Klarar ni FÖRÄNDRINGAR?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Klarar ni FÖRÄNDRINGAR?

Inläggav Debbido » 2008-08-02 1:13:38

Hej!
Jag vet inte om ni är mogna för denna stora förändring, inte ens om jag själv är det...

Jag bytte ut min välbekanta avatar mot ett nytaget foto på mina ögon...HJÄLP! Vad har jag gjort!

Om detta gör er vilse i pannkakan så låt mig få veta det! Jag vill inte att någon ska få nervsammanbrott bara för min skull!


Fotots metaforiska innebörd är: VARNING! DEBBIDO SER DIG!

Dessutom tänkte jag att ovanstående kunde leda till allmän diskussion om just detta om våra svårigheter med förändringar.........
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav earlydayminer » 2008-08-02 1:33:51

Så länge du inte blinkar med ena ögat så är det lugnt, för om det händer så blir jag riktigt rädd. :)
Jag brukar faktiskt sitta och titta på fotografier för att se om jag kan få mig själv att uppfatta det som om personen blinkar med ena ögat. Jag har aldrig fått det att funka.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav nano » 2008-08-02 1:34:16

Jag såg ingen som helst innebörd i bilden, däremot tycker jag att jag kan ana en söt kvinnlig person.
Det vi fick se var mycket fint iaf :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Nilale » 2008-08-02 2:21:38

Lugnt. Vi vänjer oss.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Anastasia » 2008-08-02 3:10:50

Jag tycker det är en fin bild, du har vackra ögon.

Rent allmänt kan jag ha lite problem med förändringar ibland, t:ex så tycker jag det känns fel när hela forum eller andra sidor plötsligt ändrar design.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav nano » 2008-08-02 3:21:16

Ja det har du rätt i, annars brukar jag säga att jag inte har något emot förändringar i sig bara de är bra.
Och när de ändrar förpackningar känns det onödigt.

Fast jag har fått veta en sak om den saken, de är vad jag har hört är tillverkare tvungna att ändra förpackningen tydligt när de ändrar innehåll i produkten för att man inte ska råka ut för allergisk chock eller så, man ska få en orsak att kontrollera innehållsförteckningen igen så att inte någon går o dör eller blir sjuk av förändringen.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Inger » 2008-08-02 9:39:27

Jaha, det var ju intressant att få veta.

För övrigt finns det bara en sak som är värre än när tillverkare ändrar förpackningen och det är när de ändrar innehållet. :evil:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sommar » 2008-08-02 9:52:54

Denna förändringen är inga problem för mig, Debbidoo. Visst hajar jag till när någon bytt avatar men det är inget problem.

Däremot kan jag ha problem med förändringar av annat slag tex. om det blir hastigt ändrade planer eller om något som jag verkligen sett fram emot ställs in eller skjuts på framtiden, speciellt om jag inte får ett nytt datum direkt. Behöver få veta i god tid att det inte blir ngt. för då är det lättare för mig att acceptera.Många ggr. behöver jag veta på förhand vad som ska ske. Mitt humör för dagen har stor betydelse för hur jag reagerar.
Komma för tidigt till mig är värre än att komma lite för sent. Fast det kan oxå vara jobbigt om förseningen är stor.

Förändring av förpackning stör sällan mig, tycker snarare det är roligt o. ibland även uppiggande.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav geocache » 2008-08-02 10:16:09

Hej Debbido!

Vilken fin bild på dina ögon tycker jag!

Njaae. Jag kan inte med förändringar alls egetligen, får från lätt obehag till ren panikångest :? :cry:...

Men så enkelt är ju inte livet... förändringar "råkar" man ju ut för, vare sig man vill eller inte...
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-02 10:32:34

Inger skrev:Jaha, det var ju intressant att få veta.

