Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav antonius » 2014-08-12 17:21:33

I sökandet efter förhållanden, har ni någon gång haft hjälp av en bra wingman/wingwomen? Folk med Asperger är ju inte direkt kända för att vara de allra bästa på sådana lägen och skulle kanske vara ett bra "ess i ärmen"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Hettan » 2014-08-12 18:22:21

Tycker det är mest pinsamt med wingman. Bästa är väl om man dricker 1-2 bärs så man vågar gå fram till tjejen man vill snacka med.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Miche » 2014-08-12 18:36:51

antonius skrev:I sökandet efter förhållanden, har ni någon gång haft hjälp av en bra wingman/wingwomen?
Nix.
Hettan skrev:Bästa är väl om man dricker 1-2 bärs så man vågar gå fram till tjejen man vill snacka med.
Det är trots allt bättre att vara sig själv. Om den tilltänkte attraheras av dig som onykter men inte nykter så ser framtiden inte speciellt ljus ut.

Senast så bjöd jag ut personen ifråga på middag, hon accepterade och uppskattade mig för den jag är, ärlig och omtänksam. Vi har det väldigt bra tillsammans.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Neurofunk » 2014-08-12 19:19:48

"Wingman"? Tills kort förklaring erbjuds för oss som inte vet så gissar jag att det är en boss i ett MegaMan-spel jag inte spelat.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Neurofunk » 2014-08-12 19:41:35

:-)Happy
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Gustovich » 2014-08-12 20:01:40

KNSNNTR skrev: :-)Happy

Termen är tagen från hur en stridspilot flyger med en wingman som ger stöd åt honom/henne i strid. I sociala sammanhang betyder wingman en bra kompis som hjälper till på olika vis. Från början var det nog dock endast när en kille var ute på krogen för att ragga tjejer som man började använda ordet wingman, i detta fallet en vän som hjälpte en att ragga.

T.ex. att ens wingman skulle börja stöta på den "fula" tjejen i ett gäng för att man sedan då själv skulle ha fritt fram med den "snygga". Och tjejernas motsvarighet var/är en kompis som avlägsnade oattraktiva ragg från sin tjejkompis då antar jag.

Kan tänka mig att denna slangterm myntades och började användas av sådana här människor: :P

http://theoctopushamstring.files.wordpr ... .jpg?w=620
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav antonius » 2014-08-12 20:07:42

KNSNNTR skrev:"Wingman"? Tills kort förklaring erbjuds för oss som inte vet så gissar jag att det är en boss i ett MegaMan-spel jag inte spelat.


Det är kort förklarat, helt enkelt en "sidekick" som hänger med på krogen eller dans, och ser till att prata väl om en innför eventuella tjejer/killar, medan man är på muggen t ex, ett moraliskt stöd kan man säga, de ska så att säga "curla" lite grann, framställa en bättre än man kanske är, i nödfall... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Hettan » 2014-08-12 22:57:28

Miche skrev:
antonius skrev:I sökandet efter förhållanden, har ni någon gång haft hjälp av en bra wingman/wingwomen?
Nix.
Hettan skrev:Bästa är väl om man dricker 1-2 bärs så man vågar gå fram till tjejen man vill snacka med.
Det är trots allt bättre att vara sig själv. Om den tilltänkte attraheras av dig som onykter men inte nykter så ser framtiden inte speciellt ljus ut.

Senast så bjöd jag ut personen ifråga på middag, hon accepterade och uppskattade mig för den jag är, ärlig och omtänksam. Vi har det väldigt bra tillsammans.

Klart det är bäst att vara sig själv, problemet är att som aspie har man mycket svårt för nya människor och då kan det vara lite svårt att ge ett charmigt första intryck.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Alien » 2014-08-13 0:01:59

Jag tycker det här med wingman/woman verkar vara en hel del manipulation, vilket jag ogillar.

Kan man inte snarare vara två för att ge varandra moraliskt stöd. Typ att det är lättare för två killar att slå sig ned vid ett bord med två tjejer än en ensam kille. Och då är det lättare att ett samtal kommer igång.

Betr tjejer så har jag trott att det snarare är en oskriven regel att tjejer alltid är minst två. Om det nu är för att ge varann stöd för att ragga el för att undslippa vissa "uppraggare".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Mortalis » 2014-08-13 0:14:35

Japp. Men den impulsiva wingmannen gav upphov till nya problem i mitt liv istället.

Man kanske skulle ha en lesbisk väninna? Så kunde man sitta på café och spana på tjejer tillsammans. Och besöka lokaler där folk träffas.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Parvlon » 2014-08-13 0:50:22

Zero. Misstänker att man blir besviken på sin polare om man tycker de försäger sig.

