Klarar ni FÖRÄNDRINGAR?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-03 14:05:54

Alla har ju inte alla drag, och att ha ett drag innebär inte att man måste ha 100 % av något eller total avsaknad av något.

Jag känner igen en del av det Tenderly skriver att kunna känna av vissa t.ex. falska personer, ofta innan NT gör det.
Men samtidigt har jag svårt för det vardagliga avkännande av andra som NT gör hela tiden till synes utan anstränging och som gör att det flyter på i vardagen för dem.

Jag tänker också på det som skrevs i en annan tråd (tror jag) om att ogilla hur vissa pratar till en på ett löjligt sätt ("pedagogiska dagisföken som är så bra med barn-stilen").
Ibland när jag har talat med NT om detta, så har de inte ens märkt att personen talat så, fast de var med.
Eller om de märkt något, så tyckte de att det inte på något sätt störde eller behövde tänkas på.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sommar » 2008-08-03 14:11:46

Bror Duktig skrev:Alla har ju inte alla drag, och att ha ett drag innebär inte att man måste ha 100 % av något eller total avsaknad av något.

Jag känner igen en del av det Tenderly skriver att kunna känna av vissa t.ex. falska personer, ofta innan NT gör det.
Men samtidigt har jag svårt för det vardagliga avkännande av andra som NT gör hela tiden till synes utan anstränging och som gör att det flyter på i vardagen för dem.

Jag tänker också på det som skrevs i en annan tråd (tror jag) om att ogilla hur vissa pratar till en på ett löjligt sätt ("pedagogiska dagisföken som är så bra med barn-stilen").
Ibland när jag har talat med NT om detta, så har de inte ens märkt att personen talat så, fast de var med.
Eller om de märkt något, så tyckte de att det inte på något sätt störde eller behövde tänkas på.


Givetvis inte. Det vet jag oxå. Dock ville jag förtydliga för Debbidoo för det verkar som hon funderade lite kring varför hon fått diagnos om jag nu inte tolkade henne fel.

Ang. läsa av falska människor innan NT. är det jag som skrivit det o. inte Tenderly om jag inte missat något.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-03 14:17:04

sommar skrev:Givetvis inte. Det vet jag oxå. Dock ville jag förtydliga för Debbidoo för det verkar som hon funderade lite kring varför hon fått diagnos om jag nu inte tolkade henne fel.

Ang. läsa av falska människor innan NT. skrev kanske Tenderly om men jag gjorde iaf. det.
Oj, jag vet inte vad som for i mig, det blev nog fel.
Hoppas det framgick vad jag menade i alla fall.

Och, för att undvika eventuella missförstånd - jag menade inte att rätta någon när det handlade om att "alla inte har alla drag". Jag vet inte om det har tolkats så(?), men jag förtydligar i alla fall, ifall det kan tolkas på det viset.

Jag vill inte bete mig "bror duktigt" :wink:

EDIT: stava...
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Anastasia » 2008-08-03 14:26:07

sommar skrev:Jag har oxå AS-diagnos men kan läsa av människor många ggr. Har kommit på på sistone att jag har nå`n sorts intution där jag ibland fortare än NT. märker av falska personer tex. personer på ett jobb som vill utnyttja en. Jag har en oerhörd känslighet för människor på gott & ont men om detta är AS. eller ej vet jag inte.

Det är det nog, jag har hört flera med AS berätta samma sak. Jag inbillar mig också att jag har nån sorts radar för falska människor, men jag vet inte om det beror på att jag faktiskt har bättre intuition, eller om det bara är så att jag ogillar ytliga & glättiga människor och därför undviker dem. Vissa aspergare är ju dock raka motsatsen och tror gott om alla.

Jag tror även att jag kan läsa av ansiktsuttryck, men däremot har jag nog ganska "lugn" mimik själv och använder inte så mycket kroppsspråk.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Debbido » 2008-08-03 14:30:33

Tack bror Duktig för din förklaring av varför jag gillar att resa men inte vill ha förändringar i närmiljön!
Möblerar bara om i yttersta nödfall.
Går i samma kläder tills dess de MÅSTE tvättas eller är utslitna och måste slängas.