För övrigt finns det bara en sak som är värre än när tillverkare ändrar förpackningen och det är när de ändrar innehållet. :evil:
Ommöbleringar i varuhusen kan konkurrera med det :roll:
Oftast sker de när man precis lärt sig hitta.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Savanten Svante » 2008-08-02 11:07:09

Inger skrev:För övrigt finns det bara en sak som är värre än när tillverkare ändrar förpackningen och det är när de ändrar innehållet. :evil:


När de har ändra innehållet OCH förpackningen så har man oftast tagit fel vara!


ontopic - jag tror jag funkar ganska bra med förändringar. Men inte alltid. Min nätbank flyttade loginrutan och jag FATTADE inte hur jag skulle göra! Ringde supporten, och de fattade inte vad jag menade.. *asp*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-02 11:14:49

Jag ogillar förändringar starkt. Om jag inte initierat dem själv.

Ständiga förändringar inom vissa områden har fått mig att tröttna på saker som varit eller skulle kunnat bli specialintressen. Det går då helt enkelt för mycket energi för att lära sig förändringar i stället för att lära sig det man är intresserad av.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sköna ögon - hos Någon som har en skön själ!

Inläggav tenderly » 2008-08-02 13:32:38

Debbido skrev:Hej!
Jag vet inte om ni är mogna för denna stora förändring, inte ens om jag själv är det...

Jag bytte ut min välbekanta avatar mot ett nytaget foto på mina ögon...HJÄLP! Vad har jag gjort!

Om detta gör er vilse i pannkakan så låt mig få veta det! Jag vill inte att någon ska få nervsammanbrott bara för min skull!


Fotots metaforiska innebörd är: VARNING! DEBBIDO SER DIG!

Dessutom tänkte jag att ovanstående kunde leda till allmän diskussion om just detta om våra svårigheter med förändringar.........


Hej Debbido! Tack för så många intressanta innovativa kreativa trådar på vårat forum!

Det är sagt att ögonen är själens spegel - när jag tittar in i Dina ögon ser jag en känsligt vacker och helskön själ, som betraktar världen med värme och intelligens! Även om jag också gillade din förra avatar (om jag får tycka till) - så föredrar jag 1000 gånger hellre, att titta på din nuvarande bild - och vila....en stund i dina ögons djup! Ett foto återger en fantastisk verklighet tillskillnad från en mera symbolisk grafisk avatar!

Debbido tack för förändringen! - Rent generellt gillar jag att något är fast och oföränderligt och därmed lätt att känna igen!
(Kanske jag därför ville lära mig som liten grabb namnen på de flesta av svenska fåglar - då jag blev helt fascinerad av de olika arternas oföränderliga och lika utseende (trots tusentals OLIKA individer!) och därmed gav det mig även en trygghet i igen kännandets glädje ute i markerna!)

Må fortsatt riktigt riktigt väl Debbido! Du är bland mycket annat också lik en varm solstråle som lyser upp denna forum med din närvaro och med ett ljus som även har förmåga att likt en laser stråle penetrera företeelser med oförliknelig sanningsavslöjande klarhet! som jag tror de flesta på forumet uppskattar jättemycket!! Tack att du finns Debbido!

/ T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Inläggav nallen » 2008-08-02 14:34:24

Savanten Svante skrev:Min nätbank flyttade loginrutan och jag FATTADE inte hur jag skulle göra!

Hehe... den gick jag också på. Fast det gick aldrig så långt att jag behövde ringa supporten. Ett djäkla oskick är det i.a.f.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:52:55, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Charley? » 2008-08-02 15:24:09

Jag ogillar förändringar starkt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav -sl- » 2008-08-02 17:28:40

Jag tycker också att det är jobbigt med förändringar. Små förändringar, som att maken försöker lägga sig på fel plats i sängen (för att skoja med mig när jag började prata med honom om det här "fenomenet"), ger mig ett obehag i kroppen. Det liksom "känns" fel, som att det är något som måste rättas till. Han flyttade också på två stora krukor i början av sommaren och med samma känsla för mig. Det är ett obehag och något som måste rättas till.

Får jag själv initiera förändringen, tex om jag flyttar krukorna på ett sätt _jag_ tänkt, får jag inte samma effekt. Då är det okej. Det är som att om jag är "förberedd" på förändringen så går det bättre.

Om maken och jag bestämmer oss för att åka in till stan, blir jag irriterad och arg om han plötsligt ändrar vår ursprungliga plan och tex tycker att vi ska göra på ett annat sätt, besöka andra affärer eller tex äta på restaurang. Håller vi oss till ursprungliga planen fungerar det oftast bra nuförtiden.

