Aspergersk uppskattning...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka tre av följande sentenser gillar du mest?

Two ways divorced in the wood - and I, I took the one less used
6
11%
Vi är så ensamma, så rädda och så starka
2
4%
Ni ungdomar måste förstå att det tar tid för oss ungdomar att förstå att vi inte är ungdomar längre
5
9%
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
1
2%
Bli inte förskräckt om du blir överraskad
1
2%
Om alla ensamma kom tillsammans så skulle ensamheten bli ganska ensam
4
7%
Skratta åt dina förföljare och be för dina efterföljare
0
Inga röster
Han slog undan tanken men det skulle han inte ha gjort för tanken slog tillbaka, då vände han andra kinden till - tanken slog honom aldrig mer
2
4%
Fakta talar för sig själva - för ingen lyssnar
6
11%
Tänk dig ett krig - och ingen går dit
3
5%
Modiga människor växer inte på träd - de bara hänger där
10
18%
Den som har rent mjöl i huvudet har ingenting att riskera
1
2%
Politik är tillämpad forskning - konst är grundforskning
0
Inga röster
Själen är vårt sätt att uppfatta det som händer i kroppen
1
2%
Vi arbetar älskande - vi lever politik
1
2%
The crisis is for education only
0
Inga röster
Allt Ni säger kan komma att användas emot Er - men troligare är att det inte kommer att användas över huvud taget
2
4%
Jag har haft många bekymmer i mitt liv - mestadels för saker som aldrig inträffat
11
20%
 
Antal röster : 56

Aspergersk uppskattning...

Inläggav gadas » 2014-08-13 7:43:01

...och under tiden för den där omröstningen så kör vi en annan med samma svarsalternativ men där det i stället gäller att välja ut de tre som man tycker bäst om! Lugn, det kommer ytterligare varianter :wink: - Mest provocerande, Svårast att fatta osv - och fler alternativ, uj, uj, uj du...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Aspergersk uppskattning...

Inläggav kvicksilver » 2014-08-13 7:50:45

Den sista är klockren.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Aspergersk uppskattning...

Inläggav Geastrum » 2014-08-13 8:27:13

Den första och den sista.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Aspergersk uppskattning...

Inläggav Geastrum » 2014-08-13 8:46:16

kvicksilver skrev:Den sista är klockren.

Ja, den påminner om:

"Worry is interest paid on trouble before it comes due."

(Oro är ränta på svårigheter, betald i förskott.)
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Aspergersk uppskattning...

Inläggav gadas » 2014-08-14 6:30:55

Inte röstat själv än. Väntar på att fler ska fylla i.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Aspergersk uppskattning...

Inläggav gadas » 2014-08-16 10:54:19

Kom igen, några fler än 10 av 5000 måste väl beröras av någon av de aderton?

Rösta!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Aspergersk uppskattning...

Inläggav Zuumaester » 2014-08-16 19:09:15

Jag röstade, tycker att det jag valde var klokt.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Aspergersk uppskattning...

Inläggav antonius » 2014-08-16 19:17:38

Sådana här saker är jag lite för korkad för, men det vet väl alla vid detta laget, men första, den i mitten "modiga människor..." och sista var väl ett visst igenkännande... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspergersk uppskattning...

Inläggav Gafsan » 2014-08-16 21:33:26

Jag tyckte inte om någon av dem.

Two ways divorced in the wood - and I, I took the one less used
Väldigt förenklat tycker jag. Det finns så många stigar/vägar/alternativ att välja på. Dessutom har jag för det mesta kunnat konstatera att det om en väg är mera använd än en annan så beror det troligen på att den är bättre, eller leder till ett trevligare ställe än den andra.

Vi är så ensamma, så rädda och så starka
Jag känner mig inte särskilt ensam eller rädd. Inte ofta i alla fall.

Ni ungdomar måste förstå att det tar tid för oss ungdomar att förstå att vi inte är ungdomar längre
Jag förstår inte vad som är roligt med det påståendet.

Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Lite småroligt sådär, men sällan särskilt sant.