Sommar, du har ju rätt i att inte alla uppfyller alla aspergerkriterier. Själv klarade jag "ögontestet" på ett sätt som är fullt normalt för kvinnor. (Män har ju svårare för ögon-avläsning)

Jag var bra på språk, logik, samband. Ändå fattar jag inte fullt ut sambanden i det sociala livet. Missar ofta intentionerna bakom meningar som uttalas, tror jag. Ärligt talat fattar jag inte riktigt vad jag missar bara ATT jag missar mycket. Var ju så gammal när jag fick diagnos (57) och int har de skickat mig på kurs heller! :cry:
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav geocache » 2008-08-03 14:45:02

Hej Debbido!

Hmm jag som hela tiden sedan du bytte avatar tyckt du inte är äldre än 25, 30 år, att döma av din fina avatarbild :wink: :oops:!

Hoppas du inte tog illa upp att jag skrev detta... att jag citerade dig lite...

Debbido skrev:Var ju så gammal när jag fick diagnos (57) och int har de skickat mig på kurs heller! :cry:
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Moggy » 2008-08-03 15:17:28

geocache skrev:Hej Debbido!

Hmm jag som hela tiden sedan du bytte avatar tyckt du inte är äldre än 25, 30 år, att döma av din fina avatarbild :wink: :oops:!

Hoppas du inte tog illa upp att jag skrev detta... att jag citerade dig lite...




Har reagerat på det jag med, både på nya avataren och nån annan bild jag sett på Debbido. Jag visste att du var äldre men du ser ung ut, typ 30-årsåldern.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav nano » 2008-08-03 23:05:29

Tog också en åldersindikation på ungeär min ålder, 36, max 40 och över 25.
En barndomsgranne som jobbar på systembolaget hon säger att det är hur svårt som helst att gissa ålder.
Hon frågar ofta leg på folk och har ibland fel med 20 år.

Tänkte också på något jag har fått för mig att folk med AS ofta ser unga ut.
Kan det stämma?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sommar » 2008-08-03 23:24:44

nano skrev:Tog också en åldersindikation på ungeär min ålder, 36, max 40 och över 25.
En barndomsgranne som jobbar på systembolaget hon säger att det är hur svårt som helst att gissa ålder.
Hon frågar ofta leg på folk och har ibland fel med 20 år.

Tänkte också på något jag har fått för mig att folk med AS ofta ser unga ut.
Kan det stämma?


Jag tycker det stämmer generellt sett inkl. mig själv.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Anastasia » 2008-08-04 2:07:31

nano skrev:Tänkte också på något jag har fått för mig att folk med AS ofta ser unga ut. Kan det stämma?

Jo, det stämmer i många fall. Jag har nog alltid sett yngre ut, men det varierar också mycket beroende på vilka kläder jag använder, om jag har sminkat mig osv. Jag ser nog ut att vara lika gammal, eller yngre, som min fyra år yngre bror.

Min mormor har också många AS-drag och hon har alltid haft en ovanligt fräsch och ungdomlig look. Hon är åttiotre, men skulle nog kunna tas för sextio nånting.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Debbido » 2008-08-04 2:23:46

geocache skrev:Hej Debbido!

Hmm jag som hela tiden sedan du bytte avatar tyckt du inte är äldre än 25, 30 år, att döma av din fina avatarbild :wink: :oops:!

Hoppas du inte tog illa upp att jag skrev detta... att jag citerade dig lite...

Debbido skrev:Var ju så gammal när jag fick diagnos (57) och int har de skickat mig på kurs heller! :cry:


Ciao!
Visst är det svårt att fatta att jag är gammal. Jag fattar det inte. Det syns inte på foton och framför allt inte på mitt sätt och mina intressen.

Frågan är om aspergare KAN bli gamla? Om man tänker sig även högfungerande autism som en slags utvecklingsstörning, så är jag väl helt enkelt 25 år efter min egentliga ålder?