Större förändringar, som att byta miljö på något sätt (flytta, byta jobb etc) får mig att känna mig sjuk. Jag blir nedstämd, trött och mår dåligt.

Att du byter avatar triggar inget obehag för mig. Men, det beror på att jag inte hunnit lära mig vem som är vem och vem som har vilken avatar. På andra forum, där jag varit länge måste jag "lära om" när någon byter avatar.
Senast redigerad av -sl- 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
-sl-
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2008-07-28
Ort: Göteborg

Inläggav nano » 2008-08-03 1:24:11

Ett forum utan avatarer är www.tbg.nu , ett mycket bra datorforum.
Gillar strukturen, avatarer tar bara en massa plats men det är iofs standard att ha avatarer.
Tbg är klart annorlunda :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Moggy » 2008-08-03 1:36:29

nano skrev:Ett forum utan avatarer är www.tbg.nu , ett mycket bra datorforum.
Gillar strukturen, avatarer tar bara en massa plats men det är iofs standard att ha avatarer.
Tbg är klart annorlunda :)



Det råkar inte vara du som är nanovalley där?

Jag hänger väldigt mycket på det forumet och kul att se att nån mer här gillar det. tbg är helt klart bästa forumet om man har tråkigt, går alltid att hitta nån rolig tråd där.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

kul att du nämnde www.tbg.nu - nano - tack för tipset!

Inläggav tenderly » 2008-08-03 12:08:12

nano skrev:Ett forum utan avatarer är www.tbg.nu , ett mycket bra datorforum.
Gillar strukturen, avatarer tar bara en massa plats men det är iofs standard att ha avatarer.
Tbg är klart annorlunda :)


Hej nano!

Det var riktigt kul att du nämnde www.tbg.nu - nano - tack för tipset!
Kollade runt lite granna på direkten och det är kort och komprimerat med riktigt många deltagare som SVARAR!
Kanske www.tbg.nu skulle kunna nämnas i Forumet om Tipsa andra!
Må väl!

/ T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Inläggav nano » 2008-08-03 12:21:03

Kul att man kan glädja någon :)
Nu ska jag gå och sova, god eftermiddag! :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav corax » 2008-08-03 13:28:14

Jag ogillar också förändringar. Min storebror har flyttat så min syster ville ha hans rum och då tänkte mamma att då kan du ju ta din systers rum. Jag tyckte först det lät som en jättebra ide för hennes rum är mycket större än mitt. Men igår när jag väl stog där och mamma babblade på om planeringar hon hade för rummet så tyckte jag det kändes fel. Det är inte mitt rum kände jag, det var ju inte det i och för sig men det kändes fel liksom. Dom ska riva 2 garderober där inne och måla om så jag får se hur jag känner för det sen.

Jag blev sur och gick in på mitt rum. Mamma kom in senare och frågade vad det var med mig. Jag sa att jag vet inte ens om jag vill flytta in dit! Då tittade hon på mig med öppen mun och den där blicken som jag HATAR!!! Det var tyst några sekunder så skrattade jag till. Jaha då börjas det sa jag. Mamma stog och klagade över att jag inte ville byta rum för att jag är lat. Jag tycker bara inte om det rummet sa jag. Jag vill ha mitt lilla rum för jag sover ändå bara här, jag är ändå nästan aldrig inne i mitt rum. Men ja ja jag kanske får flytta in dit när dom är färdiga med det. Kanske känns bättre då...
Senast redigerad av corax 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
corax
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2008-07-30

Inläggav Debbido » 2008-08-03 13:38:23

Tack allesammans för er respons! Till er som tyckte jag hade vackra ögon: :-)122 :-)149

Till den som menade att ögonen inte uttrycker någonting alls: Grattis! Du uppfyller Aspergerkriterierna på hög nivå! (Vi SKA inte kunna läsa av uttrycket i ögonen på folk!) Dessvärre kan jag det. Men utredarna gav mig min AS-diagnos i alla fall. De ville väl hjälpa mig att få LSS-stöd?