Bli inte förskräckt om du blir överraskad
Vadå? Hur då? Ska det där bara låta roligt eller är det meningen att det ska vara djupsinnigt? I så fall går det mig förbi.

Om alla ensamma kom tillsammans så skulle ensamheten bli ganska ensam
Ungefär som citatet ovan. "Ensamhet" är ett tillstånd och inte en individ.

Skratta åt dina förföljare och be för dina efterföljare
Bara dumt. Tänk om mina förföljare faktiskt är farliga, varför ska jag skratta åt dem då? Att be för mina efterföljare verkar inte heller som ett gott råd.I så fall är det väl bättre att försöka göra dem så redo som möjligt för vad som kommer att krävas av dem. Att be kräver dessutom att man tror på gudar/feer/tomtar eller andra övernaturligheter, vilket jag inte gör.

Han slog undan tanken men det skulle han inte ha gjort för tanken slog tillbaka, då vände han andra kinden till - tanken slog honom aldrig mer
Det här förstår jag inte riktigt. Om meningen är att man inte ska skjuta saker ifrån sig utan ta itu med dem och acceptera fakta så är jag med på noterna, men jag är inte riktigt säker på att det är meningen att man ska tolka texten på det viset.

Fakta talar för sig själva - för ingen lyssnar
Detta är ju en svepande generalisering, vilket är illa nog, men dessutom tror jag att påståendet är direkt felaktigt. Normalt sett tar människor ganska stor hänsyn till fakta. Däremot har de en tendens att feltolka fakta så att de stämmer med deras egna bild av verkligheten. Men lyssnar gör de.

Tänk dig ett krig - och ingen går dit
Nu är det ju så att krig inte uppstår ur tomma intet. Det är vanligen inte så att människorna i ett land lever lyckliga i frid och harmoni och allmänt välstånd tills någon ondskefull tyrann plötsligt tvingar ut dem i krig. Att folk bara vägrar gå ut i krig är visserligen en bra början men det löser ju inte några av de problem som skapar förutsättningarna för kriget.

Modiga människor växer inte på träd - de bara hänger där
Det här förstår jag inte. Varför skulle modiga människor hänga i träd? En del modiga människor är rätt bra på att klättra i träd, men det är ju någonting helt annat. Är det en syftning på att modiga människor avrättas genom hängning? Det är ju inte speciellt vanligt att folk avrättas överhuvudtaget, och definitivt inte genom hängning. Jag har dessutom svårt att tro att personer som avrättas generellt sett skulle vara modigare än andra.

Den som har rent mjöl i huvudet har ingenting att riskera
Återigen, ganska obegripligt. Ett rent samvete, javisst. Rent mjöl i påsen vet jag också vad det innebär. Men rent mjöl i huvudet? Vad skulle det betyda? Att man är korkad? I så fall är påståendet totalt osant (dumhet är livsfarligt).

Politik är tillämpad forskning - konst är grundforskning
En del politiska beslut baseras på forskning, men verkligen inte alla (eller ens tillräckligt många). Så det här är inte heller sant. Och varför skulle konst vara grundforskning?

Själen är vårt sätt att uppfatta det som händer i kroppen
Nej, varför det? Själen är ju ingenting annat än ett sätt att förklara människors tankar och känslor innan man hade tillräcklig förståelse för hur våra hjärnor och kroppar fungerar. När man inte förstod hur människor fungerade så kallade man det "själ" ungefär på samma sätt som man kallade det för "gud" när man inte förstod sig på andra saker.

Vi arbetar älskande - vi lever politik
Låter också mest som en floskel. Rätt så många kan nog intyga att de inte alltid känner någon kärlek i arbetet. Och vad skulle det egentligen innebära att vi "lever politik"?

The crisis is for education only
Vilken då kris? Det här är ju bara ett helt lösryckt uttalande som saknar all mening.

Allt Ni säger kan komma att användas emot Er - men troligare är att det inte kommer att användas över huvud taget
Tja, så kan det väl kanske vara. Men det beror väl rätt mycket på vad man säger, hur man säger det och vilka man vänder sig till. Känner man att allt man säger vänds mot en eller ignoreras så bör man nog ta det som ett tecken på att man bör ändra taktik.