Jag blir inte ledsen för att du är ledsen för att jag är så gammal! Upp med hakan - det finns gott om snygga lammkotletter där ute!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-08-04 2:31:18

Sommar och Anastasia - kul att ni också upplever detsamma som jag: FOREVERYOUNG-fenomenet. Men DET är ju definitivt ett av de trevligare aspiedragen, eller hur?

Om vi aspergare ogillar förändringar, varför skulle vi då vilja förändra vårt utseende? Näää, absolut inte, i alla fall inte till det sämre!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nano » 2008-08-04 4:10:17

Hmm, jag såg ut att vara 10 år yngre än jag var när jag var 31.
Nu har folk börjat gissa rätt bra, folk tror iaf att jag är runt 30 numera, är 36.
Enda problemet är att ibland väldigt unga tjejer visar intresse.
Länge var de som visade intresse runt 18-23 och det kändes inte så bra när man är 28-31
De flesta tycker det vore rena drömmen, uppmärksamheten är trevlig men det känns inte så bra när man får inviter och de tror att man är 25 på sin höjd.
En del vill ju ha en äldre kille men jag vill ju träffa en jämnårig tjej.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Debbido » 2008-08-04 4:20:13

nano skrev:De flesta tycker det vore rena drömmen, uppmörksamheten är trevlig men det känns inte så bra när man får inviter och de tror att man är 25 på sin höjd.
En del vill ju ha en äldre kille men jag vill ju träffa en jämnårig tjej.


Måste det vara en jämnårig tjej då. Varför?

De män jag haft har varit minst 5 eller fler år äldre än jag. Om jag går in på en kontaktsajt får jag svar mest från män som är 63-68. Och där är jag helt ställd för efter 50 börjar åldrstecknen rasa in. En 65-åring är för mig en gammal gubbe och jag kan inte ens föreställa mig att ha sex med en sådan.

Om en gammal gubbe spanar in mig får han en blick som säger: "Och vad glor du på va?" Jag är menatalt bara 30 och det där med gubbarna....det funkar inte: De HATAR diskomusik, de älskar 60-talsmusik (helst utan trummor) och NT har vid 65 hunnit bli så sociala att jag ligger flera ljusår efter dem i utvecklingen.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2008-08-04 4:29:35

Den här Aspie-ungdomligheten är nog mer till fördel om man är kvinna. Utom i yrkeslivet då man kanske får jobba hårdare för att bli tagen på allvar i sitt jobb, särskilt om man har en chefsposition el dyl (som min halvaspiga kusin som är över 40 och ser ut som 18 fortfarande).

En man vill kanske inte heller se ut som en student hela livet (som Carl Bildt, typ). Fast är man ungdomlig i sitt inre så ger det iofs mer faktiskt korrekta signaler om det syns utanpå också. (Och så kanske man får åka tåg för halva priset.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2008-08-04 4:40:29

Inger skrev:
Och i vissa sammanhang kan det kanske vara en nackdel för kvinnor. T ex som min halvaspiga kusin som ser ut som 18 fast hon är över 40. Kan tänka mig att hon får jobba hårdare för att bli tagen på allvar i sitt jobb som chef.


Jo, att bli tagen på allvar kan bli problem med. För mig sitter det ungdomliga nog mycket i min ofta frågande och något hjälplösa blick. Har sett liknande något "barnsliga" blickar hos andra aspergare. Jag antar att mina ögon är i full färd med (att som en baby) försöka ta in och tolka omgivningen, det där bluddriga som far emot mig i ljusets hastighet.

Mobbing kan ju skapa osäkerhet, som återspeglas i ansiktet.

När jag sökte upp mopedreparatörerna 10 mil bort gissade de omedlebart på att jag hade tankat med E85, d v s fel bensinblandning. Min närmaste pump är just omgjord på olika sätt så möjligheten fanns där, fast jag inte trodde jag hade gjort fel. Jag hade ju ändå kört 1350 mil så varför trodde de att jag inte kunde tanka eller tänka? För att jag är kvinna eller ser så barnslig/osäker ut?