Tenderly: Jag förstår att din höga intelligens och intresse för detaljer kan leda till AS-diagnos, men du läser ju av bilder och ord på ett avancerat sätt, som lämnar de flesta NT på efterkälken!

Jag vet inte om just vi två skulle kunna dela på utmärkelsen: Mest känslig på Aspergerforum? Jag menar då den konstnärliga känsligheten, sättet att reagera på en vacker humla: behovet av att fotografera den omedelbart med den mest avancerade zoomutrustning så att den lilla kroppen framstår klart i all sin ludenhet!

För övrigt: jag har väldigt svårt för förändringar i närmiljön, men ÄLSKAR att resa. Hur går nu detta ihop????
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-03 13:55:16

Debbido skrev:Till den som menade att ögonen inte uttrycker någonting alls: Grattis! Du uppfyller Aspergerkriterierna på hög nivå! (Vi SKA inte kunna läsa av uttrycket i ögonen på folk!) Dessvärre kan jag det. Men utredarna gav mig min AS-diagnos i alla fall. De ville väl hjälpa mig att få LSS-stöd?
Man kan ju lära sig en del.
Vissa uttryck är enklare än andra även om nyansen i avläsandet kan bli fel.
Jag har lättare för de jag känner nära (äkta hälft, mamma o.s.v.) än för okända eller sådana jag känner lite.
Jag har också lättare för de uttryck man ofta får från folk som undrar om man inte är riktigt klok LOL - man har fått de uttrycken repeterat en del LOL.

Det står en del i kroppsspåksböcker, och ibland när man läser vanliga böcker så står det saker som "knep surt ihop ögonen" och då har man något att nysta i när man ska börja analysera folk :D
T.ex. "skratta så att ögonen är med" har jag tolkat som att när personen skrattar så används musklerna runt ögonen också, medan de inte gör de om den "inte skrattar med ögonen" (baserat på självstudier).

För övrigt: jag har väldigt svårt för förändringar i närmiljön, men ÄLSKAR att resa. Hur går nu detta ihop????
Närmiljön är där man baserar sin trygghet, medan man när man reser vet att man vill ut och upptäcka och utforska.
Resemålet lämnar man sedan, medan närmiljön är det vi behöver fungera i till vardags.
Jag gillar inte att resa, men jag har lättare för att t.ex. handla i en butik jag aldrig besökt, än när vanliga butiken ändrar om och det känns otryggt och fel och svårt och JOBBIGT.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sommar » 2008-08-03 13:55:55

Debbido skrev:Till den som menade att ögonen inte uttrycker någonting alls: Grattis! Du uppfyller Aspergerkriterierna på hög nivå! (Vi SKA inte kunna läsa av uttrycket i ögonen på folk!) Dessvärre kan jag det. Men utredarna gav mig min AS-diagnos i alla fall. De ville väl hjälpa mig att få LSS-stöd?

Tenderly: Jag förstår att din höga intelligens och intresse för detaljer kan leda till AS-diagnos, men du läser ju av bilder och ord på ett avancerat sätt, som lämnar de flesta NT på efterkälken!


Jag har oxå AS-diagnos men kan läsa av människor många ggr. Har kommit på på sistone att jag har nå`n sorts intution där jag ibland fortare än NT. märker av falska personer tex. personer på ett jobb som vill utnyttja en. Jag har en oerhörd känslighet för människor på gott & ont men om detta är AS. eller ej vet jag inte. Dock händer det att jag läser av fel - men så har jag AS. o. dessutom läser säkert alla människor av fel ibland. Bilder & ord kan jag oxå läsa av.

Att vi fått AS-diagnos beror på som du säkert förstår att vi saknar andra saker som vi anses skulla ha/kunna klara. Jag har tex. svårt för att se helheter, konsekvenser & sammanhang o. missar ibland information då det blir för mkt. av den varan. Min hjärna verkar ladda ur då o. först efteråt kommer jag på och/eller får reda på att jag missat info. Har lite problem med sociala relationer som var större då jag var yngre men jag har övat o. övar ännu, vilket lönar sig!
En av orsakerna att man får diagnos kan vara för att utredarna vill att man få RÄTT hjälp. Så var det i mitt fall. Fast man kan nog inte få diagnos enbart av den orsaken.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:52:58, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in