Jag har haft många bekymmer i mitt liv - mestadels för saker som aldrig inträffat
Bäst hittills av påståendena eftersom det inte är vare sig uppenbart osant, osannolikt eller obegripligt. Sådär kan det antagligen vara. Men det är ingenting jag känner igen mig i. De saker jag bekymrar mig för är saker som antingen redan har inträffat eller jag med hyfsad sannolikhet kan förvänta mig kommer att inträffa.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergersk uppskattning...

Inläggav gadas » 2014-08-17 15:44:40

Jaha, äntligen lite ifrågasättande i alla fall... Det ger mig anledning att förklara.

Jag kan försäkra dig att inga av citaten BARA ska låta roliga eller BARA vara djupsinniga, men desto fler är både och. Det ÄR inte
Gafsan skrev:osant, osannolikt eller obegripligt

även om det kan verka så när man läser slarvigt, det kan vara lite av vitsen också, att upptäcka att man kan upptäcka nya saker.

Gafsan skrev:Two ways divorced in the wood - and I, I took the one less used
Väldigt förenklat tycker jag.


Det är en del av vitsen med sentenser, att förenkla.

Gafsan skrev:Dessutom har jag för det mesta kunnat konstatera att det om en väg är mera använd än en annan så beror det troligen på att den är bättre, eller leder till ett trevligare ställe än den andra.


Vill du ha min åsikt så tycker jag det låter fantasilöst, att ta för givet att alla väljer det bästa. Det är väl det författaren menar.

Gafsan skrev:Vi är så ensamma, så rädda och så starka
Jag känner mig inte särskilt ensam eller rädd. Inte ofta i alla fall.


Nähä, men många gör det och det påpekas ofta. Sentensen är något av en västgötaklimax - ensamma, rädda - starka är inte vad man förväntar ska följa...

Gafsan skrev:Ni ungdomar måste förstå att det tar tid för oss ungdomar att förstå att vi inte är ungdomar längre
Jag förstår inte vad som är roligt med det påståendet.


Det roliga är kanske meningsbyggnaden och upprepningen av begreppet ungdomar i lite varierande mening, det är också lite av en antiklimax. Men det viktiga är att det pekar på att man inte blir någon annan bara för att tiden går, det luckrar upp indelningen i åldersgrupper.

Gafsan skrev:Bli inte förskräckt om du blir överraskad
Vadå? Hur då? Ska det där bara låta roligt eller är det meningen att det ska vara djupsinnigt? I så fall går det mig förbi.


Det syftar väl närmast på att det inte är så farligt att möta något oväntat.


Gafsan skrev:Om alla ensamma kom tillsammans så skulle ensamheten bli ganska ensam
Ungefär som citatet ovan. "Ensamhet" är ett tillstånd och inte en individ.


Ja, nog tolkar du bokstavligt alltid...

Gafsan skrev:Skratta åt dina förföljare och be för dina efterföljare
Bara dumt.

Nej. Att man uppmanas "be för dem som förföljer er", dvs bry sig om dem, är allmänbildning. Men det kan vara viktigare att tänka på dem som följer efter en och därför kanske också blir förföljda. Ofta är förföljare bara ute efter att skrämmas och förtjänar egentligen inte mer än att skrattas åt.

Gafsan skrev:Han slog undan tanken men det skulle han inte ha gjort för tanken slog tillbaka, då vände han andra kinden till - tanken slog honom aldrig mer
Det här förstår jag inte riktigt. Om meningen är att man inte ska skjuta saker ifrån sig utan ta itu med dem och acceptera fakta så är jag med på noterna, men jag är inte riktigt säker på att det är meningen att man ska tolka texten på det viset.


Det syftar närmast på tvångstankar som man försöker låta bli att tänka vilket är huvudorsaken till att man tänker dem.