Nå, det fanns ingen E85 där. Jag hade inget fel gjort. Moppen var olagad när jag kom hem med den och fick transporteras tillbaks igen. Attans att jag aldrig kan se vuxet myndig och barsk ut!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nano » 2008-08-04 4:43:07

Det ligger i en känsla, jag vill gärna att hon är lika lång som mig men det är inget krav, har egentligen inget krav utom att både hon och jag ska tycka mycket om varandra :)

Tror jag vill känna att vi är jämlika.
Med en 24 åring tror jag inte det blir särskilt jämlikt, träffade en trevlig tjej som sade rakt ut vad hon ville, men det skulle ju kännas som barnarov, hon var 18 och jag var 32, det funkade inte i mitt sinne.
Säg att jag var 40 och hon 28 skulle kännas möjligt men inte särskilt troligt.

En enda gång har en äldre tjej varit intresserad, det hade jag inget problem med men det fanns en ålderstanke där ändå.
Hon var mycket trevlig och stod för sig själv, det kändes också bra.
Och hon respekterade omgivningen, också intressant.

Kul att du gillar musik du gillar :)
Fast jag skulle nog inte säga vad glor du på utan tack men nej tack.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sommar » 2008-08-04 15:08:00

Jag gillar inte att se yngre ut o ännu mindre gillade jag det förut då folk inte kunde tro att jag var 18 när jag ar 18. Dock kommer jag nog gilla detta fenomen när jag är typ 60. :lol: Däremot tycker jag varken att jag ser ful eller barnslig ut men delvis mesig. Men det är sant som en vän säger till mig; på vissa foto ser man kass ut på andra bra o. då kan man se den naturliga skönheten som även kan skymtas i verkligheten o. det är den som är viktigast.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav nano » 2008-08-04 15:24:43

Hehe det där känner jag igen, jobbade på vattenfestivalen ett par år och en dag efter att jag var klar så gick jag och kollade runt lite och så gick jag till ett ställe där det var 18 års gräns, vakten ser mig på långt håll och tittar på mig ända tills jag kommer fram och så säger han jaha hur var det med åldern här?
Jag plockar fram mitt körkort och säger 27, han tror mig fortfarande inte och böjer sig ned och tittar på körkortet en stund och sedan reser han sig upp och säger "välkommen" :)
En av de mer förvånade personer jag sett :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-04 17:23:55

Anastasia skrev:
sommar skrev:Jag har oxå AS-diagnos men kan läsa av människor många ggr. Har kommit på på sistone att jag har nå`n sorts intution där jag ibland fortare än NT. märker av falska personer tex. personer på ett jobb som vill utnyttja en. Jag har en oerhörd känslighet för människor på gott & ont men om detta är AS. eller ej vet jag inte.

Det är det nog, jag har hört flera med AS berätta samma sak. Jag inbillar mig också att jag har nån sorts radar för falska människor, men jag vet inte om det beror på att jag faktiskt har bättre intuition, eller om det bara är så att jag ogillar ytliga & glättiga människor och därför undviker dem. Vissa aspergare är ju dock raka motsatsen och tror gott om alla.

Jag tror även att jag kan läsa av ansiktsuttryck, men däremot har jag nog ganska "lugn" mimik själv och använder inte så mycket kroppsspråk.


En kompis vars son och man har AS säger att det kan handla om att man har bättre doftsinne och att falskhet luktar på ett särskilt sätt. Det låter flummigt, men varför inte?

Är själv är som ni beskriver er själva, att jag ofta vet om nån ljuger eller mörkar med nåt, fast jag samtidigt har svårt att förstå mig på folk (t ex VARFÖR de ljuger..).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sommar » 2008-08-04 18:52:25

Aha. Det med doft var intressant. Har aldrig hört det förut. Fast för min del verkar det inte handla om det. Jag märker oxå ofta om någon ljuger och/eller är falsk om det inte är väldigt väl inlindat o. de samtidigt är trevliga på ett vanligt förekommande sätt dvs. icke-glättiga. I vissa sammanhang tror jag gott om alla/är lite naiv men ofta avslöjar jag lögner & falskhet snabbt som sagt tom. Före NT. är inte ovanligt. Nån slags utpräglad intution, tror jag. Oftast förstår jag även varför folk ljuger men det händer att jag inte alls förstår varför men då jag går bet tror jag även NT. går bet många ggr. Generellt sätt har jag inte precis problem med avläsning, osv. Det går per automatik i mångt & mkt. Är ett gränsfall av AS. så det är säkert därför jag klarar det bra.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-04 18:56:03