Sen att bygga ett förhållande på hörsägen låter riktigt dumt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav antonius » 2014-08-13 8:44:27

Alien skrev:Kan man inte snarare vara två för att ge varandra moraliskt stöd. Typ att det är lättare för två killar att slå sig ned vid ett bord med två tjejer än en ensam kille. Och då är det lättare att ett samtal kommer igång.


Det är väl så det oftast blir, en kamrat som hänger med helt enkelt, väl på krogen så kanske man i förbigående säger, "var nu min wingman", vid ngt tillfälle, det behöver kanske inte, vara som i Amerikanska sitcom såpor, typ Howard och Raj i BBT, dom lyckas ju snarare sabotera för varann, haha ... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-13 8:48:39

Äh, barnsligt och ovärdigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Neurofunk » 2014-08-16 21:34:12

Då klarar jag mig utan. Jag vill visa mig ur min egen synvinkel än att någon ska prata gott om mig. Då pratar jag hellre med en kille direkt, likaså om en "wingman" kommer fram till mig (om det händer ber jag honom hålla truten och hämta killen han pratar om istället så han gör nytta, jag har inte tid med larv och feghet, kan han inte komma fram själv kan han troligtvis påvisa jobbiga exempel om det går vidare till mer än detta).
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Gafsan » 2014-08-16 21:51:20

Jag tror att just krogragg generellt är något som aspergare inte är särskilt bra på. Jag skulle tro att de flesta av oss har lättare att hitta partners i andra, mindre ytliga och stimmiga, sammanhang.

Att ragga på krogen med hjälp av wingman/wingwoman tror jag inte är till någon hjälp för den som känner sig lite socialt bortkommen. Tvärtom så tror jag att det kräver en hel del smidighet för att kunna göra sånt utan att det blir larvigt/pinsamt.

Om man vill träffa partners med hjälp av sina kompisar är det nog bättre att helt enkelt säga till dem att man gärna skulle vilja träffa någon och fråga om de känner någon lämplig person. I så fall kan de ju fixa så att man får träffas.

När man gör något som man inte är jättebra på (som att ragga som aspie t.ex.) så tror jag att nyckeln till framgång är "keeping it simple" och överlåta mera avancerade tekniker åt dem som kan sånt. Dessutom tror jag att en majoritet av alla kvinnor hellre tar emot en klumpig men ärlig invit från en intresserad kille, än att utsättas för ett raggningsproffs alla slimiga tricks, och raggning med hjälp av wingman hör definitivt dit.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav bittin » 2014-08-16 22:03:10

Aldrig haft en wingman, fast polare har tipsat om folk jag borde dejta eller bli ihop med, var ett bra längesen nu dock och har funkat sådär
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav antonius » 2014-08-23 19:13:17

Egentligen är väl vem som helst som följer med till t ex läkaren, gymmet, bio:n, eller what ever ett slags wingwomen/wingman. Även om syftet är annorlunda, inte leda till kopulerande, utan stödja en i livet? Eller...? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav lar66 » 2014-08-23 23:17:22

Det skulle väl vara bra. Själv har jag bara erfarenhet av en bror som snarare lade beslag på den som jag var intresserad av... Två gånger t.o.m.

Jag gillar förresten din Avar från "Half Life 2" :-)Happy , spelar fortfarande det ibland.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav antonius » 2014-08-23 23:22:28

lar66 skrev:Jag gillar förresten din Avar från "Half Life 2" , spelar fortfarande det ibland.


Säg det inte till någon men det är jag som är Dr Gordon Freeman egentligen... :-)002
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav notwoodstock » 2014-08-23 23:33:26

Min kompis brukade mer världsvant vifta efter kyparen dom åren som jag hade Social Fobi.

:-)018 :-)006 :shock:
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Chrilleb » 2014-08-23 23:41:27

Jag har nog aldrig haft en wingman/wingwoman, utan dejtat på i perioder och sökt lyckan eller / och kärleken själv, med viss framgång, en del tjejer var inget, andra blev det lite längre period med haha
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-23 23:55:24

Det är bättre att stå upp för sig själv. Tycker inte om när andra försöker trixa ihop mig med någon och skapar konstig stämning. Om det ens ska kunna bli någonting måste man ändå klara av det ensam i slutänden - den personen vill jag visa av mig själv, från början! :-)Happy
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav Flawed » 2014-08-24 1:24:45

Jag förstår inte frågan.
Borde man det?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Som AS, hur ser ni med nyttan av en wingman?

Inläggav antonius » 2014-08-24 7:50:18

Flawed skrev:Jag förstår inte frågan.
Borde man det?


Det är väl mest ett amerikanskt fenomen, som kan vara till onytta om det går galet, i Sverige har vi väl mer bara en kompis som följer med utan att det behöver bli att hen agerar som wingman/wingwoman... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in