Gafsan skrev:Fakta talar för sig själva - för ingen lyssnar
Detta är ju en svepande generalisering, vilket är illa nog, men dessutom tror jag att påståendet är direkt felaktigt. Normalt sett tar människor ganska stor hänsyn till fakta. Däremot har de en tendens att feltolka fakta så att de stämmer med deras egna bild av verkligheten. Men lyssnar gör de.


Sentenser generaliserar, försök acceptera det. Det är inte felaktigt, det finns hur mycket fakta som helst som nästan ingen bryr sig om. Och om ingen lyssnar så talar man för sig själv.

Gafsan skrev:Tänk dig ett krig - och ingen går dit
Nu är det ju så att krig inte uppstår ur tomma intet. Det är vanligen inte så att människorna i ett land lever lyckliga i frid och harmoni och allmänt välstånd tills någon ondskefull tyrann plötsligt tvingar ut dem i krig. Att folk bara vägrar gå ut i krig är visserligen en bra början men det löser ju inte några av de problem som skapar förutsättningarna för kriget.


Jo. Det är just det det gör. Eller rättare sagt, skulle göra, om ingen gick dit. Huvudförutsättningen för krig är att gå dit.

Gafsan skrev:Modiga människor växer inte på träd - de bara hänger där
Det här förstår jag inte. Varför skulle modiga människor hänga i träd? En del modiga människor är rätt bra på att klättra i träd, men det är ju någonting helt annat. Är det en syftning på att modiga människor avrättas genom hängning? Det är ju inte speciellt vanligt att folk avrättas överhuvudtaget, och definitivt inte genom hängning. Jag har dessutom svårt att tro att personer som avrättas generellt sett skulle vara modigare än andra.


Syftar på "Sällsam frukt". Människor hängdes i träden, men inte alla med fel hudfärg utan bara de som vågade sticka upp.

Gafsan skrev:Den som har rent mjöl i huvudet har ingenting att riskera
Återigen, ganska obegripligt. Ett rent samvete, javisst. Rent mjöl i påsen vet jag också vad det innebär. Men rent mjöl i huvudet? Vad skulle det betyda? Att man är korkad? I så fall är påståendet totalt osant (dumhet är livsfarligt).


Om man har mjöl i huvudet så kan man inte riskera livet. Påståendet är totalt sant!

Gafsan skrev:Politik är tillämpad forskning - konst är grundforskning
En del politiska beslut baseras på forskning, men verkligen inte alla (eller ens tillräckligt många). Så det här är inte heller sant. Och varför skulle konst vara grundforskning?


Alla politiska beslut baseras på forskning - om än sällan på vetenskaplig forskning. Konst görs inte med ett bestämt praktiskt syfte, i så fall är det inte konst. Grundforskning görs inte med ett bestämt praktiskt syfte, i så fall är det inte grundforskning.

Gafsan skrev:Själen är vårt sätt att uppfatta det som händer i kroppen
Nej, varför det? Själen är ju ingenting annat än ett sätt att förklara människors tankar och känslor innan man hade tillräcklig förståelse för hur våra hjärnor och kroppar fungerar. När man inte förstod hur människor fungerade så kallade man det "själ" ungefär på samma sätt som man kallade det för "gud" när man inte förstod sig på andra saker.


Nej, själ används som du kanske vet fortfarande i dag, och inte alls bara av troende eller så.

Gafsan skrev:Vi arbetar älskande - vi lever politik
Låter också mest som en floskel. Rätt så många kan nog intyga att de inte alltid känner någon kärlek i arbetet. Och vad skulle det egentligen innebära att vi "lever politik"?


För en gångs skull kan jag göra dig sällskap - jag vet inte riktigt heller vad som menas. Men jag har fantasi nog att inte döma andra efter mig själv och avfärda det som en floskel.

Gafsan skrev:The crisis is for education only
Vilken då kris? Det här är ju bara ett helt lösryckt uttalande som saknar all mening.

Helt fel igen, börjar bli tjatigt... Det syftar på att en kris väldigt ofta ÄR utvecklande, mot all förmodan, det är inte bara en klyscha.