sommar skrev:Aha. Det med doft var intressant. Har aldrig hört det förut. Jag märker oxå ofta om någon ljuger och/eller är falsk om det inte är väldig väl inlindat o. de samtidigt är trevliga på ett vanligt förekommande sätt dvs. icke-glättiga. I vissa sammanhang tror gott om alla/är lite naiv men ofta avslöjar jag lögner & falskhet snabbt som sagt tom. före NT. är inte ovanligt. Nån slags utpräglad intution, tror jag. Oftast förstår jag även varför folk ljuger men det händer att jag inte alls förstår varför men då jag går bet tror jag även NT. går bet många ggr. Generellt sätt har jag inte problem med avläsning, osv. Är ett gränsfall av AS. så det är säkert därför jag klara det bra.


Alltså, jag förstår ju att folk ljuger för att de inte vågar stå för sanningen, inte ids förklara, är rädda att annat avslöjas då, ljuger för sig själva och så vidare, men jag förstår inte VITSEN med att ljuga, för det är liksom som att... fuska i spel, eller stjäla saker, de har ju inget värde när man fått dem på fel sätt. Så menade jag.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sommar » 2008-08-04 18:59:33

alfapetsmamma skrev:
sommar skrev:Aha. Det med doft var intressant. Har aldrig hört det förut. Jag märker oxå ofta om någon ljuger och/eller är falsk om det inte är väldig väl inlindat o. de samtidigt är trevliga på ett vanligt förekommande sätt dvs. icke-glättiga. I vissa sammanhang tror gott om alla/är lite naiv men ofta avslöjar jag lögner & falskhet snabbt som sagt tom. före NT. är inte ovanligt. Nån slags utpräglad intution, tror jag. Oftast förstår jag även varför folk ljuger men det händer att jag inte alls förstår varför men då jag går bet tror jag även NT. går bet många ggr. Generellt sätt har jag inte problem med avläsning, osv. Är ett gränsfall av AS. så det är säkert därför jag klara det bra.


Alltså, jag förstår ju att folk ljuger för att de inte vågar stå för sanningen, inte ids förklara, är rädda att annat avslöjas då, ljuger för sig själva och så vidare, men jag förstår inte VITSEN med att ljuga, för det är liksom som att... fuska i spel, eller stjäla saker, de har ju inget värde när man fått dem på fel sätt. Så menade jag.


Ok. Samma sak för mig; jag förstår ofta inte vitsen med att ljuga, fuska, stjäla osv. men det händer att jag gör det. Jag tror inte NT. heller gör det alla ggr. så det är nog inget problem enbart personer med AS. har men de kanske generellt sett har svårare att förstå det än NT.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Debbido » 2008-08-04 23:37:38

sommar skrev: Däremot tycker jag varken att jag ser ful eller barnslig ut men delvis mesig. Men det är sant som en vän säger till mig; på vissa foto ser man kass ut på andra bra o. då kan man se den naturliga skönheten som även kan skymtas i verkligheten o. det är den som är viktigast.


En väninna sa till mig: "Vet du om att du ser väldigt naiv ut när du ler och skrattar?"
Jo, det vet jag. Hela jag ser inte barnslig ut och jag är väl inte genomgående barnslig i betydelsen omogen. Klär mig inte barnsligt. Pratar väl inte alltid barnsligt??? Men det är BLICKEN det är frågan om. Den kan se naiv ut. Jag kan gripas av barnslig iver att fotografera eller filma allt jag ser och bli så där kreativ som bara barn kan vara. Kreativitet och barnslighet hör ihop. Astrid Lindgren sa innan hon dog: "Jag vägrar att bli vuxen!"

Jag vet fler aspergare som just har en naiv blick och det rör sig om kreativa människor med hög intelligens.

Nu är jag delvis OT. Men detta att vägra växa upp ligger nära att vägra förändringar.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in