Frågor om surfplattor.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2014-03-09 1:53:16

Jag tror att de flesta surfplattor har USB-uttag, en del med egen kontakt men väldigt många med standardiserad kontakt, många av dem laddas via det uttaget samt att de kan kommunicera med en dator den vägen, med en speciell kabel går det även att ansluta andra USB-enheter den vägen, alla saker stöds dock inte men minnen bör fungera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Frågor om surfplattor.

Inläggav kiddie » 2014-03-09 2:11:59

Lilla Gumman skrev:Jag tycker att min Samsung Galaxy Note 3 är nästan som en liten surfplatta. Ser inte vitsen med att ha en surfplatta också.


Kan du använda telefonen för surf så finns det ingen anledning att ha en surfplatta. Jag skulle vilja ha en just för det större formatet plus att jag inte har en smart telefon och inte ämnar skaffa en.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Frågor om surfplattor.

Inläggav Moggy » 2014-03-09 2:41:16

kiddie skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag tycker att min Samsung Galaxy Note 3 är nästan som en liten surfplatta. Ser inte vitsen med att ha en surfplatta också.


Kan du använda telefonen för surf så finns det ingen anledning att ha en surfplatta. Jag skulle vilja ha en just för det större formatet plus att jag inte har en smart telefon och inte ämnar skaffa en.


En surfplatta är ett bra komplement till en smartphone. Att använda en mobil med skärm på 4-5 tum innebär mycker kompromiser. Det funkar men är brgränsat. En surfplatta fyller vissa behov på ett bättre sätt än en mobil. Går t.ex att ha den för att titta på film när man åker tåg och det går att skriva längre texter då tangentbordet funkar att arbeta med på en platta.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2014-03-09 3:28:01

Jag slutade använda surfplattan (Samsung Galaxy Tab 1, 10 tum) när jag fick en Note 2, jag saknar inte surfplattan...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Frågor om surfplattor.

Inläggav kiddie » 2014-03-09 15:51:16

Moggy skrev:En surfplatta är ett bra komplement till en smartphone. Att använda en mobil med skärm på 4-5 tum innebär mycker kompromiser. Det funkar men är brgränsat. En surfplatta fyller vissa behov på ett bättre sätt än en mobil. Går t.ex att ha den för att titta på film när man åker tåg och det går att skriva längre texter då tangentbordet funkar att arbeta med på en platta.


Beror ju på vad man har för databehov. Väldigt många som har smarta telefoner använder den kanske till att surfa lite, kolla sin FB, kolla banken och spela några spel. Har man mycket tid, t ex åker tåg ofta så är det ju klart att det skulle vara himla trevligt att kunna kolla film t ex. Vi gör ju olika saker har olika behov.

Eftersom jag inte längre släpar med mig min laptop på resor skulle det vara trevligt att ha en "dator" för det enklaste på nätet som man kanske saknar annars. För mig är en platta bäst. Får se om jag köper en. Står fortfarande frågande om vissa saker om platta så kanske borde gå till ett fysiskt ställe och fråga det jag behöver om plattorna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Frågor om surfplattor.

Inläggav notwoodstock » 2014-03-10 1:19:21

Jag tycker min Mac och min iPad kompletterar varandra föredömligt.

Jag läser saker på båda, men (billigare!) digitala prenumerationer är en stor orsak till varför man sätter sig bekvämt med plattan.

En iPad är ett quantum leap i och med rikedomen på Appar. Du kan vara upptagen i månader med att hitta saker som du är intresserad av. :idea: :-)063

Och för mig, så är plattan en helhäftig "reservdator". Den klarar t.ex. att sköta banken bättre än datorn! Och alla inloggningar fungerar automatiskt på båda.

Jag har en iPad med bara WiFi, och 64 GB - jag har nästan fyllt den ändå!

Jag själv ser så risigt, att jag har en normalstor platta, inte en mini. :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Frågor om surfplattor.

Inläggav Lilla Gumman » 2014-03-10 19:16:00

Jag klarar mig med min Samsung Galaxy Note 3 och gör det mesta med den. Men eftersom jag måste koppla min GPS till datorn och kopiera över GPX-filer till den (papperslös geocaching, man för över cacher till GPS:en) så måste jag ändå ha en dator. Och skrivande går ju faktiskt lite fortare på en dator, så ibland är datorn att föredra. Min laptop håller än, och en surfplatta är inget jag kommer köpa ännu. Men intressant diskussion, om en surfplatta verkligen kan ersätta en dator eller ej.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om surfplattor.

Inläggav Zirre » 2014-03-10 19:18:37

Allt handlar väl om vilka behov man har.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Frågor om surfplattor.

Inläggav notwoodstock » 2014-03-10 20:36:17

Lilla Gumman skrev:Jag klarar mig med min Samsung Galaxy Note 3 och gör det mesta med den. Men eftersom jag måste koppla min GPS till datorn och kopiera över GPX-filer till den (papperslös geocaching, man för över cacher till GPS:en) så måste jag ändå ha en dator. Och skrivande går ju faktiskt lite fortare på en dator, så ibland är datorn att föredra. Min laptop håller än, och en surfplatta är inget jag kommer köpa ännu. Men intressant diskussion, om en surfplatta verkligen kan ersätta en dator eller ej.


Det suveräna med surfplattan, åtminstone min iPad, är det sätt som den slår datorn med hästlängder när det orimliga möjligheter i Appar och snabbare interaktion för det den är bra på. Och känns bekväm att sitta avslappnad med. Den fungerar med min syn, fast lysande vita ytor läste jag idag, att man får köpa App för att få hjälp, så klarar man det också.