Ett gott råd: Försök aldrig läsa poesi, du skulle bli outhärdligt besviken. Det är sällan jag nämner om jag frestas ifrågasätta om någon har någon intelligens över huvud taget, men när du skriver att alla som skriver sentenser är dumma så...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Aspergersk uppskattning...

Inläggav gadas » 2014-08-17 16:20:47

Tack i alla fall, Gafsan, du gav mig just ett uppslag till en ny genre; ifrågasättande poesi:

Här vilar en svensk arbetare


Vaddå vilar? Om han vilar så arbetar han ju inte. Och varför just den som vilar här? Arbetare behöver väl alltid vila. Eller är han död? Det är inte heller något ovanligt, särskilt inte bland arbetare.

Stupad i fredstid


Man stupar inte i fredstid. Det är bara löjligt att dramatisera.

Vapenlös, värnlös


En arbetare har sina vapen, sina arbetsredskap. Värnlös? Han har väl knytnävar!

Arkebuserad av okända kulor.


Arbetare blir inte arkebuserade. Och kulor är alltid okända, eftersom de inte är levande väsen som går att lära känna. Och vilka kulor som sitter i vapnet man blir skujten med, det får man ju aldrig veta. Eller menas det att han inte hann känna dem eftersom han dog direkt när de träffade honom?

Brottet var hunger.


Det är direkt osant. Hunger är inget brott och har väl aldrig varit.

Glöm honom aldrig


Glöm? Jag har för faan inte hört talas om honom!


PS. Nej, det går inget bra att göra parodi på ett inlägg som är en parodi på sig självt (det kanske VAR det?!). Men jag tror Erik Blomberg skulle förstå att ursäkta mig, om han fick höra att jag begriper och uppskattar hans dikt mycket mer än så här!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Aspergersk uppskattning...

Inläggav gadas » 2014-08-17 16:22:57

Och nu har jag röstat också, bara så ni vet, om ni undrar, fast jag vill ju på intet vis framhäva mig själv...
Sisten leder just nu, tätt följd av modiga människor - hmm, låter som en viss symbolik...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Aspergersk uppskattning...

Inläggav Gafsan » 2014-08-18 18:22:54

gadas skrev:Ett gott råd: Försök aldrig läsa poesi, du skulle bli outhärdligt besviken. Det är sällan jag nämner om jag frestas ifrågasätta om någon har någon intelligens över huvud taget, men när du skriver att alla som skriver sentenser är dumma så...


Jag läser faktiskt en hel del poesi. Det betyder inte att jag uppskattar allt som ska föreställa poesi.

Jag har verkligen inte påstått att alla (eller ens någon) som skriver sentenser är dumma. Var får du det ifrån? En del av påståendena/sentenserna var rätt dumma, men det behöver ju inte innebära att den som skrev/uttalade dem var dumma. Även smarta människor häver ur sig dumheter ibland, och ibland kan det som framstår som dumt i fel sammanhang ha varit fyndigt i sitt rätta sammanhang.

Självklart har du all rätt att ifrågasätta min intelligens, men på ett sånt här forum där de allra flesta (de som genomgått utredning iaf) har siffror på sin intelligens blir det ju lite fånigt. Särskilt när du i samma mening skriver om saker som jag faktiskt inte sagt (se ovan). Om man ska ifrågasätta andras intelligens bör man inte komma med kontrollerbart oriktiga påståenden i samma mening. Det blir liksom lite pinsamt då.

Jag är ledsen ifall du tog illa upp för att jag inte tyckte särskilt mycket om "sentenserna". Jag trodde att du var intresserad av vad vi andra tyckte om dem, men jag inser nu att du nog inte ville ha någon negativ kritik av sentenserna. Sorry :(
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergersk uppskattning...

Inläggav ninegirl » 2014-08-21 18:38:41

Ni ungdomar måste förstå att det tar tid för oss ungdomar att förstå att vi inte är ungdomar längre


Om alla ensamma kom tillsammans så skulle ensamheten bli ganska ensam


Gillas! :D
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in