förslag som någon kom med. Inte gentemot idén i sig egentligen, men jag var tveksam till att den skulle gå igenom hos ledningsgruppen.

Då jag inte var odelat positiv så beslöt sig vissa för att ge igen när jag hade frågor att ta upp, och var väldigt nedvärderande gentemot mig och mina åsikter/förslag gick inte upp till omröstning för att tas upp med ledningsgruppen.

När vi sedan skulle arbeta i grupp så var jag så slut att jag gick hem.

Nu tänker jag försöka driva igenom att vi får välja våra grupper själva, då jag har fått god kontakt med vissa klasskamrater och är övertygad om att jag kommer att klara detta om jag får rätt förutsättningar och folk runtomkring mig.

Vad kan jag förvänta mig för hjälp i undervisningen av lärare et.c.?

Vad har ni bett om för hjälp och fått igenom?

Nyfiken...
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav plåtmonster » 2014-09-09 13:50:27

Du har nog råkat ut för den klassiska neurotypen som blandar ihop person med sakfråga. Enklast är som du redan är inne på att välja arbetskamrater med omsorg. Där är nog frågan mest om lärarna tillåter det.

Annars får du helt enkelt byta målsättning till att smörja dina gruppkamraters ego med konsekvensen att gruppens resultat som helhet sannolikt blir sämre.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav Alien » 2014-09-09 14:27:29

Jag tycker det kan vara en bra idé att prata med läraren. Däremot inte till dina kamrater då det låter som de är rätt omogna. och skulle kunna använda infon emot dig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav plåtmonster » 2014-09-09 14:31:00

Läraren är inte nödvändligtvis rationell denne heller..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav Alien » 2014-09-09 14:43:04

Men äldre och erfarnare. Det gäller förstås att framhålla att med AS har man svårare att klara av grupparbeten och därför behöver åtminstone få arbeta med dem man kommer överens med. Lärare har ju ett intresse av att så många som möjligt klarar av utbildningen. Klasskamraterna däremot kan strunta i det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav plåtmonster » 2014-09-09 14:45:19

Förutsätter att man vill, och har talat om att man fungerar som aspergare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav Svarta » 2014-09-09 15:52:47

Alien skrev:Jag tycker det kan vara en bra idé att prata med läraren. Däremot inte till dina kamrater då det låter som de är rätt omogna. och skulle kunna använda infon emot dig.


Det är lite så jag tänker också. Jag undrar om inte det blir bäst i det långa loppet.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav slackern » 2014-09-09 15:59:34

Svarta skrev:
Alien skrev:Jag tycker det kan vara en bra idé att prata med läraren. Däremot inte till dina kamrater då det låter som de är rätt omogna. och skulle kunna använda infon emot dig.


Det är lite så jag tänker också. Jag undrar om inte det blir bäst i det långa loppet.


Är det inte vuxna människor du studerar med? Om det är vuxna människor som du så vet dom om att om du sätter ner foten och säger ifrån så är det det som gäller. För om dom nu skulle få för sig att mobba och trakassera dig om dom skulle få reda på att du har en diagnos så är det olagligt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav Svarta » 2014-09-09 16:04:00

Det är vuxna människor. Men jag upplever inte att det är så enkelt som du beskriver, slackern.

Min prioritet är att orka med studierna, inte att käfta med folk. Jag betvivlar att jag orkar både och, i alla fall inte såhär i initialskedet.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav slackern » 2014-09-09 16:21:09

OK du känner till situationen bäst. Men kan nog vara bra att berätta för personalen. Så att dom kan ta hänsyn till dina svårigheter. Sedan går det nog att förklara på något sätt för dom andra studerande att du har problem med intryck fast då kommer säkert jobbiga följdfrågor.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav plåtmonster » 2014-09-09 22:20:31

Även om det är till utseendet vuxna människor så är det ofta bara stora barn :P

Så bara för att man har rätt och det är olagligt osv, innebär inte att man får rätt.

Fråga läraren om du kan få välja gruppdeltagare. Om inte det fungerar så kanske det är läge att hänvisa till asperger och att tystnadsplikt gäller.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav Svarta » 2014-09-10 7:26:59

Jag har informerat läraren via mail nu, och hon lät stöttande och positiv till självvalda grupper. Vi ska prata efter föreläsningarna idag, så jag hoppas på det bästa.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav Svarta » 2014-09-10 14:33:37

Det har gått bra, nu har vi självvalda grupper. Har hamnat med 3 nördtjejer som jag trivs ypperligt med. *pustar ut*

Jag upplever att jag fick bra respons ifrån läraren också, det känns mycket bra.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

"Komma ut" inför lärare och ev. klass vid studier

Inläggav slackern » 2014-09-10 14:54:01

Svarta skrev:Det har gått bra, nu har vi självvalda grupper. Har hamnat med 3 nördtjejer som jag trivs ypperligt med. *pustar ut*

Jag upplever att jag fick bra respons ifrån läraren också, det känns mycket bra.


Kul att höra att det löste sig och att läraren bemötte dig på ett bra sätt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in