Sedan klarar ju datorn också mer nuförtiden, dom båda täcker ju specifika behov, som man kan inse så småningom.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2014-08-21 20:35:56

Jag sitter återigen och kollar på surfplattor. Mitt argument är att jag vill kunna ladda ner PDF - filer med mönster. Telefonen har för liten skärm.

Nu mitt problem:

Jag vill kunna surfa även fast jag inte har tillgång till något Wifinät. Jag har folk i min familj som inte ens äger en dator och än mindre har internet. Även hos dom vill jag kunna använda min surfplatta. Då finns det 2 lösningar som jag ser det:

!. En surfplatta med port för simkort till mobilt bredband

2. En minirouter som man kan ha i fickan eller handväskan som man ansluter en donger med mobilt bredband.

Min fråga är vad är smartast och billigaste. Jag tänker handla av Telia i båda fallen. Visst ett dyrare alternativ men jag är beredd på att betala för den extremt goda service man får hos Telia.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2014-08-21 22:13:22

Det är väldigt enkelt att surfa via din nuvarande telefons mobilanslutning så du behöver varken en SIM-kortsplats eller en dongle, det går dock lite långsammare jämfört med om SIM-kortet sitter i surfplattan men borde vara fullt tillräckligt för de behov du beskriver.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2014-08-21 22:17:08

Miche skrev:Det är väldigt enkelt att surfa via din nuvarande telefons mobilanslutning så du behöver varken en SIM-kortsplats eller en dongle, det går dock lite långsammare jämfört med om SIM-kortet sitter i surfplattan men borde vara fullt tillräckligt för de behov du beskriver.


Jag vill dock inte ha så långsam uppkoppling så jag köper nog en dongel till. Det kan även min mobil ha nytta av. vill ej ta mobildata från mobilen till plattan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Frågor om surfplattor.

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-22 11:00:19

Jag har 2 GB datatrafik på min smartphone. Det är oftast slut innan månaden är slut. Skulle jag nånsin få för mig att skaffa surfplatta så måste jag endera uppgradera mobildatan eller skaffa en mobil router. Den mobila routern är ingen dongel. Den laddas upp hemma och funkar trådlöst till både surfplattan och smartphonen. Om man får slut på mobildatan i smartphonen kan man använda den här trådlösa routern. Telia delade ut dem gratis för ett tag sen, man måste ju betala månadsvis för ett simkort med surf på men själva apparaten var gratis.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2014-08-29 14:04:10

Valet blev Samsung galaxy Tab Pro. Och det blev med ett 24 mån. abonnemang. Bästa lösningen för mina behov.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Frågor om surfplattor.

Inläggav barracuber » 2014-09-01 1:33:35

Jag hade valt något av dessa
www.hallon.se/vara-produkter/mobilt-bredband
Hallon är coola

Själv slog jag till och skaffade äntligen en surfplatta idag. Blev en lite begagnad Galaxy Note 8.0 WiFi 4G.

Tänker skaffa Hallons lilla mobilt bredband paket (se länken) eller deras studentpaket, eftersom jag just ska börja plugga.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2014-09-01 4:01:07

3G är dock ganska långsamt, det märks när jag är ute och min mobil (Note 2) inte kommer åt 4G...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2014-09-01 8:52:55

Hallon har ingen täckning där jag bor så det skulle vara värdelöst. Telia har täckning nästan överallt. Hallon är en del av operatören 3 och de har bäst täckning i södra Sverige.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Frågor om surfplattor.

Inläggav kiddie » 2014-09-01 12:08:34

Tror Tele2/Comviq, Telia och Tre numer delar mast. Kan ha fel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Frågor om surfplattor.

Inläggav slackern » 2014-09-01 12:14:08

kiddie skrev:Tror Tele2/Comviq, Telia och Tre numer delar mast. Kan ha fel.


Beror inte det lite på vart i landet? Även om dom delar mast så kanske dom inte delar utrustning? Så vissa utav operatörerna sätter inte upp utrustning i alla masterna?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2014-09-01 13:08:44

Jo, det är väldigt individuellt. I en (troligen ganska) många kommuner så har de begränsat hur många master som får sättas upp och då tvingas nätägarna dela mast så de skriver avtal mellan varandra för att utnyttja gemensamma master. Jag gissar att det är ganska få master som enbart en enda nätägare använder och det är nog inte så stor andel som alla nätägare har utrustning i.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2014-09-05 16:59:38

Tänker ställa en fråga om appar. Ja vilka ska man ha på en surfplatta. Själv har jag inte - än så länge - installerat facebookapparna och instagram. heller inte Tapatalk. Vad vinner man på att ev ha dessa appar? Jag har ju dom på mobilen och på plattan kan man ju surfa via webbläsaren tänker jag. Någon som har erfarenhet?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Frågor om surfplattor.

Inläggav Miche » 2014-09-05 17:10:55

Jag kör inte så värst många appar ens på min Note utan föredrar att köra många webbsidor istället så som forumet. Tycker att Chrome funkar så bra så apparna känns helt onödiga.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Frågor om surfplattor.

Inläggav kullan » 2014-09-05 17:14:09

Miche skrev:Jag kör inte så värst många appar ens på min Note utan föredrar att köra många webbsidor istället så som forumet. Tycker att Chrome funkar så bra så apparna känns helt onödiga.


Då skiter jag i dom apparna. Har installerat några som är bra att ha men dessa appar skiter jag i. De tar så stor plats på surfplattans minne och det kan behövas till annat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Frågor om surfplattor.

Inläggav Parvlon » 2014-09-11 11:50:43

man kan ha en vanlig smartphone som router.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in